Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Pikkuhannu
Viestit: 275
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2010 10:08 am
Pyörä: Yamaha XT 350
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Pikkuhannu »

Jami kirjoitti:Tässäpä tyhmä kysymys. On noita O-rengas ketjuja tullut. Onko niitä kurapyörissä ja mistä ne tuntisi? Jos on niin, miten niiden puhdistus, ei vissiin teräsharjalla?
Lisää tyhmiä kysymyksiä ketjuista:

Onko O-renkaista mitään hyötyä kurapyörässä? Tälllä hetkellä tuollaisia renkuloita ei ole, ja tuntuu kaipaavan voitelua melko tiuhaan...
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja THA »

Ihan hiekassa (siis pehmosessa upottavassa ja pölyävässä) ei juurikaan, koska toisioveto kuluu testatusti vähimmin voitelematta ja siinä meni 50% tiivistehyödystä. Muussa enskailussa ero onkin toision kestoiässä helposti 1:4-1:5.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Hannu
Viestit: 808
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Hannu »

psi kirjoitti:Jos venttiilikopassa on venttiilisäätöaukot niin millaiseen momenttiin ne pitäisi vetää kiinni? Itse venttiilikoppan pulteille on annettu 10Nm. Kiinnostaa kun takapytty on öljyisenä kopan alaosasta lähtien (osa mennyt ylemmäskin) melko lailla tasaisesti ympäri pytyn. Pakoventtiilin (ihan taaimmainen) pyöreä iso rinkula on melko puhdas, mutta imuventtiilien ovaali, kahdella 8mm:lla pultilla kiinni oleva luukku on hyvin likainen jo alaosastaan lähtien.
Ainakin pyöreissä luukuissa on tiivisteet ja muistelisin, että on niissä ovaaleissakin. Olisiko ongelma-luukun tapauksessa tiiviste huono tai ei koko matkalta hyvin urassaan tms? Vaikea kuvitella, että olisi momentin puutetta, itse väänsin ne melko varovasti kiinni. Momenttia niille ei ole ilmoitettu.

Manuaali sanoo, että jäähdytysneste pitää valuttaa jos etu- tai takasylinterin kannen irroittaa. Mulla ei oo muistikuvaa eikä kokemusta, onko se todella tarpeen.
Hannu
ihis81
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 6:03 pm
Pyörä: KTM 640 LC4 Prestige SM
Paikkakunta: Rauma

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Kysynpä nyt itsekkin tyhmiä.

Eli kysymys koskee tälläistä asiaa:

Kaadoin oman KTM,n ja sen seurauksena kiertokangen laakeri otti siipeensä, korjaamon tyypin mielestä siis.
Eli kun pyörä kävi kyljellään niin kuulemma käy niin että öljy ei pääse pumpun avulla enää kiertämään järjestelmässä ja näin loppuu voitelu erinäisistä paikoista moottorissa.

Kuulemma jo 10-20 sekunnin aika jolloin pyörä on kyljellään, saattaa laakerit vaurioitua koska voitelu loppuu.

Itselläni pyörä oli noin 1min kyljellään, ja kokoajan kävi vain tyhjäkäyntiä. Kuitenkin tuon kaadon jälkeen alkoi koneesta kuulumaan ääniä, jotka korjaamisen jälkeen osoittautui kiertokangen laakereiden kulumisiksi. Eli siellä oli klappia.

Ja tästä kysymykseni saikin alkunsa, eli, mites näissä enduroissa tämän kaatumisen kanssa on?
Monesti näkee että noilla enduroilla maastossa mennään aika useasti "syöksyen eteenpäin" jolloin ollaan vähän väliä nostelemassa pyörää jossain umpimettässä.
Eli onko noissa tuo voitelu toteutettu erilailla vai miten tältä voitelun loppumiselta noissa säästytään?

Mielestäni tuota LC4 konetta on myös enduroissa. Tämä hieman hämmästyttää. Vai onko mua liikaa peloteltu tuolla että se motti on samantien laakerit sökö, jos kyljellään käy...?

