Äänet kypäräkameraan?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Jari S
Viestit: 1148
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Äänet kypäräkameraan?

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Jatketaanpa täällä keskustelua joka meinasi mennä offtopicin puolelle tuolla
viewtopic.php?f=2&t=4972&start=390

Eli ongelmana on se että minun kypäräkamerassa ei ole sisäistä mikrofonia. Tallentimena käyttämäni Canonin (MVX1i) dv-kamera ei ota signaalia sisään ulkoisen mikrofoniliitännän kautta silloin kun nauhoitetaan kuvaa av-in pistokkeen kautta jonka kautta tuo kuva on kameralle otettava.
Av-in piuhassa on rca tyyppinen liitäntä äänikanavia varten johon olen yrittänyt kytkeä erillistä mikkiä adaptereiden avulla, mutta edes sisäisellä esivahvistimella varustettu mikki ei anna riittävän vahvaa signaalia jotta äänet saisi nauhalle.
Kytkennät ja kamera on testattu ja niissä ei ole mitään hämminkiä. Kannettavasta DVD-soittimesta saan äänet ja kuvan tallennettua tuon av-in:in kautta aivan normaalisti.

Nyt kaipaisin hyviä vinkkejä/ideoita millä konstilla saisin äänet noihin filmin pätkiin mitä kuvailen. Mitään kalliita PRO systeemejä ei ole varaa hankkia, mutta en ole liian nirso tuolle äänen laadullekkaan, kunhan saisi vain jotain pörinää tallennettua.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Avatar
hako
Viestit: 315
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 9:58 pm
Pyörä: Puolimaastomopoja
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Äänet kypäräkameraan?

Viesti Kirjoittaja hako »

Ota millä tahansa digitaalisella äänentallentimella haluamasi äänet talteen. Esimerkiksi uudehkon kännykän muistikortille äänitys toimii oikein hyvin, kunhan käärii luurin kahisemattomaan vaahtomuoviin ja laittaa sopivaan paikkaan koneen / tien ääniä tallentamaan. Itselläni on aikomus kokeilla Teneressä "takaposken" eli sen muovisen aavikkotankkimuotoläpiskän alle. Sieltä pitäisi saada erinomaisesti pöpötys kiinni, mutta riehakkaasti kuopiva takanenkin antanee omat mausteensa.

Reissua kuvatessa teet sitten klaffit alkuun, loppuun ja ehkä muutaman kerran pitkän tallennuksen välilläkin, eli kalautat sopivasti johonkin niin että ääni tallentuu tallentimelle ja kalaus näkyy kuvalla. Sitten vain rainaa tietokoneella leikatessa synkronoit kalausten perusteella äänen ja kuvan. Voila!
Avatar
Jari S
Viestit: 1148
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Äänet kypäräkameraan?

Viesti Kirjoittaja Jari S »

hako kirjoitti:Ota millä tahansa digitaalisella äänentallentimella haluamasi äänet talteen.
Varteenotettava vaihtoehto!
Tuo kännykällä äänitys ei meikäläisen luurilla onnistu, enkä olisi halukas sitä vielä vaihtamaan kun se moitteetta toimii.
Olisikohan noita jotain sanelukoneen tapaisia laitteita johon saisi tuon meikäläisen kravattimikrofonin yhdistettyä? Muistikortti tai sisäinen muisti tallenteen säilömiseen?
Toki tuollainen systeemi tuo vielä yhden lisä mööpelin päälle kytkettäväksi ja sammutettavaksi aina kuvatessa. Parempi olisi jos löytyisi jokin konsti nauhoittaa äänet suoraan samalle nauhalle kuvan kanssa.
Ellei sitten jostain mööpelistä löydy mikrofoniliitännän lisäksi rca-lähtöä joka antaisi äänen reaali aikaisena ulos, ja tuon kautta sitten saisi äänen tuohon av-in töpseliin? :roll:
Löytyisikö täältä ketään ääni eksperttiä jolla on tietoa noista äänitys "laitoksista"?
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Ande749
Viestit: 773
Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Pyörä: 12GS
Paikkakunta: Valkeala

Re: Äänet kypäräkameraan?

