Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Pallokala
Viestit: 937
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör, 450MT
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Vietin viikonlopun seurassa, jossa Ducati tuntui olevan "se jokin". "Sattuneesta syystä" pyörillä ei ajettu ennen kuin sunnuntai-iltapäivänä. Seurailin siinä aika härskin oloisen kamppeen, vähäisen nakupyörätuntemukseni mukaan Ducatin Streetfighterin, käynnistystä.

Starttaaminen oli sen kuuloista, että puristuksia on 15 ja voltteja 10. Käynnistyminen aiheutti infernaalisen rähinän, mutta suurimman järkytyksen aiheutti avoimen kuivakytkimen karmea kolina. Jos oma pyörä pitäisi samanlaista ääntä, rupeaisin irroittamaan konetta rungosta välittömästi!

Mutta mitenkä osaa kaksimukinen ottaa herkästi kierroksia! Ja miltä se kuulostaa titaaniputkiston läpi! Aika hämmentävä kokemus thumpperi-kuskille...
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
skuikka
Viestit: 2245
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Matkalla Uraalle kaveri ajeli vähän matkaa mukana sellaisella. Pitihän sitä testata. Jumal?!#a!!! se on kuin hormooneja saanut LC-kasi (joka siihen saakka oli ehdoton suosikkimoottorini). Kolmessa tonnissa puhuu jumalten viha. Viidessä otetaan kaikki pakanauskonnotkin mukaan ja seitsämässä pääsee koko helvetti irti.
Niin ja Ducatit vaan kuulostaa LC-nelosilta kytkin pohjassa.
Muita hienoja ääniä oli tänään näkemäni rg500 suzuki, piti ajaa huoltsikan pihaan ja etsiä kuski.
Rötää, sylkee, rötää, sylkee.... ja sitten katoaa paikalta vimmatun ujelluksen saattelemana, kaunista.
Avatar
Teme X-2
Viestit: 405
Liittynyt: To Elo 14, 2008 8:22 am
Pyörä: 390 Adventure
Paikkakunta: Kajaani

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja Teme X-2 »

Kyllähän niissä kaks pyttysissä, omastakin mielestä
on parhaat äänet. Neloskoneen vinkuna ei ole juuri mitään.

Mutta tämä on kyllä ehdoton oma suosikki.
Poikkeus vahvistaa säännön, vai miten se meni...

Kavasaaki Z1300
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!" :roll:

Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
Avatar
Jakke N
Viestit: 1811
Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Pyörä: EXC450
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

Teme X-2 kirjoitti:Neloskoneen vinkuna ei ole juuri mitään.

Mutta tämä on kyllä ehdoton oma suosikki.
Poikkeus vahvistaa säännön, vai miten se meni...
Mutta tuohan onkin suora kutonen 8)
Avatar
Teme X-2
Viestit: 405
Liittynyt: To Elo 14, 2008 8:22 am
Pyörä: 390 Adventure
Paikkakunta: Kajaani

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja Teme X-2 »

Jakke N kirjoitti:
Teme X-2 kirjoitti:Neloskoneen vinkuna ei ole juuri mitään.

Mutta tämä on kyllä ehdoton oma suosikki.
Poikkeus vahvistaa säännön, vai miten se meni...
Mutta tuohan onkin suora kutonen 8)
Niin onkin ja ainut vaimennin on solmu pakosarjassa. :lol:
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!" :roll:

Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
Avatar
MarkusH
Viestit: 531
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 8:42 pm
Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
Paikkakunta: Eura

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja MarkusH »

Ajelin kotilolla töistä kotiin ja jäin Ducatin Streetfighterin teurastamaksi, jumankauta mitkä äänet tosiaan!
Uraa uurtava motoristi
Avatar
AnttiL
Viestit: 2978
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Wanhassa kunnon älsee nelosessa on paras äänimaailma vakiovaimentimin, pakoääni kuin ruohonleikkurissa jos sen nyt mekaanisten rahinoiden, kolinoiden ja muun kilinän seasta pystyy erottamaan :)

Mutta kyllä silti se "ääni" menee tuolla z1300 kawalle, tosin itse pidän siitä missä on oikeasti äänenvaimentimet ym paikallaan eli mahd vaimea. Myös mönkkäreissä on yleensä kivat eli huonosti kuuluvat äänet. Ihmettelen ettei enduroihin ole myytävänä slipareita joissa olisi vakiota selvästi parempi äänenvaimennus, minä ainakin ostaisin heti. Siis mitä pienempi ja siistimpi (ei kantava) ääni sitä parempi!

Jos jollakulla hyviä ehdotuksia äänien vaimentamiseksi entisestään niin kiitolisuudella otetaan vastaan. Ja juu, en ole vaihtanut villoja vaimentimeen huolto-ohjelman mukaisesti eli siinä olisi paikka parannukselle ainakin.
antti
Avatar
hako
Viestit: 315
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 9:58 pm
Pyörä: Puolimaastomopoja
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja hako »

Kyllähän nuo katubemarit kuulostavat äsken avatuilta vissypulloilta, vaimeaa on. Ja hondista kuuluu vaan hurinaa.

