Mp -alan taantuma

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Mp -alan taantuma

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Jokke Espoosta kirjoitti:Vähän ehkä ilkeästi sanottu ja ymmärrän että kaikille tämä ei toimi, mutta en ainakaan itse koe usein saavani mitään lisäarvoa paikallisesta varaosakaupasta. Osat saa vähemmällä vaivalla ja yhtä nopeasti tilaamalla ulkomailta, kun ei monessa varaosaputkassakaan ole enää oikein mitään hyllyssä. Jos osat saisi heti käteen niin tätä palvelua varmaan tulisi käytettyä, mutta jos niitä kuitenkin tilataan ulkomailta niin helpompi ne on minun tilata suoraan kotiin kuin liikkeeseen ja hakea sieltä. Näin ollen varaosakaupan varaan ei ehkä kannata kovin paljon bisnestä laskea.

Taloustilanne kun on mitä on, niin eihän tuo pyöräkauppa kovin hyvin taida pyöriä. Harvassa on uuden pyörän ostajat, enkä usko että tilanne on ihan heti muuttumassa. Veikkaan ettei ole viimeinen lapun luukulle pistävä liike.
Käytännössä, minullakin, on tilanne mennyt edelläkuvatunlaiseksi. Nykyään kaikista moottoripyöräosista ja tarvikkeista vähintään 85% tulee muualta kuin suomesta, myös autojen huolto-osia (otetaan yleensä kolmen auton kahden vuoden tarve kerrallaan ), varaosia ja öljyjä ( samoin parin vuoden tarve kerralla ) on enenevässä määrin alkanut tulla ulkomailta. Eihän se suomalaisen kauppiaan kannalta tietenkään mukava tilanne ole mutta minkäs teet, hintaero on liian suuri. Rahaa kun on rajallisesti niin näin toimien meidänkin perheen vuosittainen säästö kulkuneuvokuluissa on luokkaa 1000 - 2500 euroa, joskus jopa enemmänkin, vuodesta riippuen. Ja tuo on jo aika paljon rahaa, ainakin tällaiselle vähävaraiselle.
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mp -alan taantuma

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Tämä.
Jokke Espoosta kirjoitti:Osat saa vähemmällä vaivalla ja yhtä nopeasti tilaamalla ulkomailta, kun ei monessa varaosaputkassakaan ole enää oikein mitään hyllyssä. Jos osat saisi heti käteen niin tätä palvelua varmaan tulisi käytettyä, mutta jos niitä kuitenkin tilataan ulkomailta niin helpompi ne on minun tilata suoraan kotiin kuin liikkeeseen ja hakea sieltä. Näin ollen varaosakaupan varaan ei ehkä kannata kovin paljon bisnestä laskea.
Ja tämä.
Jokke Espoosta kirjoitti: Motokeitaalla on ainakin tärkein asia kunnossa, eli verkkokaupasta näkee hinnat ja varastosaldot. Mun mielestäni sen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Mun mielestä on aika 80-lukua jos pitää soitella kauppaan ja kysellä että onkohan teillä tätä ja millä hinnalla ja sitten odotella kun setä kaivelee varaston laatikoita ja arpoo hintaa. Näkisin että varaosakaupan tulevaisuus on toimivissa nettikaupoissa, ja niissä pärjää se jolla on hyvä verkkokauppa ja tavaraa hyllyssä. Lähinnä isoimmissa kaupungeissa _saattaa_ pärjätä muutenkin kuin verkkokaupalla, eikä Suomeen taida kovin montaa verkossakaan myyvää mahtua kun markkinat on aika pienet.
Monenko kaupan pitää kuolla että kauppiaat hoksaavat miten nykyään ihmiset toimivat? Eräs paikallinen kioski tilaa osat ulkomailta jos sieltä tavaraa kyselee, yleensä itse tilaamalla tavaran saa nopeammin kouraan. Myös kys. puljun toimitusaika-arviot heittävät usein muutamalla viikolla. Mutta sieltä ostetaan mistä saadaan.

Olen toisen harrastukseni piirissä törmännyt samaan ongelmaan kauppiaiden ja heidän onnettomien nettisivujensa kanssa. Ei näy saldoja eikä hintoja, saati todellista toimitusaikaa jos tuote onkin tilaustavaraa. Tosin tässä harrastuksessa välineiden osittainen luvanvaraisuus hieman rauhoittaa ulkomaisten nettikauppojen käyttöä.

