Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja mek »

Vaihdettava tai muutuvan polttovälin objektiivi (zoom) taitaa olla merkittävin syy ottaa mukaan erillinen kamera kännykän lisäksi. Toki kameroissa on ergonomia yleensä kännykkää parempi, vaikka parhaat kännykät jo tarkennus- ja kuvausnopeudeltaan lähelle hyviä pokkareita pääsevätkin. Kännyköiden pienen kennon rajat tulevat vastaan huonossa valossa ja kovissa kontrasteissa, mutta hämmästyttävän hyviä kuvia omilla puhelimillani (Samsung A3 2017 ja S7) kyllä saa hämärässäkin.

Siskollani on melonta- ja kiipeilykäytössä Olympus TG-5. On tyytyväinen. https://www.olympus.fi/site/fi/c/camera ... tions.html

Peilittömistä järkkäreistä (kohtuukokoisia) Olympuksen ja Panasonicin mallit taitavat olla vedenpitävyydeltään parhaita. Eivät toki lähelläkään tuota yllä mainittua pokkaria, mutta häkellyttävän kovaa käyttöä oli esim. Jari Peltomäen Olympus OM-D E-M1 MK II kestänyt, kun kävin Limingan lintukuvafestareilla kuuntelamassa miehen esityksen. Siihen laadukas lasi nokalle, vaikka https://www.olympus.fi/site/fi/c/lenses ... index.html
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja Hobes »

Valokuvausta pitkään harrastaneena ja alalla toimineena, en itse edes harkitse muun kuin kännykän ottamista reissuun. Kennon tuottaman kuvan laadusta ei kyse ole ollut enää hetkeen. Yleensä järeämpi järkkäri mielletään kuvanlaadullisesti paremmaksi, mutta tosiasia on että halpa kittilinssi ja halpa perusjärkkäri jää nykypäivänä usein kuvanlaadussa kakkoseksi hyvälle kännykameralle.

Ainoa mikä puoltaa järkeleen raahamista tankkilaukussa on syväterävyyden hallinnan puute, pienikennoisissa kännykameroissa. Toisaalta bokehilla kikkailu ei useinkaan tuo oikeasti kuvaan mitään kauhean suurta bonusta. Kun alkaa oikeasti katsomaan aikamme huippuvalokuvaajia, aika usein homma on enemmän kiinni sommittelusta ja ideasta kuin teknisistä meriiteistä. Lisäksi halvoissa kittilinsseissä yleinen f5.6 ei tarjoa sen kummempaa bokehia kun f2.0 pinnassa pyörivä kännykameran linssi. Itse en kuitenkaan henno laittaa kallista f2.8 peruszoomia pyörimään tankkilaukun pohjalle. Sen verran rajallinen on kuitenkin budjetti. Analogista 50mm f1.8 on tullut pariin otteeseen kannettua mukana pidemmillä reissuilla, mutta usein sekin on sitten loppupeleissä jäänyt kännykän varjoon.
J-A
Viestit: 69
Liittynyt: To Huhti 24, 2014 3:15 pm
Pyörä: 990 Adventure S -07

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja J-A »

Mulla on ollut matkavalokuvauksessa Canon Power shot G7X pokkari. Se on sen verran pieni, että se mahtuu ajotakin taskuun ja siinä on järkkärin ominaisuuksia, kuten aukon ja valotusajan säätö. Sitä ei vaan taida saada enää kuin kalliimpana Mark II versiona.

Tuosta kännykällä kuvaamisesta, niin mulla on ainakin jäänyt tosi moni kuva ottamatta kun ei vaan oo hoksannu/muistanut, että onhan mulla kännykässä kamera.
Avatar
nieppi
Viestit: 522
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 4:04 pm
Pyörä: ic ja beemer
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja nieppi »

Hobes kirjoitti:Valokuvausta pitkään harrastaneena ja alalla toimineena, en itse edes harkitse muun kuin kännykän ottamista reissuun.
Kyllä mulla on aina mukana täydenkennon järkkäri ja 50mm F1/4 jota käytän melkein aina. Se hiuksen hieno ero verrattuna kännykuviin on kuitenkin tosiasia.
Tosin mulla on kaikis mopois sivulaukut joten mahtuu kuskaamaan mukana myös vaihto objektiiveja.

Kuva

Kuva
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

nieppi kirjoitti:Kyllä mulla on aina mukana täydenkennon järkkäri ja 50mm F1/4 jota käytän melkein aina.
Sinä oletkin sellainen erilainen nuori.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
nieppi
Viestit: 522
Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 4:04 pm
Pyörä: ic ja beemer
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja nieppi »

Kunkku kirjoitti:
Sinä oletkin sellainen erilainen nuori.
No me nuoret ollaanki vähä vallattomia [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]



Lähetetty minun ONEPLUS A5000 laitteesta Tapatalkilla
AnssiS
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 6:25 pm
Pyörä: 1150GS
Paikkakunta: Imatra

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja AnssiS »

Mites hyvin järkkärit ja objektiivit kestää tärinää ja rynkytystä pyörän kyydissä? Ihan asiallisessa lowepron kameralaukussa olisi ajatus noita kuljettaa pyörän taka- tai sivulaukussa.
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 744
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

En oo kuullut vielä yhdenkään särkyneen. Ainakin ne ei-ihan-halvimmat mallit on yleensä tehty ihan kovaankin käyttöön. Eipä se laukussa matkustus juuri eroa autokyydistä.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Hobes
Viestit: 477
Liittynyt: To Maalis 23, 2017 12:31 pm
Pyörä: T7

Re: Matkavalokuvaus? Kameran säädöt yms

Viesti Kirjoittaja Hobes »

AnssiS kirjoitti:Mites hyvin järkkärit ja objektiivit kestää tärinää ja rynkytystä pyörän kyydissä? Ihan asiallisessa lowepron kameralaukussa olisi ajatus noita kuljettaa pyörän taka- tai sivulaukussa.
Teoriassa linssiryhmät voivat ottaa osumaa tärinästä ja rynkytyksestä, mutta aika kovia kolauksia se vaatii että lähtevät liikkeelle. En kovin huolissani olisi edes hinnat alkaen vehkeistä, jos tosiaan fiksussa kameralaukussa matkaavat.
Vastaa Viestiin