K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Ostin BMW R1100GS pyörän,jossa on asennettuna K&N ilmansuodatin.
Minulla ei ole moisista mitään tietoa eikä kokemusta.
Onko se hyvä?
Miten se pestään ja huolletaan?
Toimiiko se ikuisesti?
Pidänkö siis sen vai ostanko alkuperäisen paperisen suodattimen tilalle?
Pyörä kyllä toimii ihan OK sen kanssa.
Pekka
Minulla ei ole moisista mitään tietoa eikä kokemusta.
Onko se hyvä?
Miten se pestään ja huolletaan?
Toimiiko se ikuisesti?
Pidänkö siis sen vai ostanko alkuperäisen paperisen suodattimen tilalle?
Pyörä kyllä toimii ihan OK sen kanssa.
Pekka
- mico
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
- Paikkakunta: Pori
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Viimeksi muokannut mico, Su Touko 10, 2020 11:22 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Saattaa ne hyvin huollettuna välttää mutta en kyllä kurapyörää osta jos Konna on ollut putsarina. Ehkä huono säkä mutta kaksi moisella varustettua ostanut ja molemmat oli syöneet pölyä.
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Annat olla. Putsaat ja öljyät tarvittaisa ja muun ajan unohat että se on sielä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Tuolla vastaava öljy/kangas suodatin käytössä Marokon hiekassa https://www.youtube.com/watch?time_cont ... e=emb_logo
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Kiitos vastauksista.
Hyvä videokin, jossa selvisi tuo pesuhommakin.
Pidän sen.
Pesen sen vaan ja öljyän.
Hyvä videokin, jossa selvisi tuo pesuhommakin.
Pidän sen.
Pesen sen vaan ja öljyän.
- mico
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
- Paikkakunta: Pori
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Laitahan kommenttia, kun seuraavaksi tsekkaat venojen välykset tuosta.
-
- Viestit: 1233
- Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
- Pyörä: RT
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Mulla ollut useamman vuoden, kerran vuodessa pessyt ja öljynnyt.
Ei mitään ongelmaa ollut.
Ei mitään ongelmaa ollut.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
- mico
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
- Paikkakunta: Pori
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Mulla oli 990:ssä yhden säätövälin, enkä asenna enää. Varasuodattimena on hyllyssä, mutta ei onneksi ole tarvetta ollut.
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Mikä se tarve tuollaiselle on ja miksi et käytä sitä enää?mico kirjoitti:Mulla oli 990:ssä yhden säätövälin, enkä asenna enää. Varasuodattimena on hyllyssä, mutta ei onneksi ole tarvetta ollut.
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: Su Joulu 31, 2017 8:40 pm
- Pyörä: BMW f800gs adv,f800gs,yamaha xt660r
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Yli 200000 tuhatta ajettu suodatin yhä käytössä neljännessä F800 sarjan pyörässä.Pesty ja öljytty noin 5000th välein.
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Juttelin tässä taannoin erittäin kokeneen moottoripyörä asentajan kanssa ja sen mielipide oli että K&n on moottorin tuho tarkoitettu kilpa laitteisiin
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
K&N:n filtterit tuntuvat jakavan mielipiteitä yhtä paljon kuin öljyt. Esson baarin pöydissä jaettavia mielipiteitä tuntuu löytyvän kaikilta, mutta koneita jotka ovat olleet täysremontissa alle sadan tonnin, niitä tuntuu olevan vähemmän.
On helppo todeta, että koska suodatusteho on väistämättä alempi kuin paperisuodattimella, niin tuo on automaattisesti koneen tuho. Tosiasia on, että tehtaat käyttävät paperifilttereitä, koska niiden yksikkökustannukset ovat halpoja, ei siitä syystä, että ne olisivat jotenkin ylivertaisesti parempia, kuin vaahtomuovisuodattimet. Tai muut vapaammin hengittävät ratkaisut.
Jos ongelmaan haluaisi paneutua esson baarin savuista takanurkkaa uskottavammin, niin pitäisi ensin selvittää, mikä määrä pölyä koneessa on haitallista ja millaista elinkaarta koneelta odotetaan. Jos ajatuksissa on ajaa 500tkm ilman yläkertaremppaa, niin sitten kyllä suosisin paperifiltteriä. Jos taas omassa mielessä 100tkm ajettu kone on loppu, niin tokkopa huonollakaan filtterillä konetta saa pajalle tuossa ajassa, jollei ajot sitten ole pelkkää pölisevää hiekkaranta-ajoa.
Itsellä on nyt ollut K&N:n filtteri koneessa ~50tkm. Kansi- ja koneremppa odottaa vielä tekemistään. Puristien kauhuksi sama määrä on koneessa vielä käytetty delvacin öljyjä, eikä öljyfiltteriäkään ole joka öljyn vaihdossa vaihdettu. Hyvin käy ja kukkuu vieläkin.
Tekisinkö saman päätöksen tonnisella sporttikyykyllä. En helkkarissa. Koneen viritysaste on jotain ihan muuta, joten toleranssit on myös pienempiä. Mutta oma 50hp maamoottori, ei näytä olevan moksiskaan vaikka sille tarjoillaankin ei ihan sitä viimeisintä premiumia.
