Murheiden viikonloppu

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ola kirjoitti: Pyöräkuski taisi muistaakseni satuttaa itsensä aika hyvin tuossa rysäyksessä.
No ehkä se ei ollut kuitenkaan sama tapaus. Se kaveri kuoli, josta se meidän Survival esimerkki oli.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
vuohi
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 30, 2004 6:24 pm
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vuohi »

Pekkavee kirjoitti:
vuohi kirjoitti:
lisää se gepsi turvallisuuttakin tavallaan. jos on kunnollinen kartta näytöllä näkee tulevien mutkien jyrkkyyden ja osaa sovittaa vauhtinsa sopivaksi.
No voi vitsi, jos tota pyörää aletaan vaan GPS näytöltä ajamaan.
"näkee tulevien mutkien jyrkkyyden".
Oletko koskaan ollut ennakoivan ajon kurssilla tai jossain ajokoulutuksessa? :? :?

Ei siellä GPS:ssä näe liikennetilannetta ja muita tielläliikkujia, vaikka traktoreita. Eikä sieltä näe tiellä olevia kiviä eikä monttuja. Ja mutkien jyrkkyyden näkee maisemasta, puhelinpylväistä, metsän reunasta, ojien suunnasta ja monista muista asioistsa. Ja jos ei näe on syytä hiljentää vauhtia.

Suurimmat ongelmat tien havainnoinnissa tulee siitä, kun katsellaan jonnekin muualle, vaikka GPS:ssään tai karttaan. Eilenkin olin ihmeissäni, kun edelläajava ei nähnyt poroja keskellä tietä, mutta se johtui siitä, kun kaveri katseli bensa-aseman mainoskylttiä, kun bensaa piti löytää. No onneksi ei törmännyt niihin poroihin.

Pekka
:shock: :shock: :shock:


nojoo meni ehkä vähän yli tuo gepsi juttu :D
pärrästä fotoja ----> http://www.motot.net/galleria/5065
Avatar
vuohi
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 30, 2004 6:24 pm
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vuohi »

nyt tuli kyllä joku konevika tähän kun tuli ton verta monta kertaa toi :?
pärrästä fotoja ----> http://www.motot.net/galleria/5065
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

vuohi kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti:
vuohi kirjoitti:
lisää se gepsi turvallisuuttakin tavallaan. jos on kunnollinen kartta näytöllä näkee tulevien mutkien jyrkkyyden ja osaa sovittaa vauhtinsa sopivaksi.
Ei siellä GPS:ssä näe liikennetilannetta ja muita tielläliikkujia, vaikka traktoreita. Eikä sieltä näe tiellä olevia kiviä eikä monttuja. Ja mutkien jyrkkyyden näkee maisemasta, puhelinpylväistä, metsän reunasta, ojien suunnasta ja monista muista asioistsa. Ja jos ei näe on syytä hiljentää vauhtia.


Pekka
:shock: :shock: :shock:


nojoo meni ehkä vähän yli tuo gepsi juttu :D
Ei välttämättä.

Kyllähän se tien kaartuminen ennustetaan/katsotaan etupäässä niinkuin Pekkavee sen kirjoitti. Mutta jos maaston mukaan tie näyttäisi menevän toiseen suuntaan ja GPS:n näyttö näyttää mutkaa päinvastaiseen suuntaan niin silloin myös vauhti pois.

Ei sitä GPS:ää voi milloinkaan pitää liikenneturvallisuutta parantavana laitteena vaan enempi päinvastoin. Toisaalta sillä on helppo ohjata pelastushenkilöstö oikealle paikalle kun kertoo vain kordinaatit.

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Joskus pitkällä suoralla tulee paahdettua melkoistakin haipakkaa ja silloin tuosta kartta GPS:stä ainakin on apua, kun osaa jo varautua seuraavaan mutkaan. Tietää siis oudollakin tiellä jo ennakolta mistä ja mihinpäin tie kääntyy.
Kura lentää...
Avatar
tuomas996
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 12:05 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuomas996 »

Ei siinä, kiitos Raimolle ja tourin tiimille hyvästä huolenpidosta. Hommassa ei loppujen lopuksi käynyt mitenkään, paikat jumissa jne. Kypärässä oli takaraivon puolella n.sentin kokoinen reikä, eli hyvin oli paukkunut. Ei kumma että taju lähti..

Se paikka oli aika mielenkiintoinen. Gepsinatinaa tuli jo, kyseessä oli kuitenkin kartta. Ei mulla ole vieläkään mitään karttanäyttöistä brassailulaitetta.. Siihen aikaan karttateline oli puutteellinen sekä liian alhaalla, jolloin katseen siirto kartta-tie kesti (liian) kauan. Opiksi on otettu, kaikin tavoin.

Tapahtuma yhteenvetona:: Katsoin karttaa,katsoin tietä, tielinja näytti jatkavan suoraan myös nypyn jälkeen (sähkölinja + suoraan jatkuva tie näkyvissä!). Ei muuten jatkanut. K.o.paikka olisi esim. rallisprinteissä autohommissa 100% ulosajopaikka. Todella petollinen.

