Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Teslan kanssa varmasti helppo tehdä pidempiä reissuja. Pohjoisimmat superchargerit Kokkolan korkeudella, Inariin ja Karesuvantoon sellaiset tulossa.

Tuon mopon kanssa taas vähän eri juttu, varsinkin jos harrastaa syrjäseuduilla matkailua.
Zero BlackForestin toimintasäteeksi luvataan 100-250km, power tankilla jopa 300km. Latausaika perustankilla 10h.
Eli käytännössä powetankin kanssa 200-250km ajoa ja 15h latauksessa. Ei noilla vielä mitään Lapin tai Pohjois-Karjalan reissua kovinkaan lyhyessä ajassa tehdä. Mutta ehkäpä viiden vuoden päästä tilanne on eri, sekä sähkömopojen rangen että latauspaikkojen suhteen.

Vielä ei herätä minkäänlaisia vaihtohaluja bensasta sähköön mutta jos todellinen range saadaan tuonne 350-450km seutuville, latausaika sen saavuttamiseksi pudotettua reilusti alle tuntiin (mielellään 30min) ja latausverkosto yhtä tiheäksi kun nykyinen tankkausverkosto niin sitten ehkä...
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
juvander
Viestit: 1761
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja juvander »

Tai sitten tekee niin kuin eräät sankarit Ameriikan puolella, että support crew kulkee perässä ja jos muu ei toimi niin pyörät bussiin ja ladataan yöllä kun ajetaan eteenpäin ja kuskit nukkuu...

Mutta joo, ei sähköinen tulevaisuus mp:ssä ole vielä näkyvissä muuten kuin kaupungin sisäisessä liikenteessä. Noita DC pikalatureita ei yli 50kW:n teholla ihan pieniin taajamiin tule niin käytännössä ollaan type2:sen varassa ja kun autoissakaan ei laturit ole kummoisia (kaikissa ei edes 11kW laturia) niin hidasta on tuo lataus...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Siinä kyllä vesittyy se sähköllä ajamisen edullisuus kun joutuu kesän reissuille vuokraamaan hinattavan generaattorin ja palkkaamaan kaverin kuskaamaan sitä pitkin poikin Suomea.. :lol:
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
juvander
Viestit: 1761
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja juvander »

Jep ja kaikkein halvimmilla generaattoreilla ei lähde lataus edes toimimaan (kokeiltu on) eli jotkut näistä on vähän nuukia sähkön laadulle ja/tai miten maa niissä on toteutettu eli kyllä ainoa ratkaisu on nuo pikalaturit joka kylään. Ennen sitä ei tämä homma lähde rokkaamaan.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Avatar
psi
Viestit: 756
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja psi »

Minua oikeasti yllätti kuinka loppujen lopuksi vaivaton tuo sähköauto on ollut. Meillä siis pienen akun (30kWh) Leaf joka on käytössä käytännössä kauppakassina. Eurasta käydään helposti Turku/Rauma/Pori -akselilla ja vähän venyttämällä Tampereella. Paikallisesti kun pyörii niin kotilataukset riittää niinkin että enintään pari kertaa viikossa on töpselissä kiinni. Pikalatauksia on vain kauempana ja kotonakin tuo pystyy ottamaan vain 16A*230 ~3.7kW.

Pikalatauksissa ei olla edes istuttu kovin pitkään, varmaan enintään 30min kerrallaan (harjavallan uimahalli mistä ei nyt kävele mihinkään ja takaisin siinä ajassa), lataus 85->100% on niin paljon hitaampi kuin esim. 20%->80%. Pikalatureiden käyttö on meillä ollut oikeasti sitä että auto töpseliin, kävellään kauppaan ja takaisin ~15min ja se on siinä. Kaupallisista T2 -latureista kokeilin lähinnä että töpseli toimii, niin ja Tampereella ollessa 80%+ -lataukset ruokailun (1h) aikana.


