Maahantuonti

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Otetaanpa tämäkin kissa pöydälle.

Pyytäsin kirjottelemaan tänne kokemukset omasta tuonnista, linkkejä, vinkkejä, mitä vaan. Kokoilen aiheesta jossain vaiheessa tulevan pääsivun kupheeshen artikkelin, joten MAINITSE, JOS ET HALUA TEKSTIÄSI LAINATTAVAN!

Hyviä kysymyksiä:
- Paljonko (prosenttia) säästit suomalaiseen verrattuna?
- Paljonko pistit omaa työtä likoon?
- Tekisitkö uudestaan, kannattiko?
- Oliko yllätyksiä, mikä oli kunto?
MrB
Viestit: 288
Liittynyt: To Syys 30, 2004 8:52 am
Pyörä: CB
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Maahantuonti

Viesti Kirjoittaja MrB »

Jukka kirjoitti:Otetaanpa tämäkin kissa pöydälle.

Hyviä kysymyksiä:
- Paljonko (prosenttia) säästit suomalaiseen verrattuna?
- Paljonko pistit omaa työtä likoon?
- Tekisitkö uudestaan, kannattiko?
- Oliko yllätyksiä, mikä oli kunto?
Tuossa lyhyt turina asiasta:
http://pupupari.dyndns.org/~mrb/mopo.html

- Säästöstä en osaa sanoa, mutta 1998 Domi 4000 eurolla kilsoja 11tkm. Tuosta puuttuu tiettyjä kuluja (lennot, auton vuokra, hotelli) koska samalla Saksan reissulla ostin appiukon firmalle tuotavaksi toisenkin pärrän ja kaksi *utoa, joten kyseessä enempi työmatkaan yhdistetty huvireissu =)

- Aivan varmasti tekisin uudestaan samanlaisen keikan. Oli mukavan avartava kokemus ja kaikesta pelottelusta huolimatta vähän turhankin helppo.

- Pyörä - tai molemmat - oli sitä mitä pitikin, vaikkei nyt kauheasti kilometrejä kertynytkään.
-- Backman
kuvagalleria
Avatar
AM
Viestit: 951
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Pyörä Saksasta

Viesti Kirjoittaja AM »

Pyörä BMW F650 Funduro -95.

Tuttu kaveri toi saksasta vuoden 2003 helmikuussa. Ei tarvinnut maksaa etukäteen. Hommasi saksasta yhteneväisyystodistuksen ja katsasti pyörän.
Hinta saksassa 3100€. Vero 1371€. Hinta jäi alle 5000€ suomessa kaikkine kuluineen.

Siisti peli. Huollot oli tehty merkkiliikkeessä. Oli uudet ketjut ja rattaat.
Ohjaus- ja pyöränlaakerit vaihdettu , muuten toiminut hyvin.

Pyysivät Suomessa vastaavista 6-7000€.

Mielestäni kannatti. Ehkäpä seuraavakin on tuontipyörä.
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
Avatar
Lake
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 8:09 am
Pyörä: Vespa
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Lake »

Honda TransAlp -97

Säästöstä en osaa sanoa mutta mitä katseli suomalaisia pyyntihintoja niin samalla rahalla olisi saanut -91:n ja ajettu 50000 enemmän.

Eli mun oli ajettu alle 20000, siisti kuin mikä. Niin ja uitettin viime vuoden heinä elokuussa muistaakseni.

Omaa työtä en pistänyt kuin senverran että soittelin välittäjälle ja ennekaikkea meilailtiin kunnes löytyi. Sitten vain hain Tampereelta. Kaveri hoiti verotus laput joten mun ei tarvinnut muuta kuin maksaa lasku kun luukusta tipahti. Todella asiallista palvelua. Sillä mitä he siitä lystistä velotti ei paljoa kannata itse ruveta puuhaamaan...

Uudestaan tekisin. Ainakin samojen kavereiden kanssa.

Kunto oli kilometrejä vastaava. Eli melkein kuin uusi.

Ai niin firma joka tuon toi oli http://www.mwheels.com/
Avatar
desmo
Viestit: 328
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:29 pm
Pyörä: ADV
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja desmo »

:wink: Mulla taitaa saksantuonti jäädä varteen otettavaksi vaihtoehdoksi ja tarjouksen sainkin, jossa tuontikulut on 500 euroa ja katsastus, tullaus, paperit 200 euroa.

