Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
kenobiitti
Viestit: 248
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 10:14 pm
Pyörä: XT660RR
Paikkakunta: Tampere

Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja kenobiitti »

Pärtsäilin tuolla Aitolahti-Enokunta välisellä akselilla mm. kuvan osoittamaa reittiä
Kuva
Tiellä, jolle käännytään Siltasavontieltä noin Kaakkolammin kohdalla, kuvan kesivaiheilla, tuli mystinen metsätyömies vihreällä Hiluxillaan kyselemään ajolupaa alueelle.
Onko kukaan törmännyt vastaavaan?
Rauhallisisssa merkeissä juteltiin ja sain siltä numeron, johon voi soittaa lupaa kyselläkseen. Olin jo heti soittamassa, että saanko ajaa poist täältä, mutta lupaukko olikin just nyt lomalla :-D

Itse olen sitä mieltä, että kyseessä on tie jolla ajamiseen ei mitään lupia tarvita. Olkoonkin sitten, että on yksityisessä omistuksessa, mutta tie kuitenkin. Maastossa ajamisesta tässä ei ollut kyse.
Sanoi, että talvella on moottorikelkkoja sakotettu, mika on varmaan ihan oikein sillä niillä ei saa ajaa tiellä missä taas moottoripyörällä saa.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

kenobiitti kirjoitti:Itse olen sitä mieltä, että kyseessä on tie jolla ajamiseen ei mitään lupia tarvita. Olkoonkin sitten, että on yksityisessä omistuksessa, mutta tie kuitenkin.
Mistä voit tietää? Mistään, mitä silmällä näet, et voi päätellä, että sinulla olisi varmasti lupa käyttää ko. tietä. Jos joku rakentaa tien omalla kustannuksellaan, hän saa myös päättää sen käytöstä. Jos taas kyseessä on yksityistie, joka saa valtion avustusta, olet oikeassa, sinullakin on lupa satunnaisesti käyttää tuota tietä.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja ATC »

Siittä sen karkeasti tietää että on joko katkoviivaa (maastoa), tahi liikennemerkillä osoitetaan tienkäytön rajoituksista, tahi tie on suljettu puomilla.
Tarkemmin vielä että yleisen tien määritelmään kuuluu myös että tiellä on nimi tai numero ja se löytyy tiekirjasta.
Weteraani kurapyöräilijä
Avatar
kenobiitti
Viestit: 248
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 10:14 pm
Pyörä: XT660RR
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja kenobiitti »

Kunkku kirjoitti:
kenobiitti kirjoitti:Itse olen sitä mieltä...kuitenkin.
Mistä voit tietää? Mistään, mitä silmällä näet, et voi päätellä, että sinulla olisi varmasti lupa käyttää ko. tietä. Jos joku rakentaa tien omalla kustannuksellaan, hän saa myös päättää sen käytöstä. Jos taas kyseessä on yksityistie, joka saa valtion avustusta, olet oikeassa, sinullakin on lupa satunnaisesti käyttää tuota tietä.
Tiedän, että olen sitä mieltä ja tiedän, että herra joka lupaa kyseli sanoi sen olevan yksityistie.

Silti, yksityistietäkin saa ajaa.
Tällä tiellä ei ole puomeja, ei kieltoja ei mitään muutakaan mikä viittaisi sen olevan millään tavalla tavallista tietä erikoisempi.

Se mitä en voi tietää on, että siinä ei jonkun henkilön mielestä saisi ajaa.
Ajoin nyt ja nyt tiedän mistä lupaa voi kysyä....kysynkö?
Avatar
kenobiitti
Viestit: 248
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 10:14 pm
Pyörä: XT660RR
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja kenobiitti »