Ilmavastuksen (eli nopeuden) vaikutus kulutukseen on kyllä jäätävä, kaasujalan vaikutus näkyy saman tien. MP:n ilmavastus voisi olla kolmannes auton vastaavasta (pleksi etc.), mutta kuitenkin painokantavuus on ehkä viidesosa autosta (250kg vrt. 1300kg). Sen puolesta en usko että ilman akkuteknologian voimakasta muuttumista akkupyöriin saataisiin kovin pitkää rangea. Siis tuossa Leafissakin se 30kWh akku painaa 300kg ja on tilavuudeltaan enemmän kuin koko moottoripyörä.

Mutjoo, hyvin skeptinen olin koko sähköautohommeliin ja tuo ihan "mopo" kauppakassi yllätti todella paljon sillä kuinka hyvin sen kanssa on täällä pärjännyt.
Русский военный корабль, иди на хуй
Avatar
juvander
Viestit: 1761
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja juvander »

Vaivattomuus on nimenomaan se juttu, mulla 100kWh:n patteri omassa 8) Ei ihan joka päivä nykyisillä ajoilla tarvitse latailla ja silloinkin nautitaan ilmaista sähköä kaupassa tai Superilla ja täydennetään kotisähköllä. Kaupallista laturia olen tainnut tänä vuonna tarvita 3-4 kertaa ja nekin pohjoisen reissuilla kaukana kotoa.

Ottaisin kyllä koska vaan sähkömoottoripyörän jos se olisi yhtään toimivampi tässä ympäristössä.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Ei kait noista pikalatureista kannata edes täyteen akkua ladata jos ei ole pakko vaan sinne 80% nurkille. Tai vähemmänkin jos määrä riittää perille pääsyyn. Turha niitä viimeisiä prosentteja on odottaa..

Mutta tosiaan bensamopon kulutus on vähintään sama kun auton, monesti enemmän ja sähköllä luultavasti sama homma. Painava auto myös rullaa paremmin ja kuvittelisin että näin ollen kerää myös tehokkaammin energiaa takaisin jarrutuksissa kun mitä huomattavasti kevyempi moottoripyörä. Mutta eiköhän nuo akut melko nopeasti kehity, jos ei nyt vielä seuraavaksi mutta ehkä sitä seuraavaksi mopoksi voisi sähköllä kulkevaa harkita..
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
whcrg
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 01, 2020 1:26 pm
Pyörä: EXC-F 350

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja whcrg »

KN76 kirjoitti: Ti Marras 17, 2020 4:55 pmPainava auto myös rullaa paremmin ja kuvittelisin että näin ollen kerää myös tehokkaammin energiaa takaisin jarrutuksissa kun mitä huomattavasti kevyempi moottoripyörä.
Painavammalla laitteella on enemmän liike-energiaa josta sitä voi koittaa kerätä akkuun takaisin, mutta se vaatii myös enemmän energiaa kiihtyäkseen uudestaan. Jos takaisinkeräys olisi häviötöntä niin ajoneuvon paino ei vaikuttaisi ollenkaan energiatalouteen. Todellisuudessa kuitenkin takaisinkeräys toimii todella huonolla hyötysuhteella, joten kevyempi on tässä suhteessa taloudellisempi.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

whcrg kirjoitti: To Marras 19, 2020 11:37 am
KN76 kirjoitti: Ti Marras 17, 2020 4:55 pmPainava auto myös rullaa paremmin ja kuvittelisin että näin ollen kerää myös tehokkaammin energiaa takaisin jarrutuksissa kun mitä huomattavasti kevyempi moottoripyörä.
Painavammalla laitteella on enemmän liike-energiaa josta sitä voi koittaa kerätä akkuun takaisin, mutta se vaatii myös enemmän energiaa kiihtyäkseen uudestaan. Jos takaisinkeräys olisi häviötöntä niin ajoneuvon paino ei vaikuttaisi ollenkaan energiatalouteen. Todellisuudessa kuitenkin takaisinkeräys toimii todella huonolla hyötysuhteella, joten kevyempi on tässä suhteessa taloudellisempi.
Totta, mutta ehkä talteenoton hyötysuhde ei ole kovin huono, ainakin hybridien kulutus on kutakuinkin sama kaupungissa ja maantiellä, vaikka kaupungissa joutuu koko ajan pysähtelemään.