Ylenmääräistä intoa hieman laskee vuodenaika. Keväällä en viitsisi tai pystyisi asiaa ehkäpä pitkään edes harkitsemaan. Nyt ei vielä mitään hässäkkää.

Tänään kävin koeajamassa GS:ää. Sää mitä suosiollisin, purevaa tuulta, aurinkoa ja elohopea varjossa liki seitsemän (varoiksi outlastit alle) 8)
"Kahviautomaatti valuttaa moottoriöljyä kuppiin ja päivä on muutenkin saranoiltaan"
MrB
Viestit: 288
Liittynyt: To Syys 30, 2004 8:52 am
Pyörä: CB
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrB »

desmo kirjoitti: :wink: Mulla taitaa saksantuonti jäädä varteen otettavaksi vaihtoehdoksi ja tarjouksen sainkin, jossa tuontikulut on 500 euroa ja katsastus, tullaus, paperit 200 euroa.
Ihan human interest - olik noi hinnat alvilla vai ilman. Vaikkei tietty enää puolitoista sataa euroa näinkin halvassa harrastuksessa tunnu missään =)
-- Backman
kuvagalleria
Avatar
desmo
Viestit: 328
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:29 pm
Pyörä: ADV
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja desmo »

Kyllä. Sillä nuo hintatiedot ovat suoraan kokonaiskustannus laskelmasta eli minkä pulitan tuojalle, kun hän iskee pommin varman tuontipyörän kotipihalle (ennen kuin talonmies tulee ohjeistamaan, että pihalle pysähtyminenkin on kielletty).
"Kahviautomaatti valuttaa moottoriöljyä kuppiin ja päivä on muutenkin saranoiltaan"
Avatar
Jarkko
Viestit: 1046
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:33 am
Pyörä: ex.LC8 Adv.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Re: Maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Jukka kirjoitti: - Paljonko (prosenttia) säästit suomalaiseen verrattuna?
- Paljonko pistit omaa työtä likoon?
- Tekisitkö uudestaan, kannattiko?
- Oliko yllätyksiä, mikä oli kunto?
Pyörä TA-94, vuonna 2002.

- Noin 20 % (yli 1000 euroa)
- Haku 40 km
- Kyllä
- Ei negatiivisia yllätyksiä, erittäin hyvä kunto
-jarkko-
Kuvat
Avatar
jmka
Viestit: 667
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 2:53 pm
Pyörä: EXC-F 450
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jmka »

Pari tuontipyörää on tullut hommattua, kumpikin suomalaisilta välittäjiltä.

vm. -89 domin ostin syksyllä -03 tax-freenä kaverilta joka löytyy webistä http://www.mwheels.com -linkin takaa. Hoidin itse verot ja rekisteröinnin, kaupan mukana tuli kaikki paperit jotka tarvittiin tullissa/katastuskonttorissa.

Tälläkin hetkellä (11/04) näköjään pari enskaa myynnissä (JammuTT600E ja DR650R).

ja vm. -93 at:n ostin syksyllä -04 nimelleni rekisteröitynä verot maksettuna kaverilta joka löytyy webistä
http://www.es-moto.com/index.html -linkin takaa

Kumpikin pyörä oli n. 17tkm ajettuja, joka ainakin omasta mielestäni paperien ja pyörien kunnon perusteella piti paikkaansa. Hintakin oli kohtuullinen, vaikea sanoa paljonko voitti, koska vastaavankuntoisia samanikäisiä mopoja ei suomesta tahdo löytyä.

Homma toimi kummankin kaverin kanssa hienosti, omasta puolestani voin suositella 8)
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tän päivän Iltiksessä oli juttua Saksasta tuonnista.
Joku oli tuonut Mersun ihan helposti sieltä. Osti vielä yksityishenkilöltä.
Tuolla www.mobile.de sivuilla on myös aika paljon pyöriä myytävänä yksityishenkilöiltä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Hannu
Viestit: 808
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Maahantuonti