Nykyiset koneet tuntuvat olevan melko vankkoja käyttäjien virheille. Olen mm. purkanut KLE:n 650cc koneen yläkerran jota väittämän mukaan oli käytetty 5-10 minuuttia ilman öljyjä. Tuonhan pitäisi olla koneen välitön tuho. Kaveri oli virrat lyönyt saman tien pois kun tajusi unohtaneensa kokonaan laittaa öljyä koneeseen ja kävin sitten ihmettelemässä katastrofin laajuutta. Purin venttiilikoneiston esiin ja totesin, että en kyllä nokista olisi osannut arvata tapahtunutta. Näyttivät ihan priimalta. tsekkasin varuiksi välykset, jotka totesin olevan ihan toleransseissa. Sen jälkeen koneen huuhtelu tuoreilla öljyllä, kone uskaliaasti tulille kun se tuntui ihan nätisti käsin pyörivän. Huuhteluöljyt parin minuutin käytön jälkeen pois ja katsomaan miltä näyttää. Mitään mystisiä sivuääniäkään ei koneessa ollut, venojen hetkellisen elämöinnin lisäksi (joka siis luonnollisesti loppui kun öljy kanteen asti nousi). Odotin että siellä edes jotain hilettä olisi joukossa ollut, mutta öljy oli täysin hileetöntä, magneettinen öljytulppa myös. Totesin tuossa vaiheessa kaverille, että en usko koneessa mitään katastrofaalista tapahtuneen, joten turha sitä on alkaa availemaan. Jos on hajalla, nin sitten uutta konetta romikselta. 70tkm ajettua kun ei välttämättä lähteä kuin harrastusmielessä käymään läpi. Samainen kone muuten toimii vielä tänäkin päivänä 20tkm myöhemmin, ilman ongelmia. Vähensikö tuo tapaus koneen kilometrejä, aivan varmasti siellä jossain laakerissa jotain kulumaa tapahtui, mutta tuleeko vastaan ennen kuin pyörä päätyy moottoripyörien hautuumaalle? Tuskin.
Tämän valossa kiinnostaakin, että onko jollekin _oikeasti_ (ei vaan kummin serkun kaiman luottomekaanikon suusta kuultuna) tullut vastaan kone, jossa sylinterin seinät naarmuilla ja puristukset kateissa? Ja siis sellainen tapaus, jossa se K&N:n tehofilsu on ollut hyvin huollettu ja öjytty? Se paperifiltterikin on ihan yhtä huono, jos se on reikiä täynnä ja tiivystyspinnat hapertuneet murusiksi... Ehkä jopa huonompi, koska paperielementti on tuossa vaiheessa lähes varmuudella tukossa. Aina löytyy tapauksia, jossa se K&N:n filsu sinne asennetaan ja sitten 50tkm myöhemmin todetaan että kaikki on rikki. Ainoa vaan, että pyörää ei ole kertaakaan huollettu tuona aikana. Mutta tällöinhän vika on filtterissä, ei huoltamattomuudessa...
On helppo todeta, että koska suodatusteho on väistämättä alempi kuin paperisuodattimella, niin tuo on automaattisesti koneen tuho. Tosiasia on, että tehtaat käyttävät paperifilttereitä, koska niiden yksikkökustannukset ovat halpoja, ei siitä syystä, että ne olisivat jotenkin ylivertaisesti parempia, kuin vaahtomuovisuodattimet. Tai muut vapaammin hengittävät ratkaisut.
Jos ongelmaan haluaisi paneutua esson baarin savuista takanurkkaa uskottavammin, niin pitäisi ensin selvittää, mikä määrä pölyä koneessa on haitallista ja millaista elinkaarta koneelta odotetaan. Jos ajatuksissa on ajaa 500tkm ilman yläkertaremppaa, niin sitten kyllä suosisin paperifiltteriä. Jos taas omassa mielessä 100tkm ajettu kone on loppu, niin tokkopa huonollakaan filtterillä konetta saa pajalle tuossa ajassa, jollei ajot sitten ole pelkkää pölisevää hiekkaranta-ajoa.
Itsellä on nyt ollut K&N:n filtteri koneessa ~50tkm. Kansi- ja koneremppa odottaa vielä tekemistään. Puristien kauhuksi sama määrä on koneessa vielä käytetty delvacin öljyjä, eikä öljyfiltteriäkään ole joka öljyn vaihdossa vaihdettu. Hyvin käy ja kukkuu vieläkin.
Tekisinkö saman päätöksen tonnisella sporttikyykyllä. En helkkarissa. Koneen viritysaste on jotain ihan muuta, joten toleranssit on myös pienempiä. Mutta oma 50hp maamoottori, ei näytä olevan moksiskaan vaikka sille tarjoillaankin ei ihan sitä viimeisintä premiumia.
