Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Osteri
Viestit: 62
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 10:37 pm
Pyörä: Kawasaki 650
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja Osteri »

Meillä vaimo kokkaa. Pääsääntöisesti näin. En oikeen ehdi kun kaljan ottaa jääkaapista kun vaimo on jo loihtinut mitä milloinkin. Hyvä näin, ehtii enemmän tuunata muuta mukavaa. Mutta pari juttua on ihan mun omaa erikoisalaa:

Teen seafood-risoton. Siksi koska jos en itse tee, niin en sitä milloinkaan saisi. Tämä on sellainen jossa pitää pyytää kaverit avuksi syömään, kun meillä muut on aika huonoja tällaista seafood kamaa syömään. Olen sen verran yksinkertaistanut, että siinä on selkeesti: mustekalarenkaita, seiti- tai lohikuutioita, isoja katkarapuja ja simpukoita (suolaliemi). Makua lisää pippuri, valkosipuli, sipuli ja tujaus kuivaa valkoviiniä. Muun valmistusohjeen löytää netistäkin.
Seafood paketteja saa valmiinakin kaupasta mutta jos laitan sitä kaikkein pienintä mustekalaa ja äyriäisiä, niin jää aika monella syömättä. Jotenkin tuo oma versio selkeimmillä lisukkeilla on vaan toimivampi ja makua kuitenkin on samalla tavalla - ehkä jopa paremmin.

Voileipäkakut; nämä on kivoja. Maistuu hyvälle kylmän oluen kanssa. Etenkin perjantai-iltaisin tuollaista on kiva väsätä, saahan siinä lasillisen jos toisenkin otettua ihan vaan luovuuden varmistamiseksi.

Graavilohi-ruisleipä; juu tämäkin on oikein sopiva pikkunälkään. Joku ruisleipäpala, siihen kiinni wasabi-tahnaa hieman, päälle normaali levite (Becel, voi..?), siihen graavilohiviipaleet ja pikku ripaukset sitruunaa/limettiä. Päälimmäiseksi pari viivaa majoneesia tuubista. A vot! Huuhdellaan kylmällä oluella.
Pari tuollaista auttaa kestämään yön yli.

Muuten pysyn kaukana keittiöstä.
Avatar
gixxerman
Viestit: 4786
Liittynyt: Pe Kesä 23, 2006 5:57 pm
Pyörä: 4xtohtori
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

1415453508829.jpg
Siitä pitäisi syntyä. Pullo on kokin voitelua varten
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Avatar
gixxerman
Viestit: 4786
Liittynyt: Pe Kesä 23, 2006 5:57 pm
Pyörä: 4xtohtori
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Palvikinkku,nam
Liitteet
1419417175067.jpg
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Minä kypsensin tänä vuonna kinkun keittämällä, kuorrutus uunissa. Minä-muoto siksi, että rouva olisi halunnut paistaa uunissa. Tuli kyllä niin mehevää ja mureaa, ettei ikinä ennen. Lopputuloksesta ei pysty päättelemään, onko köntsä keitetty vai paistettu.

Se ongelma keittämisessä on, että pitäisi olla kylpytynnyri tai vähintään kotapata, että saisi jonkin kokoisen kinkun mahtumaan. Kolomekiloinen nippa nappa mahtui kymmenen litran kattilaan upoksiin.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mökkiä lämmitelty ja takan hiilloksessa valmistui lounaaksi puolisen kiloa silakka fileitä, kaveriksi aurajuusto kermaperunat keittiön hellan uunissa ja lisukkeena pakastepussillinen sekavihanneksia. Palan painikkeena lumihanki kylmä koskenkorva ja jälkkäriksi iso lasillinen Stroh kermalikööriä, nam :P

Innolla odotan että pääsee iltapalan kimppuun, saunan ja hangessa pyöriskelyn jälkeen hellan uunissa haudutettua kasvisgratiinia ja naudan filettä. Muu perhe ei koskaan halua osallistua mökin lämmitykseen joten mä joudun hemmottelemaan itteäni ihan yksin, haittaakse? Ei mua ainakaan :mrgreen:

Kai se pitää yöksi laittaa karjalanpaisti uuniin hautumaan että porukat saa huomenna sapuskaattoria kun tulee mökille. Jos ei kelpaa niin saa tyytyä kämppäriin :lol:
Kylätason kurapyöräilijä.
AUH
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 15, 2015 9:38 pm
Pyörä: KTM lc4 640 enduro

