Naapurit ja moottoripyörä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

sallamunnah
Viestit: 80
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Nyt kaivattaisiin rehellisiä kommentteja ja ajatuksia kokeneemmilta motoristeilta eilisiltaiseen episodiin.

Hommasin keväällä pyörän, millä olen tässä satunnaisesti liikuskellut aina palannut ajoissa kotiin, viimeistään 20.00 mennessä. Viimeiseen viikkoon en ole ajanut kertaakaan. Asun rivitalossa muutaman rivitalon alueelle ison kaupungin naapurikunnassa, päättyvän tien varrella (ns. herrankukkarossa). Taloamme vastapäätä tien toisella puolella on toinen rivitalo.

Mopossa on ollut viime aikoina hieman laittoa ja eilen illalla ehdin sitä roplailemaan ja kasailemaan kasaan. Oli vähän tankin pesua, hanan ja korkin putsailuja yms. 22.30 päätin kokeilla että lähteekö pyörä käyntiin ja lähtihän se laakista 8)

Kun alle 10 sekunnissa sain ryypyllä kierrokset asettumaan järkeviksi lähdin hissun kissun tyhjäkäynnillä pihasta. Tein noin 5 min pikkulenkin ja takaisin palatessa laskettelin viimeiset 100 m tyhjäkäynnillä vapaalla tallin eteen, mihin sammutin pyörän. Tallinovelle mennessä se sitten ilmestyi :o

Naapurin eläkeläis rouva tukka pystyssä, "hampaattomana" yöpaidassa :shock: alkoi pää punaisena mouhoamaan että:
- enkö tiedä mitä kellon on
- heillä on kuulemma makuuhuone tielle päin ja heidän pitää pitää ikkunaa auki kun on niin kuuma
- En kuulemma voi harrastuksellani häiritä koko tienoota kun kellokin on jo 22.30
- enkö muka olisi ehtinyt tulla moottoripyörään aiemmin laittamaan
- pitääkö sitä kaasutella koko ajan niin kovaa
- jne, jne, vouh, vouh

Asian esitystapa oli mallia tutina, ei häivähdystäkää sovittelevuudesta vaan pelkää tykitystä.

Yritin pidättäytyä sanomasta mitä mieleen oli tulossa ja vaalia jonkinlaisia naapurussuhteita. Totesin että itse asiassa en ehtinyt remonttiin aiemmin ja en koskenutkaan kaasuun ja että en oikein ymmärrä rouvan tuohtumusta. Ulina vain jatkui jolloin poistuin talliin ja vedin oven kiinni.

Kun yleensä yritän ihmisiä ymmärtää niin mitä mieltä olette, oliko palautteelle aihetta? Mitä tuolle voisi sanoa?

Ei kait se nyt ihan niinkään mene että yleisellä tiellä ajoja pitää rajoittaa tämän rouvan nukkumaanmenoaikojen mukaan? Myönnän että juuri tämä käynnistyskerta oli tarpeeton ja sen olisi voinut tehdä seuraavan päivänäkin. Itse ymmärtäisi "palautteen" paremmin jos tämä olisi tapahtunut esim. 04.00 aamuyöllä.

Pyöräni ei ole ihan hiljaisinta sorttia mutta ei todellakaa mikään mökäpönttö, ei edes kovaääninen.

Muuten samalla kohtaa rouvan makuukammion kanssa on meidän makuuhuone sekä 10 v lapsen makuuhuone. Meidän rouva eikä lapsi ei herännyt eikä edes huomannut lähtöäni eikä tuloani.

Pitäisikö rouvalle antaa siedätyshoitoa vai mitä. Ei vaan, kyllä olen pyrkinyt motoristien parempaa mainette ylläpitämään nyt ja jatkossakin.

Ajatuksia?
Viimeksi muokannut sallamunnah, Ti Kesä 15, 2021 2:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Jos sulla ei ole vakioänkkäri niin valitus on ihan aiheellista. Mua ujostuttaa ajella Duken vakioänkkärilläkin yöaikaan.

