Tuo nyt ei voinut pitää paikkaansa. Meillä on n 25 vuotta pidetty vapaa-ajan taloa talvet 7-8 C poissa ollessa. Aiempaan pumppujen piti itse rakennella tuo pudotusohjaus, uudemmassa on jo valmiina 8C. Ei mitään ongelmia sulatuksen kanssa eikä muutenkaan ja energiankulutus on linjassa lämpötilojen kanssa. Noita ite tehtyjä pudotusohjauksia tuli sitten tehtyä useampia muitakin.XL250R kirjoitti: ↑La Loka 18, 2025 5:51 pm .
Pitkän linjan pumppuasentaja kertoi, että energian kulutuksen ero ylläpito/normaali alimassa asennossa on aivan minimaalinen pumpun sulatustarpeen takia. Tämän uskoin ja olen toiminut sen mukaan. Mukava lämpötila myös talvella ja lompakko ei ole tyhjentynyt ainkaan lämmityksen takia.
Autotallin lämmitys talvella?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Urpo
- Viestit: 225
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
- Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Ei voi pitää paikkaansa? Puhutaanko ollenkaan samasta asiasta, väitetysti pienestä kulutuserosta ylläpitoasetus vs alin normaali.Urpo kirjoitti: ↑Ma Loka 20, 2025 7:55 am
Tuo nyt ei voinut pitää paikkaansa. Meillä on n 25 vuotta pidetty vapaa-ajan taloa talvet 7-8 C poissa ollessa. Aiempaan pumppujen piti itse rakennella tuo pudotusohjaus, uudemmassa on jo valmiina 8C. Ei mitään ongelmia sulatuksen kanssa eikä muutenkaan ja energiankulutus on linjassa lämpötilojen kanssa. Noita ite tehtyjä pudotusohjauksia tuli sitten tehtyä useampia muitakin.
Sulatuksessa ei toki ole mitään ongelmaa, mutta alempi sisälämpötila edellyttää erilaista järjestelyä sulatustoiminnon kohdalla, käytännössä puhallin maksimilla koko ajan.
Toinen juttu on mukavuus tai sen puuttuminen, mikäli rakentelutallista on kyse. 8-10C asteinen metalli tuntuu paljaalla iholla ihan toiselta kuin esim 14C asteinen. Itse maksan tuosta erosta mielellään parikymppiä lisää vuositasolla.
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Se on kyllä totta, että muutamaan kymppiin ei kannata kompastua. Ja laitetta hankittaessa ei edes muutamaan sataseen. Kunhan homma toimii, pitkään, ja on mukava olla siellä tallissa. Sehän on pääasia.
Ilppi on joka tapauksessa kokonaisedullinen, JOS se toimii.
Meillä on toiminut hyvin. Laitatin taannoin taloomme "kalliin" Fujitsun. Se pöhisi 18 vuotta tauotta ja häiriöttä. Ennen sen hajoamista tai väsähtämistä (joka olisi ollut mitä toden näköisimmin kohta edessä), vaihdatin sen tilalle pari vuotta sitten vastavan uuden "kalliin" Fujitsun.
Ja oikeasti hommahan on tullut pirun halvaksi per vuosi.
Ekan pumpun puhaltimeen vaihdoin kerran laakerit. Kustannus muutaman euron.
Kertahankintahinnan ja vähäiseksi jääneen ostetun sähköenergian lisäksi ei muita kuluja.
Ilppi on joka tapauksessa kokonaisedullinen, JOS se toimii.
Meillä on toiminut hyvin. Laitatin taannoin taloomme "kalliin" Fujitsun. Se pöhisi 18 vuotta tauotta ja häiriöttä. Ennen sen hajoamista tai väsähtämistä (joka olisi ollut mitä toden näköisimmin kohta edessä), vaihdatin sen tilalle pari vuotta sitten vastavan uuden "kalliin" Fujitsun.
Ja oikeasti hommahan on tullut pirun halvaksi per vuosi.
Ekan pumpun puhaltimeen vaihdoin kerran laakerit. Kustannus muutaman euron.
