Omantunnon kysymys, nopeus soralla.
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Omantunnon kysymys, nopeus soralla.
Tuolla muualla tässä foorumissa pohdiskellaan kovasti mennäänkö välillä liian kovaa. Eli tässä omatunnon kysymys.
Jos oletetaan että ajat soratietä jossa nopeusrajoitus on 40km/h.
Millä nopeudella yleensä ajat?
Itse jos ajelen yksikseni nopeus on varmasti jotain 50km/h:n luokkaa. Ryhmässä tuo näyttää menevän vähän lujempaa... Mikä ei ole kyllä oman turvallisuuden kannalta kovinkaan fiksua.
Jos oletetaan että ajat soratietä jossa nopeusrajoitus on 40km/h.
Millä nopeudella yleensä ajat?
Itse jos ajelen yksikseni nopeus on varmasti jotain 50km/h:n luokkaa. Ryhmässä tuo näyttää menevän vähän lujempaa... Mikä ei ole kyllä oman turvallisuuden kannalta kovinkaan fiksua.
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: Omantunnon kysymys, nopeus soralla.
Hiukan riippuu paikasta tuo nopeus.Lake kirjoitti:Tuolla muualla tässä foorumissa pohdiskellaan kovasti mennäänkö välillä liian kovaa. Eli tässä omatunnon kysymys.
Jos oletetaan että ajat soratietä jossa nopeusrajoitus on 40km/h.
Millä nopeudella yleensä ajat?
Itse jos ajelen yksikseni nopeus on varmasti jotain 50km/h:n luokkaa. Ryhmässä tuo näyttää menevän vähän lujempaa... Mikä ei ole kyllä oman turvallisuuden kannalta kovinkaan fiksua.
Peltosuoralla taitaa nopeus nousta suorastaan laittomaksi, mutta kyllä talojen pihat ja muut vastaavat menee aika hissutellen.
Eikä itsellä ainakaan pää kestä pitää jotain 80km/h ihan kaikilla teillä, vaikka sallittua olisikin.
Eli tilanteen mukaan ajellaan.
Riippuu paljon paikasta, äänestin 60 km/h. Onneksi näitä rajoitettuja sorateitä on vähän. Monesti vain tuntuu siltä, että laitetaan varmuuden vuoksi tarkoituksettoman alhainen rajoitus. Esimerkiksi halutaessa porukan ajavan edes alle 60 km/h lätkäistään se 40 km/h kyltti, vrt. Helsingin 30 km/h rajoitusalue. Jos 40 km/h alueella ajaa sen 40 km/h nopeudella, niin moni painaa ohi jopa risteysalueella, prkl.
Itse käytän kaikilla vehkeillä yli 30 km/h nopeusrajoituksista alkaen +10 km/h-sääntöä. 50 km/h alueella ajan 60 km/h ja 80 km/h alueella 90 km/h.
Siinä on otettu huomioon sekä mittarivirhe että poliisin sakotuskynnys. Kun mittarin neula näyttää 80 km/h alueella 90 on todellinen nopeus 85-87 km/h ja poliisin sakotuskynnys yleisesti 10 km/h, joten rajoilla mennään mutta oikealla puolella.
Mopossani on mittarinäyttämä kalibroitu tasan todelliseen, joten sen kanssa mennään vielä lähempänä rajaa...
Ja sitten tietysti lapsi, mummo, pappa, känninen, koira, hevonen, puimuri, kylläs tiedätte.
Esim. eräällä yksityistiellä, jonka ajamiseen olen saanut henk.koht. luvan tienpitäjältä, pysäytän ja sammutan moottorin joka kerta nähdessäni ratsastajan samalla tiellä. Hän sitten temppuilee mulkoilevan orhinsa ohitseni ja minä jatkan pintakaasulla matkaa. Kaikki ovat tyytyväisiä ja kivaa on!
Siinä on otettu huomioon sekä mittarivirhe että poliisin sakotuskynnys. Kun mittarin neula näyttää 80 km/h alueella 90 on todellinen nopeus 85-87 km/h ja poliisin sakotuskynnys yleisesti 10 km/h, joten rajoilla mennään mutta oikealla puolella.
Mopossani on mittarinäyttämä kalibroitu tasan todelliseen, joten sen kanssa mennään vielä lähempänä rajaa...
Ja sitten tietysti lapsi, mummo, pappa, känninen, koira, hevonen, puimuri, kylläs tiedätte.
Esim. eräällä yksityistiellä, jonka ajamiseen olen saanut henk.koht. luvan tienpitäjältä, pysäytän ja sammutan moottorin joka kerta nähdessäni ratsastajan samalla tiellä. Hän sitten temppuilee mulkoilevan orhinsa ohitseni ja minä jatkan pintakaasulla matkaa. Kaikki ovat tyytyväisiä ja kivaa on!
Re: Omantunnon kysymys, nopeus soralla.
