Pyörä Ruotsista

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Å »

Tässä työkasan alta herättyä rupesin työkalua katselemaan ja sellainen löytyis tosta pienemmän rapakon takaa lännestä. Löytyiskö jostain infoa, jos olisi Ruotsista ostamassa ajoneuvoa (mp), mitä on syytä ottaa huomioon ja mitä dokumentteja hommassa tarvitaan? Italian kuvioita tossa syksyllä selvittelin ja aika hyvin pääsin jyvälle hommasta, mutta v***tu niiden keitettyjen spagettien kanssa hommasta mitään tuu. Nyt ois sitten Ruotsissa vempele kiikarissa.

Mitä dokumentteja tarvitaan kauppakirjan lisäksi, jotta omistajuus siirtyy?
Mitä dokumentteja ajoneuvosta (mp) pitää myyjällä, jotta voi todentaa, että hänellä on oikeus myydä pyörä (eli on omistaja)?
Onko ostajan huomioitava jotain liittyen ajoneuvon poistamiseksi Ruotsin rekisteristä?
Onko ostajan huolehdittava, että ajoneuvo on poistettu Ruotsin rekisteristä vai riittääkö, että rekisteröi ajoneuvon Suomeen?
Tarvitaanko muuta kuin kauppakirja, että Ruotsin rekisterissä olleen ajoneuvon saa rekisteriin Suomessa?
Onko olemassa palvelua, jossa voi todentaa (esim. runkonumerolla), että vehje ei ole varastettu?

Ja tosiaan riittää, jos joku osaa osoittaa jonkin sivuston, jossa tämä homma on kerrottu. Ja pikkaisen ois kiirus, kun on vapaat lähitulevaisuudessa aivan helvetin vähissä eli käytännössä toinen pääsiäisviikko ennen kesää. Silloin vois vehjeksen hakea, jos kaikki menis putkeen ja vauhdilla.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
AeroR
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
Paikkakunta: Inhan Tehtaat

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja AeroR »

Terve,

vuosien saatossa olen tuonut muutamia autoja ja nyt joulukuussa toin yhden
pyöränkin (R100CS) Ruotsista, ei ollut hankala homma.
Parasta tietoa löytyy esim:

http://www.autoliitto.fi/tietopankki/au ... ruotsista/
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/aut ... /index.jsp

Jos tuot ajamalla niin vakuutuksen voi tehdä jo etukäteen ja palauttaa
Ruotsin kilvet myöhemmin myyjälle.
Rekisteriotteen molemmat osat pitää saada mukaan, kopiot ei kelpaa.

Lycka till !

AeroR
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Alkaa kohta olla ajankohtaista laitella junnulle piikkinen alle, jostain syystä nuo rapakon takana olevat kiinnostavat: http://www.blocket.se/hela_sverige?q=kt ... &l=0&md=th
Lv-reggad eli tieliikennepelien kanssa ei liene ongelmia Suomeen rekisteröinnin kanssa, mutta entäs nuo jotka eivät ilmeisesti ole kilvissä Ruotsissa olleet? Ja näkyi siellä olevan A1-tehoilla ja enempitehoisiakin kaupan....
- taas kahden mopon taktiikalla -
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja mek »

Jos pyörä on niin vanha, ettei tyyppikilvestä löydy pitkää e-alkuista tyyppihyväksyntänumeroa, niin tarvitset rekisteröintiä varten vaatimuksenmukaisuustodistuksen, COC, jonka saanee maksua vastaan hommattua maahantuojalta.
Avatar
Å
Viestit: 1894
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Å »

Vuonna 2015 meni näin.

Nämä ovat kaupanteossa minimi:
1. Kauppakirja: Esim. Ruotsin kuluttajaviraston (Konsumentverket) sivuilta löytyy sopiva pohja (Köpekontrakt för mc, moped eller skoter).
2. Rekisteriote: Molemmat kappaleet jäävät ostajalle. Menee kuten Suomessakin eli kakkososaan (Del 2) myyjän allekirjoitukset ja hyvä täyttää saman tien omat tiedot ja allekirjoitus.
3. Mun tapauksessa myyjä täytti vielä paikallisen "luovutustodistuksen", joka allekirjoitettiin.

