Ajosaappaiden hoito
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Ajosaappaiden hoito
Ostin Varustelekasta valjasrasvaa, puoli litraa. Hinta oli 7.99 €
Tuollaista, klik
Sehän on aika mainiota tavaraa normi ajosaappaiden hoitoon.
Käytin kyllä sen sivelyyn kolmisormi järjestelmää vaikka ohjeessa oli kaksisormi järjestelmä.
Tuossa viela Verkkokaupan ohjeet valjasrasvan käyttöön:
"Käytä näin
Puhdista käsiteltävä pinta.
Ota hyppysellinen rasvaa joko pieneen rätinkappaleeseen, harjaan tai ihan sormiin, sotkuista se kuitenkin tulee olemaan. Kahden sormen tekniikka on hyvä.
Levitä rasva mieluiten pyörivällä liikkeellä.
Anna imeytyä sen aikaa ettei kiiltävää rasvaa näy enää pinnalla. Käsittele niin monta kertaa kun näet tarpeelliseksi. On aina parempi käsitellä useammalla ohuella kerroksella kuin parilla paksulla.
Pyyhi nahka hetken päästä huolella esim. puuvillarätillä. Jos et tätä tee, jää pinnalle kalvonomainen, vahainen pinta. Se ei ole välttämättä huonokaan asia (riippuen käyttötarkoituksesta) ja sen saa kyllä myöhemminkin hinkkaamalla pois, muttei niin vaivattomasti kuin vähän ajan päästä käsittelystä."
Ostin väritöntä valjasrasvaa vaikka mulla on mustat ajosaappaat. Ei sotkeudu sitten ajohousujen puntit, jos vaikka musta rasva ei olisi ihan imeytynyt.
Saappaistani tuli tosi hyvät ja pitävät nyt kai vettäkin hieman paremmin.
Minä nyt siis suosittelen tätä perus ajosaappaisiin.
Onko asiasta muita ajatuksia foorumilaisilla?
Tai muita ajosaappaiden huoltovinkkejä tai neuvoja.
Pekka
Tuollaista, klik
Sehän on aika mainiota tavaraa normi ajosaappaiden hoitoon.
Käytin kyllä sen sivelyyn kolmisormi järjestelmää vaikka ohjeessa oli kaksisormi järjestelmä.
Tuossa viela Verkkokaupan ohjeet valjasrasvan käyttöön:
"Käytä näin
Puhdista käsiteltävä pinta.
Ota hyppysellinen rasvaa joko pieneen rätinkappaleeseen, harjaan tai ihan sormiin, sotkuista se kuitenkin tulee olemaan. Kahden sormen tekniikka on hyvä.
Levitä rasva mieluiten pyörivällä liikkeellä.
Anna imeytyä sen aikaa ettei kiiltävää rasvaa näy enää pinnalla. Käsittele niin monta kertaa kun näet tarpeelliseksi. On aina parempi käsitellä useammalla ohuella kerroksella kuin parilla paksulla.
Pyyhi nahka hetken päästä huolella esim. puuvillarätillä. Jos et tätä tee, jää pinnalle kalvonomainen, vahainen pinta. Se ei ole välttämättä huonokaan asia (riippuen käyttötarkoituksesta) ja sen saa kyllä myöhemminkin hinkkaamalla pois, muttei niin vaivattomasti kuin vähän ajan päästä käsittelystä."
Ostin väritöntä valjasrasvaa vaikka mulla on mustat ajosaappaat. Ei sotkeudu sitten ajohousujen puntit, jos vaikka musta rasva ei olisi ihan imeytynyt.
Saappaistani tuli tosi hyvät ja pitävät nyt kai vettäkin hieman paremmin.
Minä nyt siis suosittelen tätä perus ajosaappaisiin.
Onko asiasta muita ajatuksia foorumilaisilla?
Tai muita ajosaappaiden huoltovinkkejä tai neuvoja.
Pekka
- nieppi
- Viestit: 522
- Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 4:04 pm
- Pyörä: ic ja beemer
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Re: Ajosaappaiden hoito
Samaa valjasrasvaa olen minäkin käyttäny saappaisiini. Ja hyvin rasvatut saappaat pitää tiettyynrajaan asti myös vettä.
Aikaisemmin kun käytin vielä nahkapukua rasvasin myös ajopuvun tuolla samalla rasvalla.
Aikaisemmin kun käytin vielä nahkapukua rasvasin myös ajopuvun tuolla samalla rasvalla.
Re: Ajosaappaiden hoito
No sellainen ajatus tuli, että älkää käyttäkö valjasrasvaa goretex-kenkiin. Se tukkii huokoset ja se vähäinenkin hengittävyys katoaa. Mutta Pekkahan puhuikin peruskengistä, joten muuten kai ok. Kenkien säännöllinen hoito kyllä pidentää niiden elinikää huomattavasti.
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 9:41 pm
- Pyörä: KTM 690 enduro R, eMTB
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Ajosaappaiden hoito
Mehiläisvahalla olen paksua nahkaa rasvannut. Valjasrasvallakin, se on hieman juoksevampaa kuin mehiläisvaha. Käy kunnon nahkakenkiinkin nuo rasvat ja kengät kiittää. Toki putsata kannattaa ensin .