Shit happens, aineellisilla vaurioilla onneksi selvittiin.
Kaikesta onneksi oppii jotain...

-t
-tkk
A&KTM
Viestit: 306
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 12:47 pm
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja A&KTM »

GPS:n sijoitus varmaan ratkaisee pitkälti kuinka voimakas häiriötekijä ajamiseen tulee. Itsellä ainakin ART:llä peilinvarressa olevan laitteen tuijottelu haittas ajoa ihan tuntuvasti, sit kun sitä ei jaksanut katella niin mentiin "pari" risteystä pitkäks. GPS:n/kartan sijoittaminen ylös näkökenttään vähentänee häiriövaikutusta huomattavasti, valmiiksi tehdyllä reitillä ääniohjaus voisi poistaa häiriötekijän kenties kokonaan, mutta ajoturvallisuutta lisäävää laitetta ei gps:stä ihan helpolla saa. Tämä on tarkoitettu ennemminkin mielipiteeksi kuin totuudeksi. 8)
Antti
Ola
Viestit: 301
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 11:58 pm
Pyörä: @RD-07A
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Ola »

Pekkavee: Joo, ei taida sittenkään olla sama tapaus...siinä kun ei kuski sentään henkeänsä menettänyt. Ikäviä tapauksia molemmat kylläkin...
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Olen kyllä nyt vähän kahta mieltä tuosta gepsistä. Sanoisin kyllä että vierailla teillä se tosiaankin kertoo aika paljon minkälaista mutkaa on tulossa, mutta ei todellakaan sitä, kuinka lujaa niihin voi ajaa! Kartta on mulla ollut myös joskus mukana, mutta kun sille ei ole telinettä eikä mopossa ole mitään katteita edessä, niin se on niin alhaalla, ettei sitä voi katsoa kuin paikoiltaan. Gepsin taas saan sen verran ylös ja keskelle, että sitä voi vilkuilla - ainakin niillä vauhdeilla joilla minä ajan! Sitten kun sitä alkaa räpeltämään, niin mennään tuurilla! Ei tosiaankaan mulla riitä osamäärät keskittyä ajamiseen ja sen härvelin näppylöitten räpläämiseen.

Sähkölinjojen seuraaminen pikkuteillä on aika petollista! Metsän reunat, maastoleikkaukset, puuston muuttumiset ja cumulonimbuksien seuraaminen on aktiivista ajamista, joka on käsittääkseni enemmän, kuin aika tärkeää.

Kuinka moni muu on löytänyt mukavaa puolitoistakaistaista hiekkatietä ajaessaan nyppylän takaa keskeltä kurvia vastaan tulevan maataistelukoneen, eli jättitraktorin levikepyörillä kylvökone/paalain/muu helvetinkone perässään??! Ei jää paljon tilaa sisäkurviin - ja sittenkin pitäisi ottaa huomioon, että siinä kurvissa olevan ison kiven takana saattaa pikkulapsi mutkitella vielä fillarillaan! Ei siitä pelasta gepsi, tutka tai absi - kaasukahvan asento ennen tilannetta ratkaisee paljon.

A valitti aiemmin että gepsin sijoitus häiritsi ajoa ART:lla. Siinä taas näkee, että asiat on aika pienestä kiinni, kun minun mielestäni ko. sijoitus vaikutti hyvinkin pätevältä. Tosin itse olen huomannut, että jos joutuu vilkuilemaan hiukankin sivuun, niin se pahentaa asiaa. Niinkuin A:kin joskus huomasi: tekniikasta ja sen melko hyvästä sijoituksesta huolimatta nukuin aina välillä ajaessani, eli en seurannut missä mentiin...:wink:

Siis edelleenkin minun mielipiteeni on gepsin kannalla - kunhan siitä ei innostu liikaa!
Taas menossa jonnekin...
Avatar
Raimo
Viestit: 1275
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Tuomas996 kirjoitti:Tapahtuma yhteenvetona:: Katsoin karttaa,katsoin tietä, tielinja näytti jatkavan suoraan myös nypyn jälkeen (sähkölinja + suoraan jatkuva tie näkyvissä!). Ei muuten jatkanut. K.o.paikka olisi esim. rallisprinteissä autohommissa 100% ulosajopaikka. Todella petollinen.
Niinpä. Harmi, ettei minulla ole ko. paikka missään kartalla muistissa, jotta osaisi varoa sen tulevaisuudessa kun tuolla liikkuu. En muistanutkaan että sun kypärässä oli ihan reikä, mutta niinhän se meni. Mutta sen kuperkeikan jälkeen hommasin hartsarit itsellenikin, ja viime syksynä ne pelasti yhden kerran solisluun...Vaikka olkapää on vieläkin päivittäin kipeä :(

Kartan ja/tai gepsin sekä karttagepsin kanssa pitää opetella sitä oikeaa aikaa lukemiseen. Jos ei ole selvää väylää edessä, niin silloin pitää löysätä vauhtia ja sitten vilkaista navigointiapua.