Mutta enskapuolella kiinnoistaisi kyllä rakennella "häivepyörä": ei ääntä, ei kiiltoa, vain korsien rapina renkaiden alla kun tulisi tulille. Kerran olen sellaisella (rajamiehen pyörä) tullut melkein yllätetyksi kun istuin tulistelemassa, ja voi mahoton että heräsi innostus!
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja mek »

hako kirjoitti:...
Mutta enskapuolella kiinnoistaisi kyllä rakennella "häivepyörä": ei ääntä, ei kiiltoa, vain korsien rapina renkaiden alla kun tulisi tulille. Kerran olen sellaisella (rajamiehen pyörä) tullut melkein yllätetyksi kun istuin tulistelemassa, ja voi mahoton että heräsi innostus!
Pikku-Gessu ei tuota varten tarvitse kuin kromattujen osien maalauksen, ääni on jo valmiiksi hiljainen kuin ompelukoneessa.
Avatar
desmo
Viestit: 327
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:29 pm
Pyörä: ADV
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja desmo »

http://www.youtube.com/watch?v=HYoYlFgK ... re=related

Kieltämättä ex-monsterin omistajana (ei tämä) on jäänyt kaipaamaan "ääniä" ja ajo-ominaisuuksia. Nykyisestä niitä on turha etsiä :lol: toisaalta oli siinä jotain vikaakin...
"Kahviautomaatti valuttaa moottoriöljyä kuppiin ja päivä on muutenkin saranoiltaan"
Avatar
AnttiL
Viestit: 2978
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Rajamihet ainakin täälläpäin ajelevat pääosin vanhoilla xt350 jampuilla. Ei niin hiljaisia ne kuitenkaan jotta ihan tuota häivepyörä nimeä kehtaisi antaa. Tuo 650 geeässä kyllä kohtuu hiljainen, siihen kun pääsisi niin voisi olla tyytyväinen SXC:n osalta.
antti
Avatar
antti-a
Viestit: 474
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Kiusaa kun tuo jamppu YZ-250 pitää niin pahaa ääntä että, sillä ei viitsi nurkissa paljon ajella vaikka haja-asutusalueella asunkin.
Sitä on ollut tarkoitus saada hiljaisemmaksi. En ole vielä saanut mitään aikaiseksi sen suhteen. Täälläkin joskus kyselin josko olisi ylimääräistä äänenvaimenninta jollain.

En kyllä saa minkäälaisia fiiliksiä kummankaan äänistä (gessu/yz). Gessussa mulla oli hetken avarampi putki alkuperäisen tilalla kun sellainen tuli ostettaessa mukana. Mutta en tykännyt yhtään siitä paukkeesta ja mörinästä, joten myin putken pois.

Onhan se joskus hieno kuunnella hooreen tai vastaavan jytinää, hetken verran. Ei kyllä jaksais sellasta kuunnella kovin montaa kilometriä.

Häivemopo ajatus on hyvä. Sähkömopo olisi sen puolesta kovasana.

Eli täältä ääni äänettömälle 8)
Avatar
aapo
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Pyörä: DR 750 S
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja aapo »

Pallokala kirjoitti:Vietin viikonlopun seurassa, jossa Ducati tuntui olevan "se jokin". "Sattuneesta syystä" pyörillä ei ajettu ennen kuin sunnuntai-iltapäivänä. Seurailin siinä aika härskin oloisen kamppeen, vähäisen nakupyörätuntemukseni mukaan Ducatin Streetfighterin, käynnistystä.

Starttaaminen oli sen kuuloista, että puristuksia on 15 ja voltteja 10. Käynnistyminen aiheutti infernaalisen rähinän, mutta suurimman järkytyksen aiheutti avoimen kuivakytkimen karmea kolina. Jos oma pyörä pitäisi samanlaista ääntä, rupeaisin irroittamaan konetta rungosta välittömästi!

Mutta mitenkä osaa kaksimukinen ottaa herkästi kierroksia! Ja miltä se kuulostaa titaaniputkiston läpi! Aika hämmentävä kokemus thumpperi-kuskille...
Jos DR bigiä käynnistelee kylmällä syyskelillä niin siinä vasta kolinaa onkin. "Onko se rikki?" on aika yleinen kysymys. Ei siis käyminen, mutta se starttaus,

hiuu_tuh_tuh-nöf-öf-KLONKS! :lol:
-too Big to fail-
Avatar
Pallokala
Viestit: 937
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör, 450MT
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

antti-a kirjoitti: Onhan se joskus hieno kuunnella hooreen tai vastaavan jytinää, hetken verran. Ei kyllä jaksais sellasta kuunnella kovin montaa kilometriä.
Oli niissä geimeissä mukana yksi Pan-Shovelikin. Suorilla putkilla. Siinä oli taas äänet niinkuin Bruce Lee tamppaisi mattoja isolla kädellä... :P
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Tallukka
Viestit: 72
Liittynyt: La Marras 17, 2007 10:06 pm
Pyörä: KTM 300EXC

Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"

Viesti Kirjoittaja Tallukka »

Kyllä 2t-vehkeissäkin on oma juttunsa...
http://www.youtube.com/watch?v=vX6Vzko_TiM

Sitten kaikki kireät nelarit saavat hymyn kirpoamaan ja mielen lämpiämään.
Motogp:tä jos oletta käyneet katsomassa joskus - niin siellä on melkoisia ilosointuja tarjolla erilaisista moottorikonstruktioista...
http://www.youtube.com/watch?v=tDUsbtx8 ... re=related
Vastaa Viestiin