Kertahankintahinnan ja vähäiseksi jääneen ostetun sähköenergian lisäksi ei muita kuluja.
-
Urpo
- Viestit: 225
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
- Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Useamman pumpun vuosikymmenien kokemuksella useammanmerkkisillä pumpuilla sulatus ei vaatinut mitään mitään erikoisjärjestelyjä. Tuo +8 on tietysti se poissa-lämpötila tyhjälle rakennukselle oli se sitten kesämökki tai verstas. Vaatii tietysti jonkinlaista ennakointia kun haluaa sinne normaalilämpötilan sillä pumpulla. Etäohjaus kesämökillä ja autotalli toiminee ihan paikalliskytkimelläkin. Tietysti jos on tottunut toimimaan kaikkimulleheti-periaatteella niin silloin voi siitä maksaakin että tila on aina lämmin.XL250R kirjoitti: ↑Ma Loka 20, 2025 11:05 amEi voi pitää paikkaansa? Puhutaanko ollenkaan samasta asiasta, väitetysti pienestä kulutuserosta ylläpitoasetus vs alin normaali.Urpo kirjoitti: ↑Ma Loka 20, 2025 7:55 am
Tuo nyt ei voinut pitää paikkaansa. Meillä on n 25 vuotta pidetty vapaa-ajan taloa talvet 7-8 C poissa ollessa. Aiempaan pumppujen piti itse rakennella tuo pudotusohjaus, uudemmassa on jo valmiina 8C. Ei mitään ongelmia sulatuksen kanssa eikä muutenkaan ja energiankulutus on linjassa lämpötilojen kanssa. Noita ite tehtyjä pudotusohjauksia tuli sitten tehtyä useampia muitakin.
Sulatuksessa ei toki ole mitään ongelmaa, mutta alempi sisälämpötila edellyttää erilaista järjestelyä sulatustoiminnon kohdalla, käytännössä puhallin maksimilla koko ajan.
Toinen juttu on mukavuus tai sen puuttuminen, mikäli rakentelutallista on kyse. 8-10C asteinen metalli tuntuu paljaalla iholla ihan toiselta kuin esim 14C asteinen. Itse maksan tuosta erosta mielellään parikymppiä lisää vuositasolla.
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Niin tai näin, vaikkapa sitten kaikkimulleperiaatteella, ( erikoinen toteamus sinulta tässä kohdassa ) lämpöpumput hoitavat sulatuksen automaattisesti, mutta riippuen käyttäjän valitsemasta lämmitysasetuksesta, toimintatapa mm puhaltimen nopeudenhallinnassa on valintojen välillä hyvinkin erilainen. Ns ylläpitolämpötila-asetuksissa useimmat pumput automaattisesti siirtyvät käyttämään puhallinta täysillä tai melkein täysillä.Urpo kirjoitti: ↑Ti Loka 21, 2025 9:24 pm
Useamman pumpun vuosikymmenien kokemuksella useammanmerkkisillä pumpuilla sulatus ei vaatinut mitään mitään erikoisjärjestelyjä. Tuo +8 on tietysti se poissa-lämpötila tyhjälle rakennukselle oli se sitten kesämökki tai verstas. Vaatii tietysti jonkinlaista ennakointia kun haluaa sinne normaalilämpötilan sillä pumpulla. Etäohjaus kesämökillä ja autotalli toiminee ihan paikalliskytkimelläkin. Tietysti jos on tottunut toimimaan kaikkimulleheti-periaatteella niin silloin voi siitä maksaakin että tila on aina lämmin.
Perusasetuksessa pumppu käyttää puhaltimen kaikkia nopeuksia automaattisesti, kovia nopeuksia yleensä vain lyhyesti sulatuksen yhteydessä.
Erikoista, että usean pumpun vuosikymmenien ( siis monikossa ) kokemuksen jälkeen, pumppujen perustoiminta on noinkin paljon hakusessa. Onneksi on ja off nappulat erottuvat selvästi astevalinnan lisäksi, niin asiantuntijakin pärjää.
