Verenluovutus.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Hinku.
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2007 10:19 pm
Pyörä: Honda nx650
Paikkakunta: Kontiolahti/Konnevesi

Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

Tämä nyt vähän menee ohi aiheen, mutta tarkoitus olisi hyvä!
Mutta saapi tämän poistaa, jos aiheuttaa pahaa verta. : )

Kävin keskiviikkona verenluovutuksessa. Ryhmäni veri (A-)oli kuulemma vähissä,
oikein puhelimitse kutsuttiin luovuttamaan. Minä kuuliaisena tyttönä menin,
joskus kutsuttu kortillakin, mutta soitto tuntuu ainakin miun kohdalla olevan
tehokas tapa. Luovutuskertoja taitaa miulla olla 14.

Tuli siellä makoillessa mieleen, että kun olisi joku samanhenkinen kaveri, joka
sillon tällön asiasta muistuttaisi, niin tulis käytyä useammin. Toimistotöissä
Joen kaupungissa ollessa käytiin luovuttamassa työkavereiden kanssa, joku aina muisti
että eikös käytäs. Naiset saa luovuttaa 3 kk:n välein, ja miehet 2 kk:n.
Aloin käymään läpi tuttavapiiriä, eikä mieleen tullut KETÄÄN luovuttajaksi sopivaa:
aneemisia, lääkittyjä, liian vanhoja tai liian nuoria, tai sitten piikkikammoisia.
Sitten tuli mieleen Pohjolan raavaat Kurapyöräilijät! : ) Siinäpä oiva sakki vereviä
prihoja!

Itse olen ollut kaksi kertaa leikkauksessa. Olis kai toisessa luiskahtanu henki
ilman niitä veripussukoita, joita ihmiset on vapaaehtoisesti täyttäny.
Ja siellähän ne leikkelee koko ajan lääkärit, ja uutta on jonossa. Kursiihan hyö
kokoon meitäkin motoristeja.

Veripalvelun täti kyseli siinä pistäessään, että sattuuko. Sanoin että vähän, mutta
että varmasti vähemmän kuin sitä, joka tätä verta saa.
Ei kaikki halua, eikä pysty luovuttamaan, ja se on ihan okei, tietenkin. Mutta koska
tälle palstalle kirjottavia, ja tätä lukevia on aikamoinen joukko, niin haastaisin nyt teidät
veritalkoisiin. : )
Käykää luovuttamassa.
Se ei satu, kestää noin 20 minuuttia, ja sen jälkeen on tosi hyvä mieli! :D
Ja sitten siellä tarjotaan kahvit. Veripalvelun täti sanoi, että se ois oiva treffauspaikka:
Miks mennä kahvilaan, kun SPR tarjoaa ilmaiset kahvit. Tosin tietyin ehdoin. :)

Mie ihan häkellyin, kun sieltä soitettiin. Harvoin tuntee itsensä niin tarpeelliseksi.

http://www.veripalvelu.fi/
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Hieno asia. Hyvä että muistutit.

Olen käynyt jotain 25 kertaa.

Smotolla on myös kampanja asiasta.
http://www.smoto.fi/index.php?option=co ... &Itemid=39

Menkää ihmeessä. :lol: :lol: :lol:
Minäkin menen, useammin tänä vuonna kuin ennen, kun sinä Hinku muistutit. Kiitos

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Tosporado
Viestit: 385
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 3:00 pm
Pyörä: Triumph Speed Triple 1050

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Tosporado »

Monta kertaa oisin mielelläni mennyt, kun meidän työpaikalla niitä järjestetään, mutta eivät huoli. Ei ole tarkoitettu sinkuille tuota.

Ja irtosuhteista en helpolla luovu :)
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja TTA »

Hyvä asia mut meni itseltä se "hyväntekeväisyysmieli" kun selvis että spr MYY veren Tanskaan jossa joku firma tekee siitä plasmaa ja muita verituotteita ja MYY ne tämän jälkeen sairaaloille. Toki verituotteiden valmistamisesta pitää saada korvaus mutta olishan se reilua että jos luovutan kotikunnassani verta saisi kotikuntani sairaala siitä jotain etua.
Itse toivoisin että veri palautuisi Suomeen vain jalostuskustannuksilla korotettuna mutta epäilyttää että spr-vetää välistä, Tanskalaiset vetää välistä ja lopulta sairaalat saavat ostaa verituotteet kalliiseen hintaan.

Tämä vaikerrus ei poista veren tarvetta eikä sitä että sitä ei saa muualta kuin ihmisiltä mutta ihan täyttä hyväntekeväisyyttä koko ketju luovuttajalta tarvitsijalle ei ole vaikka luovuttaja antaa verensä ilmaiseksi.