Mielestäni yksi parhaita esimerkkejä toimivasta nettikaupasta on Varusteleka. He jopa järjestävät koulutusta kiinnostuneille nettikaupan pyörittämisestä. Bonuksena Lekan mainonta on omalaatuista...

Ja ennen kuin joku huutaa nettikaupan ylläpidon tarvitsevan aikaa; luulisi aikaa löytyvän jos tavaraa tilataan ja liikevaihto kasvaa. Vai onko sekin huono juttu että koko ajan pitää myydä jotain?
Jänkhä
Viestit: 144
Liittynyt: To Loka 04, 2012 6:22 pm
Pyörä: KTM 690R x2
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Mp -alan taantuma

Viesti Kirjoittaja Jänkhä »

Väitän jotain verkkokaupan pyörittämisestä tietäväni ja sen haastavuudesta.

Jos tosissaan meinaa pitää lupauksensa asiakkaalle ja hinnan järkevänä niin on tavaraa varastoitava niin että sitä on heti hyllystä tarjota liikenteeseen kun joku tilaa sen verkkokaupasta, koska jos yksittäin nippeleitä ruvetaan tukkureilta tilaamaan niin on se hyvin lähellä ellei kalliimpi kuin isossa Eurooppalaisessa verkkokaupassa.
Suurilla ostoilla saadaan sitä sisäänostohintaa painettua alas, minkä väitän olevan tässä maassa suhteellisen hankalaa markkinan pienuudesta johtuen. Iso eurooppalainen yksittäinen kauppias ostaa helposti tuplasti sen mitä tässä maassa myydään yhteensä vuodessa.
Suomessa vielä verokarhu rankaisee sitä varastoivaa kauppiasta suhteellisen ankarasti.

Esimerkiksi eräs eurooppalainen mp-rengastukkuri ostaa vuositasolla n. 2 miljoonaa moottoripyörän rengasta ja sitä kun verrataan näihin meidän muutamaan kotimaiseen mp-rengastukkuriin niin niillä menee yhteensä muutamia vuosia tuon ostotason saavuttamiseen, eli ollaan hintaneuvotteluissa kohtuullisen eri asetelmissa.

Varusteleka on hieno esimerkki onnistumisesta nykyaikana, mutta sitä on huono verrata MP-kauppaan.
Leka ostaa esimerkiksi joltain kanavaltaan koko erän jonku armeijan ylijäämäkamaa hintaan X niin eipä sitä juuri samaa ole muilla, hankala verrata.
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mp -alan taantuma

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Jänkhä kirjoitti:
Varusteleka on hieno esimerkki onnistumisesta nykyaikana, mutta sitä on huono verrata MP-kauppaan.
Leka ostaa esimerkiksi joltain kanavaltaan koko erän jonku armeijan ylijäämäkamaa hintaan X niin eipä sitä juuri samaa ole muilla, hankala verrata.
Tämä on kyllä totta. Esimerkillisenä pidän lähinnä varastosaldon paikkaansapitävyyttä ja muutenkin toimivaa systeemiä. Harva mp-kauppa myöskään pitää baaria tai kaupittelee omaa oluttaan.

Mitenkäs Motokeidas tämän homman hanskaa? Ei siellä nyt aivan mahdotonta valikoimaa ole, varsinkaan vanhempiin pyöriin, mutta tavaraa on silti aika paljon. Ja saldot tuntuvat pitävän paikkansa. Itsekin olen tuolta tavaraa tilannut, koska en jaksa soitella liikkeisiin ja häiritä ilmeisen kiireisiä työntekijöitä. Reilu kymmenen vuotta sitten pystyin karauttamaan Keitaalle ihmettelemään saatavuutta vaikka joka päivä kun asustelin kohtuullisen lähellä.
Avatar
Yamato
Viestit: 619
Liittynyt: La Marras 24, 2007 7:59 pm
Pyörä: Hakusessa
Paikkakunta: P-Savo

Re: Mp -alan taantuma

Viesti Kirjoittaja Yamato »