-
Urpo
- Viestit: 225
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
- Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Niinkuin aiemmin mainitsin, niin vanhempiin pumppuihin tuo matalalämpötila-asetus on minulla tehty lämpöanturia vastuksella huijaamalla ja ohjattu erillisellä termostaatilla. Ei siis pumpun omalla pudotusohjelmalla. Samalla periaatteella on myös uudemmissa vaikka niissä onkin se +8 nappi kaukosäätimessä.
Jos nyt pitää vielä selitellä kirjoittamiani niin ensimmäiset 2001, siis yli 2 vuosikymmentä sitten, pumppuja 6 kpl 4 merkkiä.
En nyt pyrkinyt täällä neuvomaan, kerroinpa vain kokemusperäistä tietoa. Ehkä sitten pitkän linjan asentajat ovat kuitenkin kokeneempia, kuin tekniikan harrastaja.
Jos nyt pitää vielä selitellä kirjoittamiani niin ensimmäiset 2001, siis yli 2 vuosikymmentä sitten, pumppuja 6 kpl 4 merkkiä.
En nyt pyrkinyt täällä neuvomaan, kerroinpa vain kokemusperäistä tietoa. Ehkä sitten pitkän linjan asentajat ovat kuitenkin kokeneempia, kuin tekniikan harrastaja.
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Miten olet verrannut kokemusperäisesti, että väite matalan ylläpitolämpötila-asetuksen ja matalan normaaliasetuksen pienestä sähkönkulutuserosta on väärä? Entä miten kokemuksella kerrot minun olevan kaikkimulleheti-ihminen, kun kerron noudattavani monimerkkiammattiasentajan neuvoa, vaikka tiedän sen maksavan korkeamman lämpötilan takia muutaman kympin vuodessa enemmän? Tämä tästä, jokainen tyylillään.
- mek
- Viestit: 2723
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
- Pyörä: V-Strom 800 DE
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Mulla on 10 m2 läpimässä mopotallissa (hyvin eristetty, kuin talo) tavallinen 800 W sähköpatteri ja pyynti 8 astetta. Samanlämpöisiä (ilmatieteenlaitoksen lämmitystarveluvut) verraten kulutus on noin 1 000 kWh/v. Pieneen talliin hyvä ratkaisu ja helppo nostaa 15:een ruuvailuja varten.
-
markusj
- Viestit: 255
- Liittynyt: To Huhti 21, 2005 4:55 pm
- Pyörä: T7, XC290
- Paikkakunta: Länsi-uusimaa, Pohjois-savo
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Jaahas. Paljon hyödyllistä ajatusta tarjolla tästäkin aiheesta.
Eihän torpata foorumin perinteistä hyvää ja kunnioittavaa tapaa nykyisen somehässäkän jalkoihin.
Eihän torpata foorumin perinteistä hyvää ja kunnioittavaa tapaa nykyisen somehässäkän jalkoihin.
-markus-
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Mulla on vanhassa navetassa (n.100m3), vanha (n.15v) Mitsubishi GA35 yhden talven pitämässä lämpöjä yllä.
Viime talvella pysyi +5°C lämmöissä ihan ajamalla kolme tuntia per päivä +20°C pyynnillä.
Tuohon tuli nyt viriteltyä pörssisähkö-ohjaus tulevaa talvea ajatellen. Haetaan halvis 8h jakso jolloin ajetaan.
Samalla tuli myös virran seuranta ja oma huomio on ollu, että +10°C ylläpidolla vie näillä keleillä n. 380wh ja +16°C minimipyynnillä 450wh.
Lokakuun kulutus ollu tähän mennessä n. 110kWh.
Katsotaan sitten säätöjä tarkemmin tässä kelien viilentymisen myötä.
Viime talvella pysyi +5°C lämmöissä ihan ajamalla kolme tuntia per päivä +20°C pyynnillä.
Tuohon tuli nyt viriteltyä pörssisähkö-ohjaus tulevaa talvea ajatellen. Haetaan halvis 8h jakso jolloin ajetaan.
