Kurapyöräilyä lihasvoimin

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Vannoutunut lukkojen käyttäjä vaihtoi viime talvena lukot piikkipolkimiin enkä ole katunut päätöstä. Sopivat kengär jalkaan joiden pohja pureutuu piikkeihin niin yllättävän hyvin pystyy rullaamaan lähes samalla tavalla kuin lukoilla, lipsumisia ei juurikaan ole ollut. Teknisessä maastossa piikkipolkimet on 100x paremmat omassa käytössä kun joutuu jalan kanssa hakemaan tasapainoa tai tukea maasta, eikä ole niin väliä miten kenkä asettuu polkimelle kun on tilanne päällä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Aikanaan maastopyörällä tuli kilometrejä vuodessa enemmän kuin pikkunelarienskalla ja lukkopolkimien käyttäminen on sen jäljiltä täysin rutiinia edelleen, vaikka maastopyöräilyt ovat jääneet melko vähiin. Minusta juuri niissä teknisissä paikoissa eniten tarvitaan lukkopolkimia, kun takapyörän voi hyppäyttää niistä jaloilla kivien ja juurakoiden yli ja pyörää voi muutenkin heitellä mielin määrin jaloilla. Menen aina pahaan paikkaan lukot kiinni, ja tarvittaessa jalka kyllä irtoaa ja kiinnittyy automaattisesti. Talvella lukot toimivat aivan samoilla kengillä, kun vaan käyttää kenkien päälle tulevia sukkia eli überschuheja. http://www.bike-discount.de/de/shop/ueberschuhe-92
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
TeeIi
Viestit: 199
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 9:25 am
Pyörä: Mondraker Crafty R+
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja TeeIi »

Shimanolla on niissä klosseissa myös sellanen versio, joka irtoaa myös jalkaa kääntämällä ja jopa ihan ronskisti nostamalla. Tunnistaa isosta M kirjaimesta klossin pohjassa.

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla
-Mikko
HarriI
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Rovaniemi marathonreitti 111,11 km.

Jos jotakuta joskus kiinnostaa ajaa Rovaniemen ympäristössä aito MTB marathonreitti, jonka pituus 111,11km. Reitti lähtee keskustasta-Vennivaara-Lehtojärvi-Sinettä-Pohtimolampi-Sonka-Vennivaara-Keskusta. Sinettä noin 50km kohdilla ja mahdollisuus ruokailuun huoltoaseman ruokatarjoilusta. Lähikauppa myös samassa kylässä. Meillä meni noin 11h taukoineen. Matkanvarella useita laavuja ja jopa lähteitä. Huikeet maisemat ja polut. Osin aika teknistä. Kuivin jaloin en pääsyt reissua, osin muutamia tulvan kasvattamia ojia/soita.

Julkaisin alla olevaan palveluun julkiseksi reitin.

http://www.movescount.com/fi/

Harri
Avatar
HarMi
Viestit: 1084
Liittynyt: La Helmi 25, 2006 10:19 pm
Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
Paikkakunta: Espoo

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja HarMi »

Rautaiset 26:t pimeässä, Espoon keskuspuiston ensilumilla.
WTB Ranger+ 26x3 on osoittautunut mukavaksi, rullaavaksi ja suht hyvin pitäväksi +renkaaksi.
routaisten peltojen pehtoori
HarriI
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Mites moottorikelkkailijat suhtautuu jos reiteillä ajelee läskipyörällä - talvella?
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

HarriI kirjoitti:Mites moottorikelkkailijat suhtautuu jos reiteillä ajelee läskipyörällä - talvella?
Ainakaan täällä Mikkelin suunnalla paikallisen kelkkakerhon urilla ajellessa ei ole kukaan koskaan valittanut fillaroinnista. Kelkan lähestyessä olen yleensä aina myös pysähtynyt ja siirtynyt reilusti reitiltä sivuun.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
HarriI
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja HarriI »

JuhaL kirjoitti:
HarriI kirjoitti:Mites moottorikelkkailijat suhtautuu jos reiteillä ajelee läskipyörällä - talvella?
Ainakaan täällä Mikkelin suunnalla paikallisen kelkkakerhon urilla ajellessa ei ole kukaan koskaan valittanut fillaroinnista. Kelkan lähestyessä olen yleensä aina myös pysähtynyt ja siirtynyt reilusti reitiltä sivuun.
Hei, kiitos kysymyksestä. Tällainen vastaus kaupungin tekniseltä puolelta: "Maastoliikennelaki sanoo, että, moottorikelkkailureitti on tieliikennelain 2 §:ssä määritelty tie, joka on tarkoitettu moottorikelkkaliikenteeseen. Eli ei asiaa fatbikilla." -Riikka
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Pitäisi itsekin aina muistaa eritellä moottorikelkkareitit ja -urat. Urat kuuluu maastoliikennelain piiriin, joten niitä ei tieliikennelaki koske. Etelä- ja Keski-Suomen osalta suurin osa on moottorikelkkauria. Rovaniemen osalta tilanne on hieman huonompi...