Oudolla pätkällä mutkaan tullessa kannattaa hiljentää vauhtia niin, että saa pyörän pysäytettyä näkyvällä osalla. Ja mikäs sen hauskempaa, kun mutka avautuu, niin vääntää sitten kahvasta hiukan pyörää luistoon :)
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
tuomas996
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 12:05 pm
Pyörä: R1200GSA
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja tuomas996 »

Ei sähkölinjojen mukaan mennä, vaan maaston. Tuossa se vaan oli yhtenä lisämaastomerkkinä.. Tyhmä ei saa olla, jos vauhtia aikoo pitää.

Oma moka, josta onneksi saa opikseen vähän muutkin.
:wink:
-tkk
Avatar
vuohi
Viestit: 183
Liittynyt: To Syys 30, 2004 6:24 pm
Paikkakunta: tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vuohi »

tuli mieleen tilanne viime kesältä minkä olisi voinut välttää gepsiä tai karttaa välillä seuraamalla. ajoin kohtuullisen leveää ja hyväkuntoista sorasuoraa huskvarnan kevarilla missä alla nappularenkaat noin 80km/h marssivauhtia eteen tuli pieni mäen nyppylä jonka yli ei nähnyt tietä mutta kun ei puitakaan näkynyt edessä kasvavan oletin että tie jatkuu hidastin mäen päälle tultaessa vähäsen ja ja kun näin nyppylän yli huomasin että tie ei jatkakkaan suoraa vaan siinä on jonkin sortin kapea avohakkuu (varmaan ajattelivat tehdä tietä siittä eteenpäin) ja siinä pieni polku suoraa tien suuntaisesti jarruttelin minkä kerkesin ja siirryin jatkamaan polkuapitkin :lol: aika möykkyjä oli polulla vauhtiini nähden mutta pystyssä selvittiin.
pärrästä fotoja ----> http://www.motot.net/galleria/5065
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

vuohi kirjoitti:... siinä pieni polku suoraa tien suuntaisesti jarruttelin minkä kerkesin ja siirryin jatkamaan polkuapitkin :lol: aika möykkyjä oli polulla vauhtiini nähden mutta pystyssä selvittiin.
Joo mulle kävi vähän samalla tavalla viime syksynä. Luin tietä vähän väärin ja edessä olikin märkä savinen kurvi oikealle. Savi oli tullut traktorista, joka oli tullut pellolta. No ei muuta kuin jarrut pohjaan. Vauhti ei hidastunut juuri ollenkaan, kun mulla oli ABS:ssät päällä. Ajauduin suoraan sinne pellolle, mistä se traktori oli tuonut sitä savea. Mietin miten tässä käy siinä nurmella luistellessa, mutta onneksi pyörä pysähtyi muutama metri ennen aurattua perunapeltoa, josta en olisi varmaan koskaan päässyt pois.

Sen jälkeen en ole käyttänyt ABS:ssiä hiekkateillä.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
viitapiru
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Syys 19, 2005 6:37 pm

Läheltä piti

Viesti Kirjoittaja viitapiru »

Terve, uusiokirjoittaja kun olen en oikein tiedä kuuluuko tämä tähän threadiin mutta kumminkin pieni ja toivottavasti opettavainen(?) tarina...

Muutama suvi siitä on jo ehtinyt kulua, kun hikisen mettälenkin jälkeen vetelin happea (poltin tupakkia, siis) avolouhoksen reunalla ja kattelin täysin muissa maailmoissa liplattavaa vedenpintaa.

Keräsin roippeeni ja suuntasin mopon nokan kohti kotia, reilu sata vauhtia huonokuntoisella pakollisella asvalttipätkällä - ja sitten oikea silmäkulma kertoo että jotain tulee puskasta eteen. Tiukka puristus sarvista ja "hyvästi paha maailma ajatus" kävi mielessä. Sitten TUMPS ja ei mitään, pyörä jatkaa matkaa ja mies on pystyssä päällä - mihin ajoin?

Jarrut kiinni ja kupoli ympäri kuin pöllöllä noin 180 astetta siis.... höyheniä leijuu koko tien leveydeltä ja jostain kuuluu sihinää ja tip-tip-tip.
http://hydroala.com/~mikko/verialusta.html

Iskarit tippui verta ja syylärissä oli sisällöt .. tai se mitä fasaanista oli jäljellä - kattoin että fasaanille ei oikeen ollut enää mitään tehtävissä (lyhyt rukous korkeintaan) ja jatkoin matkaa. Kohta alkoi kumminkin kädet täristä niin peevelisti että oli taas laitettava tupakki palamaan...

Olisiko se voinut olla jokin isompi elukka? Vaikka peura.. Onneksi ei ollut, silläkerralla...

Mikko

ps. kissalle kelpas syylärikypsennetty mettänelävä.
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Voi voi kun menit herkun kissalle syöttämään... :(! Oliko mennyt niin huonoon kuntoon?
Taas menossa jonnekin...
Vastaa Viestiin