ATC kirjoitti:Siittä sen karkeasti tietää että on joko katkoviivaa (maastoa), tahi liikennemerkillä osoitetaan tienkäytön rajoituksista, tahi tie on suljettu puomilla.
Tarkemmin vielä että yleisen tien määritelmään kuuluu myös että tiellä on nimi tai numero ja se löytyy tiekirjasta.
Joo, näin se menee. Maastoon ei saisi mennä ilman lupaa ja tämä tie ei ole maastoa eikä siinä ole mitään kieltoja tai puomeja. Ja kun kerran on yksityistie ei varmaan ole sitä numeroa eikä nimeäkään.
Joissain pätkissä tuolla päin kieltomerkkejä kyllä on, mutta ei tässä.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Se on tosi hieno asenne tuo, että minähän saan ajaa, jos vaan ei riittävän selvästi sitä kielletty. Tosi hyvin auttaa yleisen mielipiteen muokkaantumisessa suuntaan, joka ei kurapyöräilyä auta. Jos joku sanoo, ettei tiellä saisi ajaa ilman lupaa, miksi siitä pitäisi päästä ajamaan?
On olemassa kahdenlaisia yksityisteitä. Niitä, joilla yleensä saa ajaa ja sitten on niitä yksityisiä teitä, joilla tien omistajalla on valta säädellä tien käyttöä. Mitä enemmän on ihmisiä, joiden mielestä tiellä kuuluu saada ajaa ilman lupaa siitä huolimatta, että joku on pysäyttänyt ja kertonut muuta, sitä nopeammin tässäkin maassa tapahtuu muutos yleiseurooppalaiseen suuntaan, jossa vapaa ajelu pienillä teillä on hyvin rajallista.
Että miten olisi, jos vaan ystävällisesti tiedustelisit sitä ajolupaa, kun kerran henkilö, jolta sitä voi kysyä, on tiedossa?
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Niinpä niin kun on niitä "teitä" ja teitä...

Käytänössähän tää taitaa mennä niin että jos pikkutiellä ei ole nimikylttiä niin kokolailla varmasti kyseessä on yksityisen ylläpitämä metsä/tilus/piha tms tie jolla kulkeminen vaatii maanomistajan luvan. Siis oli niitä kieltomerkkejä tai ei. Ainakin sen nimikyltin puuttumisen pitäisi herättää ajatus että nyt pitää oikeasti tietää / ottaa selvää saako tästä ajaa...

Jos pikkutiellä on nimi eli kyltti tolpan nokassa niin silloin kyseessä yleensä on "yksityistielain" mukainen (oikea) tie jolla tilapäisesti voi ajaa jos ei kieltomerkkiä / puomia ole. Ja tässä vielä (omana) ajatuksena siis se että jos nimikyltti on saatu tolppaan niin samalla vaivalla olisi sen kieltomerkinkin sitten laittanut.
Jatkuvampi käyttö saattaa näissäkin vaatia luvan ja / tai aiheuttaa jopa maksuvelvoitteen.

Ei nämäkään periaatteen satavarmoja ole mutta väittäisin että ainakin sinneppäin...
Patukka
Viestit: 619
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Täällähän aiheesta keskusteltiin viime kesänä enemmänkin: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =2&t=25688. Jos jaksaa kahlata koko ketjun läpi niin ehkä laajentaa käsitystä siitä missä saa ajella ja missä ei. Ja onhan tapaus muutenkin kiinnostava, mitä kaikkea sitä tien päällä voikin sattua.

Laitetaan nyt kuitenkin lyhyt yhteenveto tännekin.