Häviöt ja ilmanvastus lienee ratkaisevampi tekijä. Ja mopon ilmanvastuskerroin on tunnetusti perin kehno, jos yli satasessa painaa kykän niin nopeus putoaa vaikka olisi vähän alamäkeäkin. Sama koskee sähköfillareitakin, ei niissäkään ole talteenottoa paitsi napamoottorisissa. Keskiömoottoriset ovat nyt kovemmassa huudossa, kai se on kokonaisuutena parempi.
SF 1098S
MTS V4S
whcrg
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Syys 01, 2020 1:26 pm
Pyörä: EXC-F 350

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja whcrg »

Joo generointi sinänsä liike-energiasta takaisin sähköksi on ihan ok hyötusuhteella, mutta kun huomioidaan sen energian lataaminen akkuun niin se hyötysuhde putoaa aika heikoksi. Se on sit enempi määrittelykysymys missä menee se raja milloin hyötysuhde on hyvä tai huono. Ja lopullinen arvo hyötysuhteelle riippuu mimmoinen se latauspiiri on ja mikä on akun tarkka koostumus jne...
Avatar
psi
Viestit: 756
Liittynyt: Ti Touko 19, 2009 8:21 pm
Pyörä: Africa Twin RD07
Paikkakunta: Kauttua

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja psi »

Sähkömopoissa saattaa oikeasti lyödä läpi AWD, tosin ehkä paljon pienemmällä etupyörämoottorilla. Isoissa nopeuksissa siitä ei ole mitään hyötyä mutta hitaammassa sitäkin suurempi merkitys ja pienikin veto auttaa. Jonkun porakoneen tehoinen moottori saattaisi ajaa asiaa hyvinkin (mistä taas tulee mieleen että nämähän olisi käytettävissä nykyisilläkin laturitehoilla/akulla..)
Русский военный корабль, иди на хуй
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

psi kirjoitti: To Marras 19, 2020 1:48 pm Sähkömopoissa saattaa oikeasti lyödä läpi AWD, tosin ehkä paljon pienemmällä etupyörämoottorilla. Isoissa nopeuksissa siitä ei ole mitään hyötyä mutta hitaammassa sitäkin suurempi merkitys ja pienikin veto auttaa. Jonkun porakoneen tehoinen moottori saattaisi ajaa asiaa hyvinkin (mistä taas tulee mieleen että nämähän olisi käytettävissä nykyisilläkin laturitehoilla/akulla..)
On käynyt mielessä. Starttimoottori voisi toimia voimanlähteenä. Öhlinssihän taisi kehittää hydrauliikalla toimivan etuvedon jonka myi Yamahalle. Muistelen että päitsiinkin oli sellaisia tulossa, mutta osoittautui ettei se pysy spoorissa. Mutta tällaiselle sunnuntaimaastoajelijalle voisi olla hyväkin juttu, etenemiskyky parantuisi huimasti jos meno ei tökkäisi heti ensimmäiseen koloon johon etunen istahtaa. Ohjausbokseja löytyisi nykyään mukavasti.

Sillä voisi toteuttaa myös pakin. Olisi ollut muutaman kerran tarpeen kun tie on jatkuvasti kaventunut, muuttunut poluksi ja pehmeämmäksi, kunnes on tullut aika luovuttaa ja tehdä uukkari. Tilaa vähän, paskarinki ei toimi, ja korkea pyörä hankala vetää stongasta taaksepäin, etenkin jos on laukut paikallaan.
SF 1098S
MTS V4S
Pallisti
Viestit: 104
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: Sähköinen tulevaisuus zero-adventure.

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Ihan puolivakavissaan suunnittelen tommoisen hankkimista 40 km työmatka- ja hupikulkineeksi, pitemmät matkat sitten bensalla. Oikein hurjaksi rupeaisi niin latauskin aurinkokennoilla, kaamoksen ulkopuolella kun sähköä ois ylenmäärin tarjolla ja pitäisi keksiä mihin sitä laittaa.

Vakuutushinnat pääsi yllättämään, en oikein tiedä miksi olivat kolminkertaiset vastaavaan bensavehkeeseen verrattuna.
Vastaa Viestiin