Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Castor
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2016 1:16 pm
Pyörä: F800GS

Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja Castor »

Uusi nassu foorumilla, mutta mennään silti heti asiaan :wink: Itse kuulun siihen porukkaan, joka haaveili ison osan aikuisiästä prätkän hankkimisesta, mutta aina ne kuuluisat "sekalaiset syyt" mukamas estivät prätkän hankinnan. Muutama vuosi sitten tapahtunut ajokorttimuutos oli viimeinen isku itselleni ja hankin silloin lopulta sen kauan kaivatun ekan aakkosen ajokorttiini.

Sitten kului taas muutama vuosi, kunnes lopulta löysin omaan makuuni sopivan pyörän erittäin sopivaan hintaan. Ajokiksi valikoitui melko mielikuvitukseton 800 Gessu, mutta on se ollut kiva peli meikäläisen makuun. Itse kun asun vielä toistaiseksi Bulgariassa, on Gessun tyyppinen prätkä aivan ykköspeli jokapaikanhöyläksi. Bulgaria on ollut myös erittäin mielenkiintoinen paikka opetella mopolla ajamisen alkeita :lol:

Täällä tulee pääosin ajeltua pikkuteitä ja metsäteitä, koska isoilla teillä prätkällä ajaminen on tietty tylsää, mutta oikeasti myös melko vaarallista. Liikenne kun ei ole samanlaista kuin uinuvassa kekkoslovakiassa. Ja isoillakin teillä on valitettavan usein todella valtavia reikiä keskellä tietä. Mutta elämä on :wink:

Mutta siihen asiaan. Ensi kesänä olisi tarkoitus ajella pyörä Suomeen ja tästä puolesta meikäläisellä ei ole mitään kokemusta. Autolla on tullut viimeiset 20 vuotta suhailtua ympäri Eurooppaa, mutta prätkällä isolla tiellä ajaminen on vielä oikeasti melko vierasta puuhaa. Ja koska kokemusta ei ole, niin pitää kysyä neuvoa, jotta aivan kaikkea ei olisi ehdottoman pakko opetella kantapään kautta. Tässä kun tämä prokkis hiljalleen etenee, niin voisin tähän ketjuun lisäillä ilmi tulevia kyssäreitä ja jos joku kokeneempi viitsii ottaa kantaa, niin se olisi hieno juttu.

Eka kyssäri. Mitä prätkän tekniikkaan liittyviä varusteita ja työkaluja kannattaa ottaa mukaan? Ja onko tarvetta tehdä jotain ennakoivia huoltoja? En aja tällä kertaa aikataulusyistä johtuen missään korvessa, vaan koko ajan ollaan sivistyksessä. Pyöränä siis F800GS 2008. Ikää on jo hiukan, mutta kilsoja vasta reilu 20 tonnia ja määräaikaishuollot kunnossa. Myös kaikki takaisinkutsut tehtynä. Etustefat ja keulaöljyt vaihdettiin lisätyönä vähän aika sitten. Akun vaihdoin kanssa just. Renkaat vaihtuvat vielä uusiin ennen starttia.

Omat ajotaidot eivät vielä riitä ihan aikuisten oikeaan maastossa rymyämiseen, mutta tällaisissa maastoissa olen itse opetellut ajamisen alkeita:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hauskaa puuhaa tuntuu olevan ja oikein mukava tapa hetkeksi irtautua lapsiperheen arjesta.
Avatar
Ari
Viestit: 497
Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 1:58 pm
Pyörä: Helkama
Paikkakunta: Turku

Re: Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja Ari »

Hienon näköisiä ajomaisemia Bulgariassa. Jonkin verran olen Eurooppaa kierrellyt, mutta Bulgaria on vielä jäänyt väliin. Pitää korjata tilanne lähivuosina.
Matkalle valmistautumisesta, kunhan pyörä on normaalisti huollettu, tiedossa olevat viat korjattu ja renkaat kunnossa, ei ihmeempiä valmisteluja tarvita. Minulla mukana on jeesusteippiä, Learherman ja renkaiden paikkausvälineet. Edellisissä pyörissä kun kaasu ja kytkin oli vaijereilla, kuljetin varavaijereita ja muutamaa nippaa mukana. Nykyisessä mopossa ei vaijereita enää ole. Autoliiton keskeytysturva on hyvä siltä varalta, että jotain isompaa murhetta tulee.
Isoilla teillä Itä-Euroopassa olen todennut parhaaksi ajaa suurin piirtein muun liikenteen vauhdissa. Hitaasti ajaessa ohittajia riittää ja vaaratilanteita siitä syystä. Kaahareiden kanssa en ole ryhtynyt kisaamaan, ohi ne kuitenkin menee viimeistään seuraavan kylän viidenkympin alueella. Paras keskittyä omaan ajamiseen ja seurata taustapeilejä.

