Yksityistiellä ajelu

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Hsippe
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Ilmeisesti piikkipojat olivat tuolla:
https://www.vantaa.fi/vapaa-aika/luonto ... kistysalue
Eli kokolailla väärässä paikassa mutta tosiaan siivosti olivat...
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

No sitten tuo ruualla leikkijäkin oli väärässä paikassa.
Avatar
Hsippe
Viestit: 696
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Niin, en tiedä oliko tuolla ratsastus kiellettyä.
Noin yleisesti, jokamiehen oikeus sallii toisen maalla ratsastamisen mutta toihan on kaupungin virkitysalue jossa saattaa olla omia rajoituksia.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuolla saa ratsastaa, tosiaan ihan jokamiehenoikeudella. Siinä taitaa yksi ratsastustallikin olla.
Ajaa tuolla ei saa mutta sehän se tässä on se viisaus että kun hoitaa hommat tyylillä niin muistetaan hyvällä vaikka lain kirjain vähän natiseekin.
Mikey
Viestit: 84
Liittynyt: La Loka 18, 2014 5:02 pm
Pyörä: RSV1000, Husqvarna TE300i

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Itsekin olin siinä uskossa, että koneella maastoon tehty ja kartassa ajopolkuna näkyvä ajoura ei enää olisi maastoa. Niinpä kysyin asiaa ympäristöministeriöstä ja sain ihan päällikkötason vastauksen (boldaus on omani):

”Olitte tiedustelleet moottoriajoneuvolla ajamisesta maastokarttaan merkityllä ajopolulla. Ajopolut ovat lähtökohtaisesti muodostuneet maastoon maanomistajan maa- tai metsätalouskäyttöön liittyvän traktorilla, metsätyökoneella tai mönkijällä samassa maastossa tapahtuneen liikennöinnin seurauksena. Ne eivät ole siten tieliikennelaissa tarkoitettuja teitä (yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta), jotka lähtökohtaisesti perustetaan tietyyppiä koskevassa menettelyssä. Lisäksi tiet pääsääntöisesti edellyttävät konkreettisia tien rakentamistoimenpiteitä, toisin kun samassa maastossa ajamisesta muodostuneet ajopolut. Koska maastokarttoja laaditaan ilmakuvien perusteella, tällaiset maastoon muodostuneet ajojäljet usein merkitään karttoihin ajopolkuina. Tulkintamme mukaan ajopolut ovat siis maastoa ja maastossa ajamiseen moottorikäyttöisellä ajoneuvolla täytyy eräitä maastoliikennelaissa säädettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta olla maan omistajan tai haltijan suostumus.”

Minusta tuo linjaus on looginen ja helposti ymmärrettävä. Eli maasto muuttuu 'tieksi' silloin kun siellä on tehty tarkoituksella jotain sellaista maansiirtoa, mikä helpottaa myöhempää ajouralla liikkumista. Uskoisin että jo maansiirtokoneella tehty tasoittaminen olisi oikeudessa riittävä peruste sille, että kyseessä ei enää ole maasto. Täyttömaiden kasaaminen/tuominen ajouralle jo takuulla on tien tunnusmerkistön täyttävä 'rakentamistoimenpide'.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 173
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Duke

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Tämä taisi olla samanlailla kuin metsähallituksen tulkinta. :)
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Mikey kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 8:16 pm Eli maasto muuttuu 'tieksi' silloin kun siellä on tehty tarkoituksella jotain sellaista maansiirtoa, mikä helpottaa myöhempää ajouralla liikkumista. Uskoisin että jo maansiirtokoneella tehty tasoittaminen olisi oikeudessa riittävä peruste sille, että kyseessä ei enää ole maasto. Täyttömaiden kasaaminen/tuominen ajouralle jo takuulla on tien tunnusmerkistön täyttävä 'rakentamistoimenpide'.
Onko tuolla tulkinnalla loppujen lopuksi kurapyöräilyn kannalta merkitystä? Vaikka maasto muuttuisi tieksi, se ei anna ulkopuoliselle automaattisesti kulkuoikeutta.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mihin on jäänyt oman järjen käyttö näissä asioissa? Kannattaa kääntää asia toisinpäin, sinä omistat maat joten haluatko sinne sudittelevia moottoripyöriä ja mönkijöitä motouralle, suolle tai umpeen kasvaneelle tielle joka näkyy viivana kartassa?