Menkää silti luovuttamaan!
Hinku.
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2007 10:19 pm
Pyörä: Honda nx650
Paikkakunta: Kontiolahti/Konnevesi

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

Tosporado kirjoitti:Monta kertaa oisin mielelläni mennyt, kun meidän työpaikalla niitä järjestetään, mutta eivät huoli. Ei ole tarkoitettu sinkuille tuota. Ja irtosuhteista en helpolla luovu :)
Entä jos harrastaisit irtosuhteita vaan neljän kk:n välein? :P Sillon vois luovuttaa. :D

TTA:n kertoma veren Tanskan matkasta on kyllä vähän ikävää luettavaa, jos pitää
paikkansa. Miks ihmeessä Tanskan kautta? Eikö niitä separaattoreita nyt yhtään lähempänä ois?
Mistä tuo tieto on peräisin? No, oli miten oli, minulle itselleni on sama että
kuka veren saa, tai missä. Meni sitten Inariin tai Rymättylään.

Taidan laittaa säpoa veripalveluun. Kai sillä joku osaa sanoa, kuin on asian laita. :|
Avatar
NiKu
Viestit: 432
Liittynyt: Ti Joulu 19, 2006 11:43 am
Pyörä: EiOo vielä..
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja NiKu »

Kyllä pitäis mennä luovuttaan. Mut ei ole vaan tullu käytyä, kait se piikkikammo vähän tässäkin takaraivossa. :roll:
Onhan se ihan terveyssyistäkin välillä hyvää "uusia verta".. näin oon jostakin kuullu ainakin.

Vois ottaa semmonen käytäntö et kun vaihtaa mopoon öljyt, niin vaihtais kuskiinki litkut samalla :mrgreen:
..kunhan sen mopon sais hankittua ens.. :x
Ei mopoilla tänäkää vuonna..
Avatar
hako
Viestit: 315
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 9:58 pm
Pyörä: Puolimaastomopoja
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja hako »

Olen ollut aika monta kertaa paikalla onnettomuustilanteessa, joiden jäljiltä ei ilman verta ja verivalmisteita olisi enää noustu. Useampikin lähipiirin ihminen on myös tankattu takaisin tolpilleen.

Käykää ihmeessä. Siellä veriarvoketjussa ei kummoisia voittoja raavita - sen takia ei todellakaan kannata ryhtyä boikottiin.

Muistakaa samalla kun laittelette sen säännöllisen luovutusmuistutuksen kalentereihinne tehdä hoito- ja elinluovutustestamentit. Minut ainakin saa purkaa varaosiksi jos oma kone laukeaa.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

hako kirjoitti: Muistakaa samalla kun laittelette sen säännöllisen luovutusmuistutuksen kalentereihinne tehdä hoito- ja elinluovutustestamentit. Minut ainakin saa purkaa varaosiksi jos oma kone laukeaa.
Joo, toi oli hyvä pointti. Minullakin on ollut jo pitkään se elinluovutustestamentti-kortti lompakossa.
Niitä saa apteekeista ja isompia määriä vaikka kerholle tuolta.
http://www.lahjaelamalle.net/

Tilasin niitä jokin aika sitten myös meidän kerholle ja semmoisen telineen, johon ne voi laittaa vaikka pöydälle jakeluun.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Yari
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 5:05 pm
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: PK-seutu

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Yari »

Kävin toissaviikolla luovuttamassa verta ja innostuin sen verran että pistin haastetta eteenpäin duunikavereille. Toistakymmentä kertaa on kokemusta eikä se ole mikään paha rasti. Joillekin piikittäminen tekee pahaa mutta he tietänevät sen itse.

Testattavaksi sinne ei kannata mennä (paitsi hemoglobiinin testaukseen) ja hyvä olisi etukäteen lukaista läpi veripalvelun sivuilta tiedot siitä mitä rajoituksia on verenluovutukseen. Esim. itse en voi luovuttaa kesällä kun on allergiakausi.

Veripalvelu on voittoa tavoittelematon ja niiden nettisivuilta löytyy tietoa siitä mitä verelle tapahtuu luovutuksen jälkeen. Vain plasma jalostetaan ulkomailla (Hollanti ja Itävalta), punasolut ja verihiutaleet valmistetaan veripalvelussa. Veren myynnillä sairaaloille katetaan toiminnan kulut. Kaikki Suomessa luovutettu veri käytetään suomessa. Kuulostaa ainakin minun korviini hyviltä periaatteilta.

