Autotallin lämmitys talvella?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Urpo
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja Urpo »

XL250R kirjoitti: La Loka 18, 2025 5:51 pm .
Pitkän linjan pumppuasentaja kertoi, että energian kulutuksen ero ylläpito/normaali alimassa asennossa on aivan minimaalinen pumpun sulatustarpeen takia. Tämän uskoin ja olen toiminut sen mukaan. Mukava lämpötila myös talvella ja lompakko ei ole tyhjentynyt ainkaan lämmityksen takia.
Tuo nyt ei voinut pitää paikkaansa. Meillä on n 25 vuotta pidetty vapaa-ajan taloa talvet 7-8 C poissa ollessa. Aiempaan pumppujen piti itse rakennella tuo pudotusohjaus, uudemmassa on jo valmiina 8C. Ei mitään ongelmia sulatuksen kanssa eikä muutenkaan ja energiankulutus on linjassa lämpötilojen kanssa. Noita ite tehtyjä pudotusohjauksia tuli sitten tehtyä useampia muitakin.
XL250R
Viestit: 313
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Urpo kirjoitti: Ma Loka 20, 2025 7:55 am
Tuo nyt ei voinut pitää paikkaansa. Meillä on n 25 vuotta pidetty vapaa-ajan taloa talvet 7-8 C poissa ollessa. Aiempaan pumppujen piti itse rakennella tuo pudotusohjaus, uudemmassa on jo valmiina 8C. Ei mitään ongelmia sulatuksen kanssa eikä muutenkaan ja energiankulutus on linjassa lämpötilojen kanssa. Noita ite tehtyjä pudotusohjauksia tuli sitten tehtyä useampia muitakin.
Ei voi pitää paikkaansa? Puhutaanko ollenkaan samasta asiasta, väitetysti pienestä kulutuserosta ylläpitoasetus vs alin normaali.
Sulatuksessa ei toki ole mitään ongelmaa, mutta alempi sisälämpötila edellyttää erilaista järjestelyä sulatustoiminnon kohdalla, käytännössä puhallin maksimilla koko ajan.

Toinen juttu on mukavuus tai sen puuttuminen, mikäli rakentelutallista on kyse. 8-10C asteinen metalli tuntuu paljaalla iholla ihan toiselta kuin esim 14C asteinen. Itse maksan tuosta erosta mielellään parikymppiä lisää vuositasolla.
Avatar
timo
Viestit: 3032
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja timo »

Se on kyllä totta, että muutamaan kymppiin ei kannata kompastua. Ja laitetta hankittaessa ei edes muutamaan sataseen. Kunhan homma toimii, pitkään, ja on mukava olla siellä tallissa. Sehän on pääasia.
Ilppi on joka tapauksessa kokonaisedullinen, JOS se toimii.
Meillä on toiminut hyvin. Laitatin taannoin taloomme "kalliin" Fujitsun. Se pöhisi 18 vuotta tauotta ja häiriöttä. Ennen sen hajoamista tai väsähtämistä (joka olisi ollut mitä toden näköisimmin kohta edessä), vaihdatin sen tilalle pari vuotta sitten vastavan uuden "kalliin" Fujitsun.
Ja oikeasti hommahan on tullut pirun halvaksi per vuosi.
Ekan pumpun puhaltimeen vaihdoin kerran laakerit. Kustannus muutaman euron.
Kertahankintahinnan ja vähäiseksi jääneen ostetun sähköenergian lisäksi ei muita kuluja.
Urpo
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja Urpo »

XL250R kirjoitti: Ma Loka 20, 2025 11:05 am
Urpo kirjoitti: Ma Loka 20, 2025 7:55 am
Tuo nyt ei voinut pitää paikkaansa. Meillä on n 25 vuotta pidetty vapaa-ajan taloa talvet 7-8 C poissa ollessa. Aiempaan pumppujen piti itse rakennella tuo pudotusohjaus, uudemmassa on jo valmiina 8C. Ei mitään ongelmia sulatuksen kanssa eikä muutenkaan ja energiankulutus on linjassa lämpötilojen kanssa. Noita ite tehtyjä pudotusohjauksia tuli sitten tehtyä useampia muitakin.
Ei voi pitää paikkaansa? Puhutaanko ollenkaan samasta asiasta, väitetysti pienestä kulutuserosta ylläpitoasetus vs alin normaali.
Sulatuksessa ei toki ole mitään ongelmaa, mutta alempi sisälämpötila edellyttää erilaista järjestelyä sulatustoiminnon kohdalla, käytännössä puhallin maksimilla koko ajan.

