Pyörä Ruotsista
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Pyörä Ruotsista
Tässä työkasan alta herättyä rupesin työkalua katselemaan ja sellainen löytyis tosta pienemmän rapakon takaa lännestä. Löytyiskö jostain infoa, jos olisi Ruotsista ostamassa ajoneuvoa (mp), mitä on syytä ottaa huomioon ja mitä dokumentteja hommassa tarvitaan? Italian kuvioita tossa syksyllä selvittelin ja aika hyvin pääsin jyvälle hommasta, mutta v***tu niiden keitettyjen spagettien kanssa hommasta mitään tuu. Nyt ois sitten Ruotsissa vempele kiikarissa.
Mitä dokumentteja tarvitaan kauppakirjan lisäksi, jotta omistajuus siirtyy?
Mitä dokumentteja ajoneuvosta (mp) pitää myyjällä, jotta voi todentaa, että hänellä on oikeus myydä pyörä (eli on omistaja)?
Onko ostajan huomioitava jotain liittyen ajoneuvon poistamiseksi Ruotsin rekisteristä?
Onko ostajan huolehdittava, että ajoneuvo on poistettu Ruotsin rekisteristä vai riittääkö, että rekisteröi ajoneuvon Suomeen?
Tarvitaanko muuta kuin kauppakirja, että Ruotsin rekisterissä olleen ajoneuvon saa rekisteriin Suomessa?
Onko olemassa palvelua, jossa voi todentaa (esim. runkonumerolla), että vehje ei ole varastettu?
Ja tosiaan riittää, jos joku osaa osoittaa jonkin sivuston, jossa tämä homma on kerrottu. Ja pikkaisen ois kiirus, kun on vapaat lähitulevaisuudessa aivan helvetin vähissä eli käytännössä toinen pääsiäisviikko ennen kesää. Silloin vois vehjeksen hakea, jos kaikki menis putkeen ja vauhdilla.
Mitä dokumentteja tarvitaan kauppakirjan lisäksi, jotta omistajuus siirtyy?
Mitä dokumentteja ajoneuvosta (mp) pitää myyjällä, jotta voi todentaa, että hänellä on oikeus myydä pyörä (eli on omistaja)?
Onko ostajan huomioitava jotain liittyen ajoneuvon poistamiseksi Ruotsin rekisteristä?
Onko ostajan huolehdittava, että ajoneuvo on poistettu Ruotsin rekisteristä vai riittääkö, että rekisteröi ajoneuvon Suomeen?
Tarvitaanko muuta kuin kauppakirja, että Ruotsin rekisterissä olleen ajoneuvon saa rekisteriin Suomessa?
Onko olemassa palvelua, jossa voi todentaa (esim. runkonumerolla), että vehje ei ole varastettu?
Ja tosiaan riittää, jos joku osaa osoittaa jonkin sivuston, jossa tämä homma on kerrottu. Ja pikkaisen ois kiirus, kun on vapaat lähitulevaisuudessa aivan helvetin vähissä eli käytännössä toinen pääsiäisviikko ennen kesää. Silloin vois vehjeksen hakea, jos kaikki menis putkeen ja vauhdilla.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: Pyörä Ruotsista
Terve,
vuosien saatossa olen tuonut muutamia autoja ja nyt joulukuussa toin yhden
pyöränkin (R100CS) Ruotsista, ei ollut hankala homma.
Parasta tietoa löytyy esim:
http://www.autoliitto.fi/tietopankki/au ... ruotsista/
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
Jos tuot ajamalla niin vakuutuksen voi tehdä jo etukäteen ja palauttaa
Ruotsin kilvet myöhemmin myyjälle.
Rekisteriotteen molemmat osat pitää saada mukaan, kopiot ei kelpaa.
Lycka till !
AeroR
vuosien saatossa olen tuonut muutamia autoja ja nyt joulukuussa toin yhden
pyöränkin (R100CS) Ruotsista, ei ollut hankala homma.
Parasta tietoa löytyy esim:
http://www.autoliitto.fi/tietopankki/au ... ruotsista/
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp
Jos tuot ajamalla niin vakuutuksen voi tehdä jo etukäteen ja palauttaa
Ruotsin kilvet myöhemmin myyjälle.
Rekisteriotteen molemmat osat pitää saada mukaan, kopiot ei kelpaa.
