Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Ei kai tässä voi kuin syvään huokaista, ja juhlia. Juhlan kunniaksi vois juoda kaljaa ja viritellä kattipöntöistä uudenvuodenraketteja.
pelin häviäjät:
-katsastusbisnes
voittajat:
-järki
-motoristit
-turhasta jauhaneet ja kokouspalkkioita nostaneet virkamiehet, "tutkijat" jne
(muttamutta, mitähän seuraavaa siirtoa ne jo miettii?)
pelin häviäjät:
-katsastusbisnes
voittajat:
-järki
-motoristit
-turhasta jauhaneet ja kokouspalkkioita nostaneet virkamiehet, "tutkijat" jne
(muttamutta, mitähän seuraavaa siirtoa ne jo miettii?)
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
- Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
- Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Eipä kannata iloita liian aikaisin, vielä on edessä euroopan parlamentin äänestys. Parlamenttiin kuuluu 600 jäsentä ja äänestystulos voi olla meidän kannaltamme sekä myönteinen että kielteinen. Että vielä ei ole aihetta minkäänlaisiin hurraahuutoihin.timo kirjoitti:Ei kai tässä voi kuin syvään huokaista, ja juhlia. Juhlan kunniaksi vois juoda kaljaa ja viritellä kattipöntöistä uudenvuodenraketteja.
pelin häviäjät:
-katsastusbisnes
voittajat:
-järki
-motoristit
-turhasta jauhaneet ja kokouspalkkioita nostaneet virkamiehet, "tutkijat" jne
(muttamutta, mitähän seuraavaa siirtoa ne jo miettii?)
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
- Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
- Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Kerrankin on Trafi kansalaisen puolella, erittäin hieno juttu.
- Kipa
- Viestit: 1974
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
- Pyörä: SE ja kolmipökö
- Paikkakunta: Hämeenperä
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Ny sitten hurrataan: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/65833-v ... le-suomeen
- taas kahden mopon taktiikalla -
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Siitä olisi syntynytkin melkoinen "soppa" jos olisi tullut katsastus ja toisaalta punakilpisten kova vakuutusmaksu... Punakilpistä ei olisi varaa pitää ja katsastettavassa pitäisi olla hyväksynnän mukaiset tehot eli kuristukset paikallaan... harventaisi kuramopoharrastajia jonkinkin verran ehkä.
antti
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Katsastus aiheuttaisi kyllä kuramopoilijoille kohtuuttomasti päänvaivaa jos pitäisi pyörää alkuperäiseen kuntoon saattaa. Ei kisapyörät vielä mitään, mutta kaikenmaailman africatwinit sun muut projektit olisi tekemätön paikka.
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Jep, mutta noilla afriikkatwineillä voi ajaa vaikka ei modaa mutta kukapa ajaa kuristetulla piikillä tahi edes viissatkulla enduroa.
antti
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Saatikka sitten Amerikkatwinitmeikä kirjoitti:Katsastus aiheuttaisi kyllä kuramopoilijoille kohtuuttomasti päänvaivaa jos pitäisi pyörää alkuperäiseen kuntoon saattaa. Ei kisapyörät vielä mitään, mutta kaikenmaailman africatwinit sun muut projektit olisi tekemätön paikka.
Omaan pyörään onneksi löytyy kaikki alkuperäisosat, mutta kyllä se työtä teettäisi alkaa niitä vaihtamaan
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Tämä päätös kertoo, että ihmispopulaation suuret päälliköt saattavat siltikin käyttää aivojaan meidän elollisten ihmisten hyväksi. Kummallista että tässä näin kävi, vai oliko tää päättäjiltä pelkkä tilastotappio- työtapaturma?
Kumpa samankaltaiset voimat toimisivat samalla tavalla myös esim. tapaus-Guggenheimissa, Pakistanin naisten auttamiseksi, Suomen maankamaran myymisessä ulkolaisille, ynnämuussa ynnämuussa vastaavassa pikku näpertelyssä. Mutta ei kai semmoisista voi tapahtua.
Kumpa samankaltaiset voimat toimisivat samalla tavalla myös esim. tapaus-Guggenheimissa, Pakistanin naisten auttamiseksi, Suomen maankamaran myymisessä ulkolaisille, ynnämuussa ynnämuussa vastaavassa pikku näpertelyssä. Mutta ei kai semmoisista voi tapahtua.