Ja tämä yleisenä kysymyksenä eikä kohdistettu kenenkään edellä olevaan kirjoittajaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Mikey
Viestit: 84
Liittynyt: La Loka 18, 2014 5:02 pm
Pyörä: RSV1000, Husqvarna TE300i

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Kunkku kirjoitti: To Syys 30, 2021 2:01 pm
Mikey kirjoitti: Ti Syys 28, 2021 8:16 pm Eli maasto muuttuu 'tieksi' silloin kun siellä on tehty tarkoituksella jotain sellaista maansiirtoa, mikä helpottaa myöhempää ajouralla liikkumista. Uskoisin että jo maansiirtokoneella tehty tasoittaminen olisi oikeudessa riittävä peruste sille, että kyseessä ei enää ole maasto. Täyttömaiden kasaaminen/tuominen ajouralle jo takuulla on tien tunnusmerkistön täyttävä 'rakentamistoimenpide'.
Onko tuolla tulkinnalla loppujen lopuksi kurapyöräilyn kannalta merkitystä? Vaikka maasto muuttuisi tieksi, se ei anna ulkopuoliselle automaattisesti kulkuoikeutta.
Nimenomaan villakoiran ydin on siinä, onko kyseessä 'maasto' vai 'tie'. Tiellä on lupa ajaa ilman maaomistajan lupaa, ja maastossa ei. Ulkpuolisella on käyttöoikeus yksityistiehen, mikäli tietä ei ole puomitettu tai liikennemerkillä ajoa kielletty. Tämä pätee siis satunnaiseen ajoon.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Mikey kirjoitti: To Syys 30, 2021 5:52 pm Tiellä on lupa ajaa ilman maaomistajan lupaa, ja maastossa ei. Ulkpuolisella on käyttöoikeus yksityistiehen, mikäli tietä ei ole puomitettu tai liikennemerkillä ajoa kielletty. Tämä pätee siis satunnaiseen ajoon.
Väärin meni. Oikea vastaus löytyisi tästäkin keskustelusta, jos sitä viitsii kelata taaksepäin. Nyt meni, taas kerran, sekaisin yksityistie ja maanomistajan oma tie. Ajatus siitä, että jos maanomistaja tasoittaa omalla maallaan kulkevaa ajouraa ja mahdollisesti ojittaa sen, siihen syntyisi yleinen käyttöoikeus, on väärä. Ei synny. Yksityisen maalla liikkumiseen tarvitaan maanomistajan lupa, on tämä sitten tehnyt paikalle tien tai ei.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Kunkku kirjoitti: To Syys 30, 2021 7:03 pm
Mikey kirjoitti: To Syys 30, 2021 5:52 pm Tiellä on lupa ajaa ilman maaomistajan lupaa, ja maastossa ei. Ulkpuolisella on käyttöoikeus yksityistiehen, mikäli tietä ei ole puomitettu tai liikennemerkillä ajoa kielletty. Tämä pätee siis satunnaiseen ajoon.
Väärin meni. Oikea vastaus löytyisi tästäkin keskustelusta, jos sitä viitsii kelata taaksepäin. Nyt meni, taas kerran, sekaisin yksityistie ja maanomistajan oma tie. Ajatus siitä, että jos maanomistaja tasoittaa omalla maallaan kulkevaa ajouraa ja mahdollisesti ojittaa sen, siihen syntyisi yleinen käyttöoikeus, on väärä. Ei synny. Yksityisen maalla liikkumiseen tarvitaan maanomistajan lupa, on tämä sitten tehnyt paikalle tien tai ei.
Turhaa vääntö, mutta eikö tuo mennyt oikein, kun huomio boldilla kirjoitetun, ei tienkäyttäjällä ole mahdollisuutta, eikä käsittääkseni edes velvollisuutta selvittää miten tie on syntynyt tai kenen maille tai kenen toimesta se on tehty jos ei ole kieltoa (puomi tai kieltomerkki).