Lycka till !
AeroR
- Kipa
- Viestit: 1974
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
- Pyörä: SE ja kolmipökö
- Paikkakunta: Hämeenperä
Re: Pyörä Ruotsista
Alkaa kohta olla ajankohtaista laitella junnulle piikkinen alle, jostain syystä nuo rapakon takana olevat kiinnostavat: http://www.blocket.se/hela_sverige?q=kt ... &l=0&md=th
Lv-reggad eli tieliikennepelien kanssa ei liene ongelmia Suomeen rekisteröinnin kanssa, mutta entäs nuo jotka eivät ilmeisesti ole kilvissä Ruotsissa olleet? Ja näkyi siellä olevan A1-tehoilla ja enempitehoisiakin kaupan....
Lv-reggad eli tieliikennepelien kanssa ei liene ongelmia Suomeen rekisteröinnin kanssa, mutta entäs nuo jotka eivät ilmeisesti ole kilvissä Ruotsissa olleet? Ja näkyi siellä olevan A1-tehoilla ja enempitehoisiakin kaupan....
- taas kahden mopon taktiikalla -
Re: Pyörä Ruotsista
Jos pyörä on niin vanha, ettei tyyppikilvestä löydy pitkää e-alkuista tyyppihyväksyntänumeroa, niin tarvitset rekisteröintiä varten vaatimuksenmukaisuustodistuksen, COC, jonka saanee maksua vastaan hommattua maahantuojalta.
Re: Pyörä Ruotsista
Vuonna 2015 meni näin.
Nämä ovat kaupanteossa minimi:
1. Kauppakirja: Esim. Ruotsin kuluttajaviraston (Konsumentverket) sivuilta löytyy sopiva pohja (Köpekontrakt för mc, moped eller skoter).
2. Rekisteriote: Molemmat kappaleet jäävät ostajalle. Menee kuten Suomessakin eli kakkososaan (Del 2) myyjän allekirjoitukset ja hyvä täyttää saman tien omat tiedot ja allekirjoitus.
3. Mun tapauksessa myyjä täytti vielä paikallisen "luovutustodistuksen", joka allekirjoitettiin.
Kuljetus
1. Jos tuot kuljetuksella, niin kilpi myyjälle heti kaupanteon jälkeen.
2. Jos tuota ajamalla, sovi asiasta etukäteen eli miten kilven palautus myyjälle. Myyjä tarvitsee kilven rekisteristä poistoon. Muista tietty vakuutukset, jotka saa runkonumerolla.
En tiedä, miten ajamalla tuomiseen vaikuttaa, jos ajoneuvon on poissa liikenteestä (Avställed). Varmaan myyjä voi asian selvittää tai sitten sitä voit tiedustella Ruotsin "trafista" (kts. tuosta alempaa).
Myyjä saattaa tarvita myös todistuksen, että ajoneuvo ollaan rekisteröimässä toiseen maahan. Se, mitä dokumentteja myyjä tarvitsee, on hyvä sopia. Itse laitoin dokumentit
1. Vahvistus ilmoitukseen ajoneuvon käyttöönotosta (tulli)
2. Rekisteröintikatsastustodistus
En tiedä, tarvitsiko myyjä näitä loppujen lopuksi ollenkaan.
Ja loput meneekin sitten jotakuinkin kuin muualtakin Euroopasta tuotuna
Rekisteröinti Suomessa:
1. Ruotsin rekisteriotteen molemmat osat (jäävät Trafille eli ota kopioita itsellesi tai pyydä katsastajalta kopiot)
2. Kauppakirja, ottavat kopion alkuperäisestä ja alkuperäinen jaa sulle
3. Omistushistoria, jonka voi tilata Ruotsin "trafista" eli Transportstyrelsen-virastosta niiden nettisivuilta (Kontakta oss -> Mejla -> Fordon) ja lähettävät sen pdf-tiedostona sähköpostiin
(4. CoC-todistus. Tämän saattaa tarvita ja se selviää katsastuspaikalla. Ei kannata tilata etukäteen.)
Omistushistoria kannattaa tietty tilata jo ennen ostoa, jotta voi varmistua omistushistoriasta. Saa kolme viimeisintä omistajatietoa. Itse sepustin lyhyen tekstin Wordillä englanniksi ja laitoin liitetiedostona mukaan kyselyyn - siellä on tähän mahdollisuus.
