Nollasta sataan

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

suok
Viestit: 181
Liittynyt: Su Tammi 13, 2013 8:04 pm
Pyörä: 300,530,660R,690R,Jawa

Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja suok »

Löytyykö jostain kiihtyvyysarvoja kisaenskoille?

Isompien pyörien koeajoissa suoritusarvomittaukset tavallisesti tehdään mutta nyt kiinnostaa kevyiden kurapyörien 0-100 arvot.

Joskus kauan sitten kokeiltiin ja saatiin hyvin epätarkka arvo yli 4, alle 6 sekuntia nollasta sataan. Kaveri antoi merkin, minä kiihdytin ja kun kotarin mittari näytti sata niin jalka pois tapilta ja kaveri pysäytti kellon. Sadasosan tarkkuudella. Paras alusta tähän leikkiin kisaenskalle oli märkä asfaltti, ei keulinut pahasti kun suti sopivasti.

Kiinnostaa kun voi taas päästä kokeilemaan kilvanajoa jääradalla (ja kokeilemaan pelkäämistä, eka mutka 15 miehen sumpussa 110..120 vauhdilla lähtösuoran jälkeiseen mutkaan hirvittää jo etukäteen).
Sachs,Puch60cc,Soliferexport+Sachs,TunturiSport-73,DT125-83,KTM250GS-87,SuzTS250X-86,KTM350GS-89,KTM125SX-06,200EXC-09,HusaTE300-11,KLX250S-09,530EXCR-08,WR250R-12,Jawa250typ353-59,Jawa350typ354-59,XT660R-07,530EXC-09,690EnduroR-14,T7-22
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Joskus jostai Jenkki sivustolta luin että honda xr400 specseistä että 6-sekuntia 0-60mph. :roll:

nii joo unohtu..
pyörässä:
35hp/~125kg
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja ATC »

Jaa onko radat muuttuneet, Wanhan aikaan mentiin lähtösuoran mutkaan täysillä ja ukkojakin lähti kahdesta rivistä se parikymmentä... :D
Kannattaa varmaan panostaa enemmän kytkimen toimintaan ja välitysten ja moottorin toimintaan kuin tuon 0-100 kiihtyvyyden mittaamiseen.
Hae oikea öljy että saat kytkimen pelaamaan ja voit lähteä myös kakkosella jos jää kestää. Kiihtyvyys jäällä riippuu kelistä ja jäästä ja niitä kannattaa oppia lukemaan sekä testata lähtöjä eri olosuhteissa. Omien kokemusten perusteella samoilla öljyillä saa vain maksimissaan viisi hyvää lähtöä kakkosella, ykkösellä saa muutaman enemmän ja sitten ölpät vaihtoon. Jääratakisa on pitkä ja voi heikkoa lähtöä paikata kädelläkin, etsii rauhassa pitopaikat ja nostelee sitten vauhdit tappiin niin kestää renkaat ja saattaa vielä saada ihan hyvän tuloksenkin aikaseksi.
Weteraani kurapyöräilijä
Avatar
CapoSakke
Viestit: 1364
Liittynyt: To Elo 09, 2007 7:54 am
Pyörä: ELUKKA 57, ISO ELUKKA 660 RR, CAPO
Paikkakunta: Savo / All Oceans
Viesti:

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

Kompaan Wanhaa, ei tuolla 0-100 kiihtyvyydellä ole niin väliä, kun vaan tulee sieltä lähtösuoran jälkeisestä pitkästä loppuun kiristyvästä kurvista ekan ulos :lol:
Don't ride faster than you guardian angel can fly!
Osta enduro niin et tarvitse katua!
...You know it's a bit windy when you get passed by your own dust...

JUTAKO
https://www.gsh457.com/ktm-adventure-rally-finland/
suok
Viestit: 181
Liittynyt: Su Tammi 13, 2013 8:04 pm
Pyörä: 300,530,660R,690R,Jawa

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja suok »

Ei radat varmaan miksikään ole muuttuneet, jäätä ne yhä on, minä wanha en vain saa pyörää vauhtiin. Ja totta sekin että pelkällä 0-100 kiihtyvyydellä ei pärjää kun mutkaan pitää tulla yli 120 jotta olisi keulilla. No, itseasiassa jäärata oli tässä sivuseikka vaikkakin se on niitä harvoja paikkoja missä kilvettömällä pääsee kulkua kokeilemaan.