Toinen juttu on mukavuus tai sen puuttuminen, mikäli rakentelutallista on kyse. 8-10C asteinen metalli tuntuu paljaalla iholla ihan toiselta kuin esim 14C asteinen. Itse maksan tuosta erosta mielellään parikymppiä lisää vuositasolla.
Useamman pumpun vuosikymmenien kokemuksella useammanmerkkisillä pumpuilla sulatus ei vaatinut mitään mitään erikoisjärjestelyjä. Tuo +8 on tietysti se poissa-lämpötila tyhjälle rakennukselle oli se sitten kesämökki tai verstas. Vaatii tietysti jonkinlaista ennakointia kun haluaa sinne normaalilämpötilan sillä pumpulla. Etäohjaus kesämökillä ja autotalli toiminee ihan paikalliskytkimelläkin. Tietysti jos on tottunut toimimaan kaikkimulleheti-periaatteella niin silloin voi siitä maksaakin että tila on aina lämmin.
XL250R
Viestit: 313
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Urpo kirjoitti: Ti Loka 21, 2025 9:24 pm
Useamman pumpun vuosikymmenien kokemuksella useammanmerkkisillä pumpuilla sulatus ei vaatinut mitään mitään erikoisjärjestelyjä. Tuo +8 on tietysti se poissa-lämpötila tyhjälle rakennukselle oli se sitten kesämökki tai verstas. Vaatii tietysti jonkinlaista ennakointia kun haluaa sinne normaalilämpötilan sillä pumpulla. Etäohjaus kesämökillä ja autotalli toiminee ihan paikalliskytkimelläkin. Tietysti jos on tottunut toimimaan kaikkimulleheti-periaatteella niin silloin voi siitä maksaakin että tila on aina lämmin.
Niin tai näin, vaikkapa sitten kaikkimulleperiaatteella, ( erikoinen toteamus sinulta tässä kohdassa ) lämpöpumput hoitavat sulatuksen automaattisesti, mutta riippuen käyttäjän valitsemasta lämmitysasetuksesta, toimintatapa mm puhaltimen nopeudenhallinnassa on valintojen välillä hyvinkin erilainen. Ns ylläpitolämpötila-asetuksissa useimmat pumput automaattisesti siirtyvät käyttämään puhallinta täysillä tai melkein täysillä.
Perusasetuksessa pumppu käyttää puhaltimen kaikkia nopeuksia automaattisesti, kovia nopeuksia yleensä vain lyhyesti sulatuksen yhteydessä.

Erikoista, että usean pumpun vuosikymmenien ( siis monikossa ) kokemuksen jälkeen, pumppujen perustoiminta on noinkin paljon hakusessa. Onneksi on ja off nappulat erottuvat selvästi astevalinnan lisäksi, niin asiantuntijakin pärjää.
Urpo
Viestit: 225
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 4:14 pm
Pyörä: X-ADV 750, CRF 300L
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Niinkuin aiemmin mainitsin, niin vanhempiin pumppuihin tuo matalalämpötila-asetus on minulla tehty lämpöanturia vastuksella huijaamalla ja ohjattu erillisellä termostaatilla. Ei siis pumpun omalla pudotusohjelmalla. Samalla periaatteella on myös uudemmissa vaikka niissä onkin se +8 nappi kaukosäätimessä.
Jos nyt pitää vielä selitellä kirjoittamiani niin ensimmäiset 2001, siis yli 2 vuosikymmentä sitten, pumppuja 6 kpl 4 merkkiä.
En nyt pyrkinyt täällä neuvomaan, kerroinpa vain kokemusperäistä tietoa. Ehkä sitten pitkän linjan asentajat ovat kuitenkin kokeneempia, kuin tekniikan harrastaja.
XL250R
Viestit: 313
Liittynyt: Ke Joulu 09, 2009 2:08 pm
Pyörä: V-Strom

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja XL250R »

Urpo kirjoitti: Ke Loka 22, 2025 9:50 am
En nyt pyrkinyt täällä neuvomaan, kerroinpa vain kokemusperäistä tietoa. Ehkä sitten pitkän linjan asentajat ovat kuitenkin kokeneempia, kuin tekniikan harrastaja.
Miten olet verrannut kokemusperäisesti, että väite matalan ylläpitolämpötila-asetuksen ja matalan normaaliasetuksen pienestä sähkönkulutuserosta on väärä? Entä miten kokemuksella kerrot minun olevan kaikkimulleheti-ihminen, kun kerron noudattavani monimerkkiammattiasentajan neuvoa, vaikka tiedän sen maksavan korkeamman lämpötilan takia muutaman kympin vuodessa enemmän? Tämä tästä, jokainen tyylillään.
Avatar
mek
Viestit: 2723
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja mek »