Ari
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Re: Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Juuri niin kuin Ari sanoi, hyvin huolletulla pyörällä ei pitäisi tulla mitään ongelmia eteen. Renkaanpaikkausvälineet taitavat olla kaikkein tärkeimmät.
Castor
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2016 1:16 pm
Pyörä: F800GS

Re: Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja Castor »

Renkaan paikkaamisen ilo onkin vielä meikäläisellä kokematta... Onko renkaanpaikkausvälineiden hommaamisessa jotain erityistä huomioitavaa? Mun Gessussahan on sisärenkaatkin. Tai linkkiä tarjolla johonkin hyväksi havaittuun nettisivustoon aiheen tiimoilta?

Autoliiton keskeytysturva voisi olla kyllä hyvä hankinta. Meidän nurkilla kun prätkiin ei edes myydä kaskoja, niin tällä hetkellä ei ole minkäälaista turvaa tällä saralla. Pakollinen liikennevakuutus vain. Tosin sen hinta on ihan kohtuullinen 90 euroa vuodessa :D Tulee karu paluu arkeen Suomessa. TälläKIN saralla...

Bulgariassa on paljon nähtävää, vaikka suuret massat tietävät täältä vain Sunny Beachin. Mikä on mun mielestä kaikista kauhein turistikohde mitä koko maasta löytyy. Parikymppisenä sinkkuna se olisi tosin saattanut olla ihan kivakin paikka ;-) Liikenteessä on paljon isommat riskit kuin muissa EU-maissa. Just oli viikko sitten uutisissa, että meillä ja Romaniassa on tilastojenkin valossa EU:n surkein tilanne:

http://www.novinite.com/articles/173836 ... EU+in+2015

Tuo liikenne on vähän sellainen juttu, että ei sitä oikein käsitä Suomesta käsin. Kavereita kun on täällä käynyt, niin on se eka päivä liikenteessä aina ollut kaikille ihan mielenkiintoinen. Varsinkin, mun mäkin ajan nykyään autolla kuin paikalliset :twisted:

Rengaskaupoille pitäisi kohta mennä ja loppusuoralla on K60 Scout ja TKC 70. Nettikommenttien perusteella kummankaan kohdalla ei mene pahasti pieleen. Enemmän koulukuntakysymys tuntuu olevan valinta näiden välillä.
Harri Hemmilä
Viestit: 1233
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: RT
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Mulla on myös 2008 mallin 800 Gs ja mittariin on mulla kertynyt 50tkm ja mitään ongelmia ei ole ollut... Nyt mittarissa 84500km.
Kerran Puolassa katosi sähköt ja siitä selvittiin poistamalla akunnapaan kertynyt pintaruoste :)

Renkaanpaikkaamiseen ei tarvi muutakuin rengasraudat ja renkaanpaikkaussarja (paikat, hiomajuttu ja liima) + tietenkin renkaan irroittamiseen tarvittavat työkalut :)
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
defet
Viestit: 97
Liittynyt: Ma Tammi 25, 2010 12:30 am
Pyörä: KTM sxc
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja defet »

Varmista vielä että liikennevakuutus ja varkaus yms on voimassa niissä maissa joiden poikki tulet sekä pyörästä todistus että olet omistaja. Kai jollain keinoa saat siihen suomesta jo nyt vakuutukset jos aikomus tuoda tänne se mopo. Ite miettisen pelkästään tuota vakuutushommaa JOS oikeasti sattuisi jotain.
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

defet kirjoitti:Varmista vielä että liikennevakuutus ja varkaus yms on voimassa niissä maissa joiden poikki tulet sekä pyörästä todistus että olet omistaja. Kai jollain keinoa saat siihen suomesta jo nyt vakuutukset jos aikomus tuoda tänne se mopo. Ite miettisen pelkästään tuota vakuutushommaa JOS oikeasti sattuisi jotain.
Vuosituhannen vaihteessa asuin Unkarissa ja ostin sieltä uuden pyörän. Liikennevakuutuksen otin Unkarista ja kaskon Suomesta. Sanoivat vain, että hinta on kaksinkertainen Suomessa sijaitsevan pyörän vakuuttamiseen verrattuna. Kun lasku lopulta saapui, oli hinta nelinkertainen. Tiedustellessani asiasta, korjattiin edellinen lausuma muotoon: "kaksinkertainen Helsingin kaskovakuutuksen hintaan verrattuna".
Unkarissakaan ei kaskovakuutusta kaksipyöräisille tunnettu. Samasta syystä lienee pyörän vuokraaminen ollut mahdotonta.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Castor
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2016 1:16 pm
Pyörä: F800GS

