Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Mikael
Viestit: 234
Liittynyt: La Elo 24, 2013 2:40 pm
Pyörä: R 1 toist 5 kymmentä GS ja TR65 kymmentä
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Mikael »

on-off road
Viestit: 81
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 9:56 pm
Pyörä: 690R, Yamaha BW200, Yamaha BW Honda 350X
Paikkakunta: Sastamala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja on-off road »

Syke kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:Eikös Motokeidas lähetä PKP foorumilaisille paketit ilman postikuluja jollain koodilla? Vai muistanko väärin?
Oisko ollut "PKP2014" tai jotain..silloin pyöri foorumilla banneri aiheesta. Nykytilanteesta ei tietoa.
Tuo koodi oli vanhentunut, mutta nyt Mikkis avasi uuden koodin:

Tällä koodilla pitäisi saada taas osakuormat liikkeelle veloituksetta: PKP2016
Potilaalla vakava offi kuume sekä porkkanatauti. Hoidoksi määrätään A-45 lääkitys ulkoisesti nautittuna, sekä 990S vitamiinia puutostilaan. Oireiden pitkittyessä EXC:tä tarpeen mukaan.
Harri Hemmilä
Viestit: 1233
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: RT
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Jarrupaloja vaihdoin eteen ja jouduin avaamaan ailmaruuvia että sain toisen jarrumännän puristettua sisään... No ilmaahan sinne meni :oops:
Miten se ilmauskikka meni että puristetaan ja lukitaan jarrukahva yöksi?

Edit. Ei se taidakkaan toimia ABS:ien kanssa...
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Miksei toimisi?

Jossain tukos, tai reilusti liikaa nestettä, jos joutuu ilmausnipasta päästämään nestettä pois mäntiä sisään paunaessa?
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Harri Hemmilä kirjoitti:Jarrupaloja vaihdoin eteen ja jouduin avaamaan ailmaruuvia että sain toisen jarrumännän puristettua sisään... No ilmaahan sinne meni :oops:
Miten se ilmauskikka meni että puristetaan ja lukitaan jarrukahva yöksi?

Edit. Ei se taidakkaan toimia ABS:ien kanssa...
Ilmasin Kottaraisen ABS-jarrut lääkeruiskua apuna käyttäen. Ilmanippaan pieni pätkä letkua ja letkun päähän iso lääkeruisku. Osta myös yksi neula, minkä teurastat sovitteeksi letkun ja ruiskun väliin. Normaalisti pumppaat paineen kahvalta, vedät ruiskun männällä imun päälle ja raotat ilmausnippaa. Nippa kiinni, kun nestettä lakkaa tulemasta. Tätä kun toistaa nopealla tahdilla, niin ilmakupla ei ehdi nousta ylimpään kohtaan takaisin ja tulee lopulta pois työsylinterin kautta. En tiedä onko tuossa muuten mitään taikaa, mutta on niin siisti tapa tehdä jarrujen ilmaus ettei tippaakaan nestettä mene mihinkään väärään paikkaan. Kun ruisku tulee täyteen, sen voi tyhjentää takaisin nestesäiliöön ja kierrättää uudestaan läpi.
Myynnissä on tietysti myös tehtaan tekemiä imuvaihtajia, mutta niitä et saa alle eurolla ja joka kylästä, missä vain on apteekki.

Tuo jarrukahvan puristus yöksi toimii toiseen suuntaan ilmauksena. Idea on se, että ilmakuplalle jää aikaa nousta takaisin korkeimpaan kohtaansa, mihin se jää jumiin. Sitten kun kahvan päästää, neste liikkuu säiliöön päin ja ilmakupla toivottavasti ohittaa sen kohdan, mikä sitä on jumittanut, etujarrussa esim. jakotukki. Lopun matkaa kupla taas nousee luonnollisesti säiliöön asti ja on sitten pois jarrujärjestelmästä eli pääsylinterin ja työsylinterin mäntien välistä.

Tulipa mieleen, että sellaisellakin konstilla voisi saada vaikeat tapaukset, mitä ABS voi olla, ilmattua, että painaa työsylinterin männät sisään nopeasti yhdellä liikkeellä, niin silloin nestettä menee aika iso määrä kovalla vauhdilla säiliöön päin ja ilma sen mukana. Tässä välissä vetää tupakin, jotta ilma nousee ylimpään kohtaansa ja sen jälkeen pumppaa kahvalla männät taas levyä vasten. Taas antaa ilmalle hetken nousta ja tarvittaessa toistaa mäntien sisään rutistamisen.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Harri Hemmilä
Viestit: 1233
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: RT
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Ongelman ratkaisin käymällä kaverin pienkonehuollossa ilmaamassa jarrut semmosella paineilma-ilmaushässäkällä.
Semmonen olis kyllä näppärä, oon kattonu Kokkolan ja Kempeleen Biltemasta mutta kummassakaan sitä ei oo vaikka kuuluu valikoimaan :( Pitää varmaan tilata netin kautta...
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

[quote="Harri Hemmilä"]Ongelman ratkaisin käymällä kaverin pienkonehuollossa ilmaamassa jarrut semmosella paineilma-ilmaushässäkällä.
Semmonen olis kyllä näppärä, oon kattonu Kokkolan ja Kempeleen Biltemasta mutta kummassakaan sitä ei oo vaikka kuuluu valikoimaan :( Pitää varmaan tilata netin kautta...[/quote]


http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000031634/
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
veejii
Viestit: 265
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 4:40 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Paimio

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja veejii »

Ei ole mp mutta maastokuljin kylläkin jossa on lockheedin kakspuoleiset nelimäntäsatulat joka nurkassa ja keskellä kapinetta vielä yksi. Yhteensä laitteessa siis on 8 jarruputkea pääsylinteritlltä ja yksi kässärikahvalta. Osa näistä kulkee vielä lukkoventtiilien ja pedalboxin kautta. Ilmaus suoritetaan käytten apuna jenkateippiä jolla työsylinterin ilmanipat on tiiviitä kierteistään ja kauimmaisestakin nurkasta pääsylinterille ulottuvaa kirkasta muoviletkua. Letku kiinni ilmanippaan ja nippa löysälle ja poljinta polkemaan. Letkun toinen pää pääsylimterin nestesäiliössä tai jos haluaa liemet vaihtoon on pidettävä huoli että säiliössä riittää pumpattavaa.
Todella helppoa kun näkee letkusta mitä siellä liikkuu eikä ilmaruuvia tarvi eestaas avata ja sulkea kokoajan kunhan liitokset on tiiviitä.
Larsanjus
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 4:54 pm
Pyörä: 950 Adv -04
Paikkakunta: "Hyvinkää"

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

Tohon tiivistykseen toimii myös vaseliiniknölli ilmanipan juuressa. Itse käytän sitä paineilma-ilmaimen kanssa.
Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja bisti »

Kääntyykö muilla takarenkaan venttiili vinoon? Michelinin norsunkortsu siis sisällä, paineita 0.8 bar, vannelukko kireällä mutta tuntuu että reippaamman ajon jälkeen on venttiili vinossa, päällirengas ei mielestäni käänny mukana. Kun renkaasta päästää ilmat pois ja täyttää uudestaan, on venttiili taas suorassa.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
collikka
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Touko 28, 2014 11:15 pm
Pyörä: kawasaki klx250

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja collikka »

miten tunnistaa takaiskari josta kaasu/paineet karanneet?
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

collikka kirjoitti:miten tunnistaa takaiskari josta kaasu/paineet karanneet?
Alapään säädössä ei ole klikkejä !
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ota iskari irti, jousi pois, painat männän vartta sisään. Jos siinä ei tunnut merkittävää vastusta, eikä mäntä palaudu itsekseen täyteen pituuteen niin paineet on karanneet. Jos kaasut on tallella niin vartta sisään painaessa tarvitaan 10-30kg voima iskarista riippuen.
Kylätason kurapyöräilijä.
collikka
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Touko 28, 2014 11:15 pm
Pyörä: kawasaki klx250

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja collikka »

Koheltaja kirjoitti:Ota iskari irti, jousi pois, painat männän vartta sisään. Jos siinä ei tunnut merkittävää vastusta, eikä mäntä palaudu itsekseen täyteen pituuteen niin paineet on karanneet. Jos kaasut on tallella niin vartta sisään painaessa tarvitaan 10-30kg voima iskarista riippuen.
jep ja näin sen vähän ajattelinkin olevan, eli vaatii irroittamisen... (ruuvailin kawan jousituksen säätöjä tarkoituksena hieman pehmentää takapään kompressiota ja huomasin et en oikein saa vastetta/eroa säädön ääripäitten välillä, ainakaan takaosasta painamalla... )
collikka
Viestit: 63
Liittynyt: Ke Touko 28, 2014 11:15 pm
Pyörä: kawasaki klx250

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja collikka »

collikka kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:Ota iskari irti, jousi pois, painat männän vartta sisään. Jos siinä ei tunnut merkittävää vastusta, eikä mäntä palaudu itsekseen täyteen pituuteen niin paineet on karanneet. Jos kaasut on tallella niin vartta sisään painaessa tarvitaan 10-30kg voima iskarista riippuen.
jep ja näin sen vähän ajattelinkin olevan, eli vaatii irroittamisen... (ruuvailin kawan jousituksen säätöjä tarkoituksena hieman pehmentää takapään kompressiota ja huomasin et en oikein saa vastetta/eroa säädön ääripäitten välillä, ainakaan takaosasta painamalla... )
paineet tallella... ponnistaa vartta ulos ominvoimin, kiloista en osaa sanoa tarkemmin, voimalla kuitenkin pitää painaa sisään... (helppo homma päästää kawasta iskari pois, alalinkku pois ja iskari irti, alalinkkua ei edes tartteis irroittaa kokonaan mut pohjapanssari estää kääntymisen edestä)
Vastaa Viestiin