Sivu 1/2
Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Ti Heinä 06, 2010 2:30 pm
Kirjoittaja Pallokala
Vietin viikonlopun seurassa, jossa Ducati tuntui olevan "se jokin". "Sattuneesta syystä" pyörillä ei ajettu ennen kuin sunnuntai-iltapäivänä. Seurailin siinä aika härskin oloisen kamppeen, vähäisen nakupyörätuntemukseni mukaan Ducatin Streetfighterin, käynnistystä.
Starttaaminen oli sen kuuloista, että puristuksia on 15 ja voltteja 10. Käynnistyminen aiheutti infernaalisen rähinän, mutta suurimman järkytyksen aiheutti avoimen kuivakytkimen karmea kolina. Jos oma pyörä pitäisi samanlaista ääntä, rupeaisin irroittamaan konetta rungosta välittömästi!
Mutta mitenkä osaa kaksimukinen ottaa herkästi kierroksia! Ja miltä se kuulostaa titaaniputkiston läpi! Aika hämmentävä kokemus thumpperi-kuskille...
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Ti Heinä 06, 2010 10:23 pm
Kirjoittaja skuikka
Matkalla Uraalle kaveri ajeli vähän matkaa mukana sellaisella. Pitihän sitä testata. Jumal?!#a!!! se on kuin hormooneja saanut LC-kasi (joka siihen saakka oli ehdoton suosikkimoottorini). Kolmessa tonnissa puhuu jumalten viha. Viidessä otetaan kaikki pakanauskonnotkin mukaan ja seitsämässä pääsee koko helvetti irti.
Niin ja Ducatit vaan kuulostaa LC-nelosilta kytkin pohjassa.
Muita hienoja ääniä oli tänään näkemäni rg500 suzuki, piti ajaa huoltsikan pihaan ja etsiä kuski.
Rötää, sylkee, rötää, sylkee.... ja sitten katoaa paikalta vimmatun ujelluksen saattelemana, kaunista.
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Ke Heinä 07, 2010 10:55 am
Kirjoittaja Teme X-2
Kyllähän niissä kaks pyttysissä, omastakin mielestä
on parhaat äänet. Neloskoneen vinkuna ei ole juuri mitään.
Mutta tämä on kyllä ehdoton oma suosikki.
Poikkeus vahvistaa säännön, vai miten se meni...
Kavasaaki Z1300
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Ke Heinä 07, 2010 11:17 am
Kirjoittaja Jakke N
Teme X-2 kirjoitti:Neloskoneen vinkuna ei ole juuri mitään.
Mutta tämä on kyllä ehdoton oma suosikki.
Poikkeus vahvistaa säännön, vai miten se meni...
Mutta tuohan onkin suora kutonen

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Ke Heinä 07, 2010 3:16 pm
Kirjoittaja Teme X-2
Jakke N kirjoitti:Teme X-2 kirjoitti:Neloskoneen vinkuna ei ole juuri mitään.
Mutta tämä on kyllä ehdoton oma suosikki.
Poikkeus vahvistaa säännön, vai miten se meni...
Mutta tuohan onkin suora kutonen

Niin onkin ja ainut vaimennin on solmu pakosarjassa.

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: To Heinä 15, 2010 10:19 pm
Kirjoittaja MarkusH
Ajelin kotilolla töistä kotiin ja jäin Ducatin Streetfighterin teurastamaksi, jumankauta mitkä äänet tosiaan!
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: To Heinä 15, 2010 10:31 pm
Kirjoittaja AnttiL
Wanhassa kunnon älsee nelosessa on paras äänimaailma vakiovaimentimin, pakoääni kuin ruohonleikkurissa jos sen nyt mekaanisten rahinoiden, kolinoiden ja muun kilinän seasta pystyy erottamaan
Mutta kyllä silti se "ääni" menee tuolla z1300 kawalle, tosin itse pidän siitä missä on oikeasti äänenvaimentimet ym paikallaan eli mahd vaimea. Myös mönkkäreissä on yleensä kivat eli huonosti kuuluvat äänet. Ihmettelen ettei enduroihin ole myytävänä slipareita joissa olisi vakiota selvästi parempi äänenvaimennus, minä ainakin ostaisin heti. Siis mitä pienempi ja siistimpi (ei kantava) ääni sitä parempi!
Jos jollakulla hyviä ehdotuksia äänien vaimentamiseksi entisestään niin kiitolisuudella otetaan vastaan. Ja juu, en ole vaihtanut villoja vaimentimeen huolto-ohjelman mukaisesti eli siinä olisi paikka parannukselle ainakin.
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Pe Heinä 16, 2010 12:06 am
Kirjoittaja hako
Kyllähän nuo katubemarit kuulostavat äsken avatuilta vissypulloilta, vaimeaa on. Ja hondista kuuluu vaan hurinaa.
Mutta enskapuolella kiinnoistaisi kyllä rakennella "häivepyörä": ei ääntä, ei kiiltoa, vain korsien rapina renkaiden alla kun tulisi tulille. Kerran olen sellaisella (rajamiehen pyörä) tullut melkein yllätetyksi kun istuin tulistelemassa, ja voi mahoton että heräsi innostus!
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Pe Heinä 16, 2010 7:22 am
Kirjoittaja mek
hako kirjoitti:...
Mutta enskapuolella kiinnoistaisi kyllä rakennella "häivepyörä": ei ääntä, ei kiiltoa, vain korsien rapina renkaiden alla kun tulisi tulille. Kerran olen sellaisella (rajamiehen pyörä) tullut melkein yllätetyksi kun istuin tulistelemassa, ja voi mahoton että heräsi innostus!
Pikku-Gessu ei tuota varten tarvitse kuin kromattujen osien maalauksen, ääni on jo valmiiksi hiljainen kuin ompelukoneessa.
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Pe Heinä 16, 2010 7:42 am
Kirjoittaja desmo
http://www.youtube.com/watch?v=HYoYlFgK ... re=related
Kieltämättä ex-monsterin omistajana (ei tämä) on jäänyt kaipaamaan "ääniä" ja ajo-ominaisuuksia. Nykyisestä niitä on turha etsiä