Re: Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja Castor »

Liikennevakuutus on reilassa ja Green Cardit taskussa, eli sen osalta ei mitään ongelmaa. Myös rekisteriotteesta löytyy oikeat nimet ja mukaan lähtee myös otteen toinen osa, koska prätkä jää Suomeen odottamaan meidän paluumuuttoa Suomeen. Ja sitten se rekisteröidään ihan normaalina tuontipyöränä verot maksaen.

Kasko- tai varkausvakuutuksia ei meidän nurkilla pyöriin myydä. Pahoja kolareita sattuu jatkuvasti ja pyöriä varastetaan vielä useammin. Itsekään en ole ikinä jättänyt omaa pyörää sellaiseen paikkaan, että se ei olisi koko ajan näkökentässä esim. lounaalla.

Vakuutusturvaa lähinnä mahdollisten sairaalakulujen suhteen pitää vielä selvitellä. Eli kattaako normimatkavakuutus mahdolliset sairaalakulut. Suomesta saisi toki kaskon aivan poskettomaan hintaan, mutta sen jätän ostamatta. Jos kolaroin ja mopo menee rusinaksi, niin SOVV. Pitää sitten Suomessa tuumia vakuutuskuvioita uudelleen, kun mopo on suomalaisissa kilvissä.
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Mikä on ketjupaketin kunto ja ikä? Tuossa oli lueteltu normihuoltojen lisäksi keulahuoltoa,akkua,ym. mut ketjuista ei mainintaa?
Monelle saattaa tulla yllätyksenä että ketjut "loppuu" suht äkkiä vaikka päällisin puolin hyvältä näyttää..
Niveliin kun ei ketjurasva mene ja kun niistä rasva loppuu niin alkaa tulla jäykkiä lenkkejä..alkaa armoton paukutus.
Rengasraudat ja paikat ei välttämättä pelasta mikäli paikkaus/renkaan irroitus tekniikka ei ole tuttu.

Hienoa on maisema missä ajelet..
Vuoden päästä ehkä mustanmeren kiertäminen,
silloin paluumatkalla todennäköisesti Bulgarian lävistys.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Avatar
pkilpo
Viestit: 1463
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
Pyörä: Husky 901 Expedition -23,Husky FE450 -16
Paikkakunta: Kempele

Re: Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

Tuossa tuli mainittua eli rengasraudat , paikkausvälineet ja/tai sisärenkaat, torx ja kuusiokolosarja keskikokoinen hylsysarja, takajarrupalat. Ja ennen lähtöä tosiaan ketjut ja rattaat kunnossa. Renkaista ite otin ne ensi asennus Pirellin trailattacit. Oli just passelit ja hyvä ajaa. Eka tuommoinen reissu oli viime kesänä ja tänä kesänä uudestaan. Hauskaa se on. Kasigessu on hyvä pyörä yksin ajettaessa.


Sent from my iPad using Tapatalk
Kuraköröttelijä
Castor
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2016 1:16 pm
Pyörä: F800GS

Re: Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja Castor »

Ketjut vaihdettiin reilu viisi tonnia sitten, eli se puoli on (kai?) kunnossa. Itse olen niitä keyesti sprayllä rasvaillut jokaisen tankkauksen yhteydessä. Keskituella on tosi nopea homma, joten ei ole iso vaiva.

Paikkaussarjan tilalle voisi kyllä ottaa sisärenkaatkin. Tai sitten helpoin mahdollinen vaihtoehto ja hommata joku tieturva, mikä kattaa mopon noukkimisen tien varresta ja kuskaamisen lähimmälle gummikorjaamolle :) Varsinkin, kun just tällä hetkellä ei ole oikein mitään mielekästä paikkaa treenata renkaiden irrottamista ja kumien vaihtoa. Suomessa tulee olemaan onneksi hyvät fasiliteetit perusteellisempaan prätkään tutustumiseen.