Omaan kottaraiseen olen todella tyytyväinen, mutta yksi suuri miinus siinä on, nimittäin tankin koko.
n.11L on aika vähän. Kun kokoajan saa miettiä missä seuraava huoltoasema.

Matkaenduro olisi tässä asiassa mukavampi peli, kun pääsee hieman pitemmälle tankillisella.
--Tiedän kyllä sen,en vain muista sitä kaikkea kerralla--
vihtis83
Viestit: 915
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 9:38 pm
Pyörä: Polkupyörä
Paikkakunta: Lahti

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja vihtis83 »

Afrikkalaisella ei ainakaan kyljelläänkäyttely onnistu kun sammuu melkein heti kaaduttuaan :lol:
Kurahipiäinen rastinnoutaja
Lahden alueen kuvasuraus kartalla
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja bisti »

vihtis83 kirjoitti:Afrikkalaisella ei ainakaan kyljelläänkäyttely onnistu kun sammuu melkein heti kaaduttuaan :lol:
Sama vika rahikaisella, tai siis tennarilla. Ilmeisesti jokin tunnistin tuossa on, koska vaikka pistää pyörän kumolleen pelkästään virrat päällä, ei pyörä lähde käyntiin ennekuin käyttää virrat pois (muistaakseni). Vilkuttaa ainakin keltaista moottorivaloa.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

990 advessa ilmeisesti asentoanturit jotka sammuttaa koneen ja estää käynnistymisen jossain kulmassa.
Piti testata mökillä mutten muistanut.
Sammutettuna nostelin vaan pyörää pystyyn (= Japanialainen ajokoe, jos et jaksa nostaa niin liian iso pyörä)

Aika oudolta kuulostaa ettei LC4 kestäisi kuin 10-20s kyljellään.
Öljynvaihdossahan sitä saa käyttää toista minuuttia että saa öljyn nousemaan ilmausroppuun asti.


Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
jaa
Viestit: 817
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja jaa »

Ei kyllä mulla konetta sammuttanu viimeksi kun ojan pohjalla pötkötti. Ite piti sammuttaa. Tosin sammutus tapahtu ihan 3-5sekunnin sisällä kun pidin kahvoista edelleen kiinni kun siististi yhessä siellä ojassa pötkötettiin. 8) Tosin pyörä oli matkalla katolleen, eli satula oli alin kohta, notta jos ei siinä asennossa tunnista. Emmätiä.
ihis81
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 6:03 pm
Pyörä: KTM 640 LC4 Prestige SM
Paikkakunta: Rauma

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

RTJ kirjoitti:Terve
Aika oudolta kuulostaa ettei LC4 kestäisi kuin 10-20s kyljellään.
Öljynvaihdossahan sitä saa käyttää toista minuuttia että saa öljyn nousemaan ilmausroppuun asti.


Riku

Tuosta tulikin mieleen. Olikos jossain selostettu miten lc4 öljyn vaihto, tai itse asiassa ilmaus tapahtuu.
Jokainenhan osaa valuttaa öljyt ja laittaa uudet takaisin, mutta mites tuo ilmaus?

Ja mitä öljyä tuonne olis hyvä laittaa?

Nyt Shell advance ultrat, mutta voikos tuon sekaan lisätä jotain muuta öljyä.
Huomasin että huollossa oli laskuun merkitty öljyyn 1.5 kpl sarakkeeseen, eli onko ne perkeleet laittanu vaan 1.5L öljyä.
Eikös tuossa ole 2L öljytilavuus? Lämpimänä tarkistusikkunasta se on inan vajaa yläviivassa öljytaso.

Pitäisi siis lisätä tuo puoli litraa mutta metsästänkö tuota samaa öljyä, vai laitanko jotain muuta sekaan?

Vai olisiko paras valuttaa kaikki pois, ja uudet sisään? Jotain muuta merkkiä...

