Yksityistiellä ajelu

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
jonkko
Viestit: 3693
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja jonkko »

juhap kirjoitti:tuo on todella kovapohjainen savipintainen tie... ei ainekaa darralla saa mitään jälkiä tuohon... tosin olikin tourancet alla tourinkihommien jälkijuttuja :)

mut ei tohon mopolla saa kovinkummoista tuhoa aikaseks jos noudattaa nopeusrajoitusta ja käyttää järkeä... mut kaverin mökki on tuon tien väärässä päässä ja oli sit ottanu selvää... eli 7 kertaa on satunnaista??? ja siitä enemmän on kaiketi sit jatkuvaa... toki voihan asiasta ottaa enemmänkin selvää jos jotakuta nappaa...

Dont underestimate the power of the dark for....Eiku LC8 :wink:
Avatar
jonkko
Viestit: 3693
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja jonkko »

Ja kyllösest joka kommarina ei tykkää siit et löytyis kenelläkään jotain omaakin,niin on ihan oikeassa paikassa,niinkuin suurin osa muistakin päättäjäisit!
Mut ei se mitään,äänestäkää lisää jäänpyyhkijöitä ja ex urheilijoita ja muita eri mallin kiihkoilioita/oman edun hakioita joka ei ikinä ole ollut missään normitöissä sinne niin hyvää tulee :mrgreen:

Eikä tämä nytt sitten ollut kenellekään henkkoht tarkoitettu,vaan ihan yleisesti jokaiselle oman maun mukaan :)


En ole muuten ikinä äänestänyt kun ei vaan omasta mielestä löydy semmista mihin mä luottaisin et tekis vaalilupauksienlupauksien mukaan :idea:




Ja ettei menis ihan ohi aiheen,niin Enontekiös löytyy kiva oikaisu hiekkatie misä on texti yksityistie,liikkuminen omalla vastuulla.
Se on mun mielestä ihan ok kyltti ja tarkoittanee ilmeisesti vaan sen et liikkuu siinä omalla vastuulla :D
Osteri
Viestit: 62
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 10:37 pm
Pyörä: Kawasaki 650
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Osteri »

Hyväksi havaitsemani menetelmä on ajaa sinne maatalon pihaan ja käydä lyhyt keskustelu omistajan kanssa.
Vastausesimerkikejä: "Joo, on se meidän tie, eikä me kyllä haluta että tästä pihan läpi ajetaan, mutta kun nyt olet jo näin pitkälle ajanut, niin mene ny tän kerran." tai toisaalla "On kuule parempi jos soittelet isännälle tähän numeroon tuossa illalla ja sovitte miten jatkossa toimii, mutta voithan sinä nyt tämän kerran käydä katsomassa miltä siellä näyttää."
Vaikkei lupaa tulisikaan, niin pääsääntöisesti on aika positiivisia sosiaalisia tapahtumia nuo keskustelut kuitenkin.
Tämä nyt koskee vain nimettömia metsäteitä ja joidenkin selkeästi omistamia alueita.

Pelkän "yksityistieksi" merkityn ja tässäkin ketjussa esitellyn mukaisen ja mulle vieraan tien ajan satunnaisesti siinä missä muutkin ajavat.
Heparin yksityistietä sen sijaan ajan ihan maksetulla vuosiluvalla koska mökkini on siellä.
Piese
Viestit: 751
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL1200/1290SAR
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Piese »

jonkko kirjoitti:Ja ettei menis ihan ohi aiheen,niin Enontekiös löytyy kiva oikaisu hiekkatie misä on texti yksityistie,liikkuminen omalla vastuulla.
Se on mun mielestä ihan ok kyltti ja tarkoittanee ilmeisesti vaan sen et liikkuu siinä omalla vastuulla :D
Jep, noita teitä risteilee kunnan alueella kohtuu määrä ja tosiaan osalla teistä kantsii pitää järki päässä ja sormet sekä varpaat jarrulla, voipi olla reilujakin monttuja ja uria tiessä tai mutkan takana porosia tokka, saatika lauma mönkijäukkeleita petteröösipaussilla, eli tapeilta ajoa suosittelisin.