1.1. Yksityistien määritelmä
Yksityistiet ovat nimensä mukaisesti yksityisten kiinteistönomistajien ja muiden tieosakkaiden
ylläpitämiä yksityisiä teitä. Vastaavasti yleisiksi teiksi kutsutaan valtion (Tiehallinnon) toimesta
ylläpidettäviä yleisiä teitä. Kunnat puolestaan vastaavat asemakaava-alueiden katujen tekemisestä
ja ylläpidosta.
Yksityistiet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: kiinteistöjen omat tiet, sopimustiet ja toimitustiet.
1. Kiinteistöjen omat tiet
Yhden kiinteistön alueella kulkevia teitä, esim. tie isommalta tieltä talolle, viljelystie,
tie järven rantaan jne.
Vain yksityisessä käytössä eli käyttö on sallittu vain kiinteistön omistajalle tai haltijalle.
Maanomistajan luvalla tai luvallisella asialla ollessaan tie voi olla myös muiden käytössä.
Ylläpidosta vastaa kiinteistönomistaja itse.
Eivät kuulu yksityistielain piiriin.
2. Sopimustiet
Tien käyttäjinä ja ylläpitäjinä vain sopimuskumppanit. Sopimustie syntyy kirjallisella
tai suullisella sopimuksella, jolla jollekin kiinteistölle myönnetään tienkäyttöoikeus
(esim. tie venevalkamaan). Sopimus voi olla myös vastavuoroinen, esimerkkinä usean
kiinteistön alueella kulkeva tie, jota käyttävät kaikki tienvarren kiinteistöt.
Tällainen sopimus sitoo ainoastaan niitä, jotka ovat sen tehneet tai hyväksyneet sekä
heidän perillisiään. Sopimukseen perustuva tienkäyttöoikeus voidaan muuttaa pysyväksi
vain toimitusinsinöörin pitämässä toimituksessa (tierasite).
Tiet eivät kuulu yksityistielain piiriin. Ainoastaan tien lakkauttaminen täytyy tapahtua
yksityistielain mukaisesti.
3. Toimitustiet
Ovat jossakin virallisessa toimituksessa perustettuja teitä, kuten esimerkiksi yksityistielain
mukaisessa tietoimituksessa perustetut tiet, vanhan jakolain mukaisesti aikanaan
perustetut rasitetiet sekä yleisenä tienä lakkautetut ja tietoimituksessa yksityisiksi
teiksi muutetut tiet.
Ovat pääsääntöisesti vain tieosakkaiden käytössä, mutta käytännössä voivat palvella
myös yleistä liikennettä (esim. tiet, jotka palvelevat läpikulkureittinä).
Tieosakkaat vastaavat yhdessä ylläpidosta.
Tiehallinto tai kunta ei voi olla tieosakas (paitsi jos omistaa tien varrella olevan alueen).
Seudullinen yksityistieverkon
kehittämissuunnitelma 21.12.2004
6
Kuuluvat yksityistielain piiriin.
Voidaan jakaa edelleen kahteen luokkaan:
3a. Järjestäytynyt toimitustie: Asioiden hoitamista varten voidaan perustaa tiekunta.
Tällöin tiekunnan asioista päätetään tiekunnan kokouksessa.
3b. Järjestäytymätön toimitustie: Tiekuntaa ei ole perustettu. Tällöin tieosakkaiden
on oltava yksimielisiä tehtävistä päätöksistä.
Yksityistielain mukainen yksityistie ei välttämättä edellytä, että se on maastossa olemassa,
vaan oleellista on, että tieoikeudet ovat olemassa. Yksityistiehen voi siten kuulua myös osia,
jotka eivät ole enää käytössä. Esimerkiksi vanha metsittynyt tienpohja voi olla osa yksityistietä.
Käyttötarkoitukseltaan yksityisteitä on monenlaisia. Usein ne palvelevat vakituista tai vapaaajan
asutusta. Asuttuja yksityisteitä Suomessa on yli 100 000 km. Yksityisteistä on lisäksi
sanottu yksityistielain 5 §:ssä, että yksityinen tie voi olla myös polkutie tai sellainen tie, jota
käytetään ainoastaan talvisaikaan taikka pääasiassa metsätalouden edellyttämiä kuljetuksia
varten rakennettu tie (metsäautotie) tai muu vain tietynlaista liikennettä varten tarkoitettu tie.
Rakennettuja metsäautoteitä maassa on noin 120 000 km. Vähäisempiä metsäteitä, viljelysteitä
ja muita kiinteistöjen omia teitä on noin 130 000 km. (Selvitys yksityisteiden tienpidon
erilaisista toimintamuodoista, luonnos, LVM 2003). Vertailun vuoksi todettakoon, että yleisiä
teitä on noin 79 000 km ja katuja noin 25 000 km (Tilastokeskus 2003).
1.2. Yksityisteitä koskeva lainsäädäntö
Yksityisteitä on käsitelty mm. seuraavissa laeissa:
Laki yksityisistä teistä 15.6.1962/358
Yksityistielaki (YTL) säätelee periaatteita, joiden nojalla yksityisiä teitä ylläpidetään,
miten yksityistien osakkaiden oikeudet ja velvollisuudet määritellään ja muun muassa,
