Mikä katkoo pakoventtiilejä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: La Heinä 24, 2010 2:30 pm
- Pyörä: GasGas EC400FSE
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Mikä katkoo pakoventtiilejä?
Elikkäs tälläinen "tyyppivika" gasserissa. Jo toinen kansi mäsänä katkenneen pakoventtiilin seurauksena. Mikä noiden päälle käy? Kansi on "sama" kuin DR-Z:ssa (erot lähinnä kosmeettisia, nokka-aksilatkin samat) ja näkyy noita suzukin venttiileitäkin katkeilleen maailmalla. Nyt on tulossa jenkkilästä kansi joka on koneistettu ja uusittu venttiilit, olisi vain ihan suotavaa että saisi tuon kestämään jottei taas x kilometri määrän jälkeen käy samoin.
Itse en yht'äkkiä keksi muutakuin huonot materiaalit venttiileissä. Teorioita, ideoita ja pohdiskelua otetaan vastaan että syy selviäisi ja tulevilta venttiili rikoilta säästyisi. Pyörä on sen verran läpikäyty ettei siitä malttaisi luopuakkaan.
Itse en yht'äkkiä keksi muutakuin huonot materiaalit venttiileissä. Teorioita, ideoita ja pohdiskelua otetaan vastaan että syy selviäisi ja tulevilta venttiili rikoilta säästyisi. Pyörä on sen verran läpikäyty ettei siitä malttaisi luopuakkaan.
- kimmokekki
- Viestit: 1512
- Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
- Pyörä: KTM 530 exc-R
- Paikkakunta: tervakoski
Mikä katkoo pakoventtiilejä?
Mistä kohtaa venttiilit katkeaa ??
Onko paikka suunnilleen sama aina vai täysin randomi ?
Onko paikka suunnilleen sama aina vai täysin randomi ?
Re: Mikä katkoo pakoventtiilejä?
Eilen luin vastaavaa vikaa olleen Hyosung 650 pyörissä ja syyksi oli paljastunut joku pakokaasunputsausjärjestelmän tekemä sykäys pakoventtiilille tms. En tarkemmin sitä jäänyt ällistelemään.
Nettimoton selailussa saattaa tulla tuommonenki Hyosung vastaan. Ja koskapa en ollut em. merkkiä livenä nähnyt, niin sitte kuukkeloin aikani ja jollakikn kotimaisella keskustelupalstalla tuo tieto hyppäs silmille.
Nettimoton selailussa saattaa tulla tuommonenki Hyosung vastaan. Ja koskapa en ollut em. merkkiä livenä nähnyt, niin sitte kuukkeloin aikani ja jollakikn kotimaisella keskustelupalstalla tuo tieto hyppäs silmille.
TransUralisti
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: La Heinä 24, 2010 2:30 pm
- Pyörä: GasGas EC400FSE
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: Mikä katkoo pakoventtiilejä?
Lautanen putoaa männänpäälle.kimmokekki kirjoitti:Mistä kohtaa venttiilit katkeaa ??
Onko paikka suunnilleen sama aina vai täysin randomi ?
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: Mikä katkoo pakoventtiilejä?
suunnittelu/valmistusvirhe(no selviö jos niitä kerran menee useita,ja ympäri maailmaa).nokka ei saata venttiiliä kiinni,vaan antaa lopun tulla liian suurella voimalla(liian suuri välyskin?),tai venttiili pomppaa istukasta sulkeutumisen jälkeen.jälkimmäiseen auttaa jäykemmät tuplajouset ja/tai dampperi.(katto vaikka:https://www.youtube.com/watch?v=_REQ1PUM0rY ,eo oo helppoa elämää venttililläkään. ) ekaan nokka toisenlaiseksi(tai tarkempi huolenpito venttiilivälyksistä.tuntuu kyllä epätodennäköseltä että kukaan ajas niin suurella välyksellä että siksi katkeis,mutta jos on jo valmiiksi heikonlainen?).(periaatteessa löysä jousi voisi olla ekassakin osatekijä,mutta over the nose paineet on yleensä niin suuria että epätodennäköistä siinä karata kontrollista?)