Ja sitten niitä luvallisten/luvattomien reittien määrää kunnassa tuskin tietää kukaan, viimeksi eilen mamman serkkupoijan kanssa noista maastoreiteistä oli juttua, hän kun on ollu useemman vuoden aikoinaan Enontekiön alueella rajalla töissä eli niitäkin uria tarttis lähtee katteleen joskus kunhan ehtii.
gff-3
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

HarMi kirjoitti:Liikenneministeri tuntuu olevan pihalla yksityistielaista :lol:
http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/ ... aista-8704
Loppuskohan se kitinä täältäkin kun "ei ymmärretä selvää asiaa ettei toisten teillä ajella luvatta", kerta ei olla minkään helpon asian äärellä. Eihän me täällä sentään ministereitä olla!

Herneet sit pois hengitysteistä, tämä oli sarkasmia.
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Nostetaans vanhaa aihetta. Kun kunnat rahapulassaan pyrkivät vähentämään yksityisteiden tukemista tulee mieleen että onko siitä seurauksena entistä pontevampi puomittaminen tai / ja ajokieltojen lisääminen. http://www.kouvolansanomat.fi/Online/20 ... 18116166/4. Pelkään pahoin että on.
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 744
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Jatketaan toisen ketjun off-topicia vaikka täällä, copypastesin alle pari viimeisintä puheenvuoroa tästä ketjusta...
Pekka Valtanen kirjoitti:
Jokke Espoosta kirjoitti:Oikeasti saa ajaa vain yleisillä teillä ja niillä yksityisteillä, joiden kunnossapitoon on saatu valtiolta avustusta.
Tuo on sikäli ongelmallinen kriteeri, että mistä satunnainen kulkija voi tietää tien rahoitukseen osallistuneet tahot.
Ei mistään. Siksi käytännössä mun ymmärtääkseni kaikkia teitä saa ajaa, ellei sitä ole erikseen kielletty, eli meikäläinen ainakin ajaa ellei sitä ole kielletty ja sitä voi pitää edes hyvällä mielikuvituksella tienä. Jos joku siitä tulee kiukuttelemaan, niin aina voi vedota siihen ettei missään ole kielletty.

Nyt täytyy kyllä sanoa etten ole ihan varma onko TEORIASSA niin, että
a)jos yksityistien ylläpitoon ei ole saatu valtiolta avustuksia, sillä ajamisen voi kieltää liikennemerkillä tms
VAI
b)jos yksityistien ylläpitoon ei ole saatu valtiolta avustuksia, sillä ajaminen on automaattisesti kielletty.

Mitään väliä sillä ei sinänsä ole kun ei sitä tiedä itse pirukaan ajellessa että mikä tie on tukia saanut ja mikä ei. Käytännössä joka tapauksessa homma toimii niin, että tiellä saa ajaa, jos ei sitä ole liikennemerkillä tms kielletty. Tästä ei varmaan kovin paljon saada erimielisyyttä aikaiseksi.

Paljon mielenkiintoisempi kysymys on se, mikä on tie ja mikä ei. Esimerkiksi jos tietä ei käytetä eikä ylläpidetä, milloin se lakkaa olemasta tie? Tai jos jostain on joskus mennyt joku metsäautotie, niin saako siitä ajaa vielä tuhannen vuoden päästäkin kun jonkun vanhan kartan mukaan siitä menee tie, vaikka maanomistaja haluaisi lopettaa koko tien olemassaolon ja kasvattaa siihen metsää? En ole kuullut mitään hyvää sääntöä siitä, mikä on tie ja mikä polku/ura. Joskus on väitetty että jos siinä on ojat niin se on tie, mutta ei tämä kyllä mikään lainvoimainen sääntö kyllä ole. Mä olen pitänyt periaatteena, että jos siinä kulkee selvästi sellainen ura mitä ajetaan toistuvasti esim. traktorilla, niin siitä voi ajaa. Tämäkään ei varmasti ole mikään lopullinen totuus, mutta silloin en ainakaan vahingossa aja sellaista uraa jonka maanomistaja haluaa kasvattaa umpeen ja "lopettaa".