miten osakkaiden päätöksenteko toteutuu. Laissa säädellään lisäksi esimerkiksi valitusmenettelystä,
kuntien ja valtion tehtävistä yksityisasioissa, korvauksista ja tieoikeuden
perustamisesta. (Fagerlund: Tiekunta).
Valtioneuvoston asetus yksityisistä teistä 21.12.2000/1267
Asetus säätelee mm. tietoimitusta sekä valtion osallistumista tienpidon kustannuksiin.
Laki yleisistä teistä 21.5.1954/243
Laissa on säädetty yksityisen tien muuttamisesta yleiseksi tieksi samoin kuin yksityisen
tien ottamisesta yleisen tien osaksi (esimerkiksi yksityistiejärjestelyjen yhteydessä)
ja yksityisen tien liittymisestä yleiseen tiehen.
Parhaillaan on valmisteilla yleisistä teistä annetun lain korvaava uusi maantielaki. Se
ei kuitenkaan ole tuomassa erityisiä muutoksia yksityisteihin liittyviin säännöksiin.
Asetus yleisistä teistä 30.12.1957/482
Asetuksessa on säädetty yksityisen tien muuttamisesta yleiseksi tieksi.
Maankäyttö- ja rakennuslaki 5.2.1999/132
Laissa on säädetty kunnan oikeudesta yksityisen tien alueeseen (92 §): ”Jos yleiskaava-
alueella yksityisistä teistä annetun lain (358/1962), jäljempänä yksityistielaki, 1
§:n mukainen yksityinen tie tai tie, jonka maanomistaja on yhdyskuntarakentamisen
yhteydessä varannut tiealueeksi, sijaitsee sellaisella alueella, joka kaavan mukaan on
Seudullinen yksityistieverkon
kehittämissuunnitelma 21.12.2004
tarkoitettu liikenneväyläksi, kunnalla on oikeus korvauksetta panna kuntoon tiealue
siihen kuuluvine ojineen ja asettaa siihen johtoja sekä luovuttaa se yleiseen liikenteeseen.”
Asemakaava-alueella kunta saa omistukseensa katualueen, joka ei sille ennestään
kuulu, kiinteistönmuodostamislain mukaisella kiinteistötoimituksella (94 §). Maanomistajalla
ei ole oikeutta saada korvausta yksityistielain 1 §:n tarkoittamasta yksityistiestä,
jos tie osoitetaan asemakaavassa katualueeksi (104 §).
Tieliikennelaki 3.4.1981/267 ja tieliikenneasetus 5.3.1982/182
Tieliikennelaki ja –asetus säätelee mm. liikennemerkkien käyttöä. Tieliikenneasetuksessa
on säädetty myös yksityistien tai yksityistien varrella olevan kohteen opastuksesta.
Kiinteistönmuodostamislaki 12.4.1995/554
Yksityistielaissa on useassa kohdassa viitattu kiinteistönmuodostamislakiin mm. rasitteiden
ja tietoimituksen menettelyjen osalta.
1.3. Tienpitäjän vastuu
Tienpitäjän vastuulla tarkoitetaan vastuuta tien pitämisestä liikenteen edellyttämässä kunnossa
sekä vastuuta mahdollisesta vahingonkorvauksesta tapauksessa, jossa tiellä kulkijalle
on sattunut tieolosuhteista aiheutunut vahinko. Sekä vastuu yksityistien kunnosta että vahingonkorvausvastuu
perustuvat alla olevaan lainkohtaan. Vahingon sattuessa mahdollinen vahingonkorvausvelvollisuus
on tapauskohtaisesti harkittava; lainsäädäntö ei yksiselitteisiä
normeja tien kunnolle aseta.
Yksityisteitä koskevan lain 7 §:ssä sanotaan, että ”Tie on pidettävä sellaisessa kunnossa
kuin sen tarkoitus ja siitä tuleva hyöty edellyttävät ottamalla kuitenkin huomioon, ettei kunnossapidosta
aiheudu tieosakkaalle kohtuuttomia kustannuksia.” Yksityistielaki ei koske kiinteistöjen
omia teitä eikä sopimusteitä vaan ainoastaan toimitusteitä.
Tienpitäjän vastuu ei ole sopimuksin siirrettävissä. Myös silloin, jos tien kunnossapito on sovittu
jonkin toisen tahon hoidettavaksi, tienpitovastuu säilyy tieosakkailla.
1.4. Yksityisen tien käyttöoikeuden rajoittaminen
Yksityistielaissa on määritelty tien pitäjän oikeudet säädellä liikkumista tiellä. Lain perusteella
toimitustien pitäjä saa kieltää moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ja hevosajoneuvolla tapahtuvan
liikenteen ulkopuolisilta. Yksityistien pitäjä ei kuitenkaan voi yksityistielakiin nojautuen
kieltää tiellä kävelyä, ratsastusta, pyöräilyä tai hiihtämistä. Sen sijaan esimerkiksi mopolla
ajon voisi yksityistien pitäjä yksityistiellä kieltää. Tiekunnalla ei kuitenkaan ole ilman kunnan
suostumusta em. kieltämisoikeutta, jos tiekunta saa valtion tai kunnan kunnossapitoavustusta
tai jos tie on hoitosopimuksella kunnan hoidossa.


