Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

an13
Viestit: 1057
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja an13 »

Aina niitatut. Eipähän tarvitse stressata milloin aukeaa. DID KM500R niin helppoa.
Avatar
pmw
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

an13 kirjoitti:Aina niitatut. Eipähän tarvitse stressata milloin aukeaa. DID KM500R niin helppoa.
Mulla ollut thumbbereissa ja pikkumopoissa aina ketjulukolla, se on taas mun mielestä ollut älyttömän helppoa ja rentoa. Yks napsasu ja saa ketjut irti ja toinen napsasu niin ovat kiinni. Eikä ole koskaan lähtenyt irti eikä ollu mitään vikaa. Mutta eipä ole ollu voimaakaan niin paljoa, mutta nyt näillä +100hp vehkeillä rupes mietityttään.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Avatar
Koheltaja
Viestit: 8071
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jousilukko voi osua johonkin maastossa tai vaikkapa peruuttessa törmää ketjuohjuriin ja jousi lentää huitsin kuikkaan. On käynyt itelle ja pojalle eikä tehoilla ollut mitään merkitystä lukon pettämiseen, ongelmat loppui kun siirryttiin niittilukkoihin.

Ei ole tarvetta irroittaa ketjua ennen kun se on vaihtokunnossa joten en osaa kaivata jousilukkoa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Hsippe
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Kyllä mulla Vstrommissa on aina ollut niitatut ketjut ja pienemmissäkin maantiepeleissä.
Noissa kisaenskoissa on jousilukot mutta ne laitan aina sisäpuolelle eli siis sinne vanteenpuolelle niin eivät hankaannu spoorin reunaan.
kodova
Viestit: 243
Liittynyt: Su Loka 24, 2010 8:01 pm
Pyörä: suzuki DR650R -90
Paikkakunta: espoo

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja kodova »

Tuollainen varmistuskikka löytyi Advrider sivuilta. En ole kylllä tiedä toimiiko.
Liitteet
ketjulukko.jpg
Entiset: Sukuki Gt 125-75,Kawasaki Kx-250 -79,Machless G80-61,
Nykyiset:ikiprojekti Douglass MK5-52, Suzuki Dr650-90, Ktm Lc4-05
Avatar
pmw
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

Onkohan KTM:n TPI:t poikkeuksellisen ronkeleita akkujen suhteen, vai onko Lithiumi ioni -akun syytä...

Nimittäin mulla '17 300 EXC TPI meni aivan mykäksi kun akku hajosi. Akku hajosi niin, että se piti hetken virtaa mutta sitten tyhjäsi ittensä. Eli muutaman startin pysty tekeen, sitten kaput. Mutta tämän jälkeen ei tosiaan saa millään käyntiin, ei kickstartilla, ei mäkistartilla, ei millään. Kaikenlisäksi jos noilla ekoilla starteilla saa käyntiin, mopo pysyy todella vaivalloisesti käynnissä, sammuu helposti.

Vähän ihmettelin, kun mulla on ollut katupyöriä ruiskulla ja kun perus litkuakku on mennyt samaan kondikseen, mopot saa silti aina mäkistartilla käyntiin hyvin ja voi ajaa kunnes simahtaa, ihan normaalia ajelua.

Mutta liekö toi litiumiakun peruja vai KTM:n hienoa designiä? Vai sitten mopo on särki.. Tiedä häntä, en oo niin perehtynyt akkuteknologiaan ja ruiskuihin. Mutta sinänsä vaan huvitti kun googletteli (mikäli tuloksiin on uskomista), että jos TPI:stä kuolee akku, pelit on pelattu. Jää kickstartin hyötysuhde aika pieneksi.. ehkä siksi se on poistettu uusista malleista? :roll:
Viimeksi muokannut pmw, Ma Loka 14, 2019 10:25 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
an13
Viestit: 1057
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja an13 »

Ei nuo KTM ruiskut toimi ilman "akkua" eli sinne pitää laittaa vähintään kondensaattori korvaamaan rikkoutunut akku. Pelkällä potkimisella ei lähde käyntiin jos akku on rikki. Varsinkin jos oikosulussa tai virta ei kulje ollenkaan.
Avatar
THä
Viestit: 618
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja THä »

Mitäs jos sinne laittaisi akun rinnalle konkan? Diodit väliin, niin silloin voisi pelata jos akku päättää kuolla?
Ei kai kukaan nähnyt..?
Avatar
AnttiL
Viestit: 3018
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Jos nyt sitä oikeasti pelkää ja haluaa varautua niin olisiko sitten vaikka ilmanputsarikoteloon tai reppuun pidemmille reissuille jos ei halua kiinteää asennusta niin joku noista kaikkein pienimmistä lifepo akuista varalle. Ei paina eikö ole iso ja varmasti riittää tehot pitämään mopeedin käynnissä jos käynnistyksen suorittaa polkukäynnistimellä. :?:
antti
Avatar
tertsu
Viestit: 2835
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: HVA FE 250 -19, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Oli joskus konkka varalla, mutta eipä sitä ikinä tarvinnut
Toimi kyllä sen kanssa mitä testasin
Kura lentää...
Tommitomminen
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
Pyörä: Tiger xc -11

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Tommitomminen »

Minkä takia noissa rally pyörissä pitää vetää putki alhaalta ja sitten takaa ylös? Esim. Noissa 690eissä en tajua tuota putkimuutosta.

Sillehän täytyy olla joku järkisyy, niin kertokaas viisaammat hölmömmälle.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
Koheltaja
Viestit: 8071
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Saadaan painopiste alemmaksi, lämmönlähde pois ylhäältä moottorin kupeesta ja tilan takia jota ei ylimääräisiä juurikaan ole monessa pyörässä yläpuolella. Hyödyt alaputkessa on suuremmat kun pienempi maavara.
Kylätason kurapyöräilijä.
Tommitomminen
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2016 6:39 pm
Pyörä: Tiger xc -11

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Tommitomminen »

Koheltaja kirjoitti:Saadaan painopiste alemmaksi, lämmönlähde pois ylhäältä moottorin kupeesta ja tilan takia jota ei ylimääräisiä juurikaan ole monessa pyörässä yläpuolella. Hyödyt alaputkessa on suuremmat kun pienempi maavara.
Hyvin vastattu, kiitti!

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
klonkku6
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 9:18 pm
Pyörä: te 125
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja klonkku6 »

Peltsi kirjoitti:Teroson voimaliima on hyvää värkkiä. Sillä liimasin kengät kasaan mistä pohja pyrki irti.

https://www.ikh.fi/fi/voimaliima-393-te ... 80ml-hk393
Ei ollut tuostakaan liimasta liquesolin korvaajaksi. Eli jos ko. tuotteelle löytyy vielä ehdoituksia, niin otetaan mielellään vastaan
Viuh
Viestit: 1600
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 660Rally+G/S

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Koheltaja kirjoitti:Saadaan painopiste alemmaksi, lämmönlähde pois ylhäältä moottorin kupeesta ja tilan takia jota ei ylimääräisiä juurikaan ole monessa pyörässä yläpuolella. Hyödyt alaputkessa on suuremmat kun pienempi maavara.
Ainakaan omassa Rallyessa ei maavaraa oikeastaan syö alakautta vedetty putki, pohjapanssaria toki leventää. Em etujen lisäksi ratkaisulla saadaan hormille aika ideaalinen reitti ilman turhia kiemuroita.
Vastaa Viestiin