Mua ei sinänsä kiinnosta pätkääkään ryhtyä miksikään palstan moraaliksi tai kieltää ketään ajamasta yhtään missään, mutta tästä asiasta on kyllä sen verran paljon epämääräisiä huhuja liikkeellä, että jos niitä saa edes vähän vähemmälle niin hyvä. Maine on kurapyöräilijöillä yhteinen... Jokainen rikkokoon tai olkoon rikkomatta silti mun puolestani lakia mitä hyväksi katsoo, mutta olisihan se hyvä edes tietää millon ollaan luvallisilla tiellä ja milloin ei... :D

Oma kantani on, että jos jonkun pihan läpi kulkee joku umpikujaan johtava pikkutie jota lain mukaan saa ajaa, mutta maanomistaja on pystyttänyt siihen vaikka laittomankin kieltokyltin, niin jätän ajamatta. Se on jonkun toisen kotipiha, eikä sinne haluta meikäläistä. Vaikka laki sallisi, niin käytössäännöt estää mua. Jos jotakuta muuta ei estä, niin antaa mun puolestani palaa vaan.
Maarala kirjoitti:Meinasin itsekin liittää tuon tieyhdistyksen selonteon tähän, mutta yllä herrasmies ehti edelle. Näistä asioistahan on foorumilla ja etenkin Shellin baarissa hyvin monta varmaa tietoa. Itsekin asun tuollaisen yksityisten varrella, eikä siitä läpi kulkemista voi estää. Eikä kannatakaan, koska siinäpä osakkaat tekee enemmän omaan kulkemiseen haittaa, kuin satunnaisesti menevälle motoristille. Mutta jos muun kuin tien osakkaan läpikulku on päivittäistä, niin kyllä siihen sitten on aiheellista puuttua. Ainakin oman muutaman vuoden endurointikokemuksen mukaan näillä main on hyvin mahduttu kaikki liikkujat hirvistä hevosiin ja suunnistajista metsästäjiin samoille yksityisteille.

Niin mutta olihan tästä jossain se tämän aiheen oma keskustelusäiekin..
Jaakkovaakko kirjoitti:Tuosta tieyhdistyksen tietoisku: http://www.tieyhdistys.fi/binary/file/-/id/3/fid/122/

Joitakin huomioita:
- jokamiehen oikeuteen perustuvaa tienkäyttöä ei voi kieltää edes yksityistiellä, eli jalankulkua, pyöräilyä, hevosella kulkemista. Sitä voi rajoittaa vain turvallisuussyistä.
- jos tie on sellainen, että sitä kautta mennään johonkin, ei oikein muutakaan käyttöä voi kieltää. Jos tienhoitoon saadaan avustusta yhteiskunnalta, ei käyttöä voi kieltää. Sen sijaan kustannuksiin voi tienpitäjä vaatia kaikkia käyttäjiä osallistumaan näiden aiheuttamien kulujen osalta samoin kuin osakkaatkin osallistuvat, riippumatta siitä onko saatu avustusta vai ei.
- jos tiellä ei ole kieltomerkkiä tai puomia, siitä voi ajaa.

Ajamisella tarkoitetaan nyt normaalia, tieliikennesääntöjen ja hyvien tapojen mukaista etenemistä tarkoituksena mennä jonnekin. Jos tienpätkää sahataan edestakaisin tarkoituksena kokeilla, kuinka lujaa siinä voi ajaa, ollaan aika kaukana harmaalla alueella, tai pikimustalla...