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Jukka kirjoitti:Hyviä kysymyksiä:
- Paljonko (prosenttia) säästit suomalaiseen verrattuna?
XRV750 -95, toin muistaakseni keväällä 2001, ennen tätä uutta autoverozydeemiä. Vaikea sanoa paljonko säästin, koska tuontikuluja (siis muuta kuin pyörän hinta plus verot) tuli enemmän kuin millä olisi selvinnyt, enkä vaivautunut niitä tarkkaan laskeskelemaan; tosin ei siinä takkiinkaan tullut suomiversioon verrattuna. Jos pitäisi hihasta ravistaa niin jonkin verran alle 20%. Vaikka hinta oli tietty osasyy, ehkä suurempi syy oli varsin huono Twinien saatavuus tuolloin.
- Paljonko pistit omaa työtä likoon?
Lensin Wieniin, jossa palloilin päivän ympäriinsä. Matkalaukku oli täynnä ajovarusteita ja painoi tonnin, oli tuskaa saada se lentokenttäbussin pysäkiltä jonnekin säilöön. Seuraavana päivänä siellä töissä olevan ja x0km päässä pikkukylässä asuvan kaiffan kanssa lähdettiin autolla kohti Saksaa. Läjä ilmoituksia oli mukana, alkaen -93 mallista yhteen -99:iin. Itseasiassa Twini-ilmoitusten lisäksi oli mukana myös muutama Triumph Tiger ilmoitus, mutta Twiniä ensisijaisesti etsin. Koska tulimme maahan kaakosta, aloin siinä vaiheessa soittelemaan paikkakunnan mukaan rajalta->kauemmaksi -järjestyksessä pyöriä joita voisimme tulla katsomaan.

Ensimmäinen oli pikkukylässä liikkeessä oleva -96. Kaaduttu, tosin ei pahasti, muistaakseni lähemmäs 50tkm, siisti. Kävin koeajamassa, mutta ei se oikein iskenyt. Väärä väri nyt ainakin :lol: Tuo oli jossain about puolimatkassa Frankfurtia ja rajaa. Seuraava oli Frankfurtin lähellä, jälleen pikkukaupungissa, mutta yksityisellä. -95, 25tkm, seisonnassa ko. hetkellä. Vaikutti sellaiselta tapaukselta, että sillä tosiaan oli ajettu noin vähän. Ulkonäön puolesta kuin pakasta vedetty, vannon että siitä ei tahtonut löytää pienintäkään naarmua (nyt niitä löytyykin huomattavasti enemmän :) ). Värikin oli tällä kertaa oikea ja hinta melko alhainen (tuo oli kuitenkin sieltä vaihtoehtojen vanhimmasta päästä). Tuumasin, että pienet tiedossa olevat puutteet, varsinkin jos ne indikoivat oikeita ajokilometrejä, ovat pienempi paha kuin epämääräinen tapaus josta ei päältäpäin osaa sanoa mitään, joten aloin hieroa kauppoja. Vaikka Saksalaiset ovat vähän kankeita kauppamiehiä, niin sain jopa tingattua hieman ja kaupat tehtiin.

Tosin, minulle oli ehdotettu että maksu kannattaisi hoitaa tilisiirtona ja pöljänä menin uskomaan, joten seuraavaksi piti odotella rahojen siirtymistä. Siinä oli hieman säätöä. Olisi kannattanut vaan ottaa käteistä mukaan. Toisaalta se tarjosi tilaisuuden vapaampimuotoiseen lomailuun, joten ajelimme seuraavana päivänä kaiffan kanssa Etelä-Saksan viinilaaksojen läpi Luxemburgiin. Kiertelimme myös yhden päivän siinä Frankfurtin lähistöllä. Kun rahat olivat perillä, teimme paperit, kiiruhdimme (pöljät saksalaiset sulkevat virastonsa ja muut ohviisit ihan ihme kellonaikoihin) vakuutuskaubaan ja sieltä jonkin sortin kaupunginviraston yksikköön (sillä on hassu nimi, jonka osaan jotenkin lausua, mutta jota en yritä tässä toistaa :) ) jossa oli vuorossa kilpirumba. Kilvet saatiin, tosin en saanut kilpipajan tätiä ymmärtämään, että haluaisin niihin reiätkin. No, siitä ei loppuviimeksi tullut ongelmaa, reiät saatiin aikaan, kilpi kiinni ja minä ajamaan kohti, öö, olikohan Hannoveria, tarkoituksena hommata COC. Kaveri lähti takaisin Itävaltaan.