Mutta se ilmaus :roll:

Vai meneekö se 2L sinne sisälle ja sen jälkeen ilmataan? Vai pitääkö välissä ilmata että tuo 2L mahtuu menemään? Tyhmiä kysymyksiä tosiaan :lol:

Noniin. Löytyihin tuokin kun hain :x

Mutta mites tuon öljyn valinnan kanssa?
--Tiedän kyllä sen,en vain muista sitä kaikkea kerralla--
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

ihis81 kirjoitti: Nyt Shell advance ultrat, mutta voikos tuon sekaan lisätä jotain muuta öljyä.
Huomasin että huollossa oli laskuun merkitty öljyyn 1.5 kpl sarakkeeseen, eli onko ne perkeleet laittanu vaan 1.5L öljyä.
Eikös tuossa ole 2L öljytilavuus? Lämpimänä tarkistusikkunasta se on inan vajaa yläviivassa öljytaso.

Pitäisi siis lisätä tuo puoli litraa mutta metsästänkö tuota samaa öljyä, vai laitanko jotain muuta sekaan?

Mutta mites tuon öljyn valinnan kanssa?
Ite ainakin tuossa tapauksessa lisäisin jotain vastaavaa öljyy jos tarvii lisätä(Teboilin mopo öljyy on melkein joka paikas ja on kohtuu hintaistaki), toisaalta jos on melkein ylämerkis niin en ite lisäis ollenkaan. Kun tuon pyörän hommasin niin ens alkuun pidin kans öljyt ylämerkis ja tuntu et sitä sai lisätä vähä välii, nyt en oo lisänny jos vaa pysyy viivojen välis ja yleensä ei oo tarvinnu lisätä kesken vaihtovälin.

Olikohan vaihdettu molemmat suodattimet kans ja tyhjätty runkoputki jos vähemmäl määräl on tullu noinki täytee.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
ihis81
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 6:03 pm
Pyörä: KTM 640 LC4 Prestige SM
Paikkakunta: Rauma

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Juu vaihdettiin siihen suodattimet myös tietenkin.

Kiertokanki laakereineen vaihdettiin kun oli huollossa.
Oli alkanut kolinaa pitämään.

No tuskin tuo shell öljy mitään ihan huonointa taida olla?
Jos sitä kävis alkuun etsimässä kannun...

Mietin sitäkin että tarviskohan kokeilla ilmata tuo, jos ne ei olekkaan huollossa sitä tehnyt.
Kun ei voi 100% luottaa korjaamoihin vaikka olisikin hyvässä maineessa.

Saisi ainakin mielenrauhan siitä(kin)

En tiedä onko tää vaan mun juttu, mutta tollasella kottaraisella ajaessa ei pysty ajamaan niin, etteikö koko ajan takaraivossa kummittelisi ajatus että onkohan moottorissa kaikki okei :lol:
On se sellanen "mylly"
--Tiedän kyllä sen,en vain muista sitä kaikkea kerralla--
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kyllä siihen tottuu... :lol:

Ja sitten kun sattuu sellainen tärinätön ja hiljainen päivä niin taas epäilyttää... :roll:
ihis81
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 6:03 pm
Pyörä: KTM 640 LC4 Prestige SM
Paikkakunta: Rauma

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Sellainen päivä taitaa olla se kun käynnistäessä ei edes lupaa :lol:
Muuten kyllä lähtee ääntä ja tärinää :P
--Tiedän kyllä sen,en vain muista sitä kaikkea kerralla--
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja meikä »

Tuli tässä pinniavainta tilaillessa mieleen että voiko noita wp:n esijännitksen säädöllä varustettuja keuloja avata "väkisin" siitä esijännityksen säätömutterista? Periaatteessahan jos se ei mitään särje purkaminen onnistuu noinkin?
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

En ole yhtään ainakaan rikki saanut esijännämutterista avaamalla. Eikä ne kummoista voimaa vaadi jos vaan on ne yläkolmion pultit löysällä.
Vastaa Viestiin