Suosittelen. Takuuvarmasti tulee hyvä mieli. Ja jos tuo ei riitä motivaatioksi niin veripalvelun tytöt on nättejäkin, ainakin Kivihaassa :P
Käyn halki erämaan, ja löydän uuden joen, juon vettä joka kirkasta on ja viileää
-JL-
Avatar
JJ
Viestit: 361
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Pyörä: BMW R1200 GSA
Paikkakunta: Iitti

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja JJ »

1980-luvun lopulla tapahtui Armenian maanjäristys ja sen seurauksena jonkin sortin humanitaarinen kriisi. Verenluovutukseenkin houkuteltiin tuolloin ja niin sitä tuli köyhänä opiskelijana pullakahvipalkalla tartuttua tarjoukseen. Siitä lähtien on tullut käytyä ja eiköhän sitä noin ison gessun tankillisen verran ole valuteltu pussiin. Seuraava hyvä tavoite voisi olla tuo Adv-tankki... :lol:

Kuten edelläkin on jo todettu, varmasti jää käynnistä aina hyvä mieli, vaikka ei ole itse vielä koskaan verta tarvinnutkaan. Tämä meidän vapaaehtoisuuteen perustuva luovutussysteemi, missä raha ei ole kuvioissa, on tosi arvokas asia ja sen eteen kannattaa kerran-pari vuodessa kääriä hiha ylös!
"Siistiä ja huoletonta on BMW:llä ajo, ei koskaan mitään likaisia ketjuhommia eikä kustannuksia, sillä kartiopyöräveto on ikuinen" (BMW mainosteksti 1931)
ekes
Viestit: 375
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2008 6:59 pm
Pyörä: Desert Express
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja ekes »

Juu, hyvästä asiastahan tässä on kyse. Sitä paitsi koskaan ei tiedä, että milloin sitä saattaa itsekin tarvita "tankkausta". Veripankissa taitaa olla nykyään hyvin usein matskut hälytysrajalla, kun kutsuja on tullut säännöllisesti.

Itse olen käynyt luovuttamassa vuosien ajan kerran tai pari vuodessa - aina kun olen ollut kaupungilla ja ilmaiset kahvit on ollut paikallaan. Viime vuonna kävin neljä kertaa ja lipsahti hemoglobiini (taimikäsenytolikaan) alle 140:n, käskivät pitää muutaman kuukauden tauon ja napsia rautatabuja. Sitä nyt sitten teen, vapun jälkeen taas rivissä - toivottavasti.
Avatar
Hösö
Viestit: 585
Liittynyt: To Syys 28, 2006 7:55 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: ROLLOBABY<3

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Hösö »

Nostetaampa tätäki!

Itte kävin tänään ekan kerran luovuttamassa. Ja jännä homma se, ku ihmiset on sanonu että siitä tulee hyvä mieli jälkeen päin, niin kyllähän siitä tulikin! Piti jo käydä syksyllä puolenkilonpikalaihutuskuurilla, mutta silloinen syysflunssa esti "öljynvaihon" :|

Tästä tulee kyllä tapa meikälle!


ps. 4.5dl pussi täytty ajassa 6min 39sek. Kellä on pohjat? :mrgreen:
MunaPussiRacingTeam!

Troy Lee:n kypärät ja vermeet!

LifeOfHösö

Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Hösö kirjoitti:ps. 4.5dl pussi täytty ajassa 6min 39sek. Kellä on pohjat? :mrgreen:

Mieki kysyin kerran tuota aikaa eräältä naishoitajalta, kun tuntu pussi täyttyvän niin äkkiä ja hän tuumas vaan, jotta enhän mie sitä kerro ku te miehet saatte kisan aikaseksi joka asiasta :lol:

Muutaman kerran oon käyny, mut nyt oon pitäny vähä paussia, kun euroopan ulkopuolella matkailusta saa jonkinlaisen karenssin, niin meinasin olla sen puoli vuotta luovuttamatta.
Hinku.
Viestit: 380
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2007 10:19 pm
Pyörä: Honda nx650
Paikkakunta: Kontiolahti/Konnevesi

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

Täytyy käydä miunkin jussin jälkeen.
Laitoin viime käynnillä muistutuksen puhelimeen,
eipä meinaa silti muistaa.

Laitan viestiä kun meen, jos vaikka järkkäis endurotreffit veripalveluun. :)
Avatar
lusmu
Viestit: 102
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 12:34 pm
Pyörä: ktm 625 sxc
Paikkakunta: lohja

Re: Verenluovutus.

Viesti Kirjoittaja lusmu »

tulipa sitä taas 6 vuoden jälkeen käytyä verta luovuttamassa.
ei ole väliä mihin menee kunhan tietää mistä tulee
Vastaa Viestiin