"Mullon "kunnon" äänet ja naapurit valittaa ku ajelen yöllä. Onko mulla mulkkuja naapureita?"
Banned
Viestit: 113
Liittynyt: To Huhti 28, 2011 3:46 pm
Pyörä: KTM 990 Adv
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja Banned »

Jos asutusalueella tollasta tekee, niin voi kyllä varautua siihen, että joku mielensä pahoittaa. Eipä se toki kiellettyä ole, mutta jos naapurisopu on tärkeää, niin kannattaa tehdä päiväs aikaan. Jokainen sitten voi itse päättää onko se sopu nyt niin tärkeää :D Tilanteita jotka vaativat ns. pelisilmää.
sallamunnah
Viestit: 80
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

sivuluisu kirjoitti: Ti Kesä 15, 2021 1:55 pm Jos sulla ei ole vakioänkkäri niin valitus on ihan aiheellista. Mua ujostuttaa ajella Duken vakioänkkärilläkin yöaikaan.

"Mullon "kunnon" äänet ja naapurit valittaa ku ajelen yöllä. Onko mulla mulkkuja naapureita?"
Kiitos palautteesta. Käsittääkseni änkkärin ei tarvitse olla vakio kunhan on desipelit säädetyissä rajoissa (ja putket e-hyväksytyt?) Täytyypä mittailla desibelejä. Hämmästyn jos ylittävät arvot.

Eikös meluraja-asia mene jotenkin niin että:
- puolen metrin päästä putken päästä 45 asteen kulmasta mitattuna puolella huipputehon kierrosluvusta melu saa olla tyyppikilven arvo + 5 db?
- EY tyyppihyväksymättömissä 1992 -> käyttööotetuissa 103 db?
- ennen 1992 käyttöönotetuissa 106 db?

Tuo "Mullon "kunnon" äänet ja naapurit valittaa ku ajelen yöllä. Onko mulla mulkkuja naapureita?" oli ehkä vähän jyrkkä tulkinta viestini tarkoituksesta. Mutta kiitos siitä kuitenkin. Onko 22.30 muuten yötä ja/tai jotain yleistä hiljaisuudeksi julistettua aikaa?
Larsanjus
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 4:54 pm
Pyörä: 950 Adv -04
Paikkakunta: "Hyvinkää"

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

sallamunnah kirjoitti: Ti Kesä 15, 2021 2:25 pm Onko 22.30 muuten yötä ja/tai jotain yleistä hiljaisuudeksi julistettua aikaa?
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920993
Valtioneuvoston päätös kirjoitti: 2 §
Ohjearvot ulkona
Asumiseen käytettävillä alueilla, virkistysalueilla taajamissa ja taajamien välittömässä läheisyydessä sekä hoito- tai oppilaitoksia palvelevilla alueilla on ohjeena, että melutaso ei saa ylittää ulkona melun A-painotetun ekvivalenttitason (LAeq) päiväohjearvoa (klo 7-22) 55 dB eikä yöohjearvoa (klo 22-7) 50 dB. Uusilla alueilla on melutason yöohjearvo kuitenkin 45 dB. Oppilaitoksia palvelevilla alueilla ei kuitenkaan sovelleta yöohjearvoja.

Loma-asumiseen käytettävillä alueilla, leirintäalueilla, taajamien ulkopuolella olevilla virkistysalueilla ja luonnonsuojelualueilla on ohjeena, että melutaso ei saa ylittää päiväohjearvoa 45 dB eikä yöohjearvoa 40 dB. Loma-asumiseen käytettävillä alueilla taajamassa voidaan kuitenkin soveltaa 1 momentissa mainittuja ohjearvoja. Yöohjearvoa ei sovelleta sellaisilla luonnonsuojelualueilla, joita ei yleisesti käytetä oleskeluun tai luonnon havainnointiin yöllä.

Omat naapurit on nykyisin onneksi sen verran kaukana, ettei tarvitse murehtia vaikka vähän ääntä tuosta moposta lähteekin.