Moottorikelkkailu urilla
Kelkkareitit.fi (sinisellä merkattu viralliset reitit)
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
HarriI
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Kiitos vastauksista. Asia selvensi pulmaani.
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Mutta kuinka, olikos urat laillisia jollain perusteella.
antti
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja ATC »

HarriI kirjoitti:
JuhaL kirjoitti:
HarriI kirjoitti:Mites moottorikelkkailijat suhtautuu jos reiteillä ajelee läskipyörällä - talvella?
Ainakaan täällä Mikkelin suunnalla paikallisen kelkkakerhon urilla ajellessa ei ole kukaan koskaan valittanut fillaroinnista. Kelkan lähestyessä olen yleensä aina myös pysähtynyt ja siirtynyt reilusti reitiltä sivuun.
Hei, kiitos kysymyksestä. Tällainen vastaus kaupungin tekniseltä puolelta: "Maastoliikennelaki sanoo, että, moottorikelkkailureitti on tieliikennelain 2 §:ssä määritelty tie, joka on tarkoitettu moottorikelkkaliikenteeseen. Eli ei asiaa fatbikilla." -Riikka
Ei ihan ensilukemalla tätä niele. Virallinen moottorikelkkareitti on tieliikennelain mukainen tie jolla saa myös hiihtää, kävellä ja ajaa polkupyörällä jokamiehenoikeuksien mukaan.
Myös urilla voi ajaa fillarilla jokamiehenoikeuksiin vedoten, ura ei poikkea maastosta muuten kuin että sillä saa ajaa myös moottoriajoneuvoilla joille se on maanomistajilta luvitettu.
Weteraani kurapyöräilijä
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Oikeasti Reitillä polkupyöräily on kohtuu vaarallista ainakin parhaimpaan kelkkailu kauteen mutta sen sijaan keväällä kun kelit loppuu kelkoilta niin Fatbikelle on vielä kaikkein parhaat kelit jäljellä, ainakin pakkasaamuina :) Sen varaan minä ainakin vähän lasken että keväällä ajellaan kelkkojen poistuttua mahti safareita pyörällä.

Meillä on valtava määrä epävirallisia kelkan jälkiä metsät täynnä, niillä nyt ainakin saa jos uskaltaa niin ajaa pyörällä, samoin joen jäällä lie jälkiä niin että riittää myös reittien sivuissa.

Siltikin käsittääkseni kävely, hiihto ja jopa polkupyöräily moottorikelkkareitillä ja -uralla lie sallittua vaikkei järkevää olisikaan aina? Olisikohan teknisen puolen porukka sekoittanut Fatbiken johonkin moottorikäyttöiseen?
antti
HarriI
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Olen AnttiL kannalla. Ruuhka-aikaan ei kannata suunnnata suosituille reiteille. Nyt kun lumi on vielä vähäistä ja sen mukaan liikkenne. Hyvä valot taakse ja eteen niin voisi sitä kokeille.

Kaupungin kanta oli yksikäsitteinen, mutta juuri tuo jokamiehenoikeus voi olla toinen näkökulma. Täytyypi käydä kaupungin juristeilta käydä kysymässä, kumpi on voimakkaampi onnettumuuden sattuessa.

Erehdyin laittamaan saman kysymyksen myös FB "puskaradioon" keskustelu lähti heti lapasesta.

Mielenkiintoinen asia. Täytyy ottaa selvää.

Kiitos mielipiteistä, täällä tulee perusteltuja kantoja. Hyvä foorumi.

Harri


AnttiL kirjoitti:Oikeasti Reitillä polkupyöräily on kohtuu vaarallista ainakin parhaimpaan kelkkailu kauteen mutta sen sijaan keväällä kun kelit loppuu kelkoilta niin Fatbikelle on vielä kaikkein parhaat kelit jäljellä, ainakin pakkasaamuina :) Sen varaan minä ainakin vähän lasken että keväällä ajellaan kelkkojen poistuttua mahti safareita pyörällä.