"I am not so serious driver"
Re: Ajosaappaiden hoito
Jos haluaa pitää nahan hengittävänä ja säilyttää sen hyvät ominaisuudet, rasvataan aina rätillä. Rasvaa rättiin ja sillä hierotaan rasvaa ohuelti pariin kertaan ja vartin kuluttua hangataan imeytymätön pois. Näin saadaan myös hyvä kiilto.
Jos rasvaa kädellä, käden lämpö sulattaa rasvaa ja se imeytyy paremmin ja syvemmälle. Näin saadaan aikaan ''rasvanahkaa'', joka ei hengitä enää ja on muutenkin menettänyt nahan hyvät ominaisuudet.
Rasvanahka sopii esim. nahkaisiin sivulaukkuihin, valjaisiin jne...
Jos haluaa kylmät, hengittämättömät jalkineet, niin sitten rasvanahkaa, eli paljon rasvaa.
Molemmilla tavoilla saadaan aikaan vettähylkivää nahkaa. Rasvanahka hylkii pidempään, mutta on muuten vähemmän hyvää nahkaa.
Mieluummin rasvaisi useammin ja ohuelti, niin nahka säilyy nahkana.
Tuo halpa valjasrasva on varsin pätevää ainetta. Hinta riippuu ostopaikasta.
Jos rasvaa kädellä, käden lämpö sulattaa rasvaa ja se imeytyy paremmin ja syvemmälle. Näin saadaan aikaan ''rasvanahkaa'', joka ei hengitä enää ja on muutenkin menettänyt nahan hyvät ominaisuudet.
Rasvanahka sopii esim. nahkaisiin sivulaukkuihin, valjaisiin jne...
Jos haluaa kylmät, hengittämättömät jalkineet, niin sitten rasvanahkaa, eli paljon rasvaa.
Molemmilla tavoilla saadaan aikaan vettähylkivää nahkaa. Rasvanahka hylkii pidempään, mutta on muuten vähemmän hyvää nahkaa.
Mieluummin rasvaisi useammin ja ohuelti, niin nahka säilyy nahkana.
Tuo halpa valjasrasva on varsin pätevää ainetta. Hinta riippuu ostopaikasta.
Re: Ajosaappaiden hoito
Armeijan kengänkiilloke on nahkajalkineiden hoidossa ehkä paras aine, mitä tiedän. Daytonan saappaat ovat erittäin siistit vielä sadan tuhannen ajokilometrin jälkeen.
Se Gore-Tex -kalvon tukkiutuminen nahkan ulkopinnan rasvaamisesta kuulostaa vähän kaukaiselta. Monessako jalkineessa se kalvo on suoraan nahkan sisäpinnassa kiinni? Eikö siinä yleensä ole vuorikangas välissä?
Se Gore-Tex -kalvon tukkiutuminen nahkan ulkopinnan rasvaamisesta kuulostaa vähän kaukaiselta. Monessako jalkineessa se kalvo on suoraan nahkan sisäpinnassa kiinni? Eikö siinä yleensä ole vuorikangas välissä?
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Re: Ajosaappaiden hoito
Ei se gorekalvo (välttämättä) tukkeudu, vaan se päällysnahka/materiaali. Kun kengässä ei ollut (aikoinaan) kalvoa, valjasrasvoilla sen sai vedenpitäväksi. Kun gorekalvo keksittiin kenkään, niin se ulkopinta on vain mekaaninen suojaus, ja sen pitää päästää kosteutta läpi. Gore huolehtii siitä, että kengän sisällä kosteus siirtyy ulospäin. Ja vesi pysyy ulkopuolella.Kunkku kirjoitti:Armeijan kengänkiilloke on nahkajalkineiden hoidossa ehkä paras aine, mitä tiedän. Daytonan saappaat ovat erittäin siistit vielä sadan tuhannen ajokilometrin jälkeen.
Se Gore-Tex -kalvon tukkiutuminen nahkan ulkopinnan rasvaamisesta kuulostaa vähän kaukaiselta. Monessako jalkineessa se kalvo on suoraan nahkan sisäpinnassa kiinni? Eikö siinä yleensä ole vuorikangas välissä?
Re: Ajosaappaiden hoito
Mulla mitään hengittäviä kalvoja ole ajosaappaissa, kai.
Aina ne on hikiset, kun kotiin tulee.
Pekka
Aina ne on hikiset, kun kotiin tulee.
Pekka
Re: Ajosaappaiden hoito
Mun saappaissa ei tuu hiki. No, myönnän, että hikoilu on yksilöllistä.Pekkavee kirjoitti:Mulla mitään hengittäviä kalvoja ole ajosaappaissa, kai.
Aina ne on hikiset, kun kotiin tulee.
Pekka
Re: Ajosaappaiden hoito
Samaa tallipoikaa on mullakin käytössä. Kärkkäisellä tuplasti isompi purkki kympillä
Poika pelas aiemmin kiekkoa maalivahtina, niin sen kamojen hoitoon alunperin ostin tuon purkin. Samalla aineella on kyllä sitten tullut rasvattua ajosaappaat ja nahkarotsi.
Poika pelas aiemmin kiekkoa maalivahtina, niin sen kamojen hoitoon alunperin ostin tuon purkin. Samalla aineella on kyllä sitten tullut rasvattua ajosaappaat ja nahkarotsi.