Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Pallokala
- Viestit: 937
- Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
- Pyörä: Dominatör, 450MT
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Vietin viikonlopun seurassa, jossa Ducati tuntui olevan "se jokin". "Sattuneesta syystä" pyörillä ei ajettu ennen kuin sunnuntai-iltapäivänä. Seurailin siinä aika härskin oloisen kamppeen, vähäisen nakupyörätuntemukseni mukaan Ducatin Streetfighterin, käynnistystä.
Starttaaminen oli sen kuuloista, että puristuksia on 15 ja voltteja 10. Käynnistyminen aiheutti infernaalisen rähinän, mutta suurimman järkytyksen aiheutti avoimen kuivakytkimen karmea kolina. Jos oma pyörä pitäisi samanlaista ääntä, rupeaisin irroittamaan konetta rungosta välittömästi!
Mutta mitenkä osaa kaksimukinen ottaa herkästi kierroksia! Ja miltä se kuulostaa titaaniputkiston läpi! Aika hämmentävä kokemus thumpperi-kuskille...
Starttaaminen oli sen kuuloista, että puristuksia on 15 ja voltteja 10. Käynnistyminen aiheutti infernaalisen rähinän, mutta suurimman järkytyksen aiheutti avoimen kuivakytkimen karmea kolina. Jos oma pyörä pitäisi samanlaista ääntä, rupeaisin irroittamaan konetta rungosta välittömästi!
Mutta mitenkä osaa kaksimukinen ottaa herkästi kierroksia! Ja miltä se kuulostaa titaaniputkiston läpi! Aika hämmentävä kokemus thumpperi-kuskille...
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Matkalla Uraalle kaveri ajeli vähän matkaa mukana sellaisella. Pitihän sitä testata. Jumal?!#a!!! se on kuin hormooneja saanut LC-kasi (joka siihen saakka oli ehdoton suosikkimoottorini). Kolmessa tonnissa puhuu jumalten viha. Viidessä otetaan kaikki pakanauskonnotkin mukaan ja seitsämässä pääsee koko helvetti irti.
Niin ja Ducatit vaan kuulostaa LC-nelosilta kytkin pohjassa.
Muita hienoja ääniä oli tänään näkemäni rg500 suzuki, piti ajaa huoltsikan pihaan ja etsiä kuski.
Rötää, sylkee, rötää, sylkee.... ja sitten katoaa paikalta vimmatun ujelluksen saattelemana, kaunista.
Niin ja Ducatit vaan kuulostaa LC-nelosilta kytkin pohjassa.
Muita hienoja ääniä oli tänään näkemäni rg500 suzuki, piti ajaa huoltsikan pihaan ja etsiä kuski.
Rötää, sylkee, rötää, sylkee.... ja sitten katoaa paikalta vimmatun ujelluksen saattelemana, kaunista.
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Kyllähän niissä kaks pyttysissä, omastakin mielestä
on parhaat äänet. Neloskoneen vinkuna ei ole juuri mitään.
Mutta tämä on kyllä ehdoton oma suosikki.
Poikkeus vahvistaa säännön, vai miten se meni...
Kavasaaki Z1300
on parhaat äänet. Neloskoneen vinkuna ei ole juuri mitään.
Mutta tämä on kyllä ehdoton oma suosikki.
Poikkeus vahvistaa säännön, vai miten se meni...
Kavasaaki Z1300
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!" 
Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Mutta tuohan onkin suora kutonenTeme X-2 kirjoitti:Neloskoneen vinkuna ei ole juuri mitään.
Mutta tämä on kyllä ehdoton oma suosikki.
Poikkeus vahvistaa säännön, vai miten se meni...
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Niin onkin ja ainut vaimennin on solmu pakosarjassa.Jakke N kirjoitti:Mutta tuohan onkin suora kutonenTeme X-2 kirjoitti:Neloskoneen vinkuna ei ole juuri mitään.
Mutta tämä on kyllä ehdoton oma suosikki.
Poikkeus vahvistaa säännön, vai miten se meni...
"Ympyrä ja nuoli, siihen loppu huoli!" 
Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
Mopo: KTM 390 Adventure
EX-mopot: KTM 620 Advente Ja Husqvarna TE570
- MarkusH
- Viestit: 531
- Liittynyt: To Helmi 19, 2009 8:42 pm
- Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
- Paikkakunta: Eura
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Ajelin kotilolla töistä kotiin ja jäin Ducatin Streetfighterin teurastamaksi, jumankauta mitkä äänet tosiaan!