toisaalta oli siinä jotain vikaakin...
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Pe Heinä 16, 2010 8:05 am
Kirjoittaja AnttiL
Rajamihet ainakin täälläpäin ajelevat pääosin vanhoilla xt350 jampuilla. Ei niin hiljaisia ne kuitenkaan jotta ihan tuota häivepyörä nimeä kehtaisi antaa. Tuo 650 geeässä kyllä kohtuu hiljainen, siihen kun pääsisi niin voisi olla tyytyväinen SXC:n osalta.
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Pe Heinä 16, 2010 10:36 am
Kirjoittaja antti-a
Kiusaa kun tuo jamppu YZ-250 pitää niin pahaa ääntä että, sillä ei viitsi nurkissa paljon ajella vaikka haja-asutusalueella asunkin.
Sitä on ollut tarkoitus saada hiljaisemmaksi. En ole vielä saanut mitään aikaiseksi sen suhteen. Täälläkin joskus kyselin josko olisi ylimääräistä äänenvaimenninta jollain.
En kyllä saa minkäälaisia fiiliksiä kummankaan äänistä (gessu/yz). Gessussa mulla oli hetken avarampi putki alkuperäisen tilalla kun sellainen tuli ostettaessa mukana. Mutta en tykännyt yhtään siitä paukkeesta ja mörinästä, joten myin putken pois.
Onhan se joskus hieno kuunnella hooreen tai vastaavan jytinää, hetken verran. Ei kyllä jaksais sellasta kuunnella kovin montaa kilometriä.
Häivemopo ajatus on hyvä. Sähkömopo olisi sen puolesta kovasana.
Eli täältä ääni äänettömälle

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Pe Heinä 16, 2010 3:53 pm
Kirjoittaja aapo
Pallokala kirjoitti:Vietin viikonlopun seurassa, jossa Ducati tuntui olevan "se jokin". "Sattuneesta syystä" pyörillä ei ajettu ennen kuin sunnuntai-iltapäivänä. Seurailin siinä aika härskin oloisen kamppeen, vähäisen nakupyörätuntemukseni mukaan Ducatin Streetfighterin, käynnistystä.
Starttaaminen oli sen kuuloista, että puristuksia on 15 ja voltteja 10. Käynnistyminen aiheutti infernaalisen rähinän, mutta suurimman järkytyksen aiheutti avoimen kuivakytkimen karmea kolina. Jos oma pyörä pitäisi samanlaista ääntä, rupeaisin irroittamaan konetta rungosta välittömästi!
Mutta mitenkä osaa kaksimukinen ottaa herkästi kierroksia! Ja miltä se kuulostaa titaaniputkiston läpi! Aika hämmentävä kokemus thumpperi-kuskille...
Jos DR bigiä käynnistelee kylmällä syyskelillä niin siinä vasta kolinaa onkin. "Onko se rikki?" on aika yleinen kysymys. Ei siis käyminen, mutta se starttaus,
hiuu_tuh_tuh-nöf-öf-KLONKS! 
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Pe Heinä 16, 2010 5:38 pm
Kirjoittaja Pallokala
antti-a kirjoitti:
Onhan se joskus hieno kuunnella hooreen tai vastaavan jytinää, hetken verran. Ei kyllä jaksais sellasta kuunnella kovin montaa kilometriä.
Oli niissä geimeissä mukana yksi Pan-Shovelikin. Suorilla putkilla. Siinä oli taas äänet niinkuin Bruce Lee tamppaisi mattoja isolla kädellä...

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Lähetetty: Pe Heinä 16, 2010 9:54 pm
Kirjoittaja Tallukka
Kyllä 2t-vehkeissäkin on oma juttunsa...
http://www.youtube.com/watch?v=vX6Vzko_TiM
Sitten kaikki kireät nelarit saavat hymyn kirpoamaan ja mielen lämpiämään.
Motogp:tä jos oletta käyneet katsomassa joskus - niin siellä on melkoisia ilosointuja tarjolla erilaisista moottorikonstruktioista...
http://www.youtube.com/watch?v=tDUsbtx8 ... re=related