Tulli-ilmoitus tullin ohjeiden mukaan, mutta minimissään:
1. AUTOVEROILMOITUS -lomake
2. KÄYTETTY MOOTTORIPYÖRÄ, YKSILÖINTI -lomake
3. Jos raportit vikoja, kannattaa tehdä erillinen liite, jossa kerrot vioista
Jos raportoit autoveroilmoitukseen vikoja, varaudu siihen, että joudut käymään näyttämässä ne tullitoimipisteessä - yleensä lähimmässä.
Sitten vaan jännittämään, paljonko virkamies rankaisee veroilla tällaisesta huvista.
Nämä ovat kaupanteossa minimi:
1. Kauppakirja: Esim. Ruotsin kuluttajaviraston (Konsumentverket) sivuilta löytyy sopiva pohja (Köpekontrakt för mc, moped eller skoter).
2. Rekisteriote: Molemmat kappaleet jäävät ostajalle. Menee kuten Suomessakin eli kakkososaan (Del 2) myyjän allekirjoitukset ja hyvä täyttää saman tien omat tiedot ja allekirjoitus.
3. Mun tapauksessa myyjä täytti vielä paikallisen "luovutustodistuksen", joka allekirjoitettiin.
Kuljetus
1. Jos tuot kuljetuksella, niin kilpi myyjälle heti kaupanteon jälkeen.
2. Jos tuota ajamalla, sovi asiasta etukäteen eli miten kilven palautus myyjälle. Myyjä tarvitsee kilven rekisteristä poistoon. Muista tietty vakuutukset, jotka saa runkonumerolla.
En tiedä, miten ajamalla tuomiseen vaikuttaa, jos ajoneuvon on poissa liikenteestä (Avställed). Varmaan myyjä voi asian selvittää tai sitten sitä voit tiedustella Ruotsin "trafista" (kts. tuosta alempaa).
Myyjä saattaa tarvita myös todistuksen, että ajoneuvo ollaan rekisteröimässä toiseen maahan. Se, mitä dokumentteja myyjä tarvitsee, on hyvä sopia. Itse laitoin dokumentit
1. Vahvistus ilmoitukseen ajoneuvon käyttöönotosta (tulli)
2. Rekisteröintikatsastustodistus
En tiedä, tarvitsiko myyjä näitä loppujen lopuksi ollenkaan.
Ja loput meneekin sitten jotakuinkin kuin muualtakin Euroopasta tuotuna
Rekisteröinti Suomessa:
1. Ruotsin rekisteriotteen molemmat osat (jäävät Trafille eli ota kopioita itsellesi tai pyydä katsastajalta kopiot)
2. Kauppakirja, ottavat kopion alkuperäisestä ja alkuperäinen jaa sulle
3. Omistushistoria, jonka voi tilata Ruotsin "trafista" eli Transportstyrelsen-virastosta niiden nettisivuilta (Kontakta oss -> Mejla -> Fordon) ja lähettävät sen pdf-tiedostona sähköpostiin
(4. CoC-todistus. Tämän saattaa tarvita ja se selviää katsastuspaikalla. Ei kannata tilata etukäteen.)
Omistushistoria kannattaa tietty tilata jo ennen ostoa, jotta voi varmistua omistushistoriasta. Saa kolme viimeisintä omistajatietoa. Itse sepustin lyhyen tekstin Wordillä englanniksi ja laitoin liitetiedostona mukaan kyselyyn - siellä on tähän mahdollisuus.
Tulli-ilmoitus tullin ohjeiden mukaan, mutta minimissään:
1. AUTOVEROILMOITUS -lomake
2. KÄYTETTY MOOTTORIPYÖRÄ, YKSILÖINTI -lomake
3. Jos raportit vikoja, kannattaa tehdä erillinen liite, jossa kerrot vioista
Jos raportoit autoveroilmoitukseen vikoja, varaudu siihen, että joudut käymään näyttämässä ne tullitoimipisteessä - yleensä lähimmässä.