Samalla tuli myös virran seuranta ja oma huomio on ollu, että +10°C ylläpidolla vie näillä keleillä n. 380wh ja +16°C minimipyynnillä 450wh.
Lokakuun kulutus ollu tähän mennessä n. 110kWh.
Katsotaan sitten säätöjä tarkemmin tässä kelien viilentymisen myötä.
Kyllä se siitä...
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Millä toteutit pörssisähköohjauksen? Olis kova tohon rantasaunalle, niin olis vähän lämpösempi tulla avannosta...
Dassault kirjoitti: ↑To Loka 23, 2025 9:57 am Mulla on vanhassa navetassa (n.100m3), vanha (n.15v) Mitsubishi GA35 yhden talven pitämässä lämpöjä yllä.
Viime talvella pysyi +5°C lämmöissä ihan ajamalla kolme tuntia per päivä +20°C pyynnillä.
Tuohon tuli nyt viriteltyä pörssisähkö-ohjaus tulevaa talvea ajatellen. Haetaan halvis 8h jakso jolloin ajetaan.
Samalla tuli myös virran seuranta ja oma huomio on ollu, että +10°C ylläpidolla vie näillä keleillä n. 380wh ja +16°C minimipyynnillä 450wh.
Lokakuun kulutus ollu tähän mennessä n. 110kWh.
Katsotaan sitten säätöjä tarkemmin tässä kelien viilentymisen myötä.
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Tallissahan on wifi ja muutenkin tullu leikittyä jo useampi vuosi pörssisähkö-ohjauksilla talossa niin piti vain miettiä talliin yksinkertainen kahden eri ympäristön kombinaatio ettei tarvitsisi erillistä serveriä.Linky kirjoitti: ↑To Loka 23, 2025 6:16 pm Millä toteutit pörssisähköohjauksen? Olis kova tohon rantasaunalle, niin olis vähän lämpösempi tulla avannosta...
Dassault kirjoitti: ↑To Loka 23, 2025 9:57 am Mulla on vanhassa navetassa (n.100m3), vanha (n.15v) Mitsubishi GA35 yhden talven pitämässä lämpöjä yllä.
Viime talvella pysyi +5°C lämmöissä ihan ajamalla kolme tuntia per päivä +20°C pyynnillä.
Tuohon tuli nyt viriteltyä pörssisähkö-ohjaus tulevaa talvea ajatellen. Haetaan halvis 8h jakso jolloin ajetaan.
Samalla tuli myös virran seuranta ja oma huomio on ollu, että +10°C ylläpidolla vie näillä keleillä n. 380wh ja +16°C minimipyynnillä 450wh.
Lokakuun kulutus ollu tähän mennessä n. 110kWh.
Katsotaan sitten säätöjä tarkemmin tässä kelien viilentymisen myötä.
Laitteet:
1 kpl Nedis infrapunaohjain
1 kpl Nedis älypistorasia virranmittauksella
1 kpl Shelly plus plug gen3
1 kpl led valaisin n 8W
Eli Nedis toimii kiinalaisessa Tuya ympäristössä ja siinä pystyy tekemään yksinkertaisia ohjauksia.
Shelly taas tukee skriptejä ja taipuu itsessään hyvinkin monimutkaisiin ohjauksiin.
Toteutus on, että tuya älypistorasia on aina päällä jonka perässä on shellyn älypistorasia jota ohjaa spot-hinta.fi pörssisähköskripti (käytän vielä vanhaa tuntiperusteista). Shellyn perässä on vielä led-valaisin jolla saadaan kuormaa minkä tuya rasia lukee.
Tästä pystyy sitten tekemään tuyalle ohjauksen tehon mukaan jos teho >5W niin infrapunalähettimen käsky ilp on ja vastaavasti teho <5W niin ilp off.
Kyllä se siitä...
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Ja kiitos. Pitääpä alkaa laittamaan mietintämyssyä päähän. 