En edes ehtinyt siitä kylästä ulos kun alkoi kuulua ihme sirinä. Paniikki iski että minkä pommin oikein ostin. Osoittautui että se olikin vain resonoiva ilmanputsarikotelon kansi :) Ei ole Hannoverkaan ihan pieni kylä, muutamalla huoltoasemalla piti poiketa kyselemässä tietä ennen kuin löysin TÜVin. Ja tietysti sen väärän niistä kahdesta :) No, sieltä sain sentään toimivat ajo-ohjeet oikeaan paikkaan, josta sain jopa haluamani paperinkin. Seuraavaksi ajelin muistaakseni Hampuriin, jossa poikkesin Louisilla, ostin mm. korkeamman pleksin jonka asensin siinä liikkeen edessä kiinni. Hampuriin mennessä törmäsin ensimmäiseen kunnon Stauhun, kuulemma luokkaa 30km oli ollut jonoja. Ikinä en olisi ehtinyt Louisille ennen sulkemisaikaa jos en olisi suorittanut pikakurssia lanesplittailusta muutaman muun motoristin perässä.

Hampurista jonkun välietapin kautta Rostockiin, tavoitteena saada liput laivaan. Eivät tietysti hyväksyneet kuin käteistä, prkl, ja lähellä oleva automaagikaan ei toiminut. Hieman meinasi paniikki iskeä (oli pyhäpäivä, ei mitään pankkeja auki tms), mutta palasin keskustaan ja onneksi löysin sieltä automaagin joka palveli. Ruotsin kautta ajaminen ei innostanut, mm. renkaat olivat sen verran finaalissa. Lipunmyyjätäti tarjosi jotain käsittämättömän kalliita piljettejä ja ihmettelin että ei hel-ve-tissä tämä voi näin paljoa maksaa (>2000mk). No, löytyi sieltä lopulta järjellisen hintainen vaihtoehto. Tässä vaiheessa sai huokaista helpotuksesta, olin matkalla kohti Suomea! Laivassa muistaakseni söin jonkun saksalaisen neitosen ja suomalaisen pyörätrokarin kanssa, joka oli ostanut Saksasta vanhan kuorma-auton ja ko. auton lavan täyteen mopoja.

Rostockissa oli >20°C ja aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta (kuten koko reissun ajan oikeastaan). Suomeen saavuin joskus illalla ja lämmintä oli luokkaa 5°C. Että tervetuloa Suomeen. Pysähdyin useamman kerran matkalla ja kiskoin päälle kaikki vaatteet, jotka mukana oli :) Tampereelle päästiin. Kulutus oli motarilla lähemmäs 7l/100km. Myöhemmin selvisi, että tämä oli jumittavan ryyppyvaijerin syytä.
- Tekisitkö uudestaan, kannattiko?
- Oliko yllätyksiä, mikä oli kunto?
Kannatti. Tekisin uudestaan ainakin jonkun muun pyörän tapauksessa (tällä hetkellä Twinejä näyttää olevan Suomessakin melko hyvin tarjolla), mutta lyhyemmän kaavan mukaan (lento Saksaan, sieltä ehkä vuokra-auto tms, käteistä mukaan jne.) Tai ehkä käyttäisin jotain kulia joka tuo tänne Suomeen. Riippuen vähän pyörästä ja mahdollisuuksista lähteä reissaamaan jne.

Kulutusosien heikohko kunto oli tiedossa (mm. jarrupalat taisivat olla alkuperäiset...), mutta ne kun vaihtoi niin pyörä oli kuin uusi eikä mitään isoja ongelmia ole ollut. Ainoastaan se jumittava ryyppyvaijeri ei ollut tiedossa ja jouduin myös vaihtamaan etujarrulevyt, mitä en odottanut. Olen ajanut tähän mennessä roiskeet 25tkm.
Hannu
Faitteri
Viestit: 38
Liittynyt: To Marras 18, 2004 2:41 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Faitteri »

Oma vekotin on vielä Saksassa odottamassa kyytiä Suomeen, rahat on maksettu ja jopa kaksi kuvaa olen menopelistä nähnyt...

Päivitän lisää tietoa tänne kun olen sen itse omin silmin nähnyt ja hyväksi todennut :-)
Avatar
alepos
Viestit: 213
Liittynyt: Ke Loka 13, 2004 12:28 am
Pyörä: Wee-Strom
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja alepos »

Itse en tax free-mopoani hakenut, vaan kankaanpääläinen firma nimeltä Speederman http://www.speederman.com/. DR oli tuotu Italiasta, kuten melkein kaikki muutkin tuolla myytävät pärrät. Tämä yksilö oli peräisin edellisen rekisteriotteen mukaan jostain Alessandrian alppi-alueelta.