Riippuu melkoisesti paikasta. Ainakin täällä pääkaupunkiseudun ulkopuolella pienillä syrjäisemmillä teillä alhaiseen rajoitukseen on yleensä syynsä ja merkkien vaikutusalueella tulee kyllä ajettua melko rauhallisesti. Muutoin otan sorateiden nopeusrajoitukset lähinnä suosituksina ja ajan niin kovaa kuin huvittaa. Käytännössä harvoin tulee ajettua paljoa yli sataa minkäänlaisella soratiellä, mutta se johtuu pyörän tämänhetkisistä välityksistä. En muista ikinä nähneeni soratiellä tutkaa ja yleensäkään noilla pikkuteillä ei juuri komissaareja näe, joten nopeusrajoituksista ei valvonta- tai sakotusmielessä tarvitse välittää.Lake kirjoitti:Tuolla muualla tässä foorumissa pohdiskellaan kovasti mennäänkö välillä liian kovaa. Eli tässä omatunnon kysymys.
Jos oletetaan että ajat soratietä jossa nopeusrajoitus on 40km/h.
Millä nopeudella yleensä ajat?
Vaikka ajelenkin mielelläni reippaasti, en kuitenkaan taajamissa ja kaupungilla enkä sorateilläkään sellaisissa paikoissa, jossa sellainen aiheuttaa närää tai vaaraa muille, kuten pienet kylät tai talokeskittymät teiden varsilla, maatalojen pihapiirien läpi ajettaessa tai sellaisilla pätkillä, jotka luultavasti päättyvät ja joudun tulemaan samaa reittiä takaisin.
Täällä Kaakkois-Suomessa on niin paljon sellaisia pieniä sora- ja maastoteitä, joilla voi luukuttaa niin kovaa kuin ikinä haluaa ja pelit kestää, että on turhaa ehdoin tahdoin härnätä tai vaarantaa muita. Pääkaupunkiseudulla asuvilla tilanne on ilmeisestikin toinen. Hyviä reittejä ei kai kovin läheltä paljoa löydy?
Kolmisen viikkoa sitten ajeltiin täälläpäin porukalla ja koitin kartturina keulilla pitää vauhdit sellaisella tasolla, ettei kenenkään tarvinnut turhanpäiten löysäillä eikä tietääkseni mitään erityisempiä vaaratilanteita tullut. Mitä nyt jokunen jarrutus meni kurvissa pitkäksi mutta sellaista sattuu miltei joka ajokerralla, joten ei niistä kannata sen enempää välittää.
asutus alueilla tulee ajeltua suurin piirtein rajotusten mukaan joskus jopa alle jos näkyy liikennettä. mutta sitten taas keskellä korpea avoimilla ja hyvä kuntoisilla teillä tulee joskus avattua vähän enemmän mutta sielä taitaakin olla yleensä se 80 rajoitus.
pärrästä fotoja ----> http://www.motot.net/galleria/5065
Olen kaikin puolin samaa mieltä kanssasi. Oikea tilannenopeus on toisinaan, useinkin, huomattavasti alle suurimman sallitun.Einari kirjoitti:Kyllähän Ande sieluni vettäsyyhkivin silmin saatan kuvitella vetomiehen vauhdin! Tiedän tunteen!
Mutta tosiaan: TTIILLAANNNNEENNOOPPEEUUSS!
Vedetään vittu tuppi nurin kun on paikka, mutta LAPSIA-merkin kohdalla vaikka pysähdytään! Ei pitäis olla vaiketata kenellekään...
- Raimo
- Viestit: 1274
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Täällä meilläpäin ei noita 40 km/h rajoituksia ole kuin siellä missä ne on tarpeellisia. Eli homma on yksinkertaista, vauhti pois siellä.
Keskustelin eräänä talvena yhden portsari-kehonrakentajan (joo, ihan tosi) kanssa hyvinkin lämpimissä tunnelmissa (siis ei minun puolelta) kun olin iltayöstä ajanut melkoisen vauhdikkaasti hänen pihatiensä ohi. Ajelin seuraavana päivänä sitten saman paikan ohi, ja tämä kurvasi auton eteen ja huuto alkoi.
Kertoi että tässä asuu lapsia, ja tuollaisilla jarruttomilla härveleillä jne ajetaan miljoonaa ohi. Varmasti sekoitti minut paikallisiin mopopoikiin, ja asenne muuttuikin ns. kilometrin kun huomasi että pikku-tohtori ei olekaan mopo, kuskikin on tuplat mopopojista (niin iältään ja painoltaan ) ja jolla on myös lapsia. Lisäksi kerroin että myös soratiellä on 80 km/h:n rajoitus jos muita rajoituksia ei ole ja sitä paitsi iltayöstä lapsia tuskin on tiellä leikkimässä.
Hetken rauhoituttuaan manasi vain paikallisia mopopoikia, jotka ajavat viri-viri-derpeillä miljoonaa ohi keskellä päivää.
Tänä kesänä paikalla oli merkintä "lapsia tiellä", ja tuli mieleen, että jospa kaveri oli sitten päättänyt laittaa lapsistaan huomautuksen. Oikeaa toimintaa minusta.