Uraa uurtava motoristi
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Wanhassa kunnon älsee nelosessa on paras äänimaailma vakiovaimentimin, pakoääni kuin ruohonleikkurissa jos sen nyt mekaanisten rahinoiden, kolinoiden ja muun kilinän seasta pystyy erottamaan 
Mutta kyllä silti se "ääni" menee tuolla z1300 kawalle, tosin itse pidän siitä missä on oikeasti äänenvaimentimet ym paikallaan eli mahd vaimea. Myös mönkkäreissä on yleensä kivat eli huonosti kuuluvat äänet. Ihmettelen ettei enduroihin ole myytävänä slipareita joissa olisi vakiota selvästi parempi äänenvaimennus, minä ainakin ostaisin heti. Siis mitä pienempi ja siistimpi (ei kantava) ääni sitä parempi!
Jos jollakulla hyviä ehdotuksia äänien vaimentamiseksi entisestään niin kiitolisuudella otetaan vastaan. Ja juu, en ole vaihtanut villoja vaimentimeen huolto-ohjelman mukaisesti eli siinä olisi paikka parannukselle ainakin.
Mutta kyllä silti se "ääni" menee tuolla z1300 kawalle, tosin itse pidän siitä missä on oikeasti äänenvaimentimet ym paikallaan eli mahd vaimea. Myös mönkkäreissä on yleensä kivat eli huonosti kuuluvat äänet. Ihmettelen ettei enduroihin ole myytävänä slipareita joissa olisi vakiota selvästi parempi äänenvaimennus, minä ainakin ostaisin heti. Siis mitä pienempi ja siistimpi (ei kantava) ääni sitä parempi!
Jos jollakulla hyviä ehdotuksia äänien vaimentamiseksi entisestään niin kiitolisuudella otetaan vastaan. Ja juu, en ole vaihtanut villoja vaimentimeen huolto-ohjelman mukaisesti eli siinä olisi paikka parannukselle ainakin.
antti
- hako
- Viestit: 315
- Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 9:58 pm
- Pyörä: Puolimaastomopoja
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Kyllähän nuo katubemarit kuulostavat äsken avatuilta vissypulloilta, vaimeaa on. Ja hondista kuuluu vaan hurinaa.
Mutta enskapuolella kiinnoistaisi kyllä rakennella "häivepyörä": ei ääntä, ei kiiltoa, vain korsien rapina renkaiden alla kun tulisi tulille. Kerran olen sellaisella (rajamiehen pyörä) tullut melkein yllätetyksi kun istuin tulistelemassa, ja voi mahoton että heräsi innostus!
Mutta enskapuolella kiinnoistaisi kyllä rakennella "häivepyörä": ei ääntä, ei kiiltoa, vain korsien rapina renkaiden alla kun tulisi tulille. Kerran olen sellaisella (rajamiehen pyörä) tullut melkein yllätetyksi kun istuin tulistelemassa, ja voi mahoton että heräsi innostus!
- mek
- Viestit: 2705
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Pikku-Gessu ei tuota varten tarvitse kuin kromattujen osien maalauksen, ääni on jo valmiiksi hiljainen kuin ompelukoneessa.hako kirjoitti:...
Mutta enskapuolella kiinnoistaisi kyllä rakennella "häivepyörä": ei ääntä, ei kiiltoa, vain korsien rapina renkaiden alla kun tulisi tulille. Kerran olen sellaisella (rajamiehen pyörä) tullut melkein yllätetyksi kun istuin tulistelemassa, ja voi mahoton että heräsi innostus!
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
http://www.youtube.com/watch?v=HYoYlFgK ... re=related
Kieltämättä ex-monsterin omistajana (ei tämä) on jäänyt kaipaamaan "ääniä" ja ajo-ominaisuuksia. Nykyisestä niitä on turha etsiä
toisaalta oli siinä jotain vikaakin...
Kieltämättä ex-monsterin omistajana (ei tämä) on jäänyt kaipaamaan "ääniä" ja ajo-ominaisuuksia. Nykyisestä niitä on turha etsiä
"Kahviautomaatti valuttaa moottoriöljyä kuppiin ja päivä on muutenkin saranoiltaan"
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Rajamihet ainakin täälläpäin ajelevat pääosin vanhoilla xt350 jampuilla. Ei niin hiljaisia ne kuitenkaan jotta ihan tuota häivepyörä nimeä kehtaisi antaa. Tuo 650 geeässä kyllä kohtuu hiljainen, siihen kun pääsisi niin voisi olla tyytyväinen SXC:n osalta.
antti
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Kiusaa kun tuo jamppu YZ-250 pitää niin pahaa ääntä että, sillä ei viitsi nurkissa paljon ajella vaikka haja-asutusalueella asunkin.