Jarrupalat näyttäisivät olevan hyvässä iskussa, joten niillä on kyllä vielä elonkaarta jäljellä.
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja jaa »

Ite olen reissussa kärränny ketjurasvaa, pulloa paikkausvaahtoa, pientä rullaa jesaria, rautalankaa, leettermannia, hyvää vakuutusta ja isoa määrää huumoria. Mulla on ollu ajatus, että kunhan pääsisi lähimmälle huoltsikalle. Sitten aletaan huasteleen paikallisten kanssa, notta mitäs ny kun on tämmönen murhe. Ja jos ei pääse, niin kyllä siellä tien poskessa apujakin saa. Varsinkin jos vähänkään asutuksen likellä liikkuu. Toi rengaspaikkuuhomma on semmonen, mikä pitäs vähän harjoitella, ettei kovin montaa kertaa sisukumi ole raudan ja vanteen välissä ja sitten paikataan taas uudelleen. Ja kun tuo paikkaushomma vaatii vielä sen kompressorin tai käsipumpun.

Pidemmille Euroopan reissuille olen laittanu aina Continentalin TrailAttackit. Melkoisen iso ero esim. TKC80 tai K60 Scoutiin tärinöitten osalta. Kokeiltu on Rautaperseajo (1000 mailia 24h) sekä K60Scoutilla ja TrailAttackilla. Enää en lähde ajamaan K60 Scoutilla rautapersettä, niin iso ero sillä oli. Toki TKC70 en ole edes kokeillu ja näyttäisivät melko paljon köykäsemmin kuvioiduilta kuin TKC80. Mutta ei niin silenta kuin TrailAttack. Saako sun pyörään taas TrailAttackia, en tiä. Ja taas jos päiväajot on vähempi, eli ei ole kiirus, niin sitten ei tuolla liene niin isoa merkitystä. Ja kaikkeen tottuu, paitti siihen kuuluisaan jääpuikkoon siellä, missä päivä ei paista. Ihan varmaan kaikilla em. renkailla matkan taittaa ilman isoja tuskia. Mutta silti ite en lähtisi ajeleen muilla kuin TrailAttackilla jos valinnanmahdollisuuksia on.

Nii tuli vielä yksi mielipuoli noista renkaista. Kertaalleen läksin talven jäljiltä ajeleen Scoutit alla. Kun tommonen minikompura ja jalkapumppu oli sanoneet talven aikana sopimuksen irti, eturengas tuntui täydeltä ja takarenkaassa näytti olevan maalimoita, niin päätin ajella varovasti lähimmälle huoltsikalle. Naapurikin halus kyytille, niin otin, mutta sanoin että ajetaas kuitenkin ensiksi huoltsikan kautta. Vähän laiskalta perä tuntui mutkissa, mutta muutoin ei tuo haitannut. Huoltsikalla pistin mittarin kiinni ja se näytti tasan nollaa. :oops: Toki ei varmasti ollut mikään turvallisin ajomatka, mutta tuo Scoutin runko tuntuu olevan sen verta jäykkä, että sillä pääsee melko turvallisesti lähimmälle huoltamolle hissukseen nilkuttaen. Ei varmaan se suositeltavin tapa ajaa, mutta hätävarana tuokin käy.
Urpo
Viestit: 207
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Eka pitkä reissu Euroopan läpi Gessulla

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Jos vielä rengashaavereista jatketaan; sisärenkaan paikoilla harvemmin pärjää. Naula kun menee yleisimmin juuri takarenkaaseen niin ilmojen karatessa vanne ja sisärengas pyörähtää ulkorenkaan suhteen. Naula leikkaa sisärenkaaseen useimmiten niin pitkän viillon, ettei paikata voi.

Co2-purkit on sitten vähiten tilaa vievä vaihtoehto ilman kuljettamiseksi mukana.

Ja itäisessä Euroopassa ei ole itsestään selvää, että moottoripyörän sisärenkaitakaan voi ostaa. Kymmenkunta vuotta sitten ei Sarajevon kokoisesta kaupungistaan minkäänlaista löytynyt, ja tämä tuli kyllä perusteellisesti selvitettyä. Sen sijaan sieltä löytyi seppä, joka oikoi alumiinivanteen lommon ihan virheettömäksi ja matka jatkui.
Vastaa Viestiin