KTM:n osien hinnoittelu taitaa olla ohjattu tehtaalta, kun osat maksaa kaikkialla Euroopassa suunnilleen saman verran. En ainakaan itse ole huomannut mitään hinnallista etua tilata kotarin osia ulkomailta.
Keitaallakaan harvoin on hyllyssä kaikkea, mitä tilauskoriin tulee kerättyä. Heillä on ilmeisesti tapana tilata tavaraa tehtaan varastolta useamman kerran viikossa, joten tavarat tulevat nopeasti. En muista, että kertaakaan olisi tarvinnut odottaa yli viikkoa.
Sami K
Viestit: 212
Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 3:01 pm
Pyörä: Dude
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mp -alan taantuma

Viesti Kirjoittaja Sami K »

Lisäksi täytyy ihmetellä miten jäljellä olevilla liikkeillä on varaa huonoon asiakaspalveluun. Itse voisin järkevän lisän maksaa, jos saan jotain lisäarvoa myyjiltä ja lisäksi tuotteen heti mukaan. Ikävä kyllä monessa kaupassa ei tunnu myyminen ja asiakaspalvelu kiinnostavan yhtään.

Kehä kolmosen sisäpuolella Örthen on ainoa paikka, jossa viitsii käydä ostoksilla.
STN
Viestit: 474
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: xt660z. Tunturi Start

Re: Mp -alan taantuma

Viesti Kirjoittaja STN »

Sami K kirjoitti:Lisäksi täytyy ihmetellä miten jäljellä olevilla liikkeillä on varaa huonoon asiakaspalveluun. Itse voisin järkevän lisän maksaa, jos saan jotain lisäarvoa myyjiltä ja lisäksi tuotteen heti mukaan. Ikävä kyllä monessa kaupassa ei tunnu myyminen ja asiakaspalvelu kiinnostavan yhtään.

Kehä kolmosen sisäpuolella Örthen on ainoa paikka, jossa viitsii käydä ostoksilla.
Täytyy Moposporttia kehua, kun pari vuotta sitten poika oli mopoiässä, niin kyseinen liike oli kovasti käytössä. Todella hyvä palvelu ja varasto loputon. Toki mopoja on huomattavasti prätkiä enemmän, ja junnut ei malta odottaa osien saapumista.

STN
Avatar
Jakke N
Viestit: 1867
Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Pyörä: EXC450
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Mp -alan taantuma

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

bisti kirjoitti:Lisää lopetusuutisia, MotoCenter sulkee ovensa: http://www.xracing.fi/yleista-alalta/uu ... -20160420/
Isosti kyllä harmittaa tämä uutinen :cry:

Tuolta on tullut haettua KTM:n osat ja sitä ennen Suzukiin kulutusosia, vaikka eivät kyseistä merkkiä edes myyneetkään.

Männä viikolla hain tavaraa, jota olin tilannut ja kaikkea muuta tilpehöörää, mitä mieleen tuli.

Sen verran katselin liikkeessä ympärilleni, että joitakin tarjouksia näytti jo olevan. Aninakin oli ajosaappaita -70% ja renkaita -30 %.

Kuuden päivän takanakki tuli heräteostoksena haalittua kainaloon... :roll:
Avatar
aapo
Viestit: 824
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Pyörä: DR 750 S
Paikkakunta: Espoo

Re: Mp -alan taantuma

Viesti Kirjoittaja aapo »

Sami K kirjoitti:Lisäksi täytyy ihmetellä miten jäljellä olevilla liikkeillä on varaa huonoon asiakaspalveluun. Itse voisin järkevän lisän maksaa, jos saan jotain lisäarvoa myyjiltä ja lisäksi tuotteen heti mukaan. Ikävä kyllä monessa kaupassa ei tunnu myyminen ja asiakaspalvelu kiinnostavan yhtään.

Kehä kolmosen sisäpuolella Örthen on ainoa paikka, jossa viitsii käydä ostoksilla.
Suzukimiehelle on ollut Franknyman kovin hyvä. Tavaraa tilataan kerran vikossa saksasta (ei näin vanhoihin ole hyllyssä kuin suodattimia tms), eli tavraa tulee aina viikon sisään. Lisäksi on niin lähellä, että voi polkupyöräillä hakea jos ei ole ajokunossa remontin jäljiltä lauantai aamuna ja käydä samalla Pohjanmaa Grilillä kilossa.
-too Big to fail-
Vastaa Viestiin