Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja THA »

skuikka kirjoitti:En ole yhtään ainakaan rikki saanut esijännämutterista avaamalla. Eikä ne kummoista voimaa vaadi jos vaan on ne yläkolmion pultit löysällä.
EIH!!! Korki aukee kun säätö menee ensiks tappiinsa ja sit se ei enää aukeekaan, kiva kiva... pikkasenkin juminu kierre niin se on kaput, en menis koittaankaan, uus yläkorkki maksaa sit lk. 120e, no varmaan taas jostain saa halvemmallakin mut mä tilaan ihan kotimaiselta ktm-diileriltä ja ikinä en oo satasella selvinny/kpl!
Siis ellei tappiavainta omista niin eikö muka rälläkän avaintakaan? Tai pätkää lattarautaa ja paria M5 ruuvia, neljää mutteria ja porakonetta? Niin pieni vaiva tehdä vaikka avain etten keksi yhtään edes puolijärjellistä syytä ruveta tekeen hommaa täysinväärin...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja meikä »

THA kirjoitti:Siis ellei tappiavainta omista niin eikö muka rälläkän avaintakaan? Tai pätkää lattarautaa ja paria M5 ruuvia, neljää mutteria ja porakonetta? Niin pieni vaiva tehdä vaikka avain etten keksi yhtään edes puolijärjellistä syytä ruveta tekeen hommaa täysinväärin...
Toki voi tehdäkin, mutta vainta tarvitsee joka tapauksessa http://cgi.ebay.com/Facom-Adjustable-Pi ... 4835ae65ea olis vissiin ihan sopiva? Mietin just tuota kierrettä, sehän riippuu kuinka lujaan ne on edellisellä kerralla vedetty. Oikeastihan ne pitäisi jättää niin löysään että melko varmasti aukeaisivat siitä mutterista ilman mitään ongelmaa.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jos se korkki on jumissa, niin ei hitossa sillä säätömutterilla. Mutta kun kireys on yleensä, ainakin omilta jäljiltä sitä luokkaa, että kun ottaa t-avaimen niin että hylsy on sormien välissä, ja kiertää kepeästi, niin ei se rikkoudu. Säätökin pyörähtää tuon jälkeen liikkeelle ilman mitään merkkiä että se olisi ollut kiilautumassa jumiin.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja THA »

Se oleellisin tulikin juuri tuossa mitä sanoit, mikäs siinä jos tietää mitä tekee. Mutta noita korkkeja oikeasti menee ja jumiutumisen takia, ei muuten. Edellinen vetäny tappiavaimella huolella kiinni (kun ei ymmärrä miten O-rengas toimii) ja sit ruvetaan aukoon säädöstä niin tuomio on varma. Sanokaa mieluummin et jos sormikireydessä on niin sitten voi avata mutterista, muuten ei.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
Legate
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2011 1:25 am
Pyörä: KTM Adventure R

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Legate »

Pasi kirjoitti:ketjuja ei kannata sen kummemmin putsailla mutta ne pitää öljytä vaihteistoöljyllä aina kun on ajettu vähänkään reilummasti, ketjut pitää olla aika löysällä
Pyörän mukana tulee manuaali, jossa kerrotaan kuinka kireällä ne ketjut pitää olla. Jos ovat liian löysällä isossa matkaenskassa, jossa on pitkä haarukka, niin chain slappia tulee niin perkeleesti konejarrutuksessa ja sehän tekkee gutaa vetopään komponenteille.

Periaatteessa tiivisterengasvitjoja ei tartte rasvata. Käytännössä korroosiohan niihin iskee, jos ei välillä roiski jotain smegmaa pintaan. Mitä enemmän sitä holvaa niin sitä useammin sitä saa olla kaapimassa eturattaan ympäriltä poies, elikkä yhdellä putelilla mennään aika pitkälti.

Automaattirasvari vois olla ihan jees, mutta itse en ole koskaan ollut niin kiinnostunut noista vitjoista, että sellainen pitäisi olla. Kunhan tiivisterenkaat eivät näytä kuivalta ja vitjan lenkit liikkuvat vaivatta niin ihan ajokelponen se on.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja meikä »

Kiitoksia, tuo säätömutterin kautta avaaminen selkis. Lähinnä oli epäselvää millaisia voimia se kestää siis.
ihis81
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2011 6:03 pm
Pyörä: KTM 640 LC4 Prestige SM
Paikkakunta: Rauma

Ketjut

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Olis kohta edessä uusien ketjujen ja rattaiden hankinta.

Mitkäs DID,n ketjut tuohon mun KTM 640 LC4 Supermotoon sopisi. Eli millä jaolla? Ja kuinka pitkät? Ja minkä malliset?

Eli ei mitään halvimpia, mutta sais kestää mieluusti rivakat kiihdytykset.

Ja onko väliä jos laitan ketjulukolla? Vai pitääkö välttämättä olla niitillä?
--Tiedän kyllä sen,en vain muista sitä kaikkea kerralla--
MotoMasa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Pyörä: 990Adv

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja MotoMasa »

Mitenkäs parempi alustaiset pyörät ottaa vastaan sorateiden nimismiehenkiharat, eli peräkkäiset pienet tai isommat kuopat? Kun omassa perä vaan painuu kasaan ja tuntuu että vauhti pysähtyy.

Lähinnä mietin sitä, että onnistuuko niiden sujuva ylittäminen vain huippuunsa viritetyllä kisa-alustalla, vai onko vakiovehkeissäkin niin hyviä alustoja ettei vastaavaa ilmiötä ilmenisi.
lasimestari
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2008 6:00 pm
Pyörä: Transalp -99
Paikkakunta: Kannus

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja lasimestari »

nonnii todistetaampa se tyhmyys sitte! :oops:
elikkäs tuli hankittua Hagon takaiskari jossa on paluuvaimennuksensäätö. jaa nii mistä se sitte säädetään? :roll: :roll:
iskari toimii muuten hienosti mut paluuvaimennusta ei oo kyllä nimeksikään(iskari palautuu joustosta ihan ns. kolahtamalla suoraks) tarttis varmaan tehä jotain! :lol:
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

lasimestari kirjoitti:nonnii todistetaampa se tyhmyys sitte! :oops:
elikkäs tuli hankittua Hagon takaiskari jossa on paluuvaimennuksensäätö. jaa nii mistä se sitte säädetään? :roll: :roll:
iskari toimii muuten hienosti mut paluuvaimennusta ei oo kyllä nimeksikään(iskari palautuu joustosta ihan ns. kolahtamalla suoraks) tarttis varmaan tehä jotain! :lol:
Löytyiskös sieltä iskarin alapäästä joko käsin pyröriteltävä "säätöpyörä" tai ihan talttapääruuvi? Jousen alapuolella ja alemman kiinnityssilmukan yläpuolella... Oliko riittävän epäselvästi kuvailtu? :lol:
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
lasimestari
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2008 6:00 pm
Pyörä: Transalp -99
Paikkakunta: Kannus

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja lasimestari »

KN76 kirjoitti:
lasimestari kirjoitti:nonnii todistetaampa se tyhmyys sitte! :oops:
elikkäs tuli hankittua Hagon takaiskari jossa on paluuvaimennuksensäätö. jaa nii mistä se sitte säädetään? :roll: :roll:
iskari toimii muuten hienosti mut paluuvaimennusta ei oo kyllä nimeksikään(iskari palautuu joustosta ihan ns. kolahtamalla suoraks) tarttis varmaan tehä jotain! :lol:
Löytyiskös sieltä iskarin alapäästä joko käsin pyröriteltävä "säätöpyörä" tai ihan talttapääruuvi? Jousen alapuolella ja alemman kiinnityssilmukan yläpuolella... Oliko riittävän epäselvästi kuvailtu? :lol:
tämmöstäkö ruuvia meinaat? :roll: muuta en löytänyt!!

ja sitä sit ruuvataan suuntaa jos toiseen!! :lol:
Liitteet
CIMG0810.JPG
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Joo,ainakin ruuvin sijainti on just se mitä tarkoitin... Mul oli DR:ssä Hagonin iskari ja ihan samanlainen säätöruuvi oli siinäkin. TDM:ssä oli käsin pyöritettävä ja kotaris talttapäällä mutta suunnilleen samassa paikkaa kaikissa.
Muistaakseni tossakin pitäis tuntua pykälät kun sitä kääntää, eikä voimaa tarvi/saa käyttää juuri mitään...

Eikö siinä säätöohjeita tullu mukana? Hagonin nettisivuilla niitä on aikas heikosti, oli pakko uteliaana vilkaista... :lol:
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
lasimestari
Viestit: 490
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2008 6:00 pm
Pyörä: Transalp -99
Paikkakunta: Kannus

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja lasimestari »

KN76 kirjoitti:Joo,ainakin ruuvin sijainti on just se mitä tarkoitin... Mul oli DR:ssä Hagonin iskari ja ihan samanlainen säätöruuvi oli siinäkin. TDM:ssä oli käsin pyöritettävä ja kotaris talttapäällä mutta suunnilleen samassa paikkaa kaikissa.
Muistaakseni tossakin pitäis tuntua pykälät kun sitä kääntää, eikä voimaa tarvi/saa käyttää juuri mitään...

Eikö siinä säätöohjeita tullu mukana? Hagonin nettisivuilla niitä on aikas heikosti, oli pakko uteliaana vilkaista... :lol:
ostin vähänkäytettynä eikä tullut mitään ohjeita mukana!

täytyy ruveta napsutteleen ja kokeileen säätöjä!!

kiitti neuvoista!!
Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

Kysynpä nyt sitten minäkin...

Mistähän johtuu, että muut aina valittelevat takajarrupalojen kulumista hiekalla ja maastossa kun itsellä ne eivät kulu yhtään sen nopeammin kuin muutenkaan? Enkö ole vielä oppinut jotain salaisen veljeskunnan takajarrukikkaa vai eikö muut vaan osaa :lol:
Avatar
AM
Viestit: 951
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja AM »

daddy0 kirjoitti:Kysynpä nyt sitten minäkin...

Mistähän johtuu, että muut aina valittelevat takajarrupalojen kulumista hiekalla ja maastossa kun itsellä ne eivät kulu yhtään sen nopeammin kuin muutenkaan? Enkö ole vielä oppinut jotain salaisen veljeskunnan takajarrukikkaa vai eikö muut vaan osaa :lol:
Kato kurviin kuulemma pitää tulla veto päällä ja takajarru pohjassa.
Sit vaan päästät jarrun pois ja mopeti ampuu mutkasta kuin tykin suusta. :roll:
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
Vastaa Viestiin