keinuvipu kampeaa vartta,ja ohjurin välys suuri? Tosin oletusarvosesti tossa vaiheessa on jo ohjurit ja seetityöt tutkittu ja hyviksi havaittu.
viimenen vaihtoehto on susisatsi venttiilejä.venttileissähän on usein lautanen hitsattu varteen.sikäli huono vaihtoehto että siihen ei voi vaikuttaa.
mitenkähän paljon pitää kitkahitsatun liitoksen lämmetä että se alkaa heikkenemään. voiko pakolämpö olla osasyy?
oikeen muita vaihtoehtoja ei tuu mieleen.Ite lähtisin tutkimaan onko tarvike nokillakin ollu katkomisia,ja jatkasin siitä.
kannattaa ehkä tarkistaa se ameriikan poikien koneistus,suuri maa ja suuret toleranssit ei ole ihan tuulesta temmattu aina...
pienemmät kierroksethan ei oo vaihtoehto?
keinuvipu kampeaa vartta,ja ohjurin välys suuri? Tosin oletusarvosesti tossa vaiheessa on jo ohjurit ja seetityöt tutkittu ja hyviksi havaittu.
viimenen vaihtoehto on susisatsi venttiilejä.venttileissähän on usein lautanen hitsattu varteen.sikäli huono vaihtoehto että siihen ei voi vaikuttaa.
mitenkähän paljon pitää kitkahitsatun liitoksen lämmetä että se alkaa heikkenemään. voiko pakolämpö olla osasyy?
oikeen muita vaihtoehtoja ei tuu mieleen.Ite lähtisin tutkimaan onko tarvike nokillakin ollu katkomisia,ja jatkasin siitä.
kannattaa ehkä tarkistaa se ameriikan poikien koneistus,suuri maa ja suuret toleranssit ei ole ihan tuulesta temmattu aina...
pienemmät kierroksethan ei oo vaihtoehto?
Viimeksi muokannut ceevu, La Elo 10, 2013 11:55 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Mikä katkoo pakoventtiilejä?
Ihan uteliaisuuttani kyselen että millä tunneilla /kilometreillä ne venat on porsineet?
Siis jos tunteja on takana jo paljon niin sehän syy sitten on, tuossa koneessa sitten ne venat on heikoin lenkki...
Se orkkisvenan kitkahitsauttu liitoskohta vaikka kuinka hyvä olisi on aina otollinen paikka väsymissärölle.
Moneen peliin muuten saa alkuperäisiä parempia taotusta (yhtenäisestä) aihiosta koneistettuja venoja. Niitten luulisi kestävän katkeamatta ainakin vähän paremmin.
Siis jos tunteja on takana jo paljon niin sehän syy sitten on, tuossa koneessa sitten ne venat on heikoin lenkki...
Se orkkisvenan kitkahitsauttu liitoskohta vaikka kuinka hyvä olisi on aina otollinen paikka väsymissärölle.
Moneen peliin muuten saa alkuperäisiä parempia taotusta (yhtenäisestä) aihiosta koneistettuja venoja. Niitten luulisi kestävän katkeamatta ainakin vähän paremmin.
Re: Mikä katkoo pakoventtiilejä?
Dr-z koneissa on vakiona kaksiosaiset venttiilit ja ne kestää kyllä vakiokoneissa, mutta enemmän viritettyihin kannattaa laittaa yksiosaiset venttiilit. Itse laitoin 440cc muutoksessa samalla wisecon yksiosaiset venttiilit ja ne on toimineet hyvin eikä välyksiäkään ole tarvinnut säätää koko 20tkm aikana.
Venttiilin ohjurit ois hyvä olla myös mitassaan.
Venttiilin ohjurit ois hyvä olla myös mitassaan.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: La Heinä 24, 2010 2:30 pm
- Pyörä: GasGas EC400FSE
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: Mikä katkoo pakoventtiilejä?
