Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ke Marras 13, 2019 12:43 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ma Kesä 10, 2019 11:57 pm 

Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 11:37 pm
Viestit: 3
Pyörä: ..
Neuvoja 600cc yksisylinterisen polkemiseen? Tuntuu että joka toisella yrittämällä potkaisee tuhannen auringon voimalla takaisin.. Ryyppy ja virrat päälle, etsin YKK:n ja jyrähdän kaikella voimanhivenellä polkimen päälle mutta todella hankala saada käyntiin. Ja alkaa nilkassa jo tuntua nuo rakkauspotkut. Automaattinen puolipuristin pitäisi olla säädetty oikein. Onko polkutekniikkaan/muuhun käynnistykseen liittyvään jotain vinkkejä, jos säästyisi kannen aukomiselta ja välysten tarkistamiselta ja/tai muulta säädöltä.. Minulle uusi pyörä siis kyseessä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2019 1:24 am 
Avatar

Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Viestit: 1522
Paikkakunta: Hämeenlinna
Pyörä: KTM LC8 ADV
Mikä merkki/malli kyseessä?

_________________
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2019 1:25 am 

Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 11:37 pm
Viestit: 3
Pyörä: ..
KN76 kirjoitti:
Mikä merkki/malli kyseessä?


Yamaha TTR600


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Kesä 11, 2019 10:24 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Viestit: 1903
Pyörä: KTM
polje ihan varovasti sen puristustahdin ykk:n yli. Sitten napakka potku, niin ei pitäisi takaisin potkia. Tai sitten puolipuristin pohjaan ja polkee varovasti, että puolipuristin naksahtaa. Sitten napakka potku. Tuo eka konsti on kyllä minun mielestä tarkempi. Krossisaapas jalkaan, niin ei haittaa vaikka kampi vähän pökkii.

Omassa 650DR:ssä ei ollut starttia ollenkaan ja tuollain se piti aina käynnistää.

-ville

_________________
---x mopolla suohon x---


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Kesä 12, 2019 5:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3088
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Oma TTR aikanaan oli tarkkaa kaasun asennosta, ihan himppusen auki niin oli laakin peli normaalisti, välillä ei esim jos ajoi katolleen sen niin sitten oli hiki ennen käynnistymistä. Ilman kunnon saapasta ei kannata potkia, itse ainakin pari kertaa sain kintuille tennarilla niin että muistaa vieläkin ja pikkasen nilkuttaakin :)

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Kesä 13, 2019 1:23 am 

Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 11:37 pm
Viestit: 3
Pyörä: ..
AnttiL kirjoitti:
Oma TTR aikanaan oli tarkkaa kaasun asennosta, ihan himppusen auki niin oli laakin peli normaalisti, välillä ei esim jos ajoi katolleen sen niin sitten oli hiki ennen käynnistymistä. Ilman kunnon saapasta ei kannata potkia, itse ainakin pari kertaa sain kintuille tennarilla niin että muistaa vieläkin ja pikkasen nilkuttaakin :)


En tiedä uskaltaako tuota kaasua antaa, tuntuu takaisinpotku olevan vielä väkivaltaisempi jo pelkällä ryypyllä. Päätin tarkistaa venttiilit ja ihan spekseissä tuntui olevan. Vaihdoin tulpan siinä samalla (edellinen oli aivan musta, selvästi kastunut useampaan otteeseen, vaikka toimikin) lämpöarvoltaan eriin, kun en tuosta paikallisesta liikkeestä löytänyt tuota DPR8EA-9 ja manuaalin sekä liikkeen listan mukaan DPR9EA-9 käy pyörään myös.

Pienen yrittämisen jälkeen hörähti käyntiin, vaikkakin, jälleen, muutaman kunnon huomionosoituksen jalkapohjaa kohden saattelemana. Yritin aluksi ihan kylmiltään ryyppy päällä pari kunnon potkua, posahti niinkuin vanha auto takaisinpotkujen kera. Sitten laitoin ryypyn pois ja koitin muutaman kerran uudelleen niin lähti. En oikein ymmärrä tuon ryypyn funktiota tässä pyörässä. Tuntuu että paremmin lähtee käymään ilman, mutta täytyy sitten kuitenkin moottorin lämpenemisen ajaksi laittaa se päälle.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Kesä 14, 2019 11:40 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1838
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Jos se potkii takaisin niin koitappas aloittaa potku pikkaisen pidemmältä kuin mistä nyt aloitat. Eli vähän pidemmälle puristustahdin yli, kiksi ylös, löysät pois ja potku.
Olen kovasti siinä uskossa että potku pitää lähteä mahdollisimman kaukaa seuraavasta puristustahdista mutta kuitenkin niin että poljin vie, pyörivien romujen liike-energian lisäksi, männän ykk:n yli.
Jos potku loppuu vähän ennen tai tasan ykk:hon, voi lähteä mäntä väärään suuntaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Kesä 15, 2019 12:47 am 

Liittynyt: Ti Marras 25, 2014 8:04 am
Viestit: 174
Pyörä: TTR 600
Ttr600 on se upea kiksin mekanismissa oleva puolipuristinvaijeri. Mikäli se on oikein säädetty voi unohtaa muihin vehkeisiin toimivat "himpan ykk yli" ohjeet. Hitaasti kiksiä alas kunnes naksaus tulee ja poljin ylös. Potku voi lähteä hitaastikin, pääasia että kiihtyy jatkuvasti loppua kohden ja on määrätietoinen.

Oman ex-yksilön sielunelämää:

Kylmä kone: ryyppy täysin auki äläkä missään nimessä koske kaasuun. Tappokytkin off asennossa polje rivakasti 3-5 kertaa prime mielessä (ei voi potkia takas koska ei sytytystä). Etsi oikea kohta eli naksaus, poljin ylös, tappokytkin pois ja rivakka potku. Lähti ekalla tai tokalla yleensä.

Kuuma kone: ei yhtään ryyppyä äläkä koske yhtään kaasuun. Etsi naksu, poljin ylös ja polkaisu. Laakin peli. Jos on epäilys että olisi saanut liikaa bensaa tai höyrylukko -> tappokytkin off asentoon, kaasu täysin auki ja polje rivakasti tuulettaaksesi.

Kaikki täysin kylmän tai täysin kuuman koneen välissä oli henkimaailman hommia ja saattoi olla yksi potku tai 15min hikijumppaa :)

Lähetetty minun SM-G975F laitteesta Tapatalkilla


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Syys 04, 2019 12:46 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 13, 2018 11:41 am
Viestit: 10
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: Suzuki DR 600S -85
Jos pyörä on sen verran tuore, että siinä on ruiskua tai muuta digitaaliajan ihmettä, niin kaasun käyttäminen polkiessa voi olla vähän huono asia. Kaasun asentotunnistin kun voi säätää myös sytytysennakkoa ja sitten käy polkiessa kipeää.

Oma kuussatanen Tohtori lähtee käyntiin pyörittämällä ensin puristustahdin YKK:n yli, sitten työtahdin yli pakotahdille niin kauan että automaattinen puolipuristin naksahtaa, ja lopuksi potkaistaan koko polkimen liikeradan alusta loppuun niin että on tunnetta mukana. Hiukan kaasua tai ryyppy mukaan jos pyörä on kylmä. Epäonnistuneiden yrityksien jälkeen manuaalinen puolipuristin auki ja muutama "huuhtelupotku" ilman kaasua, ettei tule vain kasteltua tulppia ja täytettyä pakoputkea bensahöyryllä.

_________________
Minua on turhaa syyttää mistään! Minä olen aina ollut hyvien puolella!


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com