Jos tie sijaitsee kokonaan tekijänsä maalla ja vie vain hänen tontilleen, ja hän on itse tehnyt omin kustannuksin tien, eikä sitä kautta pääse mihinkään muualle, hän (yksityinen henkilö tai yhteisö) voi toki kieltää muita käyttämästä tietään. Kieltäminen tapahtuu silloin laittamalla tielle liikennemerkki kieltämään ajo tai laittamalla siihen puomi. Jos puomi tai ketju on laitettu niin, että siitä voi aiheutua vaaraa normaalille tienkäyttäjälle, esteen laittaja joutuu vahingon sattuessa vastuuseen.

Kun mennään metsäautoteille, nämä helposti ovat juuri niitä, joissa käyttö voidaan kieltää, samoin mökkirantoihin menevät tiet. Niin kauan kun mitään kieltomerkkiä ei ole, voi lain mukaan ajaa.

Mikä sitten on tie, ja milloin ollaan maastossa? Nyt ei taidakaan löytyä mistään edes suuntaa-antavaa rajausta? Maastossa moottoriajoneuvolla ajamiseen tarvitaan aina maanomistajan lupa, ja jatkuvaan esim. moottoriurheilun harjoituskäyttöön vielä ympäristölupa.

Yksi asia vielä: Suomen lainsäädännön mukaan lakeja valvova toimija on poliisi, ei esim. maanomistaja, mökkiläinen tai viherpipertäjä, joka tietää olevansa aina oikeassa kaikissa asioissa, ei vaikka nimessä olisi väliviiva tai pari...

Siinä juridiikkaa. Itse olen tämän kysymyksen pohtija, kuten moni muukin. Mukavia polkuja ja kärriteitä on minunkin asuinympäristössäni, mutta aina tuntee olevansa vähän pahanteossa kun siellä ajelee. Minua helpottaa se, että nyt 65-vuoden iässä on vauhdista alkanut kadota viimeisetkin rippeet, ja Kawasakin leikkienduro (klx250s) vakiovaimentimella ei pitäisi ketään häiritä. Kun poluilla on muita liikkujia, useimmiten pysähdyn tai hiljennan vauhdin minimiin, tervehdin ystävällisesti kaikkia, ja olen valmis jopa vaihtamaan kuulumisia jos siltä näyttää. Pelastaa usein tilanteen. Joskus olen vahingossa pöllähtänyt jonkun pihaan, silloin olisi nopeasti avattava kypärä poikaa, vanhan ukon naama pelastaa nimittäin silloin tilanteen... Olen myös yrittänyt välttää jatkuvaa saman reitin kulkemista. Jos jostain menee vain muutaman kerran kesässä, ei siihen kukaan puutu, mutta viikottaiseen sahaamiseen varmasti puututaan.

Tähän topiikkiin aiheen liittää minunkin osaltani se, että niillä reiteillä, missä tuolla leikkiendurolla on mukava puksutella, tuntee olevansa lainsuojaton. Aina välillä pohdin, että jos vaihtaisi pyörän isompaan ja raskaampaan, millä ei tekisi edes mieli mennä noille rajatapaus-reiteille, selvästi laittomista puhumattakaan.

jaakkovaakko
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 744
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

...ja vielä piti asiaa tutkailla. Löytyi joku Lohjan kaupungin ohje. Voi tietysti olla että tässäkin puhutaan paskaa, mutta luottaisin että tämän kirjoittaja tietää vähän mistä puhuu, kunnes toisin todistetaan...
Suoraa lainausta täältä.
Lohjan kaupungin ohje yksityistieasioista kirjoitti:Yksityistiestä ei voi päältäpäin päätellä onko se sopimustie, toimitustie vai kiinteistön ns. omatie.

1. Omatie on yhden kiinteistön alueella kulkevia teitä, esim. tie isommalta tieltä talolle, viljelystie, tie järven rantaan jne.
Vain yksityisessä käytössä eli käyttö on sallittu vain kiinteistön omistajalle tai haltijalle. 
Ylläpidosta vastaa kiinteistönomistaja itse.
Maanomistajan luvalla tie voi olla myös muiden käytössä, jolloin se muuttuu sopimustieksi.