Tähän kommenttina että kiinteistöjen omat tiet ja sopimustiet eivät ole ulkopuolisten käytettävissä ilman lupaa. Eikä niitä sido yksityistielaki vaan kaikesta päättävät tien omistaja / sopijaosapuolet.

Kiinteistöjen omat tiet ja sopimustiet joita usein myös tilusteiksi kutsutaan ovat ulkopaikkakuntalaisen kannalta ongelmallisia mm. siksi että niitä ei koske yksityistielaki eikä näin ollen ole myöskään velvoitetta merkitä ajokieltoa vaikka tien käyttäminen ulkopuolisilta olisikin kielletty. Toki korrektia on asettaa kieltomerkki mutta näin ei läheskään kaikkialla ole tehty.

Asia on jokseenkin selvä jos näkee tien johtavan pihaan, kone- tai karjasuojille, pelloille tms. Muuten on vaikeata tietää ellei kysele paikallisilta, se että tiellä ei ole läpikulkua vaan se päättyy esim. kauempana, jopa usean kilometrin päässä vaikkapa pellon laitaan pistää arvelemaan että kyseessä ei ole yleiseen käyttöön tarkoitettu tiehoitokunnan ylläpitämä yksityistie.

Useimmiten isännät eivät pahastu tälläisten teiden satunnaisesta käytöstä jos meno on asiallista eivätkä tiet kulje pihojen läpi jolloin on ainakin syytä käydä kysymässä voiko tästä ajaa. Päivittäin tai useita kertoja viikossa tapahtuva ajelu varsinkin jos kerralla kulkee useita pyöriä ja etenkin jos ne ovat kovaäänisiä tai ajetaan ns. rallivauhtia, aiheuttaa varmasti toimenpiteitä.

Tilanne on siis aika kinkkinen ja yllätyksiä puolin jos toisinkin voi tulla ja jos ajo kielletään on turha ruveta kyselemään perusteita vaan poistua rauhallisesti takavasemmalle.
Viimeksi muokannut Patukka, To Elo 01, 2013 4:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kunkku kirjoitti:Se on tosi hieno asenne tuo, että minähän saan ajaa, jos vaan ei riittävän selvästi sitä kielletty.
Tuossahan se suurin ongelma tuleeki, miksei niitä ikiomia teitä sitten merkein merkitä tai vaikka puomiteta?

Itsellä ei ainakaan ole ongelmia jättää liikennemerkein tai puomein suljettuja teitä ajamatta...
Patukka
Viestit: 619
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Jarno kirjoitti:
Kunkku kirjoitti:Se on tosi hieno asenne tuo, että minähän saan ajaa, jos vaan ei riittävän selvästi sitä kielletty.
Tuossahan se suurin ongelma tuleeki, miksei niitä ikiomia teitä sitten merkein merkitä tai vaikka puomiteta?

Itsellä ei ainakaan ole ongelmia jättää liikennemerkein tai puomein suljettuja teitä ajamatta...
Yksityistielaki ei koske näitä teitä joten merkintävelvollisuutta ei ole. Tien käyttäjän on selvitettävä onko tietä luvallista käyttää vai ei.
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Patukka kirjoitti:
Jarno kirjoitti:
Kunkku kirjoitti:Se on tosi hieno asenne tuo, että minähän saan ajaa, jos vaan ei riittävän selvästi sitä kielletty.
Tuossahan se suurin ongelma tuleeki, miksei niitä ikiomia teitä sitten merkein merkitä tai vaikka puomiteta?

Itsellä ei ainakaan ole ongelmia jättää liikennemerkein tai puomein suljettuja teitä ajamatta...
Yksityistielaki ei koske näitä teitä joten merkintävelvollisuutta ei ole. Tien käyttäjän on selvitettävä onko tietä luvallista käyttää vai ei.
Ja sehän vasta helppoa onkin jos ei ihan kotikulmilla pyöri...

Tuskin kuitenkaan on laissa kielletty tuollaisen merkin laitto?
Järkevääkin olisi, jos ei halua kulkijoita tielleen.
Patukka
Viestit: 619
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Jarno kirjoitti:
Patukka kirjoitti:
Jarno kirjoitti:
Tuossahan se suurin ongelma tuleeki, miksei niitä ikiomia teitä sitten merkein merkitä tai vaikka puomiteta?