Sitten vaan jännittämään, paljonko virkamies rankaisee veroilla tällaisesta huvista.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
- Kipa
- Viestit: 1974
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
- Pyörä: SE ja kolmipökö
- Paikkakunta: Hämeenperä
Re: Pyörä Ruotsista
Kiitos Å, hyvä tietopaketti. Vielä kun joku kertoo noiden E-reggad mopojen kohdalta onnistuuko noiden kilvittäminen Suomessa. Onko niihin olemassa samanlainen/riittävä rekisteriote kuin LV-reggatuissa pyörissä, onko tehot piikkisessä samat A1 vai onko kisakäyttöön tarkoitetuissa "täystehot" papereissa?
- taas kahden mopon taktiikalla -
Re: Pyörä Ruotsista
CoC:tä ei pitäisi vaatia, jos pyörä on sen verran tuore, että siitä löytyy tyyppikilvestä pitkä e-hyväksyntänumero. Jos vaativat, mene toiselle katsastusasemalle. Siitä paperista on turha maksaa.
Off Topic. Tosin joskus CoC:stä voi silti olla hyötyä. Toin 2008 käytetyn asuntoauton Suomeen ja mukana tuli Eura-Mobilin, eli korivalmistajan CoC, johon oli merkitty päästöt CO2 275 g/km. Koska päästöt oli merkitty korivalmistajan CoC-paperiin, niin katsastusmiehellä ei oikeastaan ollut muuta vaihtoehtoa, kuin merkitä ne ajoneuvorekisteriin myös. Nyt mulla menee ajoneuvovero noiden päästöjen mukaan, painon mukaan verotettuna menisi yli 200 eur/v enemmän. Tuo, että päästöt ovat korivalmistajan CoC-paperissa merkittynä, on erittäin harvinaista. Moni valmistaja ei sitä tee, enkä tiedä tekeekö Eura-Mobilkaan kaikkiin malleihin.
Off Topic. Tosin joskus CoC:stä voi silti olla hyötyä. Toin 2008 käytetyn asuntoauton Suomeen ja mukana tuli Eura-Mobilin, eli korivalmistajan CoC, johon oli merkitty päästöt CO2 275 g/km. Koska päästöt oli merkitty korivalmistajan CoC-paperiin, niin katsastusmiehellä ei oikeastaan ollut muuta vaihtoehtoa, kuin merkitä ne ajoneuvorekisteriin myös. Nyt mulla menee ajoneuvovero noiden päästöjen mukaan, painon mukaan verotettuna menisi yli 200 eur/v enemmän. Tuo, että päästöt ovat korivalmistajan CoC-paperissa merkittynä, on erittäin harvinaista. Moni valmistaja ei sitä tee, enkä tiedä tekeekö Eura-Mobilkaan kaikkiin malleihin.
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2805
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: KTM 350 EXC-F
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Pyörä Ruotsista
Myös ruottista tuotaessa pitäis löytyä joku selvitys vähintään siitä käyttöönottopäivästä ja kuulosti, että myös luovarihistoriasta, kun soittelin tulliin.
e-reggad vehkeissä siis.
Varoitteli myös, että jos ei ole sekä 6kk että 6000km käytetty vehe niin menee uuden ajoneuvon alvit.
Sehän enska-ajossa saattaa tarkottaa jotain 150...200h.
e-reggad vehkeissä siis.
Varoitteli myös, että jos ei ole sekä 6kk että 6000km käytetty vehe niin menee uuden ajoneuvon alvit.
Sehän enska-ajossa saattaa tarkottaa jotain 150...200h.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Bruce Lee
- Jukka
- Site Admin
- Viestit: 2805
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
- Pyörä: KTM 350 EXC-F
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Pyörä Ruotsista
Myös ruottista tuotaessa pitäis löytyä joku selvitys vähintään siitä käyttöönottopäivästä ja kuulosti, että myös luovarihistoriasta, kun soittelin tulliin.
e-reggad vehkeissä siis.
Varoitteli myös, että jos ei ole sekä 6kk että 6000km käytetty vehe niin menee uuden ajoneuvon alvit.
Sehän enska-ajossa saattaa tarkottaa jotain 150...200h.
e-reggad vehkeissä siis.
Varoitteli myös, että jos ei ole sekä 6kk että 6000km käytetty vehe niin menee uuden ajoneuvon alvit.