Mulla on 10 m2 läpimässä mopotallissa (hyvin eristetty, kuin talo) tavallinen 800 W sähköpatteri ja pyynti 8 astetta. Samanlämpöisiä (ilmatieteenlaitoksen lämmitystarveluvut) verraten kulutus on noin 1 000 kWh/v. Pieneen talliin hyvä ratkaisu ja helppo nostaa 15:een ruuvailuja varten.
markusj
Viestit: 255
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 4:55 pm
Pyörä: T7, XC290
Paikkakunta: Länsi-uusimaa, Pohjois-savo

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja markusj »

Jaahas. Paljon hyödyllistä ajatusta tarjolla tästäkin aiheesta.
Eihän torpata foorumin perinteistä hyvää ja kunnioittavaa tapaa nykyisen somehässäkän jalkoihin.
-markus-
Avatar
Dassault
Viestit: 594
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: CRF250L
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Mulla on vanhassa navetassa (n.100m3), vanha (n.15v) Mitsubishi GA35 yhden talven pitämässä lämpöjä yllä.
Viime talvella pysyi +5°C lämmöissä ihan ajamalla kolme tuntia per päivä +20°C pyynnillä.
Tuohon tuli nyt viriteltyä pörssisähkö-ohjaus tulevaa talvea ajatellen. Haetaan halvis 8h jakso jolloin ajetaan.
Samalla tuli myös virran seuranta ja oma huomio on ollu, että +10°C ylläpidolla vie näillä keleillä n. 380wh ja +16°C minimipyynnillä 450wh.
Lokakuun kulutus ollu tähän mennessä n. 110kWh.
Katsotaan sitten säätöjä tarkemmin tässä kelien viilentymisen myötä.
Kyllä se siitä...
Linky
Viestit: 38
Liittynyt: To Elo 31, 2017 3:08 pm
Pyörä: Triumph Tiger 900

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja Linky »

Millä toteutit pörssisähköohjauksen? Olis kova tohon rantasaunalle, niin olis vähän lämpösempi tulla avannosta...
Dassault kirjoitti: To Loka 23, 2025 9:57 am Mulla on vanhassa navetassa (n.100m3), vanha (n.15v) Mitsubishi GA35 yhden talven pitämässä lämpöjä yllä.
Viime talvella pysyi +5°C lämmöissä ihan ajamalla kolme tuntia per päivä +20°C pyynnillä.
Tuohon tuli nyt viriteltyä pörssisähkö-ohjaus tulevaa talvea ajatellen. Haetaan halvis 8h jakso jolloin ajetaan.
Samalla tuli myös virran seuranta ja oma huomio on ollu, että +10°C ylläpidolla vie näillä keleillä n. 380wh ja +16°C minimipyynnillä 450wh.
Lokakuun kulutus ollu tähän mennessä n. 110kWh.
Katsotaan sitten säätöjä tarkemmin tässä kelien viilentymisen myötä.
Avatar
Dassault
Viestit: 594
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 2:43 am
Pyörä: CRF250L
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja Dassault »

Linky kirjoitti: To Loka 23, 2025 6:16 pm Millä toteutit pörssisähköohjauksen? Olis kova tohon rantasaunalle, niin olis vähän lämpösempi tulla avannosta...
Dassault kirjoitti: To Loka 23, 2025 9:57 am Mulla on vanhassa navetassa (n.100m3), vanha (n.15v) Mitsubishi GA35 yhden talven pitämässä lämpöjä yllä.
Viime talvella pysyi +5°C lämmöissä ihan ajamalla kolme tuntia per päivä +20°C pyynnillä.
Tuohon tuli nyt viriteltyä pörssisähkö-ohjaus tulevaa talvea ajatellen. Haetaan halvis 8h jakso jolloin ajetaan.
Samalla tuli myös virran seuranta ja oma huomio on ollu, että +10°C ylläpidolla vie näillä keleillä n. 380wh ja +16°C minimipyynnillä 450wh.
Lokakuun kulutus ollu tähän mennessä n. 110kWh.
Katsotaan sitten säätöjä tarkemmin tässä kelien viilentymisen myötä.
Tallissahan on wifi ja muutenkin tullu leikittyä jo useampi vuosi pörssisähkö-ohjauksilla talossa niin piti vain miettiä talliin yksinkertainen kahden eri ympäristön kombinaatio ettei tarvitsisi erillistä serveriä.