Itsellä ei ainakaan ole ongelmia jättää liikennemerkein tai puomein suljettuja teitä ajamatta...
Yksityistielaki ei koske näitä teitä joten merkintävelvollisuutta ei ole. Tien käyttäjän on selvitettävä onko tietä luvallista käyttää vai ei.
Ja sehän vasta helppoa onkin jos ei ihan kotikulmilla pyöri...

Tuskin kuitenkaan on laissa kielletty tuollaisen merkin laitto?
Järkevääkin olisi, jos ei halua kulkijoita tielleen.

Onhan tilanne jossain määrin sekava mutta toivottavaa olisi ettei tännekin tule keski-eurooppalaista, jonka tällainen jokaiselle yksityistelle vaadittava kieltomerkki luultavasti mukanaan toisi, käytäntöä jossa kaikki yksityiset tiet kategorisesti ovat kiellettyjä muilta kuin tien osakkailta tai kulkuoikeuden ostaneilta. Ettei näin tapahtuisi on hyvin pitkälle kiinni siitä kuinka hyvin täällä kunnioitetaan nykyisiä käytäntöjä.
Tosin epäilen että mannermaiset tavat, tässäkin asiassa, meille rantautuvat. Milloin, sitä en tiedä mutta jo nyt on esitetty, voimistuvin äänenpainoin, mm. jokamiehen oikeuksien kaventamista.
Avatar
kenobiitti
Viestit: 248
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 10:14 pm
Pyörä: XT660RR
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja kenobiitti »

Kunkku kirjoitti:Se on tosi hieno asenne tuo, että minähän saan ajaa, jos vaan ei riittävän selvästi sitä kielletty.....ystävällisesti tiedustelisit sitä ajolupaa, kun kerran henkilö, jolta sitä voi kysyä, on tiedossa?
Niin, tiellä ajan jos ei ole kielletty, maastoon siirtyessä mietitään tilanne kohtaiseksi. Tässä olin tiellä jolla kaiken mahdollisen tiedon huomioon ottaen saa ajaa.
Luvanantaja on tiedossa nyt, ei silloin. Ja se on töissänsä ensi maanantaina ennen sitä sille ei saanut soittaa. Soitan maanantaina ja kuntelen mitä se on mieltä. Palataan siihen sitten.

Koskapa en tunne kaikkien teiden omistajia, sinä saatat tuntea ja ongelmaa ei kohdallasi ole, on sitä lupaa erittäin vaikea tai mahdoton kysellä etukäteen.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

kenobiitti kirjoitti:Koskapa en tunne kaikkien teiden omistajia, sinä saatat tuntea ja ongelmaa ei kohdallasi ole, on sitä lupaa erittäin vaikea tai mahdoton kysellä etukäteen.
En tunne kaikkia teitä, enkä niiden omistajia. Mutta jos joku pysäyttää minut itselleni tuntemattomalla tiellä ja kertoo sinne tarvittavan ajoluvan, joko kysyn sen tai sitten en aja. En näe yhtään syytä, miksi minun pitäisi jäädä asiaa miettimään, tai netistä kyselemään, pitääkö minun se lupa kysyä. Parempi ajella siellä, missä se hyväksytään, kuin tehdä hallaa koko harrastukselle ja alkaa tieten tahtoen ärsyttämään maanomistajia.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
kenobiitti
Viestit: 248
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 10:14 pm
Pyörä: XT660RR
Paikkakunta: Tampere

Re: Ajolupien tarkastaja Pirkanmaalla

Viesti Kirjoittaja kenobiitti »

Patukka kirjoitti:Tilanne on siis aika kinkkinen ja yllätyksiä puolin jos toisinkin voi tulla ja jos ajo kielletään on turha ruveta kyselemään perusteita vaan poistua rauhallisesti takavasemmalle.
Siinäpä kattava lista aiheesta.
Tässäkään tapauksessa sitä ajoa ei varsinaisesti kielletty, mutta pyydettiin hankkimaan lupa annetusta nuemerosta ensi maanantaina. Takautuvaa lupaamista siis tiedossa. Tai kiihkeä kieltäminen :-D

Nimittäin kysyin siltä jannulta, että mitenkäs nyt kotiin pääsen kun en ilman lupaa täältä saa ajaa ;.)
"Anna mennä vaan, en mä sun ajamista ala kieltämään" sanoi sälli.

Pitänee kunkun tavoin opetella kaikkien teiden omistajat, että voi sitten tarvittaessa kilautella kun tulee tuntemattomalle alueelle ;-)
Vastaa Viestiin