Meillä on valtava määrä epävirallisia kelkan jälkiä metsät täynnä, niillä nyt ainakin saa jos uskaltaa niin ajaa pyörällä, samoin joen jäällä lie jälkiä niin että riittää myös reittien sivuissa.

Siltikin käsittääkseni kävely, hiihto ja jopa polkupyöräily moottorikelkkareitillä ja -uralla lie sallittua vaikkei järkevää olisikaan aina? Olisikohan teknisen puolen porukka sekoittanut Fatbiken johonkin moottorikäyttöiseen?
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin

Viesti Kirjoittaja ATC »

HarriI kirjoitti:Olen AnttiL kannalla. Ruuhka-aikaan ei kannata suunnnata suosituille reiteille. Nyt kun lumi on vielä vähäistä ja sen mukaan liikkenne. Hyvä valot taakse ja eteen niin voisi sitä kokeille.

Kaupungin kanta oli yksikäsitteinen, mutta juuri tuo jokamiehenoikeus voi olla toinen näkökulma. Täytyypi käydä kaupungin juristeilta käydä kysymässä, kumpi on voimakkaampi onnettumuuden sattuessa.

Erehdyin laittamaan saman kysymyksen myös FB "puskaradioon" keskustelu lähti heti lapasesta.

Mielenkiintoinen asia. Täytyy ottaa selvää.

Kiitos mielipiteistä, täällä tulee perusteltuja kantoja. Hyvä foorumi.

Harri


AnttiL kirjoitti:Oikeasti Reitillä polkupyöräily on kohtuu vaarallista ainakin parhaimpaan kelkkailu kauteen mutta sen sijaan keväällä kun kelit loppuu kelkoilta niin Fatbikelle on vielä kaikkein parhaat kelit jäljellä, ainakin pakkasaamuina :) Sen varaan minä ainakin vähän lasken että keväällä ajellaan kelkkojen poistuttua mahti safareita pyörällä.

Meillä on valtava määrä epävirallisia kelkan jälkiä metsät täynnä, niillä nyt ainakin saa jos uskaltaa niin ajaa pyörällä, samoin joen jäällä lie jälkiä niin että riittää myös reittien sivuissa.

Siltikin käsittääkseni kävely, hiihto ja jopa polkupyöräily moottorikelkkareitillä ja -uralla lie sallittua vaikkei järkevää olisikaan aina? Olisikohan teknisen puolen porukka sekoittanut Fatbiken johonkin moottorikäyttöiseen?
Jokainen kaupunki voi olla haluamaansa mieltä, laki ja asetus on se määräävä ja lain mukaan kulkeminen uralla sekä reitillä on sallittua. Saattaapa siellä joskus tulla vastaan myös metsäkone tai paikallinen maanviljelijä traktorillaan sekä myös koiravaljakoita ja myös erilaisia reitistön huoltotöissä käytettäviä ajoneuvoja/koneita. Minä vastaan Oulujokilaakson hieman reilun 400km kelkkareitistöstä jossa uraa on noin 50km ja työskentelen reiteillä enemmän mönkijällä kuin kelkalla ihan vaan kulkemisen vaivattomuuden ja tavarankuljettamisen helppouden takia. En lähde mukaan myöskään siihen että kelkkareitillä pyöräily olisi mitenkään vaarallista, toki valot molempiin päihin kannattaa laittaa päivälläkin kun saattaa tuuleskella ja olla lumipölyä ilmassa. Kelkkareiteillä on normi liikennesäännöt voimassa ja reitistö on vähintään 3m leveää ja siellä on myös aina vastaantulevaa liikennettä joka kulkijoiden on huomioitava ja näin pysyttävä omalla puolella reittiä, se on se asia joka ensiksi tarkistetaan jos kahteen törmäyksiä sattuu. Urasto on toinen juttu koskapa monin paikoin niitä ei juurikaan hoideta ja usein ovat vain kelkan levyisiä, toki sielläkin kelkkailijoiden ja muiden liikkujien on huomioitava vastaantuleva liikenne joten en näe siinäkään mitää erikoisempaa vaaraa kenellekkään. Tottakait aina tarkkana pitää olla kuten tieliikenteessäkin ja en suosittele missään polkupyörällä tapahtuvassa maastoajossa käytettäväksi kuulokkeita jotka suoltaa hyvää musiikkia sillä kuulo on tärkeä aisti ja auttaa ennakoimaan eri tilanteita.
Weteraani kurapyöräilijä
Vastaa Viestiin