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Jari S kirjoitti:
hako kirjoitti:Ota millä tahansa digitaalisella äänentallentimella haluamasi äänet talteen.
Olisikohan noita jotain sanelukoneen tapaisia laitteita johon saisi tuon meikäläisen kravattimikrofonin yhdistettyä? Muistikortti tai sisäinen muisti tallenteen säilömiseen?
Monissa mp3-soittimissa on tuollainen sanelukonetoiminto. Eri asia on, kuinka monessa on jonkinlainen mikrofoniliitäntä mutta sisäinen mikki yleensä löytynee...
Avatar
Jari S
Viestit: 1148
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Äänet kypäräkameraan?

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Ande749 kirjoitti:Monissa mp3-soittimissa on tuollainen sanelukonetoiminto. Eri asia on, kuinka monessa on jonkinlainen mikrofoniliitäntä mutta sisäinen mikki yleensä löytynee...
Pitääpä googletella noita MP3 soittimia, jos vaikka löytyisi ulkoisen mikin liitännät jostain mallista. Ja jos vielä voisi kuulokkeilla kuunnella "livenä" tuota nauhoitusta, niin senhän saisi adapterilla sopimaan tuohon minun systeemiin.
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
jussimh
Viestit: 782
Liittynyt: Ma Tammi 22, 2007 7:37 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Äänet kypäräkameraan?

Viesti Kirjoittaja jussimh »

hako kirjoitti:Reissua kuvatessa teet sitten klaffit alkuun, loppuun ja ehkä muutaman kerran pitkän tallennuksen välilläkin, eli kalautat sopivasti johonkin niin että ääni tallentuu tallentimelle ja kalaus näkyy kuvalla. Sitten vain rainaa tietokoneella leikatessa synkronoit kalausten perusteella äänen ja kuvan. Voila!
Editoit sitten samanverran pykäliä siihen niinkuin oli terminaattori 2:sen pikku crossi pyörässä..... 8)
Aina kiireinen mansikanviljelijä
Avatar
Jari S
Viestit: 1148
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Äänet kypäräkameraan?

Viesti Kirjoittaja Jari S »

No nyt on ongelma ratkaistu :P
Kävin kodinkoneliikkeessä kyselemässä tyhmiä noista MP3 soittimista, ja loppujen lopuksi päädyin ostamaan digitaalisen sanelukoneen.
Ulkoiselle mikrofonille löytyy pistoke. Tallentaa äänen omaan sisäiseen muistiinsa, voi vaikka:
jussimh kirjoitti:Editoit sitten samanverran pykäliä siihen niinkuin oli terminaattori 2:sen pikku crossi pyörässä..... 8)
:lol: :lol:
Mutta parasta tuossa on että siinä saa äänen reaaliaikaisena ulos kuulokeliitännästä josta voin sen napata nauhalle, siis silloin kun en tahdo noita Jussimh:n mainitsemia lisä vaihteita 8)

Seuraavaan You tube pätkään on siis luvassa jonkinlaista pörinää ja suhinaakin, ei tartte levyjä soitella samalla :mrgreen:

Nyt muuten alkaa olla tuota piuhaa melkoinen määrä repussa kun virittelee tuota kamera systeemiä toiminta kuntoon, pitää varmaan alkaa teippaamaan ne jonkin sortin "johtosarjaksi".
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Avatar
Jani-SRI
Viestit: 272
Liittynyt: Ti Joulu 06, 2005 12:08 pm
Pyörä: 530exc,690RALLY
Paikkakunta: Chiang Mai, Thailand

Re: Äänet kypäräkameraan?

Viesti Kirjoittaja Jani-SRI »

jussimh kirjoitti:
Editoit sitten samanverran pykäliä siihen niinkuin oli terminaattori 2:sen pikku crossi pyörässä..... 8)

Kaiken lisaksi pyora on oikeasti nelari 80 honda xr, mutta leffassa muistaakseni on kaks tahti koneen aanet :roll: :mrgreen:
.....Ja kayntiin palmun alta :)
Avatar
Jari S
Viestit: 1148
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Äänet kypäräkameraan?

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Tällaista pörinää ja tuulen suhinaa tuolla minun systeemillä sitten tuli eka yrityksellä nauhalle.
http://www.youtube.com/watch?v=Y6u2u-hV ... annel_page
Linkin jo postasin tuonne kuvia ja videoita topikkiin, mutta laitanpa tähän nyt kuitenkin jos joku vaikka miettii vastaavan systeemin laittamista?
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
Vastaa Viestiin