markusj kirjoitti: ↑Ti Syys 05, 2023 10:01 pm
...
Ampeeritunneissa ei kuitenkaan juuri eroa Yuasan(motonet) mukaan.
...
Ampeeritunneissa ei tosiaan juuri eroa mutta kylmäkäynnistysvirrassa on, YTX14-BS 200A vs GYZ16H 240A
Toihan on -18 C asteen virta mutta oman kokemukseni mukaan 1200 boxeri pyörii iloisesti GYZ:lla verrattuna tuskaiseen YTZ:n pyöritykseen myös ihan auringonpaisteessakin.
Nostan vähän vanhaa lankaa, kun en viitsi uutta avata. Onko kenelläkään ollut laturiongelmia noiden litiumakkujen kanssa? Nehän hörppäävät kaiken mitä on tarjolla ja matalilla kierroksilla ilman tuuletusta/viilennystä tuppaavat laturit lähes savuamaan jos akku ei ole täynnä.
Mulla on muutamassa kurapyörässä ollut LiFePo akkuja, kolmessa ns Italian Husqvarnassa jälkiasennettuna ja tässä uusimmassa Ranskattaressa ihan tehtaalta alkaen. Ja hyvin ovat toimineet, yhtään staattoria tai säädintä ei oo kärähtänyt, eikä kyllä akkujakaan.
Enkä kyllä muuutenkaan "osta" tuota tyhjän akun laturin ylikuormitusta koska jos amppeereita menis enempi kuin laturi jaksais tuottaa niin jännite notkahtaa jolloin tehokin putoaa. Ja siis oikein suunniteltu laturi kyllä kestää täyden kuorman
Sitten on kyllä niitä vehkeitä joissa staattorin jäähdytys ei oikein toimi tai säätimet paukkuu huonon designin takia mutta ne erikseen.
Hsippe kirjoitti: ↑Pe Maalis 28, 2025 10:15 am
Mulla on muutamassa kurapyörässä ollut LiFePo akkuja, kolmessa ns Italian Husqvarnassa jälkiasennettuna ja tässä uusimmassa Ranskattaressa ihan tehtaalta alkaen. Ja hyvin ovat toimineet, yhtään staattoria tai säädintä ei oo kärähtänyt, eikä kyllä akkujakaan.
Enkä kyllä muuutenkaan "osta" tuota tyhjän akun laturin ylikuormitusta koska jos amppeereita menis enempi kuin laturi jaksais tuottaa niin jännite notkahtaa jolloin tehokin putoaa. Ja siis oikein suunniteltu laturi kyllä kestää täyden kuorman
Sitten on kyllä niitä vehkeitä joissa staattorin jäähdytys ei oikein toimi tai säätimet paukkuu huonon designin takia mutta ne erikseen.
Sama havainto täällä. Pienillä kierroksilla laturi ei paljoa tehoa tuotakaan, joten jännite ei pääse nousemaan ja virta jää joka tapauksessa pieneksi. Useimmissa pyörissä taitaa edelleen olla rinnakkaissäädin. Se tarkoittaa sitä että säädin estää jännitettä nousemasta kuormittamalla laturia, ylimääräinen teho siis ajetaan lämmöksi.
Taisi afrikkalaisesta viimeinkin hyytyä akku, kun ei latauksesta huolimatta jaksa pyöräyttää käyntiin. Alle 12 volttia oli talven jäljiltä, taisin muistaa kerran ladata talven aikana.
AT:n originaali Yuasa akku kesti vaivaiset yhdeksän vuotta!
Motonetti kauppaa Yuasa YTZ14S -akkua tuotekuvauksen mukaan AGM-akkuna, mutta eikös tää oo ihan normaali lyijyhyytelöakku? Painoakin on melkein 4 kiloa.
JuhaL kirjoitti:Taisi afrikkalaisesta viimeinkin hyytyä akku, kun ei latauksesta huolimatta jaksa pyöräyttää käyntiin. Alle 12 volttia oli talven jäljiltä, taisin muistaa kerran ladata talven aikana.