2. Sopimustie:
Sopimustien käyttäjinä ja ylläpitäjinä ovat vain sopimuskumppanit. Sopimustie syntyy kirjallisella tai suullisella sopimuksella, jolla jollekin kiinteistölle myönnetään tienkäyttöoikeus (esim. tie venevalkamaan). Sopimus voi olla myös vastavuoroinen, esimerkkinä usean kiinteistön alueella kulkeva tie, jota käyttävät kaikki tienvarren kiinteistöt.

Tällainen sopimus sitoo ainoastaan niitä, jotka ovat sen tehneet tai hyväksyneet sekä heidän perillisiään. Sopimukseen perustuva tienkäyttöoikeus voidaan muuttaa pysyväksi vain toimitusinsinöörin pitämässä toimituksessa (tierasite).
:
3. Toimitustiet
Ovat jossakin virallisessa toimituksessa perustettuja teitä, kuten esimerkiksi yksityistielain mukaisessa tietoimituksessa perustetut tiet, vanhan jakolain mukaisesti aikanaan perustetut rasitetiet sekä yleisenä tienä lakkautetut ja tietoimituksessa yksityisiksi teiksi muutetut tiet.

Toimitusteitä koskee yksityistielaki.

Toimitustiet ovat pääsääntöisesti vain tieosakkaiden käytössä, mutta käytännössä voivat palvella myös yleistä liikennettä (esim. tiet, jotka palvelevat läpikulkureittinä).
Tieosakkaat vastaavat yhdessä ylläpidosta.
Käytännössä taitaa jokainen meistä ajella aika usein noita ns. omateitä, jotka ovat vain kiinteistön omistajan käytössä. Esimerkiksi metsäautotiet taitavat usein olla näitä, ja nehän ovat mitä parhaimpia matkaenskateitä. Sama pätee siihe, jos jollain maajussilla on iso tontti ja maajussi rakentaa itse omalla traktorilla itselleen tien jokirantaan, että pääse kalaan. Sitä ei saa lain mukaan käyttää ilman maanomistajan lupaa, mutta kun ei sitä mistään voi tietää tielle kääntyessä, niin käytännössä niitä saa ajaa. Jos tulee kiinteistön omistaja asiasta valittamaan, niin voi vedota siihen että ei tiennyt kun ei ollut kieltomerkkiä.

Ilmeisesti yksityistielakia aiotaan muuttaa, joku mietintö aiheesta löytyy täältä: http://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-port ... did=206569 Ovat tulleet mm. siihen tulokseen, että "Käyttömaksujen perimistä muiden kuin tieosakkaiden liikenteestä tulisi selvitysmiehen mukaan selkeyttää. Samalla on selkeytettävä tienkäytön luvanvaraisuuden ja kieltämisen periaatteita."

Edit: on tää lainsäädäntö metkaa :mrgreen: Laki yksityisistä teistä alkaa seuraavasti:
1 §

Tämä laki koskee kaikkia yksityisiä teitä, sellaisia teitä lukuun ottamatta, joita vain asianomaisen kiinteistön omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää.
...mutta missäs kerrotaan, mitkä ovat sellaisia teitä, joita vain asianomaisen kiinteistön omistajalla tai haltijalla on oikeus käyttää... :?
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 744
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

ATC kirjoitti:Tiellä on nimi tai numero, tämä erottaa ne metsäautotiet joilla ei kumpaakaan ole maastoksi joilla saa liikkua vain maanomistajan luvalla.
Onko myös toimitusteillä aina nimi ja/tai numero? Sisältääkö tämä "virallinen toimitus" aina jonkinlaisen rekisteröinnin, jonka yhteydessä tie saa nimen ja/tai numeron?
Lohjan kaupungin ohje kirjoitti:3. Toimitustiet
Ovat jossakin virallisessa toimituksessa perustettuja teitä, kuten esimerkiksi yksityistielain mukaisessa tietoimituksessa perustetut tiet, vanhan jakolain mukaisesti aikanaan perustetut rasitetiet sekä yleisenä tienä lakkautetut ja tietoimituksessa yksityisiksi teiksi muutetut tiet.

Toimitusteitä koskee yksityistielaki.

Toimitustiet ovat pääsääntöisesti vain tieosakkaiden käytössä, mutta käytännössä voivat palvella myös yleistä liikennettä (esim. tiet, jotka palvelevat läpikulkureittinä).
Tieosakkaat vastaavat yhdessä ylläpidosta.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Useimmiten toimitustiet on jo valmiiksi nimetty/numeroitu tai toimituksessa nimetään tai/ja numeroidaan.
MTK maastokartoissa nuo nimet näkyy kuten virallisissa tiekartoissakin.
Jokainen on velvoitettu selvittämään kulkemisen laillisuus, se ettei tiennyt ettei voi ajaa on yhtä huono selitys kuin ettei tiennyt ettei tässä voi kalastaa/metsästää, näin menee virallisesti.
Käytäntö meillä menee niin että metsäautotieverkko on vapaasti käytössä ja ainoastaan metsästysaikaan saattaa tulla sanomista jos ajellaan "maastometsäautoteillä" keskelle hirviporukkaa, harvoin silloinkaan.
Weteraani kurapyöräilijä
Jaakkovaakko
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
Pyörä: Polku-pyörillä

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaakko »

TIE:

"Tieliikennelaki

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 LUKU
Yleisiä säännöksiä
1 §
Soveltamisala

Tämä laki koskee liikennettä tiellä. Lain soveltamisesta muulla alueella säädetään 5, 28 ja 92 §:ssä, 92 j §:n 2 momentissa ja 92 m §:ssä. (10.6.2005/401)

Tätä lakia ei sovelleta rautatieliikenteeseen.

2 §
Määritelmiä

Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:

1) tiellä yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; (12.4.1991/671)"



"Maastoliikennelaki:
-----
Tätä lakia sovelletaan moottorikäyttöisen ajoneuvon käyttämiseen maastossa ja moottorikelkkailureiteillä
-----
Määritelmät:
-----
2) maastolla maa-aluetta ja jääpeitteistä vesialuetta, joka ei ole tie ja jota ei ole tarkoitettu moottoriajoneuvo-, kisko- tai ilmaliikenteeseen"


Tuossa ei kyllä puhuta halaistua sanaa tien nimistä eikä numeroista. Lakitieteitä tuntematon voisi hyvinkin olla sitä mieltä, että tiennäköisillä voi ajaa, jos ei sitä ole liikennemerkillä tai puomilla estetty?

Tämä oli taas juridiikkaa; harrastustamme ja harrastajakavereitamme toki palvelemme parhaiten, kun käyttäydymme asiallisesti ja otamme huomioon kanssaihmiset, toiveineen ja puutteineen.

jaakkovaakko
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Minä ymmärrän tieksi semmoisen väylän, jota on jollain tapaa rakennettu toisin kuin ajouraa, jota on vain ajettu. Ojia ei tien teko aina edellytä.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Avatar
petteripunakuono
Viestit: 260
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 5:58 pm
Pyörä: Hugsvarna 701 Enduro & 12k GinTonic
Paikkakunta: Tampereen seutu

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja petteripunakuono »

Lakupilotti kirjoitti:Minä ymmärrän tieksi semmoisen väylän, jota on jollain tapaa rakennettu toisin kuin ajouraa, jota on vain ajettu. Ojia ei tien teko aina edellytä.
Joo tuo on hyvä tunnusmerkki, jos on tehty pohjaa niin silloin se on tie.
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Jappasua ja pohdintaa varmaan voisi jatkaa loputtomiin mutta helpoin tapa tien tunnistamiseen on se jonka jo laitoin tuonne ylös, virallisella tiellä on nimi tai numero, tämä on lakisääteinen kuntien ja valtion tietoimituksessa ja näin yleisillä virallisilla teillä on joko numero tai/ja nimi. Näillä jos liikennöi ja ei ole puomeja edessä koskapa niillakin sellaisia voi olla jonkin esim kunnossapitoon liittyvästä syystä. Metsäautotiet joilla ei ole nimeä tahi numeroa ovat maastoa tieliikennelain mukaan, mutta teitä metsästyslain mukaan. Osa metsäautoteistäkin täyttää yleisen tien määritelmän vaikka ei olisikaan nimetty/numeroitu, silloin siellä on tien tunnisteet eli liikennemerkkejä ja ojat, rummut tai sillat ja se on tehty liikennekäyttöön ja muuhun kuin metsän tai maatalouden hoitokäyttöön. Ihan helppoa ja sekavaa :D
TIEREKISTERIN tieosoitejärjestelmän avulla määritetään rekisteritietojen sijainti tietokannassa ja maastossa. Varsinainen tieosoitejärjestelmä perustuu neljään tunnistetietoon, joiden avulla mikä tahansa tien piste voidaan paikantaa metrin tarkkuudella tietä pitkin tietyn tieosan alusta mitattuna. Nämä tunnistetiedot ovat: tien numero, tieosan numero, ajoradan numero ja etäisyys tieosan alusta. Lisäksi eräiden tietolajien kohdalla käytetään sijainnin tarkennuksena tietoa puolesta ja osa päällystetiedoista kerätään kaistan perusteella. Numeron lisäksi jokaisella tiellä on oma nimi.

Tienumeroinnilla tarkoitetaan teiden numerointia ja jakamista tieosiin. Maanteiden numerot on sidottu tieluokkiin ja tieverkon muodostamiin yhteysväleihin, kun taas jako tieosiin on paikantamista helpottava tarkoituksenmukaisuuskysymys. Tienumerointi esitetään vuosittain erityisellä tienumerokartalla. Kartta laaditaan erikseen jokaisen piirin alueelta kuvaamaan tilannetta 1. tammikuuta ao. vuonna.

TIEREKISTERI on maantieasetuksen (1246/2009) edellyttämä Liikenneviraston ylläpitämä rekisteri maanteistä. Rekisteriin on merkittävä, onko maantie moottori- tai moottoriliikennetie taikka muu vain tietynlaista liikennettä varten tarkoitettu tie. Lisäksi rekisteriin on merkittävä tien liikenteellistä merkitystä kuvaava maantielain (503/2005) 4 §:ssä tarkoitettu luokitus. Rekisteriin on lisäksi merkittävä tien pituus kunnittain ja tien yleiseen liikenteeseen luovuttamispäivä sekä väyläomaisuuden hallinnan kannalta merkittävimmät tien tekniset ominaisuudet, varusteet ja laitteet.
Huh huh...
Weteraani kurapyöräilijä
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Yksityistiellä ajelu

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Wanha topikki, mutta aina niin ajankohtainen...


Ylen sivuilla juttua yksityisteillä liikkumisesta:
Hätkähdyttävä tieto marjastajille: Jopa yli puolet yksityisteiden rajoitusmerkeistä laittomia – Asiantuntija: "Itse tehtyjä ei tarvitse noudattaa"
Hämmentävä tilanne marjastajalle ja sienestäjälle yksityisen pikkutien varrella: vanerista tai pahvista kyhätty kieltomerkki estää matkan jatkamisen tai pysäköinnin alueella. Käännynkö takaisin vai jatkanko matkaa?

– Itse kyhätyistä rajoitusmerkeistä ei laillisuusmielessä tarvitse välittää. Niillä ei ole laillista merkitystä, vaan niiden pitää olla virallisia, tehdasvalmisteisia kylttejä, sanoo yhdyskuntainsinööri Laura Pekki Joensuun kaupungilta.

Maaseutuasiamies Vesa Nerg Jyväskylän kaupungilta sanoo, että itse tehdyillä merkeillä ei ole lainvoimaa, eikä sakotusoikeutta.

– Ne ovat pikemmin suosituksia. Niillä ei ole virallista kielto-oikeutta. Itse tehtyjä ei tarvitse noudattaa, vaan niiden pitää olla virallisesti hyväksyttyjä liikennemerkkejä.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Vastaa Viestiin