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja AUH »

Jälkiuuni ruisleipää ja siihen päälle reiluhko sivallus voita,mätitahnaa,jalopeeno viipaleita,makkaraa ja juustoa ja juomaksi kylmää maitoa...ah että on hyvää! :mrgreen:
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tänään ei kokattu mitään mutta kävin siskon ja hänen miehen 60v synttäreillä missä heidän poika oli grillin ääressä. Siellä tirisi Harjun makkaratehtaan makkaroita eli hänen oman firman tuotteita, kävin sitten kaikki mukana olleet makkarat läpi lisukkeilla ja ilman. Harvemmin on tullut syötyä 7 eri makkaraa yhdeltä istumalta. Siihen jumalaisen hyvää täytekakkua päälle jota piti tietenkin hakea ainakin kerran lisää :P

Nyt voi sanoa että on kylläinen olo :mrgreen:

Mä ainakin tiedän mitä laitan seuraavalla kerralla grilliin kun meen mökille, on aikamoinen maku- ja laatuero isojen tehtaiden bulkkimakkaroihin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Perunoita keittelin... :oops:

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
_JPA_
Viestit: 665
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Koheltaja kirjoitti:Perunoita keittelin... :oops:
:shock:
Josko ensi kerralla aromipesässä leppoisa haudutus?
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Laitoin kilon herneitä likoon. Herkullista ja halpaa evästä tiedossa huomenna. Yksinkertaiset ruuat ovat siitä hyviä, että säästyy aikaa ajamiseen.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

_JPA_ kirjoitti:Josko ensi kerralla aromipesässä leppoisa haudutus?
Joo, pitää varovasti kurkata miten leppoisalla tuulella meidän aromipesä on... :mrgreen:
Kylätason kurapyöräilijä.
Viuh
Viestit: 1678
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Yksi suosikkini on kaalisoppa.
Puoli kattilallista vettä, sianlihaa, puolikas kaali, sipuli ja muutama peruna. Mausteeksi kokonaisia pippureita, suolaa ja reilu töräys siirappia. Lihoille ruskistus, raaka-aineet sekaisin ja muutaman tunnin hidas keittely. Ei haittaa vaikka menisi pidempäänkin.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Naudan Picanha. Eli, lehmän hännänheilutuslihas sieltä selän päältä.

Ensin grillissä rasvapuoli alaspäin n. puolisen tuntia, jotta 1,5cm. paksu läski alkaa sulaa, sitten muutamaksi tunniksi leppäloimusavustukseen.

Voe hyvää päevää kun on mainiota tavaraa! Verevä pehmeä paahtopaistimainen meininki, mutta lisänä upea rasvan pehmentämä täyteläinen maku!

n. 2 kg. pala. Kypsennyslämpötila n. 80-90C/muutama tunti. Kunnes lihan sisälämpö on n. 51C.

Pahoittelen lihaa halventavia huonoja kännykkäkuvia.
Liitteet
NaudanPicanha.jpg
Naudan_Picanha-51C.jpg
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja THä »

Koheltaja kirjoitti:Perunoita keittelin... :oops:
Vähän kun aikoinaan omat vanhemmat teki tomaattimuikkusäilykkeitä. Yksi purkki vuoti ja tukki yöllä painekattilan ylipaineventtiilin. Tuho ei ollut ihan tuollaista, mutta tomaattimuikkua oli aika laajalti keittiötä kun pannu poksahti. Hella kesti, mutta liesituuletin lähti..

Itse aloittelin sunnuntaina grillikautta ja käristin ribsejä ja purilaisia. Ribsit tietty ensin paistopussissa haudutettu ja grillissä päälle sopivan savuisaa BBQ-soossia. Mun puolesta saisi kesä jo tulla. Ei vaan ymmärrä miten nuo ribsit on jotain kympin/kilo, kun ulkofilettä saa jollain 7 eurolla. Pitänee ottaa oma sika..
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Mitä kurapyöräilijä kokkaa?

Viesti Kirjoittaja mek »

Onneksi joulu on jo ohi, kylmäsavulohi-smetanapizzaa leivinuunissa...Kuva
Vastaa Viestiin