Edellisessä asuinpaikassa kaupungin pääkadun varrella toi mun mopo oli kyllä pienimpiä haitan aiheuttajia. Vaikka suht suvaitsevainen luulen olevani, alkoi hellekesänä jo ihan tosissaan rassata kun kaiken maailman öljynpolttimilla ajettiin ikkunan alla 50-alueella vähintään tuplat eestaas läpi yön, mieluusti vielä mahdollisimman isossa laumassa.
sallamunnah
Viestit: 80
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Tässä taitaa olla viimeisintä Traficomin dataa desibeleistä ja mittaustavasta:

Yläosasta löytyvästä PDF:stä vasemmanpuoleinen löytyy mittaustapa liitteestä 3
https://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/n ... 4001/46695

tästä löytyy db-rajat
https://www.traficom.fi/sites/default/f ... UISTIO.pdf
Kode
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Kesä 22, 2010 9:47 pm
Pyörä: F800GS /-11
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja Kode »

Hei
Unohda nuo desibelirajat.
Pidä huoli ettet mekasta aamulla aikaisin, etkä illalla myöhään.
Ihan maalaisjärjellä tästä selviää. :mrgreen:
Minkä huollan, sen myös korjaan.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Juu, ihmisistä ei minunkin suureksi harmikseni insinööritieteillä selviä. Olen aikalailla samanmoisessa tilanteessa asuinpaikan suhteen, pyörä nyt on aika hiljainen, tokko vakio juuri hiljaisempi on.
Joskus tulee yöllä ajeltua kotiin, joskus on aikaisia aamulähtöjä. Paljon teen meidän talouden ja kavereiden pyörille remppaa pihassa ja joskus niitä joutuu siinä käyttämään. Rälläkkäkin täällä välillä soi. Se kaikki sitten vituttaa tai ei vituta naapureita.
Miten toimin? Olen mukava, moikkaan kaikkia taloyhtiössä ja jään juttusille jos naapurit alkaa jutella. Se outo metelöivä mopohuligaani ärsyttää samalla desibelilukemalla pirusti enemmän kuin se naapurin mukava nuorimies joka aina tervehtii ja korjasi taloyhtiön ruohonleikkurinkin taidoilla jotka on oppinut moottoripyöräharrastuksessaan.


Eli siis, teknisesti olet oikeassa, eikä kenenkään nyt tuosta pitäisi tulla kiukkupilluilemaan mutta sotasille lähdöllä et voi kuin hävitä.
Eläin
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 10:27 pm
Pyörä: 890

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja Eläin »

Toki sulle kävi fiba kun ropasit pyörää ulkona vielä kympin jälkeen. Erhe nyt ei kuitenkaan ollut suurensuuri eikä kuvatun vaahtoamisen arvoista. Mutta jos tuon kummempaa ei sattunut niin asian voisi jättää painumaan unholaan ja siirtyä elämässä eteenpäin. Ehkä kyseessä oli herkkäuninen vanhus joka heräsi työkalujen kilinään ja jonka kommunikointitaidot eivät olleet sillä hetkellä kovin korkealla tasolla.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon."
Kikru
Viestit: 108
Liittynyt: La Huhti 12, 2014 12:56 pm
Pyörä: CRF 300 L ja TY 250
Paikkakunta: Tussuby.

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja Kikru »

Joskus tuli kelkalla surrattua tuolla maaseudussa ja kerran jäi yhden asukkaan sanat mieleen.

Oltiin tauolla ihan virallisen reityin varrella, kun paikalle sattui asukas, joka hieman paheksui ajotapoja.
Joku sanoi, että on meillä oikeus näitä polkuja ajella, joten...
Henkilö poistui paikalta kun oli sanonut, "ettei oikeus, vaan etuoikeus".

Tottahan tuo puhui ja etenkin enskaharrastajat on kaikkien hampaissa, joten yhtään uutta vihamiestä ei tarvita.

Edellä on hyviä kommentteja.

teet nyt niin, että pyydät mummon ajoreissulle mukaan ja annat sille hieman "kaipaamaansa kyytiä". :)
Noilla kilometreillä sitä ei ole enää usein tarjolla. :D
Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton ja ylpeä siitä.
SamiT
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2020 12:58 pm
Pyörä: KTM LC4 640 Yamaha WR250f Honda VFR800
Paikkakunta: Paimio