Nykyiset koneet tuntuvat olevan melko vankkoja käyttäjien virheille. Olen mm. purkanut KLE:n 650cc koneen yläkerran jota väittämän mukaan oli käytetty 5-10 minuuttia ilman öljyjä. Tuonhan pitäisi olla koneen välitön tuho. Kaveri oli virrat lyönyt saman tien pois kun tajusi unohtaneensa kokonaan laittaa öljyä koneeseen ja kävin sitten ihmettelemässä katastrofin laajuutta. Purin venttiilikoneiston esiin ja totesin, että en kyllä nokista olisi osannut arvata tapahtunutta. Näyttivät ihan priimalta. tsekkasin varuiksi välykset, jotka totesin olevan ihan toleransseissa. Sen jälkeen koneen huuhtelu tuoreilla öljyllä, kone uskaliaasti tulille kun se tuntui ihan nätisti käsin pyörivän. Huuhteluöljyt parin minuutin käytön jälkeen pois ja katsomaan miltä näyttää. Mitään mystisiä sivuääniäkään ei koneessa ollut, venojen hetkellisen elämöinnin lisäksi (joka siis luonnollisesti loppui kun öljy kanteen asti nousi). Odotin että siellä edes jotain hilettä olisi joukossa ollut, mutta öljy oli täysin hileetöntä, magneettinen öljytulppa myös. Totesin tuossa vaiheessa kaverille, että en usko koneessa mitään katastrofaalista tapahtuneen, joten turha sitä on alkaa availemaan. Jos on hajalla, nin sitten uutta konetta romikselta. 70tkm ajettua kun ei välttämättä lähteä kuin harrastusmielessä käymään läpi. Samainen kone muuten toimii vielä tänäkin päivänä 20tkm myöhemmin, ilman ongelmia. Vähensikö tuo tapaus koneen kilometrejä, aivan varmasti siellä jossain laakerissa jotain kulumaa tapahtui, mutta tuleeko vastaan ennen kuin pyörä päätyy moottoripyörien hautuumaalle? Tuskin.
Tämän valossa kiinnostaakin, että onko jollekin _oikeasti_ (ei vaan kummin serkun kaiman luottomekaanikon suusta kuultuna) tullut vastaan kone, jossa sylinterin seinät naarmuilla ja puristukset kateissa? Ja siis sellainen tapaus, jossa se K&N:n tehofilsu on ollut hyvin huollettu ja öjytty? Se paperifiltterikin on ihan yhtä huono, jos se on reikiä täynnä ja tiivystyspinnat hapertuneet murusiksi... Ehkä jopa huonompi, koska paperielementti on tuossa vaiheessa lähes varmuudella tukossa. Aina löytyy tapauksia, jossa se K&N:n filsu sinne asennetaan ja sitten 50tkm myöhemmin todetaan että kaikki on rikki. Ainoa vaan, että pyörää ei ole kertaakaan huollettu tuona aikana. Mutta tällöinhän vika on filtterissä, ei huoltamattomuudessa...
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Olen päättänyt etten osta mopoa, jossa on käytetty K&N-ilmansuodatinta. Yhden aikoinani ostin ja näky suodattimen puhtaalla puolella oli surullinen. No, samanlainen öljysyöppö se oli, kuin muutkin V2 Hondat, jotka olen omistanut. Arvatkaa mikä suodatin oli paikallaan ostamassani 690:ssä?
Sehän noissa K&N:ssä on ongelma, oikea huolto. En pistäisi omaan mopooni ko. suodatinta, niin paljon ajelen pölyisissä olosuhteissa. Luotan vaahtomuovi suodattimiin.
Happi
Sehän noissa K&N:ssä on ongelma, oikea huolto. En pistäisi omaan mopooni ko. suodatinta, niin paljon ajelen pölyisissä olosuhteissa. Luotan vaahtomuovi suodattimiin.
Happi
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: K & N suodatin pyörässä. Mitä tehdä?
Koskeeko nämä "ei missään tapauksessa" pelkästään K&N suodattimia vai myös muun merkkisiä öljyttäviä kangas suodattimia?
Onko pölyn läpi pääseminen tapahtunut kankaan läpi vai tiivisteistä? Millä suodatin on pesty ja millä öljytty?
Parissa kilpamoottorissa oli aikoinaan K&N ilman minkäänlaisia ongelmia, ja pölyä/hiekkaa oli ilmassa riittävästi vaikka asfaltilla ajettiin. Mopoissa noita ei muistaakseni ole ollut.
Ei kai ne ihan susipaskoja voi olla kun niitä myydään ja käytetään eri moottoreissa, kuten aiemmin linkkaamassa videossa missä pyörällä ajetaan pääsääntöisesti Marokon dyyneillä.
Onko pölyn läpi pääseminen tapahtunut kankaan läpi vai tiivisteistä? Millä suodatin on pesty ja millä öljytty?
Parissa kilpamoottorissa oli aikoinaan K&N ilman minkäänlaisia ongelmia, ja pölyä/hiekkaa oli ilmassa riittävästi vaikka asfaltilla ajettiin. Mopoissa noita ei muistaakseni ole ollut.
Ei kai ne ihan susipaskoja voi olla kun niitä myydään ja käytetään eri moottoreissa, kuten aiemmin linkkaamassa videossa missä pyörällä ajetaan pääsääntöisesti Marokon dyyneillä.
Kylätason kurapyöräilijä.