Kaikki muu meni ihan OK rekisteröimisjutuissa, mutta vaatimuksenmukaisuustodistuksen hankkimisessa oli hieman ongelmia. Katsastusasemalta olisi tuon 100€:n vessapaperin saanut, jos pyörä olisi saksantuontia, mutta jostain syystä ei italiantuontipyörään! Käännyin maahantuojan puoleen, ja hekin sanoivat tyyliin "ehkä saa, ehkä ei". No, muutaman viikon päästä tuli kirje postiin, jossa Suzuki International Europe kertoo, että SP42A:ta ei ole heidän taholtaan virallisesti Euroopassa myyty, mutta ohessa SP42B:n todistus. En tiedä onko pyörissä mitään eroa? No, onneksi sentään kelpasi katsastusasemalla. 1,5kk päästä tuli tullilta veropäätös 677,07€, joka oli jotain sitä luokkaa jota olin ajatellut. Ehkä vähän yläkanttiin.

Eipä tuohon omaa vaivaa muuta mennyt, kuin tuo Suomen pään paperisota. Muutaman satasen ehkä säästin vastaavaan Suomipyörään verrattuna. Varmaan seuraavakin pyörä on tuontipyörä, tosin ehkä Saksasta ja vaatimuksenmukaisuustodistus kannattaa hommata jo sieltä.

Pyörässä ei sinäänsä ole ollut mitään yllätyksiä, vaihteistoremppaa nyt teen, mutta ostohetkellä en mitään ääniä vielä ollut havaittavissa. Varmaan noissa kesän omissa ajoissa tuli valmistusvikaisen rattaan kilsat täyteen. Yleinen kunto on hyvä ikäisekseen! http://www.tp.spt.fi/~almaposk/dr650/dr650rs.jpg

Kaverini osti samoihin aikoihin samasta liikkeestä '87 Honda 600XL:n ja sen suhteen meni kaikki ihan ok, paitsi tulli oli varmaan verottanut jonkun Transalpin mukaan ja sitä oli ainakin tulpaten liikaa. Tollasesta ei montaa sataa voi veroa maksaa.
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Mie tilasin saksasta tyvin, lähetin maililla skannatun rekisteriotteen.
Odottelin aikani, arvelin jo että ei siitä mitään tullu ku ei vastausta kuulu.
Yhtenä päivänä töissä huomasin, että saapuvan postin laatikkoon oli sihteeri kiikuttanu faksin, jossa oli se todistus!

Mitään laskua ei ole tullut, mutta ei myöskään alkuperäistä todistusta. Noo, kopiollakin sen sai kilpiin, vaikka toivoivatkin konttorilla saavansa vielä sen alkuperäisen.
canam
Viestit: 783
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 9:10 pm
Pyörä: canam
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja canam »

Meitä oli kolme kaveria ja poikani toukokuussa -01.
Menimme Turusta lautalla yli ja ajoimme Trelleboriin.
Sieltä lautalla Rostokiin ja ajo Berliiniin.
Toisen kaverin sisko asuu siellä, joten kotiuduimme sinne.
Perjantai lauantai välisenä yönä n.0100 ilmestyy "nettilehti".
Se velimies otti ilmoitukset paperille, neljä merkkiä oli valittu ennalta.
Aamulla kävimme läpi mitä kukin halusi. Talon rouva soitteli haluttuihin kohteisiin ja menimme katsastamaan pyöriä.
Kukin otti sen ensimmäisen jonka oli valinnut. Olin ainut enduron hakija.
Tämä mun valitsema oli Suzuki DR 650 RSE -94 ajettu 10500km.
Oli seisonnassa ollut yli vuoden. Siellä maksetaan käyttömaksua ja ellei ole käyttöä poistavat rekisteristä. Papereista selviää.
Tässä on paperit edessäni hinta 4500DM.
Rekisteristä poistaminen eli maasta vienti ym viranomaismaksuja 51Dm.
Suomen tullissa laskivat valtion tarvitsevan 11402 FIM.
Katsastaja tarvitsi KMP+MP rek.kats., laaja 480FIM, sekä rek.kilpi 30FIM jaRekisteröinti, liitteellinen 60FIM.
Matka tehtiin mun pakettiautolla, joka oli liisinki; ei kuluja polttoaineesta ym. Tätä malliahan ei ole tuotu maahantuojan toimesta Suomeen.
Mitä harvoja silloin oli myynnissä, niin sen mukaan tienasin 10-12000FIM.
PYörä oli muuten yksityiseltä.
Sellainen tarina.
Canam
Vastaa Viestiin