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Enemmän siinä painaa aika. Johonkin 80-luvun vehkeisiin ei toisaalta vaaditakaan ihan niin viimeisen päälle, mutta uudempiin saa jos ei muuta niin rahalla kyllä alkuperäisosaa. Tehoista en usko että ovat edes kovin kiinnostuneita jos äänet ovat kohdallaan. Mutta hyvä näin, itse teen projektia vähän sillä silmällä että prosentit ja vaatimukset on pakkotilanteessa täytettävissä mutta noista katsastusmiehistä ei koskaan tiedä.AnttiL kirjoitti:Jep, mutta noilla afriikkatwineillä voi ajaa vaikka ei modaa mutta kukapa ajaa kuristetulla piikillä tahi edes viissatkulla enduroa.
-
- Viestit: 751
- Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
- Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200/1290SAR
- Paikkakunta: Enontekiö
- Viesti:
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Tarinaa tuolta maffin sivuilta http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=2070.0 vielä voipi muuttua, toivottavasti ei kuitenkaan.
Siinä on jokaisella oiva tilaisuus laittaa rahaa hyvään tarkoitukseen, eli liittymällä maffin jäseneksi.
Siinä on jokaisella oiva tilaisuus laittaa rahaa hyvään tarkoitukseen, eli liittymällä maffin jäseneksi.
-
- Viestit: 178
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2012 2:32 pm
- Pyörä: Beta RR 400
- Paikkakunta: Tampere
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=2107.0 ja http://www.europarl.europa.eu/news/en/n ... cle-checks
Pakko laittaa tänne tän viimeisin info, kun on omalla kohdalla hieman ajankohtainen astia ja oli tämä foorumi se ensisijainen lähde
Pähkinänkuoressa armonaikaa vuoteen 2022 ja vuosina 2017-2022 on tarkastelujakso tarpeellisuudesta yms.. lukekaa mmaf:lta, jos napostelee enempi.
Pakko laittaa tänne tän viimeisin info, kun on omalla kohdalla hieman ajankohtainen astia ja oli tämä foorumi se ensisijainen lähde
Pähkinänkuoressa armonaikaa vuoteen 2022 ja vuosina 2017-2022 on tarkastelujakso tarpeellisuudesta yms.. lukekaa mmaf:lta, jos napostelee enempi.
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
- Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
- Paikkakunta: Maailman Paras Kylä
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Näiköhän tässä kuitenkin käy niin että moottoripyörien katsastuspakko tulee kuitenkin.
Etelä-Suomen Sanomat kirjoittaa tänään aiheesta näin:
Suomalaisten käynnit katsastustoimistoissa saattavat tulevaisuudessa harventua nykyisestä. Muutoksia voi tulla, kun Suomi alkaa valmistella katsastussääntöjen sopeuttamista EU:n uuteen liikennekelpoisuuspakettiin.
Nykyisin Suomessa vaaditaan muun muassa henkilöautoilta määräaikaiskatsastuksia useammin kuin mitä EU-sääntöjen mukaan tarvittaisiin. Yli viiden vuoden ikäiset henkilöautot on Suomessa katsastettava vuosittain, kun direktiivi edellyttää katsastuksia vain joka toinen vuosi. Ensimmäinen katsastus vaaditaan Suomessa nyt viimeistään kolmen vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä, kun direktiivi edellyttää sen tekemistä vasta neljännen vuoden kohdalla.
Moottoripyöriä ei Suomen nykyisten sääntöjen mukaan tarvitse katsastaa. Direktiivin mukaan moottoripyörät on joko katsastettava, tai käytettävä vaihtoehtoisia tapoja moottoripyörien liikenneturvallisuuden edistämiseksi.
Liikenneministeriön ylitarkastaja Joel Karjalainen kertoo, että kysymys moottoripyörien katsastusvelvollisuudesta on vielä auki. Muitakin keinoja täyttää direktiivin vaatimukset harkitaan.
Myös katsastustoimipaikkojen ja -laitteiden vaatimuksiin sekä menetelmiin voi tulla muutoksia. Hankkeessa selvitetään lisäksi mahdollisuutta lisätä ajoneuvojen tienvarsitarkastuksia. Tien päällä tehtävien tarkastusten lisääminen edistäisi liikenneturvallisuutta, ministeriössä arvioidaan.
Ensi vuonna voimaan
Suomessa määräaikaiskatsastetaan vuosittain noin 2,5 miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa. Katsastuksista maksetaan yhteensä noin 160 miljoonaa euroa.