No nyt on tullut hyviä spekulaatioita Tuota olen itsekin pohtinut että onko venttiililautanen "erillinen" osa ja tosiaan esim. hitsattu kiinni, ilmeisesti siis on.
Ajomäärästä ei käytetyssä pelissä tietoa, myös tuo viimeisin kansi tuli käytetystä pyörästä. Se oli jossain vaiheessa "peruskorjattu" uudet venttiilit ja koneistus, mutta ei mitään tietoa paljonko tuon jälkeen tunteja takana.
Välykset olivat ohjearvoissa vielä ainakin viimesyksynä eikä tuon jälkeen tunteja paljoa ole tullut.
Kierroksista: Tuo Gasseri on ruiskupeli, kyllä siinä kierrosten rajoitin on, ei ole kylläkään tietoa millä kohdalla alkaa "pätkimään" kun ei ole kiekkamittaria. Mielestäni tuo ei kyllä kierrä lähellekkään yhtä korkealle kuin esim. kaverin kotari, jos nyt äänistä alkaa arvuuttelemaan.
Täytyy tosiaan tutkia kriittisesti jenkkipoijjan kansi ettei heti käy tuho.
Ajomäärästä ei käytetyssä pelissä tietoa, myös tuo viimeisin kansi tuli käytetystä pyörästä. Se oli jossain vaiheessa "peruskorjattu" uudet venttiilit ja koneistus, mutta ei mitään tietoa paljonko tuon jälkeen tunteja takana.
Välykset olivat ohjearvoissa vielä ainakin viimesyksynä eikä tuon jälkeen tunteja paljoa ole tullut.
Kierroksista: Tuo Gasseri on ruiskupeli, kyllä siinä kierrosten rajoitin on, ei ole kylläkään tietoa millä kohdalla alkaa "pätkimään" kun ei ole kiekkamittaria. Mielestäni tuo ei kyllä kierrä lähellekkään yhtä korkealle kuin esim. kaverin kotari, jos nyt äänistä alkaa arvuuttelemaan.
Täytyy tosiaan tutkia kriittisesti jenkkipoijjan kansi ettei heti käy tuho.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: La Heinä 24, 2010 2:30 pm
- Pyörä: GasGas EC400FSE
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Re: Mikä katkoo pakoventtiilejä?
Jatkoa seuraa. Kansi tuli jenkkilästä, venttiilit pitivät "bensa testin" mukaan. Laitoin pyörän nippuun ja yritin tulille, lupaili vaan ei jaksanut käydä. Tarkistin vielä jakomerkit ja venttiilien välykset, kaikki ok. Uusi yritys, lopulta apuvirralla käyntiin, käy kovin raskaasti, sammuu pienen päästä. Jäähdyttyään lähti taas tulille mutta sammui pian. Tutkimuksia tehtyäni hoksasin että nokka-aksilat(imu aksila varsinkin) "hirttää kiinni" lämmettyään Nokka-aksilat eivät ilmeisesti ole tuosta kyseisestä kannesta lainkaan ja "laakeroinnit" ovat liian tiukat... Suunnittelin hiovani hiomatahnalla tuonne lisää välystä, onko kellään mitään vastaväitteitä moiselle operaatiolle Ideana irto kanteen nokat paikalleen hiomatahnan kera ja akkukoneella pyöritystä... Ei malttaisi tuota enää mihinkään koneistamolle viedä, rahaa taas palanut jo ihan riittävästi tässä projektissa.
- kimmokekki
- Viestit: 1512
- Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
- Pyörä: KTM 530 exc-R
- Paikkakunta: tervakoski
Mikä katkoo pakoventtiilejä?
Ei auta paljoakaan hiominen ...
Siinä on väärät nokkapukit siihen kanteen !
Pitäisi linja hoonauttaa se kansi
Siinä on väärät nokkapukit siihen kanteen !
Pitäisi linja hoonauttaa se kansi