Vauhdista: Niin, kukin taaplaa tyylillään ja ei siinä mitään. On paljon minua parempia kuskeja, ja ne varmasti voivat ajaa paljon minua kovempaa turvallisuutta unohtamatta. Mulle on soralla 80-90 km/h:n katto, siis todellista nopeutta.
Keskustelin eräänä talvena yhden portsari-kehonrakentajan (joo, ihan tosi) kanssa hyvinkin lämpimissä tunnelmissa (siis ei minun puolelta) kun olin iltayöstä ajanut melkoisen vauhdikkaasti hänen pihatiensä ohi. Ajelin seuraavana päivänä sitten saman paikan ohi, ja tämä kurvasi auton eteen ja huuto alkoi.
Kertoi että tässä asuu lapsia, ja tuollaisilla jarruttomilla härveleillä jne ajetaan miljoonaa ohi. Varmasti sekoitti minut paikallisiin mopopoikiin, ja asenne muuttuikin ns. kilometrin kun huomasi että pikku-tohtori ei olekaan mopo, kuskikin on tuplat mopopojista (niin iältään ja painoltaan ) ja jolla on myös lapsia. Lisäksi kerroin että myös soratiellä on 80 km/h:n rajoitus jos muita rajoituksia ei ole ja sitä paitsi iltayöstä lapsia tuskin on tiellä leikkimässä.
Hetken rauhoituttuaan manasi vain paikallisia mopopoikia, jotka ajavat viri-viri-derpeillä miljoonaa ohi keskellä päivää.
Tänä kesänä paikalla oli merkintä "lapsia tiellä", ja tuli mieleen, että jospa kaveri oli sitten päättänyt laittaa lapsistaan huomautuksen. Oikeaa toimintaa minusta.
Vauhdista: Niin, kukin taaplaa tyylillään ja ei siinä mitään. On paljon minua parempia kuskeja, ja ne varmasti voivat ajaa paljon minua kovempaa turvallisuutta unohtamatta. Mulle on soralla 80-90 km/h:n katto, siis todellista nopeutta.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Tampereella/Pirkkalassa KaMoKen enduropätkälle vievä Keskisentie oli ennen myös hyvä räppäilypätkä. Pirkkalan puoleiseen päähän tuli kanssa paikallisten asukkaiden itse riipustama 'lapsia tiellä' -merkki. Sittemmin ensin alkuosalle ja myöhemmin koko tielle 50km/h rajoitus. Siellä liikkuu myös ratsastajia.
Se pätkä jää nykyisellään usein siksi väliin. Muutama piiru etelään siitä menee toinen läpiajoreitti. Kalliojärventie. Siinäkin alussa Vinnentiellä asutusta ja 40 km/h, sekä Kuljun Asemakylän puoleisessa päässä myös 40km/h. Mutta itse Kalliojärventie on hauska sudittelupätkä. Niin reikäisessä kunnossa, että edes paikalliset (Vinnentieltä) eivät juurikaan enää oikaise siitä Hesan suuntaan. Liikenne lähellä nollaa. Kunhan taas lehdet putoaa puista, niin alkaa kaarteistakin näkemään vähän läpi...
Eli Summa summarum. Yksi pätkä muuttui tylsäksi. Jos ajan, noudatan rajoituksia. Mutta rajoituksista johtuen jätän mielummin väliin. Toinen pätkä on tylsä vain asutusten kohdalla. Siellä noudatan myös rajoituksia, mutta välipätkällä taas omantunnon mukaan.
-Tero-
Se pätkä jää nykyisellään usein siksi väliin. Muutama piiru etelään siitä menee toinen läpiajoreitti. Kalliojärventie. Siinäkin alussa Vinnentiellä asutusta ja 40 km/h, sekä Kuljun Asemakylän puoleisessa päässä myös 40km/h. Mutta itse Kalliojärventie on hauska sudittelupätkä. Niin reikäisessä kunnossa, että edes paikalliset (Vinnentieltä) eivät juurikaan enää oikaise siitä Hesan suuntaan. Liikenne lähellä nollaa. Kunhan taas lehdet putoaa puista, niin alkaa kaarteistakin näkemään vähän läpi...
Eli Summa summarum. Yksi pätkä muuttui tylsäksi. Jos ajan, noudatan rajoituksia. Mutta rajoituksista johtuen jätän mielummin väliin. Toinen pätkä on tylsä vain asutusten kohdalla. Siellä noudatan myös rajoituksia, mutta välipätkällä taas omantunnon mukaan.
-Tero-
Kyllä koitan ajella rajoitusten mukaan jos asutusta on tien reunoilla. Eriasia on sitten metsän läpi menevät tiet, mutta niissä nyt nuo rajoitukset ovat yleensä enemmän kuin 40.
Ennätys suljetulla alueella olevalla luotisuoralla soratiellä on GPS:n mukaan 162km/h. Vakaasti vielä kulki afrikan kameli.
Ennätys suljetulla alueella olevalla luotisuoralla soratiellä on GPS:n mukaan 162km/h. Vakaasti vielä kulki afrikan kameli.