Laitteet:
1 kpl Nedis infrapunaohjain
1 kpl Nedis älypistorasia virranmittauksella
1 kpl Shelly plus plug gen3
1 kpl led valaisin n 8W

Eli Nedis toimii kiinalaisessa Tuya ympäristössä ja siinä pystyy tekemään yksinkertaisia ohjauksia.
Shelly taas tukee skriptejä ja taipuu itsessään hyvinkin monimutkaisiin ohjauksiin.

Toteutus on, että tuya älypistorasia on aina päällä jonka perässä on shellyn älypistorasia jota ohjaa spot-hinta.fi pörssisähköskripti (käytän vielä vanhaa tuntiperusteista). Shellyn perässä on vielä led-valaisin jolla saadaan kuormaa minkä tuya rasia lukee.
Tästä pystyy sitten tekemään tuyalle ohjauksen tehon mukaan jos teho >5W niin infrapunalähettimen käsky ilp on ja vastaavasti teho <5W niin ilp off.
Kyllä se siitä...
Linky
Viestit: 38
Liittynyt: To Elo 31, 2017 3:08 pm
Pyörä: Triumph Tiger 900

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja Linky »

Ja kiitos. Pitääpä alkaa laittamaan mietintämyssyä päähän. :)

/J
Dassault kirjoitti: To Loka 23, 2025 11:36 pm
Linky kirjoitti: To Loka 23, 2025 6:16 pm Millä toteutit pörssisähköohjauksen? Olis kova tohon rantasaunalle, niin olis vähän lämpösempi tulla avannosta...
Dassault kirjoitti: To Loka 23, 2025 9:57 am Mulla on vanhassa navetassa (n.100m3), vanha (n.15v) Mitsubishi GA35 yhden talven pitämässä lämpöjä yllä.
Viime talvella pysyi +5°C lämmöissä ihan ajamalla kolme tuntia per päivä +20°C pyynnillä.
Tuohon tuli nyt viriteltyä pörssisähkö-ohjaus tulevaa talvea ajatellen. Haetaan halvis 8h jakso jolloin ajetaan.
Samalla tuli myös virran seuranta ja oma huomio on ollu, että +10°C ylläpidolla vie näillä keleillä n. 380wh ja +16°C minimipyynnillä 450wh.
Lokakuun kulutus ollu tähän mennessä n. 110kWh.
Katsotaan sitten säätöjä tarkemmin tässä kelien viilentymisen myötä.
Tallissahan on wifi ja muutenkin tullu leikittyä jo useampi vuosi pörssisähkö-ohjauksilla talossa niin piti vain miettiä talliin yksinkertainen kahden eri ympäristön kombinaatio ettei tarvitsisi erillistä serveriä.

Laitteet:
1 kpl Nedis infrapunaohjain
1 kpl Nedis älypistorasia virranmittauksella
1 kpl Shelly plus plug gen3
1 kpl led valaisin n 8W

Eli Nedis toimii kiinalaisessa Tuya ympäristössä ja siinä pystyy tekemään yksinkertaisia ohjauksia.
Shelly taas tukee skriptejä ja taipuu itsessään hyvinkin monimutkaisiin ohjauksiin.

Toteutus on, että tuya älypistorasia on aina päällä jonka perässä on shellyn älypistorasia jota ohjaa spot-hinta.fi pörssisähköskripti (käytän vielä vanhaa tuntiperusteista). Shellyn perässä on vielä led-valaisin jolla saadaan kuormaa minkä tuya rasia lukee.
Tästä pystyy sitten tekemään tuyalle ohjauksen tehon mukaan jos teho >5W niin infrapunalähettimen käsky ilp on ja vastaavasti teho <5W niin ilp off.
Avatar
Hanski T
Viestit: 620
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Autotallin lämmitys talvella?

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Oleellisin asia lämmitystavan valinnassa lienee se, että halutaanko talli pitää koko ajan lämpimänä vai ainoastaan silloin kun siellä on tarkoitus työskennellä. Kokoaikaiseen lämmitykseen on lämpöpumppu epäilemättä paras.

Jos lämpöä halutaan VAIN työskentelyä varten, kannattaa laskea montako lämmityspäivää talvesssa tulee. Seuraavaksi tarkistetaan montako kWh lämmitykseen tarvitaan per pv, ja sitten kerrotaan nämä ja vielä vaikka sähkön keskihinnalla niin saadaan joku luku.

Esim. 10 pv, 5 tuntia 2kW teholla, keskihinta siirtoineen 15c/kWh, se tekee 15€. Siitä voi sitten laskeskella että paljonko siitä voi säästää tonnin pumpulla (se tuottaisi tässä esimerkissä säästönä 1,5%).
SF 1098S
MTS V4S
Vastaa Viestiin