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Se on tämä moottoripyörä kumman pelottava kapine joillekin alaa harrastamattomille. Itse parhaiten moottoripyörän ja sen kuskin kauheuden havaitsin kerran kun menin tuossa yhteen paikkaan moottoripyörällä nahkapuku päällä kun yleensä minut on siellä totuttu näkemään tulevan paikalle traktorilla ja p*skaisissa riipputaskuhousuissa. Yleensä olen tunnettu siitä että olen helposti lähestyttävä tyyppi asiassa kuin asiassa, mutta silloin ei yksi tuttu kaveri uskaltanut edes päin katsoa kun joku uhkaavan oloinen nahkaan pukeutunut motoristi ilmestyi paikalle, ei meinannut edes tuntea vaikka oli jo pidempään ollut kypäräkin pois! Lopulta kuitenkin rohkaistui ja ilmeisesti totesi että ei ollutkaan mikään kauhea sarjamurhaajapommittaja tullut käymään vaan ihan naapurin maajussi harrastuksensa parissa poikkesi paikalle kaksipyöräisellä kulkupelillä.
Stefan Alakooli
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 04, 2017 8:45 am
Pyörä: CRF300Rally

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja Stefan Alakooli »

Aloittajan tapauksessa moottoripyörä ei välttämättä ollut se ratkaiseva asia.
Taustalla voi olla monia asioita jotka ovat saaneet rouvan pinnan kireälle (yksinäisyys, ikäihmisen unettomuus, lapset ei käy, eläke on pieni, ukko on sellainen/tällainen...) ja sun ajelu vain katkaisi kamelin selän. Tuossa tilassa ihminen on usein valmiiksi niin kovilla kierroksilla ettei järkipuheella ole mitään merkitystä.
Itse saattaisin mennä myöhemmin päiväsaikaan rouvan nähdessäni pahoittelemaan aiheuttamaani häiriötä. Tästä voisi syntyä keskustelu josta varsinaiset syyt purkaukselle selviävät.

Broidi sai joskus 80-luvulla sakot valoitta ajosta kun sillä oli tapana sammuttaa tuutista virrat reilusti ennen taloyhtiön pihaan ajoa, ettei aiheuttaisi häiriötä. Onneksi nykyään skoudet ei taida olla ihan noin ikäviä tulkinnoissaan.
sallamunnah
Viestit: 80
Liittynyt: Su Tammi 23, 2011 9:54 pm
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Kiitos kaikille kommentoijille

juu, rouva on kyllä kuulu näkemystensä vahvasta esille tuonnista. Heidän talossaan pari vuotta sitten teinipoika yritti aloitella rumpujensoittoharrastusta mutta se tyrehtyi siihen ettei ko. rouvalle löytynyt sopivaa aikaa milloin poika olisi noita voinut soitella (yksi huoneisto rouvan ja pojan asunnon välissä).

Lähinnä jäin episodin jälkeen miettimään että milloinkahan rouvan mielestä olisi ok aika moottoripyörällä liikkua. Kyllähän se on liikennekäyttöön normaali tiellä tarkoitettu ajettavaksi ja kait sillä voi liikkua yleisellä tiellä milloin vain ja melkein mistä syystä tahansa ihan niinkuin muillakin vehkeillä riippumatta kenekään makuuhuoneen ikkunan asennoista. Ja ne äänetkin ovat siis ihan salliitut ainakin kännykän desibelimittarilla mitattuna. Ei ehkä ihan virallinen totuus mutta kait noikin vehkeet jotain tietää?

Sillä desipeliarvoja ja mittaustapoja selvittelin, että voi sitten lyödä faktat pöytään, jos tulee vielä puheeksi. Jotenkin vain tuon kanssa tuntuu kovin haastavalle keskustella molemmin puolin asiallisesti ja mulla nousee tuollaisesta suorasta tykitystyylistä karvat saman tien pystyyn.

Kuten tähänkin asti niin myös jatkossa, jos liikun myöhäisempään / aikaisempaan aikaan lähellä taloja niin mennään hissun kissun väljemmille vesille, ettei aiheuteta ylimääräistä haitaa normaaleillekkaan ihmisille...
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja Tase »

Oikeastaan aika jännä juttu että ruohonleikkurissa saa olla 98 dB. Usein varsinkin sunnuntaiaamuina se on vakio ääni asutusalueilla. Minä kuten naapurikin ajettiin tänään ruoho, tunti taisi mennä kumpaisellakin. Kukaan ei paheksunut. Tosin ei näillä kulmilla paheksuta mp:n, sirkkeleiden eikä moottorisahojen ääntäkään.

Mp:n ääni on paljon edellä mainittuja hiljaisempi ja lyhytkestoisempi. Jotain mystistä asiassa on.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Naapurit ja moottoripyörä

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Ette kuitenkaan yöaikaan leikanneet?
Vastaa Viestiin