Sitä on ollut tarkoitus saada hiljaisemmaksi. En ole vielä saanut mitään aikaiseksi sen suhteen. Täälläkin joskus kyselin josko olisi ylimääräistä äänenvaimenninta jollain.
En kyllä saa minkäälaisia fiiliksiä kummankaan äänistä (gessu/yz). Gessussa mulla oli hetken avarampi putki alkuperäisen tilalla kun sellainen tuli ostettaessa mukana. Mutta en tykännyt yhtään siitä paukkeesta ja mörinästä, joten myin putken pois.
Onhan se joskus hieno kuunnella hooreen tai vastaavan jytinää, hetken verran. Ei kyllä jaksais sellasta kuunnella kovin montaa kilometriä.
Häivemopo ajatus on hyvä. Sähkömopo olisi sen puolesta kovasana.
Eli täältä ääni äänettömälle
Sitä on ollut tarkoitus saada hiljaisemmaksi. En ole vielä saanut mitään aikaiseksi sen suhteen. Täälläkin joskus kyselin josko olisi ylimääräistä äänenvaimenninta jollain.
En kyllä saa minkäälaisia fiiliksiä kummankaan äänistä (gessu/yz). Gessussa mulla oli hetken avarampi putki alkuperäisen tilalla kun sellainen tuli ostettaessa mukana. Mutta en tykännyt yhtään siitä paukkeesta ja mörinästä, joten myin putken pois.
Onhan se joskus hieno kuunnella hooreen tai vastaavan jytinää, hetken verran. Ei kyllä jaksais sellasta kuunnella kovin montaa kilometriä.
Häivemopo ajatus on hyvä. Sähkömopo olisi sen puolesta kovasana.
Eli täältä ääni äänettömälle
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Jos DR bigiä käynnistelee kylmällä syyskelillä niin siinä vasta kolinaa onkin. "Onko se rikki?" on aika yleinen kysymys. Ei siis käyminen, mutta se starttaus,Pallokala kirjoitti:Vietin viikonlopun seurassa, jossa Ducati tuntui olevan "se jokin". "Sattuneesta syystä" pyörillä ei ajettu ennen kuin sunnuntai-iltapäivänä. Seurailin siinä aika härskin oloisen kamppeen, vähäisen nakupyörätuntemukseni mukaan Ducatin Streetfighterin, käynnistystä.
Starttaaminen oli sen kuuloista, että puristuksia on 15 ja voltteja 10. Käynnistyminen aiheutti infernaalisen rähinän, mutta suurimman järkytyksen aiheutti avoimen kuivakytkimen karmea kolina. Jos oma pyörä pitäisi samanlaista ääntä, rupeaisin irroittamaan konetta rungosta välittömästi!
Mutta mitenkä osaa kaksimukinen ottaa herkästi kierroksia! Ja miltä se kuulostaa titaaniputkiston läpi! Aika hämmentävä kokemus thumpperi-kuskille...
hiuu_tuh_tuh-nöf-öf-KLONKS!
-too Big to fail-
- Pallokala
- Viestit: 937
- Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
- Pyörä: Dominatör, 450MT
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Oli niissä geimeissä mukana yksi Pan-Shovelikin. Suorilla putkilla. Siinä oli taas äänet niinkuin Bruce Lee tamppaisi mattoja isolla kädellä...antti-a kirjoitti: Onhan se joskus hieno kuunnella hooreen tai vastaavan jytinää, hetken verran. Ei kyllä jaksais sellasta kuunnella kovin montaa kilometriä.
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Re: Moottoripyöristä ja niiden "äänimaailmoista"
Kyllä 2t-vehkeissäkin on oma juttunsa...
http://www.youtube.com/watch?v=vX6Vzko_TiM
Sitten kaikki kireät nelarit saavat hymyn kirpoamaan ja mielen lämpiämään.
Motogp:tä jos oletta käyneet katsomassa joskus - niin siellä on melkoisia ilosointuja tarjolla erilaisista moottorikonstruktioista...
http://www.youtube.com/watch?v=tDUsbtx8 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=vX6Vzko_TiM
Sitten kaikki kireät nelarit saavat hymyn kirpoamaan ja mielen lämpiämään.
Motogp:tä jos oletta käyneet katsomassa joskus - niin siellä on melkoisia ilosointuja tarjolla erilaisista moottorikonstruktioista...
http://www.youtube.com/watch?v=tDUsbtx8 ... re=related