timo kirjoitti:Niin kauan kuin tuolla sivun yläreunassa on maininta kurapyörästä ja kurapyöräilijöistä, haluaisin ainakin minä painottaa näissä jutuissa kurapyöräilyn ominaispiirteitä.
Mielestäni näissä hommissa ei liikkumiseen tarvittavaa ojotaitoa voi "ostaa".
Vaikka budjetti sallisikin, kaikki ajonhallintaan liittyvä ja sotkeutuvä keinoäly ei ole pelkästään hyväksi.
Jos jättää opettelun sikseen ja antaa vaikkapa kaarre-absin hoitaa homman, ei koskaan saa tietää miltä oikeasti tuntuu mennä lintassa liukkaaseen mutkaan samalla jarruttaen niin kovaa kuin juuri siinä tilanteessa voi. Välillähän mutkassakin pitää lyödä täysillä kapuloita rattaisiin, väistellä kiviä ja peuroja ja kesämökkiläisten virittämiä puomeja.
Jarru on vain laite jolla ohjataan koko ajan molemmin pyörin luistossa olevaa ofroudmopoa ja toki sen avulla voi myös pysähtyä.
Vai olenko aivan pihalla?
Et suinkaan. Tosin etenkin isommilla makamopoilla matkaa taittava porukka harvemmin ikinä päätyy tuohon tilanteeseen. Lähtökohtainen ajatus siitä, että ABSien kytkeminen pois päältä pehmeällä alustalla tekee kaikista auomaattisesti parempia ja turvallisempia kuskeja on luonnollisestikin täysin absurdi. Se määrä taitoa mikä esimerkiksi vaaditaan ison gessun ajamiseksi lintassa, liukkaassa kaarteessa hirviä väistellen on jotain mitä matkaorientoitunut adventurepyöräilijä ei välttämättä saavuta koskaan harrastusuransa aikana. Tai edes akiivisesti yritä saavuttaa.
Tässä myös ehkä hieman törmää kahden eri tavalla harrastavan ihmisen mielipiteet. Omalla kohdalla ajot on ehkä luokkaa 40/60 ja siitä 60%:sta oikeasti hankalaa alustaa ehkä 5%. Sitäkin tulee vastaan lähinnä silloin, kun eksyy kapeammalle tielle kun on ollut oikeasti tarkoitus. Uskoisin, etten suinkaan ole ainut foorumilla kirjoitteleva, joka tällaisella profiililla ajelee.
Vaikka oma adventurepyörä (F650GS Dakar) on ollut ajossa jo yli kuusi vuotta ja sitä ennen ajoin katupyörällä yli kymmenen, huomaan edelleen että omat offroad-ajotaitoini ovat varsin puutteelliset. Ihan niinkin yksinkertainen asia kuin painolla ohjaaminen on alkanut aueta vasta tänä vuonna. 10v assuilun aikana matelijanaivoihin on niin vahvasti syöpynyt vaisto vasta-ohjauksesta, että en yksinkertaisesti osaa ohjata pyörää painopistettä muuttamalla. Nyt sitä sitten haparoiden opetellaan, mutta kyllä tässä vielä hetki menee, ennen kuin tuosta touhusta millään tavalla luontevaa tulee. Tilannehan on tietysti monelle mopoilijalle täysin absurdi, koska monelle painonsiirrolla tapahtuva pyörän kääntäminen tule suoraan selkärangasta. Itse vaan opettelin alussa aktiivisesti tekemään kaiken ohjaamisen sarvia vääntelemällä. Se asia, joka tekee minusta kohtuullisen taitavan kuskin asfaltilla onkin sitten huonolla alustalla yhtäkkiä heikkous.
Tälläkin foorumilla pyörii monen tasoista ajajaa, joiden lähtökohdat harrastukselle ovat kovin erilaiset. Osalle enskapolku on henki ja elämä ja tuolle porukalle omien rajojen löytäminen ja ajotaidon jatkuva kehittyminen on harrastuksen suola. Toinen äärilaita ovat taas matkamotoristit, joiden kikiksit tulevat syrjäisten hiekkateiden koluamisesta, uusien paikkojen näkemisestä ja siitä fiiliksestä mitä noiden yhdistelmä tarjoaa. Osalle tuosta äärilaidasta edes se hiekkatie ei ole itseisarvo vaan ainoastaan asia, jolla käyttöön saa taas tuhansia kilometrejä uutta tietä ajettavakseen. Itse esimerkiksi kuulun vahvasti tähän ryhmään. Ensisijainen motivaatio touhuun on, etten halua olla tilanteessa jossa joudun kääntymään takaisin, koska vastaantuleva tie/ura on sellainen etten sinne pyörällä uskalla lähteä. Enduropolun ajelu sellaisenaan ei itseäni kiinnosta pätkääkään.
Jälkimmäinen porukka harvemmin lähtee haastamaan itseään siihen pisteeseen, mistä ensimmäinen porukka lähtee liikkeelle. Enduropolkuun kallellaan olevat napsivat ABSit pois jo harrastuksen alkuvaiheessa, kun kurvista halutaan päästä läpi mahdollisimman nopeasti. Matkamotoristit isoine pyörineen eivät kuitenkaan välttämättä koskaan saavuta sitä taitotasoa, jossa ABSien poiskytkemisestä olisi ajajalle mitään hyötyä. Päin vastoin, usein tällaiselle kuskille huonostikin toimiva ABS on parempi ja turvallisempi valinta kuin ei ABSeja ollenkaan. Itse esimerkiksi uskon, että omat taidot olisivat jopa kehittyneet nopeammin ABSillisen pyörän kanssa. Ainakin monelta housupyykiltä niiden kanssa olisi vältytty.
Toki treenaan aktiivisesti myös ajamisen tekniikkaa, mutta tuo tapahtuu pääsääntöisesti ajamisen lomassa. Pakolliset jokakeväiset ruosteenpoistot parkkipaikoilla ja hiekkateillä ovat lähinnä se pakollinen paha, ei suinkaan itse tarkoitus. Jos tämä harrastus olisi minulle ajotekniikan hiomista jäisi pyörä aika nopeasi talliin pölyyntymään. Siitä huolimatta yritän kuitenkin pitää yllä jossain määrin säädyllistä ajotaitoa, vaikka sen kehittäminen ei se itse tarkoitus olekaan. Siitä huolimatta on mielestäni erittäin tärkeää ymmärtää omat, mutta myös ajoneuvon rajat. Tuon takia tuo teknarin artikkeli niin kovasti itseäni puhuttelikin.