Moottoripyörät kameravalvonnan piiriin

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Moottoripyörät kameravalvonnan piiriin

Viesti Kirjoittaja THä »

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... tiset/5091

http://www.motouutiset.fi/fi/moottoripy ... tiset/5068
Uudessa tieliikennelakiluonnoksessa on myös todettu, että moottoripyöräilijät ovat sen myötä joutumassa automaattivalvonnan piiriin. Jatkossa ylinopeussakotuksen perusteeksi riittäisi pelkkä rekisterikilpi, sakko olisi täten ajoneuvokohtainen.
Poliisi on tyytyväinen muutosehdotukseen, sillä poliisi voi uuden lain voimaantulon jälkeen keskittyä törkeisiin ylinopeuksiin ja ajotapavalvontaan.
Automaattivalvontalla kyetään siten hoitamaan suurin osa liikennerikkomuksista, sillä lakipaketissa ehdotetaan, että liikennevirhemaksu voitaisiin määrätä ilman tietoa siitä, kuka ajoneuvoa ylinopeustilanteessa ajoi.
Sellaisia vaihteeksi touhutaan :roll:

Itsestä kyllä tuolla liikenteessä tuntuu siltä, että vaaratilanteet kyllä johtuu jostain ihan muusta kun jostain 6 km/h ylinopeuksista. En myöskään ymmärrä miksi teiden varsilla on niitä tauluja joissa lukee, että "automaattinen liikenteenvalvonta". Minusta kun ne kamerat ei mittaa kun nopeutta :roll:
Neljä vaihdetta riittää.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyörät kameravalvonnan piiriin

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No tuohan ei kai ainakaan kameratolppien sakkoihin tuo vaikutusta ellei ne ala kuvaan molempiin suuntiin tai sitä Löllö Rajalan jo vuosia sitten toivomaa etukilpeä tuu pyöriin.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
PJE
Viestit: 399
Liittynyt: To Touko 19, 2011 8:42 pm
Pyörä: Solifer
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyörät kameravalvonnan piiriin

Viesti Kirjoittaja PJE »

Köyhän pitääkin ajaa lujaa kun vasta yli 30km ylitys sakotetaan tulojen mukaan :lol:
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Moottoripyörät kameravalvonnan piiriin

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Ja jatkossa liikennevirhemaksun voi - ainakin teoriassa, ehkä myös käytännössä - saada jo yhden tuntikilometrin ylinopeudesta http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005117819.html. Liikennevirhemaksu olisi hallinnollinen maksu joiden valitukset käsiteltäisiin hallinto-oikeuksissa joka on maksullista (250€), maksun saa takaisin jos voittaa juttunsa.

Lisäksi on tulossa haltijavastuu, tarkoittaa että valvovalle viranomaiselle riittää pelkkä reiksterikilven lukeminen, on mahdollista myös takaapäin, virhemaksun perusteeksi. Kuljettajaa ei jatkossa tarvitsisi tunnistaa. Ajoneuvon omistajan tehtäväksi jää kuljettajan - jos ei ole itse - selvittäminen. Jos muuta kuljettajaa ei löydy niin rekisteriin merkitty omistaja / haltija maksaa rapsut.

Tarkoittaa että käyttöön tulisi ns. käännetty todistustaakka, syylliseksi epäillyn on todistettava syyttömyytensä. Tällainen ei mielestäni kuulu oikeusvaltion periaatteisiin.

Edit:

Nykyisenkin rikesakkolain perusteella on mahdollista että lain mukaan kuljettajalle määrätään 1-15 km/h ylityksestä 140 euron tai 170 euron rikesakko nopeusrajoituksesta riippuen. Poliisin olisi siis jo nyt mahdollista määrätä 140-170 euron rikesakko alle 5 km/h ylityksestä.

Puuttumiskynnys on sitten ihan toinen juttu, mikä se tulee olemaan on täysin kiinni siitä kuinka surkeassa tilassa valtion kassa on.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Moottoripyörät kameravalvonnan piiriin

Viesti Kirjoittaja THä »

Tuo pelkän kilven perusteella sakottaminenhan taisi kaatua perustuslakivaliokuntaan ja ihan hyvä niin. Hitusenhan tuo jo normaalia oikeustajua vastaan sotikin.

Kuinka usein muuten väki noita tolppia räpsyttelee? Olen tuota vähän fundeeraillutkin ja nyt kun mediassa on ollut noita tarkempia juttuja kameroista niin selvä yhteyshän tuossa on. Induktiosysteemin haavoittuvuus on se, että heräte muuttuu massan ja etäisyyden mukaan. Vaikka olen vähän kiusallani yrittänytkin, niin en ole koskaan saanut KLE:llä tolppaa räpsähtämään. Ilmeisesti liian vähän rautaa ja/tai liian korkealla tiestä. Tosin samoin joskus jää tunnistinvaloihin jumiin kun systeemi ei ilmeisesti havaitse pyörää ja siten ei vaihda myöskään valoja. Aikoinaan muistan armeijan maastokuorma-autoilla olleen tuota samaa ongelmaa. Noissa nyt on rautaa, mutta niin on maavaraakin. Siinä sitten välillä seisottiin monta kierrosta liikennevaloissa.

Jännä kyllä seurailla tätä touhua. Vähän tuntuu siltä, että porukka alkaa tosissaan kyllästyä noihin tolppiin ja erään johtajan naureskelut videoilla ja pöljähköt lausunnot mediassa eivät varmaan ainakaan paranna asenteita.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Moottoripyörät kameravalvonnan piiriin

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Joo, ylinopeuskamera ja liikenteen valvonta eivät todellakaan ole synonyymeja. Jos nuo kamerat edes vapauttaisivat poliisin suorittamaan enemmän muuta valvontaa tien päällä, mutta kun ei. Nehän vähentävät tien päällä olevia poliiseja. Kunpa rattijuoppojen kiinni saamiseen käytettäisiin yhtä paljon aikaa, rahaa ja laitteita kuin näihin pieniin ylinopeuksiin, niin jotain positiivista kehitystä saattaisi tapahtuakin.

Ainakin Gessu tuntuu väläyttävän tolppakameran yhtä varmasti kuin auto. Näin olen kuullut puhuttavan.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Vastaa Viestiin