Kuljetus
1. Jos tuot kuljetuksella, niin kilpi myyjälle heti kaupanteon jälkeen.
2. Jos tuota ajamalla, sovi asiasta etukäteen eli miten kilven palautus myyjälle. Myyjä tarvitsee kilven rekisteristä poistoon. Muista tietty vakuutukset, jotka saa runkonumerolla.
En tiedä, miten ajamalla tuomiseen vaikuttaa, jos ajoneuvon on poissa liikenteestä (Avställed). Varmaan myyjä voi asian selvittää tai sitten sitä voit tiedustella Ruotsin "trafista" (kts. tuosta alempaa).

Myyjä saattaa tarvita myös todistuksen, että ajoneuvo ollaan rekisteröimässä toiseen maahan. Se, mitä dokumentteja myyjä tarvitsee, on hyvä sopia. Itse laitoin dokumentit
1. Vahvistus ilmoitukseen ajoneuvon käyttöönotosta (tulli)
2. Rekisteröintikatsastustodistus
En tiedä, tarvitsiko myyjä näitä loppujen lopuksi ollenkaan.

Ja loput meneekin sitten jotakuinkin kuin muualtakin Euroopasta tuotuna

Rekisteröinti Suomessa:
1. Ruotsin rekisteriotteen molemmat osat (jäävät Trafille eli ota kopioita itsellesi tai pyydä katsastajalta kopiot)
2. Kauppakirja, ottavat kopion alkuperäisestä ja alkuperäinen jaa sulle
3. Omistushistoria, jonka voi tilata Ruotsin "trafista" eli Transportstyrelsen-virastosta niiden nettisivuilta (Kontakta oss -> Mejla -> Fordon) ja lähettävät sen pdf-tiedostona sähköpostiin
(4. CoC-todistus. Tämän saattaa tarvita ja se selviää katsastuspaikalla. Ei kannata tilata etukäteen.)
Omistushistoria kannattaa tietty tilata jo ennen ostoa, jotta voi varmistua omistushistoriasta. Saa kolme viimeisintä omistajatietoa. Itse sepustin lyhyen tekstin Wordillä englanniksi ja laitoin liitetiedostona mukaan kyselyyn - siellä on tähän mahdollisuus.

Tulli-ilmoitus tullin ohjeiden mukaan, mutta minimissään:
1. AUTOVEROILMOITUS -lomake
2. KÄYTETTY MOOTTORIPYÖRÄ, YKSILÖINTI -lomake
3. Jos raportit vikoja, kannattaa tehdä erillinen liite, jossa kerrot vioista
Jos raportoit autoveroilmoitukseen vikoja, varaudu siihen, että joudut käymään näyttämässä ne tullitoimipisteessä - yleensä lähimmässä.

Sitten vaan jännittämään, paljonko virkamies rankaisee veroilla tällaisesta huvista.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Kiitos Å, hyvä tietopaketti. Vielä kun joku kertoo noiden E-reggad mopojen kohdalta onnistuuko noiden kilvittäminen Suomessa. Onko niihin olemassa samanlainen/riittävä rekisteriote kuin LV-reggatuissa pyörissä, onko tehot piikkisessä samat A1 vai onko kisakäyttöön tarkoitetuissa "täystehot" papereissa?
- taas kahden mopon taktiikalla -
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja mek »

CoC:tä ei pitäisi vaatia, jos pyörä on sen verran tuore, että siitä löytyy tyyppikilvestä pitkä e-hyväksyntänumero. Jos vaativat, mene toiselle katsastusasemalle. Siitä paperista on turha maksaa.

