Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Linky
Viestit: 35
Liittynyt: To Elo 31, 2017 3:08 pm
Pyörä: Triumph Tiger 900

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Linky »

Tase kirjoitti: Ke Tammi 19, 2022 11:51 am Laakerin irrotus leivän avulla.

Mulle ihan uusi juttu: https://www.youtube.com/watch?v=00OlG5E8vLk
No kaikkea sitä... Toimiikohan tuo oikeesti. :O

-J
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Totti »

Ja pitääkö nimenomaan olla ameriikan vaaleaa vai käykö ruisleipä yhtä hyvin?
Miksei tuo vois toimiakin kait tuo johonkin fysiikan juttuun perustuu.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Happi
Viestit: 2875
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Happi »

Saattaa olla hankalaa ruisleivällä, liikaa ilmaa. Taikinalla onnistus :D Painehan tonne syntyy, mikä työntää laakerin ulos.

Happi
Stefa74
Viestit: 170
Liittynyt: La Heinä 30, 2016 1:53 pm
Pyörä: Ktm 990 adventure
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Stefa74 »

Leivällä en oo kokeillu mut vaseliinilla toimi hyvin - miksei siis pehmeällä leivälläkin :D
..... nostetaan vaan pyörä ylös, katse eteenpäin, kone käyntiin ja eiku vaan lisää paskaa housuun!
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Toimii ruispaloillakin. Kytkimen silmälaakeria kesällä breadraulisesti irroiteltiin. Samaa se tekee kuin vaikkapa öljy sylinterissä. Leipä vaan ei vuoda niin helposti niin ei tarvitse niin tiivis olla pesän.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Erinomaista toimintaa biomateriaalien hyödyntämisessä. Oletettavasti tuohon kelpaa myös aines jonka parasta ennen-päiväys on mennyt vanhaksi? Ja kompostoittehan sitten asianmukaisesti...
SF 1098S
MTS V4S
Harri Hemmilä
Viestit: 1232
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: RT
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Toimis kai tuo vaikka muovailuvahalla :D
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ja opiskelijoita kun haastattelin kyseisestä aiheesta niin märkä vessapaperi toimii myös.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Koheltaja kirjoitti: Su Tammi 23, 2022 7:15 am Ja opiskelijoita kun haastattelin kyseisestä aiheesta niin märkä vessapaperi toimii myös.
Käytetty?
SF 1098S
MTS V4S
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Vain toiselta puolelta :D
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Koheltaja kirjoitti: Ma Tammi 24, 2022 6:37 am Vain toiselta puolelta :D
Suurpiirteistä porukkaa. Tosi nuukat käyttäisi paperista kummatkin puolet.
SF 1098S
MTS V4S
Avatar
pmw
Viestit: 652
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

Voiko kaikissa mopoissa kiristää jotenkin järkevästi ohjaustankoa, tai lähinnä siis sitä pyörivää liikettä. Käytännössä koko keula on ihan pirun vempula ja ohjaustanko liikkuu pirun kepeesti. Kotarissa sekä XR:ssä on tuossa mutterin ohessa erillinen semmonen kiristyshommeli, mutta tässä mun matkajopossa ei ole (tietääkseni).

Koitin Hayesin manuaalista kattoa tota, enkä löydä yhtään mitään koko aiheesta. Kokeilin myös vähän availla tuota, mutta on niin perkuleen kireessä kun ei oo varmaan 30 vuoteen avattu.

Voikohan tällasesta jotenkin kiristellä ratin liikettä, kannattaako lähteä availemaan?

Kuva
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Periaatteessa se kireys säädetään sen mukaan että laakeri toimii parhaiten mutta kyllä jotkut ylikiristystä köyhän miehen ohjausiskarina käyttää. Laakerin ikä saattaa vähän lyhentyä mutta ei ne kalliita ole. Toimivuudesta ei omaa kokemusta.
Suosituin ratkaisu tuohon on sitten ohjausiskari, niitä on erilaisia ja eri hintaisia. Omaan pyörään virittelin jonkun CRF Hondan iskarin kun halvalla sain. Sitten kun oli modannut iskarin ja rakentanut kiinnikkeet, huomasi että jos olisi tehnyt saman ajan töitä, olisi saanut sopivan iskarin ja vähän rahaa mutta tylsäähän se olisi ollut.
Avatar
pmw
Viestit: 652
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

Kyseessä on CB500, eli halpispyörä vuodelta 1994 ja ajettu vasta 170tkm, niin luulen että passaan hienot ohjausiskarirakennelmat ja ostot :oops:

Mutta tosta kiristyksestä, sitä voisi kyllä kokeilla. Jos meinaat että tota isoa mutteria tuosta päältä vaan kiristelee vielä tiukempaan? Jos laakereita menee niin siinähän menee, vaihtelee sitten.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Avatar
pmw
Viestit: 652
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

Ainiin ja piti toistakin asiaa kysyä.

Tuossa on todella outo ratkasu, bensatankin korkin *vieressä* on kolo, joka vie tankin pohjaan. Ja tankin pohjasta lähtee letku tästä kolosta joka vie kaasareille. Tämä tarkottaa sitä, että jos tankkaan vähänkin "hutiin" ja bensaa menee tuonne koloon -> bensat valuu suoraan kaasareihin ja sitä kautta kastelee tulpat aika nopeesti. Toki neulat on kunnostettu nyt niin se vähän ehkäsee. Mutta ihmettelen vähän miks tämmönen edes on, mikä tolla on virkana? Tankista lähtee *myös* erikseen huohotinletku joka sitten ohjataan pyörän takahaarukan tienoille roikkumaan.

Virallista manuaalia mopoon ei ole, mutta Hayesin teknisessä ohjekirjassa neuvotaan laittaan letku juurikin tuolla tavalla. Eli tankin pohjasta kaasareihin. Mopossa on siis kaksi kaasaria, ja niiden välissä menee semmonen ihme putki joka yhdistää kaasarit. Ja tän putken keskikohdassa on yksi kohta johon tuo letku tulee. Tämä ihme liitosputki näkyy toisessa kuvassa, kaasareiden välissä putki jonka keskellä nousee yksi liitos ylöspäin -- kuvassa EI ole kiinni nyt letku siinä, koska tankki ei ole paikallaan. Manuaalin mukaan siis kyseessä on "carburettor breathing hose". Eli ilmeisesti kaasareiden huohotinletku, mutta onko sen nyt pakko mennä tonne tankkiin? Vähänkin bensaa hutiin tankatessa niin koko vehje jää siihen paikkaan :roll: :roll: :roll:

Osaisko joku avata mikä tässä on idea, mitä en ole tajunnut? Kokeilin myös kerran ajella ilman että tuo letku oli kiinni, enkä ainakaan huomannut mitään ihmeellistä eroa moottorin käyttäytymisessä. Joskin koko moottori on aika lunki käytökseltään eikä siinä ihan hirveesti huomaa jos joku vähän prakaa.

Kuva
Kuva
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Vastaa Viestiin