Sehän enska-ajossa saattaa tarkottaa jotain 150...200h.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Bruce Lee
- Kipa
- Viestit: 1974
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
- Pyörä: SE ja kolmipökö
- Paikkakunta: Hämeenperä
Re: Pyörä Ruotsista
Onko tuo 6 kk/6000 km vielä voimassa? Tässä kohta 2: http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/020.pdf
EDIT: taitaapa olla: http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuon ... nkinta.pdf
EDIT: taitaapa olla: http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuon ... nkinta.pdf
Viimeksi muokannut Kipa, Ti Elo 25, 2015 7:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- taas kahden mopon taktiikalla -
Re: Pyörä Ruotsista
Noi kuukausi- ja kilometrirajat on aika sekavia koska autoveron ja arvonlisäveron määrittelyssä on eri kriteerit.
Autoverotuksessa ajoneuvo tulkitaan käytetyksi kun se on ollut käytössä vähintään 6 kk tai 6000 km.
Arvonlisäverotuksessa ajoneuvo tulkitaan käytetyksi kun on ollut käytössä vähintään 6 kk ja 6000 km.
Toi ALV on se mikä pamahtaa kurapyörän kanssa helposti silmille koska molempien ehtojen pitää täyttyä, muuten lätkäistään ALV päälle. ALVitta ostaminen ulkomailta on taas yksityishenkilölle aika kimuranttia, ainakin saksalaiset haluaa hoitaa homman sulkutilin kautta.
Autoverotuksessa ajoneuvo tulkitaan käytetyksi kun se on ollut käytössä vähintään 6 kk tai 6000 km.
Arvonlisäverotuksessa ajoneuvo tulkitaan käytetyksi kun on ollut käytössä vähintään 6 kk ja 6000 km.
Toi ALV on se mikä pamahtaa kurapyörän kanssa helposti silmille koska molempien ehtojen pitää täyttyä, muuten lätkäistään ALV päälle. ALVitta ostaminen ulkomailta on taas yksityishenkilölle aika kimuranttia, ainakin saksalaiset haluaa hoitaa homman sulkutilin kautta.
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
- Pyörä: Polku-pyörillä
Re: Pyörä Ruotsista
Voiko eu-alueelta tuotavasta ajoneuvosta joutua maksamaan alvia?
Ihmettellee jaakkovaakko
Ihmettellee jaakkovaakko
- Pekka Valtanen
- Viestit: 158
- Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
- Pyörä: Beta 350 RR
- Paikkakunta: Kempele
Re: Pyörä Ruotsista
http://europa.eu/youreurope/citizens/sh ... dex_fi.htm
Yllä olevan mukaan uudesta autosta tai muusta rekiströitävästä kulkuneuvosta maksetaan alvit siinä maassa missä se rekisteröidään.
Uuden määritelmäksi on sanottu 6 kk tai 6000 km. Mistä ttv oli löytänyt toisenlaisen tiedon?
Yllä olevan mukaan uudesta autosta tai muusta rekiströitävästä kulkuneuvosta maksetaan alvit siinä maassa missä se rekisteröidään.
Uuden määritelmäksi on sanottu 6 kk tai 6000 km. Mistä ttv oli löytänyt toisenlaisen tiedon?
- no fear -
Re: Pyörä Ruotsista
Samasta asiastahan tässä puhutaan. Arvonlisäverotuksessa ajoneuvo on uusi jos sillä on ajettu alle 6000 km tai se on ollu käytössä alle 6 kuukautta.
Toisin sanoen se on käytetty vasta kun sillä on ajettu yli 6000 km ja se on ollut käytössä yli 6 kuukautta. Muuten ALV peritään autoveron yhteydessä.
Toisin sanoen se on käytetty vasta kun sillä on ajettu yli 6000 km ja se on ollut käytössä yli 6 kuukautta. Muuten ALV peritään autoveron yhteydessä.
Re: Pyörä Ruotsista
Onko nykyään tarjolla mitään yritystä / henkilöä joka hankkisi pyöriä tuolta länsinaapurista?
Kaupanteko on vaikein osa, yksityisiltä varsinkin, edelleen kaiketi vaikeaa sen del1 ja del2 paperin kanssa, osa antaa ja osa ei. Ja osa lopettaa kommunikoinnin heti kun kuulee että ostaja on Suomesta.
Kaupanteko on vaikein osa, yksityisiltä varsinkin, edelleen kaiketi vaikeaa sen del1 ja del2 paperin kanssa, osa antaa ja osa ei. Ja osa lopettaa kommunikoinnin heti kun kuulee että ostaja on Suomesta.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä