Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

mstmpkulj
Viestit: 91
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 12:45 pm
Pyörä: R1150GS
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja mstmpkulj »

Sain. Kiitän!

Juu tahtoohan noita varapulloja kertyä :roll: !

Jospa tuo muovikorkki nyt viikon reissun kestäisi - etenkin kun pullo otaksuttavasti tyhjenee ja päätyy roskiin.
Holomolo
Viestit: 87
Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 6:57 pm
Pyörä: bmw f800gs

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Holomolo »

F800GS sähköhäiriö :(

6.8. torstaina: ei pyörittänyt käyntiin, latasin akun

pe lähti aamulla käyntiin, ajoin töihin. Oli 3h parkissa, ja käynnistyi kun vaihdoin osoitetta. Seuraava parkki taas 3h. Käynnistyi vaivoin mutta
pääsin kotiin.
illalla taas 3h viimeisestä ajosta starttasin ja lähti hyvin käyntiin.

la aamulla ei jaksanut pyörittää käyntiin, kahvanlämmittimet lämpeni itsekseen samalla!!
kokeilin ladata akkua uudelleen ja latautui 20min täyteen. Starttasin ja lähti ihan nätisti käyntiin.

Mikä vika tämä nyt sitten on?? Ilmeisesti se ei olekaan huonon akun syytä vaikka onkin jo 4v. vanha?
Avatar
Hsippe
Viestit: 697
Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
Paikkakunta: Raasepori

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

No, jos ne kahvalämppärit menee itsekseen päälle niin siinähän se selitys tyhjenevälle akulle on.
Onko orkkis lämppärit vai tarvike?
Joissain tarvikelämppäreissä ohjainboxi voi ottaa vettä sisään ja alkaa sekoilla. Eikä se nyt mahdotonta orkkis lämppäreilläkään ole.
Holomolo
Viestit: 87
Liittynyt: Su Heinä 19, 2009 6:57 pm
Pyörä: bmw f800gs

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Holomolo »

Kiitos.
Joo, kahvanlämmittimet on orkkikset.
Täytyy viedä pyörä viisaampien tutkittavaksi. En osaa itse kuin ihmetellä.
Avatar
pmw
Viestit: 650
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

Mikäs on paras tapa pidentää kaasu- ja kytkinvaijereita?
Ostimpa nimittäin takas ensimmäisen moponi, ja ohjaustangon vaihdon jälkeen vaijerit on aivan liian lyhyet.

Ne vajjeriputket on ihan hyvän näköset, eli onko paras vaa hommata jotakin (mitä?) bulkkivajjeria, ujutella ne niihin alkuperäsiiin putkiin ja kolvata nipat päihin?
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja an13 »

Tällä Bilteman sarjalla hyvä kokeilla https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moo ... 2000022953
Spiderman
Viestit: 44
Liittynyt: La Heinä 16, 2016 8:50 pm
Pyörä: Green Mystery

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Spiderman »

Moro

En kokeilisi noita bilteman nippeleitä vaan se tinaus konsti on hyvä mutta siinäkin on omat niksinsä millä siitä saa kestävän.

https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=113609.0

viewtopic.php?f=6&t=30700 tässä ohjeessa se kartioksi poraaminen on tärkeä kohta.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Tase »

Oikeastaan tämä ei kysymys vaan toteamus.

Auto hälytti rengaspaineista ja kun tarkistin sain oman 10 vuotta vanhan luottomittarin mukaan 1.8 bar vaikka pitäisi olla 2.6 bar. Täytin oikeat paineet ja ajo jatkui. Mopojen renkaita tarkistellessa huomasin niissäkin alipainetta.

Hieman alkoi epäilyttää noin suuri paine-ero ja hankin tänään uuden vähän arvokkaammman mittarin, Eurodainun. Kun se näytti 2.8, näytti vanha mittari 2.4. Kokeilen myös toisella uudehkolla mittarilla ja sain saman 2.8. Kaapin perukoilta löytyi toinenkin vanha mittari joka näytti 2.4. Eli uudet mittarit näyttivät 0.4 bar enemmän kuin 10 vuotta vanhemmat. Tästä voisi tehdä johtopäätöksen että painemittarit "löystyvät" vanhetessaan. Toisaalta sen ymmärtää kun niissä on kaareva putki joka haluaa oieta paineen kasvaessa. Kyllähän se väsyy mittauskertojen kasvaessa.

Onko asiasta jollain "ihan oikeaa" tietoa?
Linky
Viestit: 35
Liittynyt: To Elo 31, 2017 3:08 pm
Pyörä: Triumph Tiger 900

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Linky »

Oikeasta tiedosta en tiedä, mutta meillä näytti Biltemasta ostettu halvin mittari alusta asti 0,5 bar enemmän kuin ABC:n mittari.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mä olen vuosikaudet luottanut brittiläisen PCL:än mittareihin ja niitä mulla on 3kpl sekä yksi kiinalainen parin euron kopio. Ei lopu patterit, ei rikkoontuvia osia eikä mene taskussa miksikään ja näyttää aina oikein. Vankin mittari lienee jostain -70 luvun auton mukana tullut, toimii samalla tavalla kun 10v sitten ostettu samanlainen.

Parin euron kiinan kopioita ei sitten kannata sekoittaa PCL:än mittareihin, niissä tuntuu olevan hajontaa ja väsymistä vuosien aikana. Tästä on kokemusta kun tuli ajettua mopolla liian alhaisilla paineilla pari vuotta.

Niitä saa psi/bar yhdistelmällä tai erikseen, mutkapäällä tai suoralla.

https://www.pclairtechnology.com/tyre-p ... ad-tpg1h17
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
pmw
Viestit: 650
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja pmw »

Aika nihkeetä tehdä vaijereita kyllä kaasulle. Etenkin kun ei ole ennestään mitään nippoja. Rupesin tossa miettiin, onkohan kukaan viritellyt mitään sähkökaasukittejä tällasiin?

Sinänsä loppupelissä aika yksinkertanen tuo kaasarin parin vaijerin systeemi. Ei ehkä vaatis ihan mahdonta järjestelmää jos tulis pieni moottori kaasarin päähän vetään vaijereita, sitten kaasukahvaan piuha. Olis helpompi korotellakin ohjaustankoa ym..

Googlettelin vähän mutta ei hirmusesti löytynyt tuloksia, lähinnä sähköpyörähommeleita. Ei taida olla ihan yleisin modi. Tulipahan vaan mieleen että vois olla mielenkiintonen. Onko kekään tämmösiä pohtinu / tehny?
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
jii vee
Viestit: 20
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 2:33 pm
Pyörä: aprilia/ducati/cagiva

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja jii vee »

Miten eroavat 2t ja 4t kaasarit
skuikka
Viestit: 2210
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Nelareissa yleensä joko CV-rakenne, eli kaasuläppä ja alipaineluisti, tai jos suoraveto niin sitten on myös kiihdytyspumppu.
Tk-seoksen ulkoinen säätö on nelareissa bensaruuvi ja löytyy kaasarin etupuolelta. Savustimissa säädetään vastaavalla ruuvilla tk-piirin ilmaa, eli toimii toistepäin ja ruuvi on kaasarin takapäässä. Tekee kai saman kuin mitä tk-ilmasuuttimen vaihto nelarissa.
Ehkä jotain muutakin mutta nuo tulee mieleen.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Paitsi että on myös pumputtomia suoravetoja,esim 501 husaberin dellorto. Jos kysymys on että voiko noita käyttää väärässä vehkeessä niin ehdottomasti ehkä :lol: . Jos husa toimii pumputtomalla lortolla,niin kai se toimisi ison savukoneenkin kaasarilla jos jaksaa ettiä säädöt,ja pumpun saanee eliminoitua(suutin umpeen tms) jos päinvastanen tarve,eikä mitenkään saa oikeanlaista kaasaria löydettyä. Säätö ei todennäköisesti ole helppo eikä nopea...ehkä.
skuikka
Viestit: 2210
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Perskeles, olet oikeassa. Olihan minulla 620 Kotarissakin pumputon suoraveto ja hyvin pelasi.
Vastaa Viestiin