Eli jos ei kieltomerkkiä ole laitettu, niin saa tiellä ajaa.

JA lisäyksenä, yksityistie merkki ei riitä, se ei tarkoita automaattisesti ajokieltoa, vaan sen lisäksi tarvitaa joko puomi tai ajokieltomerkki.
Mika TA-91
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Mika TA-91 kirjoitti: Ma Loka 04, 2021 10:19 am

Turhaa vääntö, mutta eikö tuo mennyt oikein, kun huomio boldilla kirjoitetun, ei tienkäyttäjällä ole mahdollisuutta, eikä käsittääkseni edes velvollisuutta selvittää miten tie on syntynyt tai kenen maille tai kenen toimesta se on tehty jos ei ole kieltoa (puomi tai kieltomerkki).

Eli jos ei kieltomerkkiä ole laitettu, niin saa tiellä ajaa.

JA lisäyksenä, yksityistie merkki ei riitä, se ei tarkoita automaattisesti ajokieltoa, vaan sen lisäksi tarvitaa joko puomi tai ajokieltomerkki.
Ei tämä ole turhaa vääntöä niin kauan kuin ihmisillä on väärää tietoa ja he toimivat sen mukaan. Olet siis sitä mieltä, että jos näet yksityisen maalla liikkumista varten tasoitetun uran, sinulla on oikeus käyttää sitä ajamiseen, ellei siellä näy kieltomerkkiä?
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1467
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Kunkku kirjoitti: Ma Loka 04, 2021 2:06 pm
Mika TA-91 kirjoitti: Ma Loka 04, 2021 10:19 am

Turhaa vääntö, mutta eikö tuo mennyt oikein, kun huomio boldilla kirjoitetun, ei tienkäyttäjällä ole mahdollisuutta, eikä käsittääkseni edes velvollisuutta selvittää miten tie on syntynyt tai kenen maille tai kenen toimesta se on tehty jos ei ole kieltoa (puomi tai kieltomerkki).

Eli jos ei kieltomerkkiä ole laitettu, niin saa tiellä ajaa.

JA lisäyksenä, yksityistie merkki ei riitä, se ei tarkoita automaattisesti ajokieltoa, vaan sen lisäksi tarvitaa joko puomi tai ajokieltomerkki.
Ei tämä ole turhaa vääntöä niin kauan kuin ihmisillä on väärää tietoa ja he toimivat sen mukaan. Olet siis sitä mieltä, että jos näet yksityisen maalla liikkumista varten tasoitetun uran, sinulla on oikeus käyttää sitä ajamiseen, ellei siellä näy kieltomerkkiä?
Tämän takia turhaa vääntöä jos ei haluta maalaisjärkeä yhtään käyttää.

Käytetään samaa tasoa olevaa vastausta, jos näen tien (= uran joka vastaa tietä, ei polku), joka ei liity mihinkään, niin en sille toki voi siirtyä, koska joudun menemään silloin maaston kautta joka on kiellettyä.

Mutta jos yleiseltä tieltä kääntyy tai sen jatkeen on tie, niin siltä ajan jos missään ei ole kieltoa. Tämä pohjautuu edellä minitsemaani kohtaan ettei tienkäyttäjällä ole mahdollisuutta, eikä käsittääkseni edes velvollisuutta selvittää miten tie on syntynyt tai kenen maille tai kenen toimesta se on tehty jos ei ole kieltoa (puomi tai kieltomerkki). Mistä muuten tiedät onko tie yksityisellä maalla?

En siis kannusta ajamaan luvattomissa paikoissa, mutta varsin usein myös merkinnät ontuvat ja ihan laillisesti ajaen voit päätyä paikkoihin jossa ei ole suotavaa ajaa.