Off Topic. Tosin joskus CoC:stä voi silti olla hyötyä. Toin 2008 käytetyn asuntoauton Suomeen ja mukana tuli Eura-Mobilin, eli korivalmistajan CoC, johon oli merkitty päästöt CO2 275 g/km. Koska päästöt oli merkitty korivalmistajan CoC-paperiin, niin katsastusmiehellä ei oikeastaan ollut muuta vaihtoehtoa, kuin merkitä ne ajoneuvorekisteriin myös. Nyt mulla menee ajoneuvovero noiden päästöjen mukaan, painon mukaan verotettuna menisi yli 200 eur/v enemmän. Tuo, että päästöt ovat korivalmistajan CoC-paperissa merkittynä, on erittäin harvinaista. Moni valmistaja ei sitä tee, enkä tiedä tekeekö Eura-Mobilkaan kaikkiin malleihin.
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Myös ruottista tuotaessa pitäis löytyä joku selvitys vähintään siitä käyttöönottopäivästä ja kuulosti, että myös luovarihistoriasta, kun soittelin tulliin.
e-reggad vehkeissä siis.
Varoitteli myös, että jos ei ole sekä 6kk että 6000km käytetty vehe niin menee uuden ajoneuvon alvit.
Sehän enska-ajossa saattaa tarkottaa jotain 150...200h.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Myös ruottista tuotaessa pitäis löytyä joku selvitys vähintään siitä käyttöönottopäivästä ja kuulosti, että myös luovarihistoriasta, kun soittelin tulliin.
e-reggad vehkeissä siis.
Varoitteli myös, että jos ei ole sekä 6kk että 6000km käytetty vehe niin menee uuden ajoneuvon alvit.
Sehän enska-ajossa saattaa tarkottaa jotain 150...200h.
Knowing is not enough; we must apply. Willing is not enough; we must do.
Bruce Lee
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Onko tuo 6 kk/6000 km vielä voimassa? Tässä kohta 2: http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/jul ... ot/020.pdf

EDIT: taitaapa olla: http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuon ... nkinta.pdf
Viimeksi muokannut Kipa, Ti Elo 25, 2015 7:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- taas kahden mopon taktiikalla -
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja ttv »

Noi kuukausi- ja kilometrirajat on aika sekavia koska autoveron ja arvonlisäveron määrittelyssä on eri kriteerit.

Autoverotuksessa ajoneuvo tulkitaan käytetyksi kun se on ollut käytössä vähintään 6 kk tai 6000 km.

Arvonlisäverotuksessa ajoneuvo tulkitaan käytetyksi kun on ollut käytössä vähintään 6 kk ja 6000 km.

Toi ALV on se mikä pamahtaa kurapyörän kanssa helposti silmille koska molempien ehtojen pitää täyttyä, muuten lätkäistään ALV päälle. ALVitta ostaminen ulkomailta on taas yksityishenkilölle aika kimuranttia, ainakin saksalaiset haluaa hoitaa homman sulkutilin kautta.
Jaakkovaakko
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
Pyörä: Polku-pyörillä

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaakko »

Voiko eu-alueelta tuotavasta ajoneuvosta joutua maksamaan alvia?
Ihmettellee jaakkovaakko
Avatar
Pekka Valtanen
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
Pyörä: Beta 350 RR
Paikkakunta: Kempele

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

http://europa.eu/youreurope/citizens/sh ... dex_fi.htm

Yllä olevan mukaan uudesta autosta tai muusta rekiströitävästä kulkuneuvosta maksetaan alvit siinä maassa missä se rekisteröidään.

Uuden määritelmäksi on sanottu 6 kk tai 6000 km. Mistä ttv oli löytänyt toisenlaisen tiedon?
- no fear -
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja ttv »

Samasta asiastahan tässä puhutaan. Arvonlisäverotuksessa ajoneuvo on uusi jos sillä on ajettu alle 6000 km tai se on ollu käytössä alle 6 kuukautta.

Toisin sanoen se on käytetty vasta kun sillä on ajettu yli 6000 km ja se on ollut käytössä yli 6 kuukautta. Muuten ALV peritään autoveron yhteydessä.
Avatar
Juice
Viestit: 797
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Pyörä: RD07A
Paikkakunta: Vimpeli

Re: Pyörä Ruotsista

Viesti Kirjoittaja Juice »

Onko nykyään tarjolla mitään yritystä / henkilöä joka hankkisi pyöriä tuolta länsinaapurista?

Kaupanteko on vaikein osa, yksityisiltä varsinkin, edelleen kaiketi vaikeaa sen del1 ja del2 paperin kanssa, osa antaa ja osa ei. Ja osa lopettaa kommunikoinnin heti kun kuulee että ostaja on Suomesta.
Hondamies kahdella ja neljällä pyörällä
Vastaa Viestiin