AT:n originaali Yuasa akku kesti vaivaiset yhdeksän vuotta!
Motonetti kauppaa Yuasa YTZ14S -akkua tuotekuvauksen mukaan AGM-akkuna, mutta eikös tää oo ihan normaali lyijyhyytelöakku? Painoakin on melkein 4 kiloa.
Yuasan sivujen mukaan YTZ -tuoteperhe on AGM tyyppinen.
Edit: Ja AGM -akuthan ovat siis ihan lyijy-happoakkuja ja paino on samaa luokkaa muiden lyijyakkujen kanssa. Elektrolyytti on vain imeytetty näissä lasikuitumattoon, josta nimikin Absorbent Glass Mat (AGM), johtaa juurensa.
Pturu kirjoitti: ↑Pe Maalis 28, 2025 5:35 pmJa AGM -akuthan ovat siis ihan lyijy-happoakkuja ja paino on samaa luokkaa muiden lyijyakkujen kanssa. Elektrolyytti on vain imeytetty näissä lasikuitumattoon, josta nimikin Absorbent Glass Mat (AGM), johtaa juurensa.
Jotenkin sellaisessa käsityksessä ollut, että AGM akut olis ollu kevyempiä. Todennäköisesti sotken sen johonkin muuhun akkutyyppiin, kun ei oo tarvinnu näihin sen enempää perehtyä
Täytynee käydä piipahtamassa Motonetissä.
Menee melkein toisinpäin...
Eli noi Yuasan uuden sarjan YTZ/GYTZ AGM-akut on painavampia kuin vanhempi YTX-sarja mutta sitten samaan fyysiseen kokoon on saatu enemmän sekä kapasiteettia (Ah) & starttivirtaa (CCA). Ei tule lisävoima tyhjästä.
JuhaL kirjoitti:Taisi afrikkalaisesta viimeinkin hyytyä akku, kun ei latauksesta huolimatta jaksa pyöräyttää käyntiin. Alle 12 volttia oli talven jäljiltä, taisin muistaa kerran ladata talven aikana.
AT:n originaali Yuasa akku kesti vaivaiset yhdeksän vuotta!
Motonetti kauppaa Yuasa YTZ14S -akkua tuotekuvauksen mukaan AGM-akkuna, mutta eikös tää oo ihan normaali lyijyhyytelöakku? Painoakin on melkein 4 kiloa.
Yuasan sivujen mukaan YTZ -tuoteperhe on AGM tyyppinen.
Edit: Ja AGM -akuthan ovat siis ihan lyijy-happoakkuja ja paino on samaa luokkaa muiden lyijyakkujen kanssa. Elektrolyytti on vain imeytetty näissä lasikuitumattoon, josta nimikin Absorbent Glass Mat (AGM), johtaa juurensa.
Tietääkö joku miksi AGM kestää paremmin vajaalatinkia? Luulisi että se riippuu enemmän kemiasta kuin matosta.
Itse vastaten "Tietääkö joku miksi AGM kestää paremmin vajaalatinkia? Luulisi että se riippuu enemmän kemiasta kuin matosta."
...kysäisin uteliaisuuttani chatgpt:ltä ja sieltähän tuli kattava vastaus. Sen perusteella ei muun tyyppisiä lyijyakkuja enää kannata ostaakaan.
monissa pyörissähän lataus on ihan tyhmä, eli laturi 3v, sitten regulaattori, joka itse asiassa syö ylimääräisen sähkön jos sitä ei käytetä. Eli joissain hondissa esim ilman valoja regulaattori kuumenee ja voi hajota. koska se valojen sähkö pitää syödä regulaattorissa. Oikeastaan vain jotkut yamahat joissa on se laturi sylinteriryhmän takana on ns autotyyppisiä, joissa voidaan säätää roottorin tehoa ja siten laturin tehoa. senpä takia näissä yamahoissa ei laturiongelmia juuri ole. eikä regu.
tietysti bemareissa, esim gs on myös autotyyppinen laturi jota voidaan säätää oikeasti. ja guzzeissa ilmeisesti.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher