Mikä akku seuraavaksi?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

markusj
Viestit: 237
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 4:55 pm
Pyörä: xt1200ze
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja markusj »

Elikkä olen vahteeksi(taas), jopa elämääkin suurempienkin kysymysten äärellä (vrt. täällä Delvac osio).
Tuossa -15 st:ssä alkaa originaali Yasa xyz12s tjs. olla kiikunkaakun loppumetreillä. Ja mitä tilalle?
Ajan kuulemma nykyään vain plusasteiila ja enimmäkseen nk. matkaendurotouringtyylillä ( toim.huom sanahirviö)
Siis samanlaisella,uudella yasallako jatkan vai onko jtkn "kiihottavampaa" tullut markkinoille nyttemmin?
Jk.
Toi 2 syl / 600cm3 / muki tykkää virrasta kyllä.
-markus-
skuikka
Viestit: 2211
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kohtelen akkuja aika huonosti kun pysäyttelen pahoissa paikoissa pyörää stumppaamalla ettei se vyöry takaisin alamäkeen pysähtymisen jälkeen. Siitä sitten kun keksin miten pääsee eteenpäin, starttia ja taas menoksi. Joissain paikoissa treenatessa tulee kymmenittäin startteja päivässä. Toinen Motobattin akku menossa kuuteen vai seitsämään vuoteen joten ainakin näiden perusteella seuraavakin on MB. Käytän kyllä pykälän verran suositeltua isompaa akkua, valkkasin sen mukaan että CCA-lukema on yhtä iso kuin orkkiksessa, tuli 2Ah kapasiteettia bonuksena.
En kyllä kauhean paljon alle -10 asteen kelissä tykkää ajella mutta kyllä se vielä siinä kelissä 990:n starttaa.
Patukka
Viestit: 618
Liittynyt: To Elo 09, 2012 4:56 pm
Pyörä: BMW F650, BMW R1100S
Paikkakunta: Maailman Paras Kylä

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja Patukka »

Nämä akku- ja öljykeskustelut ovat sohimista muurahaispesään. Mutta, maaliskuussa -16 ostin tuohon BMW F650 Biltemasta akun, semmoisen kalsium mallin. Ihan kokeeksi. Ei ole asennuksen jälkeen irroitettu, toimii edelleen moitteetta. BMW R1100s ostin kesällä -17 myös Bilteman akun, ei ole myöskään irroitettu asennuksen jälkeen ja toimii edelleen moitteetta. Talvella on ladattu 3-4 kertaa eikä sen kummempaa huoltoa.

Hyvin ovat hintansa haukkuneet, en silti suosittele. Jokainen tekee omat valintansa.
Avatar
Ranezki
Viestit: 204
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 9:27 pm
Pyörä: 500EXC, 990ADV
Paikkakunta: Tuusula

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja Ranezki »

Akkujen Delvac, Bilteman Litium- toimii hienosti, kelvollisesti hinnoiteltu ja kolmen vuoden takuu.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Jos mulla olis edellinen kestäny 8v,en paljoa muuta harkitsisi. Paitsi litiumia jos käyttö on sellanen että pelaa.
LP halvimmasta halvin on nyt kestäny sen verran hyvin huoletonta käyttöä että juuri tilasin virosta saman firman agm version talvikäyttöön.

Se yasa saa odottaa vieläkin...vaikka olisikin ehkä kestävämpi,mutta kolmanneksella hinnasta...
markusj
Viestit: 237
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 4:55 pm
Pyörä: xt1200ze
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja markusj »

Kiitos asiantuntevista , myötäelävistä kommenteista.
Minulla nämä agmlipohypokalsiumlitiumlyijyhässäkät ovat vähän hepreaa.
Käynnistysvirta kiinnostaa ja sen riittävyys pitempään sahattaessa tarvittaessa.
Paino ei nykyisessä neljännestonnin fossiilissa enää juuri merkitse toisin kuin ennen grammanviilailuisssa.
Eli summarummarum.., yasa lyijyagm toiminut, joten menen uskoakseni helppoon ja kalleinpaan.

Jk. Käynnistysvirrat noissa litiumeissa kyllä hyvät, mutta ne pienet Ah:t mietityttää.
-markus-
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja tsau »

Minulla oli omassa Yuasa YTX14-BS ja uutenakin jaksoi vain vaivoin pyörittää.
Mutta sitten kun laitoin Yuasa GYZ16H niin nyt pyörii niin kuin pitääkin. Mutta mahtuuko tuo sinulle?
markusj
Viestit: 237
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 4:55 pm
Pyörä: xt1200ze
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja markusj »

Akkukotelo on tankin/ moottorin kyljessä, sivupaneelin alla ja tuo normiakku täyttää tilan kokolailla täysin.
Ameriikan foorumilla joku oli laittanut YTZ14:n, joka kuulemma sujahti paikalleen kyllä.
Ampeeritunneissa ei kuitenkaan juuri eroa Yuasan(motonet) mukaan.
Viellä on akku hankkimatta, kun äskeinen keskisuomensessiokin meni ongelmitta.
Tuumaillaan...
-markus-
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Litiumi kannattaa ostaa niin iso kun lompakko kestää. Mahtuvuuden määrää valmistaja, akku itsessään ei taida täyttää muovilaatikkoa mutta asennuksen helppouden vuoksi mitat on lyijyakkua vastaavat. Niissä ilmotetaan usein myös lyijyakun vastaavuus ah. Lyijyakku kun hiipuu tyhjetessään,ja litiumi puskee täysillä melkeen loppuun saakka. Litiumin starttivirta on iso etu. Multi oli hiukka epäilyttävä aina lyijyakulla, litiumilla herää kuin palmun alta kesähelteestä. Mutta kylmässä ei pelaa,siihen se agm tai geeli. Ainakin LP llä oli geeliakussa reilusti isompi CCA. >Yasan valikoimaa en ole kattonu. Joku huhu oli geeliakun latausjännitteen erosta, vahvistusta ei ainakaan LP sivulla ollu.
Litiumin pitäisi myös latautua nopeammin, onko tuolla sitten vaikutusta kuin skuikan käytössä...
Mutta joo, yasa taitaa olla edelleen se varma valinta jos rahalla ei ole ihan niin tiukkaa, eikä kilo pari tunnu missään. Varmaan myös turvallisempi jos säädin kärvähtää ja päästää ylijännitteen akkuun. Litiumi saattaa alkaa lämmittää hanuria...Jos akun omat suojapiirit ei ole ihan parhaat mahdolliset.
Peltsi
Viestit: 2820
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Mulla oli viime talven Unibat ULT2 lithium 990A Kotarissa. Hyvin toimi talven ja aina låhti käyntiin kunhan sisäistää Litiumin periaatteen. Toki -10 kylmemmällä en ajanu, mutta kylläpä tuo mopo seiso viikkoja kylmässä autotallissa väliajat.

Ladata ei oo tarvinnu tietenkään vielä. Vähå vajaan vuoden ollu kiinni. Aika näyttää mikä on elinkaari.
Paskapuhetta, mutta uskon.
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja an13 »

Talvella litiumin kanssa periaate siis että ns valot päälle 30 sekunniksi ennenkuin yrittääkään startata. Tällöin pienen kuormituksen kanssa litium lämpeää sisäisesti että jaksaa pukata kunnolla virtaa kun starttaa.
Peltsi
Viestit: 2820
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No se tai sitten vaan pyöräyttää sitä starttia lyhyesti ja käyttää virrat pois ja uudelleen. Hyvin toimii.
Paskapuhetta, mutta uskon.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Tai rakentaa kahvanlämmittimistä akunlämmittimen. Kukin tavallaan, jotkut vaan arvostaa sitä että laite vastaa pyyntöön nyt eikä kun sille sattuu sopimaan. Oli se sitten kaasukahvan kääntö tai starttinapin painaminen...
Kone voisi tykätä tuosta esilämmitetystä akusta, teoriassa ruisku tuuttaa kuitenkin aineet sylinteriin joka kerta kun on imutahti,oli sitä liike energiaa tarpeeksi käynnistymiseen tai ei. Tästä sitten saattaa seurata käyttöiässä jotain huonoakin pidemmällä aikavälillä.
Peltsi
Viestit: 2820
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Kaikkia noita voi tehdä tai tapahtua.
Paskapuhetta, mutta uskon.
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Mikä akku seuraavaksi?

Viesti Kirjoittaja jaket »

jos lähtee kylmästä, eli pyörä pihalla yön niin lithium on pettymys. varsinkin jos pyörä isoilla kuutioilla ja vaatii paljon tehoa pyöritykseen heti.

lisäksi moni iso pyörä painaa niin paljon anyway ettei lithium mitään kevennä käytännössä.

pienempikuutioiseen kevyeen pyörään lithium toimii, varsinkin jos sitä ei sahata nollayön jälkeen käyntiin. ja pieni toimii silloinkin kun se pyörii helpommin.

samaa mieltä tuosta että jos lithium kuitenkin pitää hommata niin osta ylikoko, koska se ilmoitettu koko ei riitä. mutta koska ne on kalliita niin yleensä se ostetaan juuri se pienin. itsellä jäi yksi käyttämättä, pyöri hyllyssä pari vuotta, pitää kyllä varauksen huipusti vaikka ei lataisi välillä. sitten laitoin sen päältäajettavaan ruohonleikkuriin kun siitä hajos akku, siinä toimii ihan hyvin.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Vastaa Viestiin