Näillä näkymin uudet katsastussäännöt astuvat voimaan jo ensi vuonna. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle ensi vuoden alussa, ja direktiivi on määrä panna EU-maissa toimeen viimeistään ensi toukokuussa.
Etelä-Suomen Sanomat kirjoittaa tänään aiheesta näin:
Suomalaisten käynnit katsastustoimistoissa saattavat tulevaisuudessa harventua nykyisestä. Muutoksia voi tulla, kun Suomi alkaa valmistella katsastussääntöjen sopeuttamista EU:n uuteen liikennekelpoisuuspakettiin.
Nykyisin Suomessa vaaditaan muun muassa henkilöautoilta määräaikaiskatsastuksia useammin kuin mitä EU-sääntöjen mukaan tarvittaisiin. Yli viiden vuoden ikäiset henkilöautot on Suomessa katsastettava vuosittain, kun direktiivi edellyttää katsastuksia vain joka toinen vuosi. Ensimmäinen katsastus vaaditaan Suomessa nyt viimeistään kolmen vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä, kun direktiivi edellyttää sen tekemistä vasta neljännen vuoden kohdalla.
Moottoripyöriä ei Suomen nykyisten sääntöjen mukaan tarvitse katsastaa. Direktiivin mukaan moottoripyörät on joko katsastettava, tai käytettävä vaihtoehtoisia tapoja moottoripyörien liikenneturvallisuuden edistämiseksi.
Liikenneministeriön ylitarkastaja Joel Karjalainen kertoo, että kysymys moottoripyörien katsastusvelvollisuudesta on vielä auki. Muitakin keinoja täyttää direktiivin vaatimukset harkitaan.
Myös katsastustoimipaikkojen ja -laitteiden vaatimuksiin sekä menetelmiin voi tulla muutoksia. Hankkeessa selvitetään lisäksi mahdollisuutta lisätä ajoneuvojen tienvarsitarkastuksia. Tien päällä tehtävien tarkastusten lisääminen edistäisi liikenneturvallisuutta, ministeriössä arvioidaan.
Ensi vuonna voimaan
Suomessa määräaikaiskatsastetaan vuosittain noin 2,5 miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa. Katsastuksista maksetaan yhteensä noin 160 miljoonaa euroa.
Näillä näkymin uudet katsastussäännöt astuvat voimaan jo ensi vuonna. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle ensi vuoden alussa, ja direktiivi on määrä panna EU-maissa toimeen viimeistään ensi toukokuussa.
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Ydin lienee oheisessa lauseenosassa: "tai käytettävä vaihtoehtoisia tapoja moottoripyörien liikenneturvallisuuden edistämiseksi".
Direktiivi on siis joustava ja antaa mahdollisuuden maakohtaisten ratkaisujen etsimiseen ja hyväksyttämiseen. Luotan siihen että mp-etujärjestöt (mitä ne sitten ovatkaan) jatkavat aktiivista vaikuttamista järkevän maakohtaisen mallin löytämiseksi.
Direktiivi on siis joustava ja antaa mahdollisuuden maakohtaisten ratkaisujen etsimiseen ja hyväksyttämiseen. Luotan siihen että mp-etujärjestöt (mitä ne sitten ovatkaan) jatkavat aktiivista vaikuttamista järkevän maakohtaisen mallin löytämiseksi.
- Raimo
- Viestit: 1275
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: Vuosikatsastuspakon viimeiset vaiheet
Suomen motoristit ry, eli Smoto on ehkä se tärkein edunvalvoja.Jarmo H kirjoitti:Luotan siihen että mp-etujärjestöt (mitä ne sitten ovatkaan) jatkavat aktiivista vaikuttamista järkevän maakohtaisen mallin löytämiseksi.
http://www.smoto.fi/?page_id=2783
Itse tein sen päätöksen vuosia sitten, etten kuulu moottoripyöräkerhoihin, vaan maksan kannatusmaksun suoraan Smotolle. Toki moni prätkäkerhoon kuuluva maksaa sitä kerhonsa jäsenmaksun kautta, ja yksittäismaksajia lienee murto-osaSmoto kirjoitti:MP-määräaikaiskatsastus estetty useana eri vuotena. Asia ollut esillä esim. 1998, 2007, 2014. Direktiivin mukaan EU alueella on tarkastelujakso vuosina 2017-2022. EU tekee asiasta päätöksiä vuonna 2022
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89