Netistäkään ei meinaa löytää suoritusarvoja keveille kurapyörille. Superpyöristä (siis asfalttisuper...) löytyy kiihtyvyyskäyrät ja ajat. Mieltä kun kaihertaa ajatus että voiko joku 1000-kuutioinen Kawasaki olla Kotaberia nopeampi kiihtymään (ei kai...). Vai onko sittenkin?
Sachs,Puch60cc,Soliferexport+Sachs,TunturiSport-73,DT125-83,KTM250GS-87,SuzTS250X-86,KTM350GS-89,KTM125SX-06,200EXC-09,HusaTE300-11,KLX250S-09,530EXCR-08,WR250R-12,Jawa250typ353-59,Jawa350typ354-59,XT660R-07,530EXC-09,690EnduroR-14,T7-22
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

suok kirjoitti:Mieltä kun kaihertaa ajatus että voiko joku 1000-kuutioinen Kawasaki olla Kotaberia nopeampi kiihtymään (ei kai...). Vai onko sittenkin?
Alla olevasta taulukosta saa osviittaa 1000cc Suzuki GSXR:n kiihtyvyydestä.. Noissa katusporteissa on etuna toi 1-vaihteen välitys..
1-vaihteella 153km/h(redline speed). Ei tuhraannu aikaa vaihteiden vaihtamiseen 0-100km/h kiihdyttäessä. Perus enskalla saa jo pykältää 3 tai peräti 4 vaihdetta että pääsee yli 100km/h.. :roll:

Kuva
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja meikä »

Kyllä isoilla ja keveillä (560, 570 jne.) voi lähetä kolmosella ja mennä samalla vaihteella sataseen, mutta kakkonen on huomattavasti inhimillisempi. Kesällä exc:n 15/45 välityksillä kymmeniä ellei satoja lähtöjä kakkosella supermotoilla ihan huvikseen valoista tai muuten vaan, eikä siinä kytkin tai öljyt ole kärsineet. Endurovanteilla ei siinä ole oikein mitään mieltä kun keuliminen on aivan holtitonta. En ajoista tiedä, mutta ei supermotollakaan keula tapaa kunnolla maahan kuin vasta nelosella tai vitosella kun vauhtia on reilusti päälle satasen, eli joku ihan muu kuin teho rajoittaa menoa.

Harvassa ovat ne kyykkykuskit jotka tosissaan osaavat lähteä liikkeelle, mutta tulevat aika vihaisesti ohi kun vauhti kasvaa. Viisaampi mennä siis jarrulle ennen kuin meno loppuu ja itseään nolaa :D
Piese
Viestit: 751
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200/1290SAR
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja Piese »

Juu, tarttee kyykyllä (tosin bussi ei ole kyykky) luistattaa armottomasti kytkintä, jollei ole jatkettua swingiä ettei perkules karkaa pystyyn :mrgreen: testasin syksyllä 525exc:n ja mopo se on asfaltilla, olin siis bussilla liikkeellä joten perstuntumalta näin kehtaan väittää.

Oma bussi ei mene kuin reilut satasen ykkösellä ja sitten urku auki ja kaikki pelissä +300km/h, ei ole ollu tarvetta kokeilla, ostaessa toki kokeilin tuota kulkupuolta ja siinä vaiheessa 1100zzr tuntui taasen mopolta.

Kuitenkin seuraava on 525exc, joten eri käyttötarpeet eli vaikka tuolla bussilla voi ihan mainiosti ajella sorateitäkin ei se niin mukavaa ole, niin kuin siihen tarkoitetulla vehkeellä, eikä maastovehkeellä maantiellä. Joten tarviin kaks, oikeestaan tarttis kolme eli talvimaantielle vielä omansa mutta perhesovun säilyttämiseksi kaks saa riittää.
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja ATC »

meikä kirjoitti:Kyllä isoilla ja keveillä (560, 570 jne.) voi lähetä kolmosella ja mennä samalla vaihteella sataseen, mutta kakkonen on huomattavasti inhimillisempi. Kesällä exc:n 15/45 välityksillä kymmeniä ellei satoja lähtöjä kakkosella supermotoilla ihan huvikseen valoista tai muuten vaan, eikä siinä kytkin tai öljyt ole kärsineet. Endurovanteilla ei siinä ole oikein mitään mieltä kun keuliminen on aivan holtitonta. En ajoista tiedä, mutta ei supermotollakaan keula tapaa kunnolla maahan kuin vasta nelosella tai vitosella kun vauhtia on reilusti päälle satasen, eli joku ihan muu kuin teho rajoittaa menoa.