Käsittääkseni ei lain puolesta, eikä muutenkaan, esimerkiksi avoinna oleva puomi ei ole ajokielto, jos paikalla ei ole erikseen ajokieltomerkkiä.

Toki kannattaa harkintaa käyttää, eikä ehdoin tahdoin ajaa teitä jotka ovat kiellettyjä.
Mika TA-91
Avatar
kenobiitti
Viestit: 248
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 10:14 pm
Pyörä: XT660RR
Paikkakunta: Tampere

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja kenobiitti »

Kunkku kirjoitti: To Syys 30, 2021 7:03 pm
Mikey kirjoitti: To Syys 30, 2021 5:52 pm Tiellä on lupa ajaa ilman maaomistajan lupaa, ja maastossa ei. Ulkpuolisella on käyttöoikeus yksityistiehen, mikäli tietä ei ole puomitettu tai liikennemerkillä ajoa kielletty. Tämä pätee siis satunnaiseen ajoon.
Väärin meni. Oikea vastaus löytyisi tästäkin keskustelusta, jos sitä viitsii kelata taaksepäin. Nyt meni, taas kerran, sekaisin yksityistie ja maanomistajan oma tie. Ajatus siitä, että jos maanomistaja tasoittaa omalla maallaan kulkevaa ajouraa ja mahdollisesti ojittaa sen, siihen syntyisi yleinen käyttöoikeus, on väärä. Ei synny. Yksityisen maalla liikkumiseen tarvitaan maanomistajan lupa, on tämä sitten tehnyt paikalle tien tai ei.
Niin, no, kun viestiketjun otsikossa sanotaan "Yksityistiellä ajelu", voiko olettaa että puhutaankin jostain maanomistajan omasta tiestä?
Toisaalta yksityisen maalla liikkumiseen ei tarvita mitään lupia.
Moottoriajoneuvolla liikkumiseen ehkä, mutta liikkumiseen ei. Meni taas sekaisin liikkumiset ja liikkumiset ;-)

Ajakaa yksityisteitä hyvillä mielin!
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Itse maanomistajana ja kurapyöräilijänä näitä asioita on tullut mietittyä molemmilta kanteilta.

Itsellä ei ole mitään sitä vastaan että joku yksittäinen kurapyöräilijä tai sähköpyöräilijä sattuu ajelemaan kerran kesässä minun maalla moton ajouralla, polulla tai metsäautotiellä ns. kuivaan aikaa. Ongelma nykyisin on kaiken maailman Facebookit ja foorumit (heheheh) joissa tieto ajoreiteistä leviää helposti muutaman sadankin henkilön tietoon. Ongelma on sitä akuutimpi mitä suurempi kaupunki läheltä löytyy. Näistä kun sitten 10-40 henkeä käykin päristelemässä saman reitin kesä-heinäkuun vaihteessa niin on siinä lintupoikueilla ja maanomistajalla sietäminen. Seuraava pykälä on sitten reitin vakiintuminen (= v*tunmoinen spoori saatu aikaiseksi) ja laittomat nuotiopaikat, tupakan tumpit, kolmioleipien muovit yms. roskaaminen. Omille maille on kyselty moneen kertaan kelkkareittiä, mutta koska lähiseudulla kokemukset noista ovat järjestään maanomistajan kannalta huonoja (roskaaminen taukopaikoilla, ajelu uran ulkopuolella, kesällä kelkkauralla ilman lupaa pöllöilevät enduro- ja mönkkäri-Jonnet) ei tommoista tule mun maille ikinä... sorry teille kelkkailijat, ihan itse olette omiin saappaisiinne kusaisseet.

Toinen asia on sitten alkukeväästä tai loppusyksystä tehdyt puoliupotukset pehminneellä hiekkapintaisilla metsäautoteillä. Parhaimmassa tapauksessa molemmat raiteet on pilattu kun keskellä tietä tie ei kanna ja on tultu takas kääntöpaikalta sitä viimeistä ehjää raidetta pitkin. Kuivettuaan tie on sitten henkilöautolla ajokelvoton ennen lanausta, joka taas maksaa tienomistajalle selvää rahaa. Käytännössä yhdellekään metsäautoteillä ei kelirikkomerkkejä laiteta, mutta vastuu on myös tien käyttäjällä eli järki päähän. Hienoimmat tapaukset on sellaisia että tien pientareet on alkysyksystä murskattu, tie lanattu ja sitten keväällä joku ulkopaikkakuntalainen urpo ajaa siihen s**tanan syvät urat kurapyörällä, mönkkärillä tai maasturilla. Ns. kiitti v*tusti ja kannattaa pitää se kypärä tiukasti päässä jos ko. henkilön tapaan itse teossa.

Viimeisin uusi syöpälaji tuolla metsässä ovat sähköfillaristit. Sähköavusteiselle pyörällä kun saa ajaa maastossa samoin kuin hevosella. Sillä myös pystyy ajamaan vaikkei HC-harrastaja olisikaan-> harrastajien määrä metsäajeluissa kasvaa sähköpyörien yleistymisen mukana todella nopeasti. Tuollasella kun käyn pikkaisen pyörittämässä kallioisella rinteellä missä on vain sammalta ja jäkälää niin jäljet näkyvät sen muutaman sata vuotta. Hienointa näissä fillari-ihmisissä on se, että heidän mielestään heillä on OIKEUS ajaa ihan missä vaan ja vieläpä ryhmässä. Siinäpä sitten tulkitaan mimmonen aikaansaatu spoori onkin sitten jo "vähäistä haittaa suurempi". Polttisporukka ymmärtää poikkeuksetta pitää turpansa kiinni kun käry käy, mutta mitä vihreämmäksi ihmisen ajatusmaailma (=sähköfillari hyvä, polttisenduro paha) muuttuu niin ilmeisesti samaa tahtia järki päässä vähenee.

Nimimerkillä metsätaloutta harrastava kurapyöräilijä, jonka mailla täyssuojeltua Natura 2000 aluetta ns. v*tusti, kaksi asfalttitien pohjaa pakkolunastettu, ?00kV linjan maapohjaa pakolla vuokrattu, tuulimyllypuiston kaavoitus tehty muutaman kilometrin päähän Natura-alueesta, ei tule mun maalle eli euroakaan en saa, vaan pääsen nauttimaan ainoastaan haitoista. Omalla rahalla on tehty sitten metsäautoteitä ns. riittävästi. Tilastollisesti tarkasteltuna noita omalla rahalla tehtyjä teitä käyttävät ihan muut henkilöt kuin sen tien aikanaan maksanut taho. Suomessa nykyaikaan on sosiaalisesti myös jopa toivottavaa moittia joka kerta maanomistajaa hakkuista ja muusta metsätalouden vaatimista normaaleista toimenpiteistä, samoin kaikkea kivaa uutta suojeltavaa toki löytyy metsästä kuin metsästä kun käy pikkasen tonkimassa. Toinen porukka on taas rynnimässä sähköfillareineen sinne metsään, polttisporukkaa käy ruovittamassa sepelit ojaan metsäautoteiltä, moottorikelkkailijat vonkaavat ajoreittiä joka vuosi, tuulimyllypellet haluavat rakentaa ropellejaan naapuriin, ituhipit haluavat suojella "pikkaisen" lisää siitä Natura-alueen vierestä. Yhteistä tässä porukassa on se että kukaan ei halua maksaa pennin latiakaan maanomistajalle aiheutuneesta haitasta ja omien mielihalujensa toteuttamisesta.

Tämä taas johtaa siihen että olen ajatellut ihan tosissaan sivuhommina alkaa myymään tielle laitettavia puomeja asennuksineen, tulevaisuudessa kaikki tiet joihin puomin saa laittaa tulevat eteläisessä ja keskisessä Suomessa olemaan puomitettuja. Yllä olevasta tekstistä voi lukea että minkä takia noin (valitettavasti) tulee tapahtumaan. Lupaa buffata uutta puomimallistoa täällä heti kun olen saanut homman toteutettua :-)
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Vastaa Viestiin