/J
/J
Dassault kirjoitti: ↑To Loka 23, 2025 11:36 pmTallissahan on wifi ja muutenkin tullu leikittyä jo useampi vuosi pörssisähkö-ohjauksilla talossa niin piti vain miettiä talliin yksinkertainen kahden eri ympäristön kombinaatio ettei tarvitsisi erillistä serveriä.Linky kirjoitti: ↑To Loka 23, 2025 6:16 pm Millä toteutit pörssisähköohjauksen? Olis kova tohon rantasaunalle, niin olis vähän lämpösempi tulla avannosta...
Dassault kirjoitti: ↑To Loka 23, 2025 9:57 am Mulla on vanhassa navetassa (n.100m3), vanha (n.15v) Mitsubishi GA35 yhden talven pitämässä lämpöjä yllä.
Viime talvella pysyi +5°C lämmöissä ihan ajamalla kolme tuntia per päivä +20°C pyynnillä.
Tuohon tuli nyt viriteltyä pörssisähkö-ohjaus tulevaa talvea ajatellen. Haetaan halvis 8h jakso jolloin ajetaan.
Samalla tuli myös virran seuranta ja oma huomio on ollu, että +10°C ylläpidolla vie näillä keleillä n. 380wh ja +16°C minimipyynnillä 450wh.
Lokakuun kulutus ollu tähän mennessä n. 110kWh.
Katsotaan sitten säätöjä tarkemmin tässä kelien viilentymisen myötä.
Laitteet:
1 kpl Nedis infrapunaohjain
1 kpl Nedis älypistorasia virranmittauksella
1 kpl Shelly plus plug gen3
1 kpl led valaisin n 8W
Eli Nedis toimii kiinalaisessa Tuya ympäristössä ja siinä pystyy tekemään yksinkertaisia ohjauksia.
Shelly taas tukee skriptejä ja taipuu itsessään hyvinkin monimutkaisiin ohjauksiin.
Toteutus on, että tuya älypistorasia on aina päällä jonka perässä on shellyn älypistorasia jota ohjaa spot-hinta.fi pörssisähköskripti (käytän vielä vanhaa tuntiperusteista). Shellyn perässä on vielä led-valaisin jolla saadaan kuormaa minkä tuya rasia lukee.
Tästä pystyy sitten tekemään tuyalle ohjauksen tehon mukaan jos teho >5W niin infrapunalähettimen käsky ilp on ja vastaavasti teho <5W niin ilp off.
Re: Autotallin lämmitys talvella?
Oleellisin asia lämmitystavan valinnassa lienee se, että halutaanko talli pitää koko ajan lämpimänä vai ainoastaan silloin kun siellä on tarkoitus työskennellä. Kokoaikaiseen lämmitykseen on lämpöpumppu epäilemättä paras.
Jos lämpöä halutaan VAIN työskentelyä varten, kannattaa laskea montako lämmityspäivää talvesssa tulee. Seuraavaksi tarkistetaan montako kWh lämmitykseen tarvitaan per pv, ja sitten kerrotaan nämä ja vielä vaikka sähkön keskihinnalla niin saadaan joku luku.
Esim. 10 pv, 5 tuntia 2kW teholla, keskihinta siirtoineen 15c/kWh, se tekee 15€. Siitä voi sitten laskeskella että paljonko siitä voi säästää tonnin pumpulla (se tuottaisi tässä esimerkissä säästönä 1,5%).
Jos lämpöä halutaan VAIN työskentelyä varten, kannattaa laskea montako lämmityspäivää talvesssa tulee. Seuraavaksi tarkistetaan montako kWh lämmitykseen tarvitaan per pv, ja sitten kerrotaan nämä ja vielä vaikka sähkön keskihinnalla niin saadaan joku luku.
Esim. 10 pv, 5 tuntia 2kW teholla, keskihinta siirtoineen 15c/kWh, se tekee 15€. Siitä voi sitten laskeskella että paljonko siitä voi säästää tonnin pumpulla (se tuottaisi tässä esimerkissä säästönä 1,5%).
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S