Harvassa ovat ne kyykkykuskit jotka tosissaan osaavat lähteä liikkeelle, mutta tulevat aika vihaisesti ohi kun vauhti kasvaa. Viisaampi mennä siis jarrulle ennen kuin meno loppuu ja itseään nolaa :D
Kestopäällyste on oma juttunsa. Jää on herkkä elementti ja startissa net joilla ei kytkin "puraissut" ja pito karannut oli niitä ensimmäisenä mutkasta tulevia. Wanha kävi kovan koulun tuohon starttaamiseen Speedway pyörän sarvissa, niin kuin Capo Sakkekin ja siinä hommassa ei saa mitään anteeksi. On Spewa pyörä kyllä sitten kuivalla kytkimellä jolla saa saman tuntuman perättäisiin startteihin.
Noilla crosseilla/ enskoilla on turha lähteä tonnisonni kyykkyjen kanssa kyyristelemään, jos lähtökohta on se että kumpikin kuski osaa asiansa.
Weteraani kurapyöräilijä
Arhippa
Viestit: 173
Liittynyt: To Loka 13, 2011 8:47 pm
Pyörä: KTM Exc 540
Paikkakunta: Nivala

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja Arhippa »

ATC kirjoitti:
meikä kirjoitti:,
Harvassa ovat ne kyykkykuskit jotka tosissaan osaavat lähteä liikkeelle, mutta tulevat aika vihaisesti ohi kun vauhti kasvaa. Viisaampi mennä siis jarrulle ennen kuin meno loppuu ja itseään nolaa :D
,
Noilla crosseilla/ enskoilla on turha lähteä tonnisonni kyykkyjen kanssa kyyristelemään, jos lähtökohta on se että kumpikin kuski osaa asiansa.
Ja tämä on taivahan tosi. Nakkikopin kyttyräniskat on sitten erikseen..
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Juu, kävis kun pikkupoikana, kun olimme varmoja, että 80cc PV suzukilla pieksee piikkisetkin liikennevaloissa. Turpaan tuli niin, että vieläkin naurattaa, silloin nolotti. :D
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja meikä »

Motarrad kertoo että 690 duke 3.9s ja smc 4.3s sataseen, sen verran ne joustovarat verottaa. Supermotolla paikaltaan lähtö on kyllä todella simppeliä, etypyörää saa pidettyä tarkasti muutaman sentin irti tiestä vaikka kuinka kauan. Pitäisi varmaan harjoitella sportilla ennen kuin puhuu, mutta ei se varmaan herkkua niillä ole paikaltaan lähteä liikkeelle kierrokset korkealla?
Arhippa
Viestit: 173
Liittynyt: To Loka 13, 2011 8:47 pm
Pyörä: KTM Exc 540
Paikkakunta: Nivala

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja Arhippa »

meikä kirjoitti:Motarrad kertoo että 690 duke 3.9s ja smc 4.3s sataseen, sen verran ne joustovarat verottaa. Supermotolla paikaltaan lähtö on kyllä todella simppeliä, etypyörää saa pidettyä tarkasti muutaman sentin irti tiestä vaikka kuinka kauan. Pitäisi varmaan harjoitella sportilla ennen kuin puhuu, mutta ei se varmaan herkkua niillä ole paikaltaan lähteä liikkeelle kierrokset korkealla?
Jos kytkin on hyvä,siis pystyy luistattamaan reilusti,niin ei se nyt rakettitiedettä ole. Ja kierroksia kyllä kaipaavatkin lähdössä.
Avatar
mjtee
Viestit: 133
Liittynyt: Ke Heinä 06, 2011 12:40 pm
Pyörä: exc 300
Paikkakunta: Oulu

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Tuossa sellainen 3s sataseen eikä mikään optimi lähtö lainapyörällä 3 numeroa liian isoilla kengillä 2v kyykkytauon jälkeen. http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... rVtk#t=66s

Väitän, että SMC:llä pääsee sataseen jopa neljässä sekunnissa. Kysehän ei ole siitä onko sillä motolla helppo keulia vaan siitä paljonko voimaa saadaan tiehen. Korkean pyörän kanssa painopiste on ylhäällä ja kiihtyvyys huonoa, vaikka tuntuukin siltä, että teho riittää. Kyykyn painopiste on matalalla, samoin kuljettajan. Voima taas riittää keulimiseen koko matkan sataseen.
http://bikepics.com/members/mjtee/
-ktm 300 exc 2010
-subaru 3.0r AT sedan ´04
Arhippa
Viestit: 173
Liittynyt: To Loka 13, 2011 8:47 pm
Pyörä: KTM Exc 540
Paikkakunta: Nivala

Re: Nollasta sataan

Viesti Kirjoittaja Arhippa »

Tossa väittäsin että menee kans siihen alle 3 sek kastiin: http://www.youtube.com/watch?v=GBkmtdeFbK4
Vastaa Viestiin