Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Touko 30, 2020 3:07 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Touko 08, 2020 12:04 pm 

Liittynyt: La Syys 07, 2019 9:17 pm
Viestit: 10
Pyörä: Tenere 700
Kauan sitten viime vuosituhannella 80km/h alueella vastaantulevan auton peräkärrystä lähti lentoon nahkainen SOHVATUOLI :o . En jäänyt päivittelemään tilannetta, mutta toivottavasti siihen tuli mahdollisimman paljon asfaltti-ihottumaa. Kiinnostavasti olisi käynyt jos olisin siihen mp:llä törmännyt. Onneksi se meni pientareelle päin eikä vastaantulevien kaistalle.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 08, 2020 1:05 pm 

Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Viestit: 1030
Pyörä: 500EXC
Peräkärryjen ja kattotelinekuormien perässä ei pidä ajaa, ohi vaan heti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 08, 2020 9:16 pm 

Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 7:38 pm
Viestit: 644
Paikkakunta: Vimpeli
Pyörä: -
Kiiskinen kirjoitti:
Kuva

Ei nyt varsinaisesti lähellä piti, mutta tässä hyvää esimerkkiä mihin kannattaa varautua noilla maaseutujen tieverkostoissa. Ihmiset taas roudaa mökeilleen tarvikkeita ja ne on pitkin poikin todennäköisesti tietä. Tällekkin huikkasin et aika huonosti on kiinni niin "kyllä ne siinä kestää" +-80v pappa.


Tuohan ei ole käytännössä kiinni mitenkään. Ellei sitten aja Kosovossa tienvarsipommiin, niin eivät ehkä lähde niin herkästi ylöspäin.

Nämä on nyt myös ajankohtaisia ja helkatin vaarallisia. Traktorin vilkkuun ei pidä koskaan luottaa, ne voi tuikkia kilometritolkulla turhaan ja kun oikeasti kääntyvät, eivät välttämättä vilkuta. Monenkuntoista konetta/kuskia on tiellä.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 09, 2020 8:02 pm 

Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:56 pm
Viestit: 205
Paikkakunta: Salo
Pyörä: 950 SE & Adventure
Tästä on viitisentoista vuotta kun ajoin 640 Adventurella jenkkivanin kylkeen. Auto tuli mutkassa oikealta puskan takaa pihasta ja kääntyi tulosuuntaani, ehdin jarruttamaan parikymmentä metriä, on 80km/h tie. Vasemmalla syvä oja ja auto keskellä tietä poikittain, nopeutta ei ollut enää paljon, mutta osui. Chevyvanin kyljessä äijän kokoinen painauma, pyörä nurin siinä liittymässä ja minä asfaltilla istumassa, muutaman kuperkeikan jälkeen. Sattumalta kamera mukana ja muutama kuva tilanteesta, ja jäljistä. Poliisit paikalle, siinä vaiheessa liikkuminen vaikeaa, en päässyt maijaan kun jalka ei noussut ja paperit tehtiin pihalla. Ambulanssilla sairaalaan, kuvattiin ja tutkittiin, mitään ei ollut onneksi rikki. Sattui joka paikkaan seuraavat kaks viikkoa, ja senkin jälkeen.
Ajokamppeet oli asialliset, kaikissa muissa oli vaurioita, paitsi kypärä oli ehjä.
Ainoastaan kyynärvarteen tuli naarmu, kun siinä Rukan puvussa oli vetoketju käsivarressa ja se tarttui vanin ikkunankehykseen ja nosti hihan ylös ja maassa kieriessä tuli ihottumaa.
Auton kuski sanoi että on "pitänyt " raivata pusikko, mutta samanlainen näkemäeste siinä on tänäkin päivänä. Aina kun siitä menee niin muistiin nousee tämä juttu. Kirstuun lähtö oli tosi lähellä, mutta ei ollut vielä sen aika. Sen se opetti että laitan aina ajovarusteet päälle kun olen pyörällä liikkeellä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 16, 2020 2:21 pm 

Liittynyt: Ti Touko 22, 2012 12:01 pm
Viestit: 12
Pyörä: R1200GSA '14 & G650X Challenge '07
Oppitunti Turkista parin vuoden takaa:

Nelikaistainen 100km/h tie, jossa u-käännökset sallittuja tietyissä kohdissa. Vauhtia minulla se n. 100km/h kun huomaan jo kaukaa, että paikallinen farmari liittyi tielle peltotieltä. Vaihdoin kaistaa vasemmalle, jotta farmari pystyisi liittymään siististi mukaan pientareelta. En tajunnut lähestyvää u-käännöspaikkaa ja farmari kääntää nollat taulussa suoraan eteen tukkien lähes koko ajoradan. Jarrut pohjaan ja ohjaan aivan vasemman kaiteen viereen toivoen parasta. Ehdin jo mielessä varautua ilmalentoon, mutta pyörä sujahtaakin aivan auton etupuskurin ja kaiteen välistä n. 60km/h vauhdissa.

Turkissa näkyy pääasiassa vain mopoja ja hitaita kevareita, joten paikallinen ei ehkä tajunnut nopeuttani tai sitten vain "Insallah".


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 16, 2020 2:41 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2358
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Virossa on myös moottoriteitä, joilla U-käännökset ovat sallittuja. Ja täällä Oulussa näkyy olevan tapana, vaikka ei sallittua olekaan. 2 tapausta nähnyt vuoden sisään...

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 18, 2020 11:24 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 9:20 pm
Viestit: 552
Paikkakunta: Tampere
Pyörä: XR650R, EXC300 TPI, DL1000,Thumpstar 125
Mulla tuli latviassa maantiellä rekka vastaan, sitä ohitti toinen rekka ja niitä kumpaakin ohitti bemari piennarta pitkin. Kaikilla vauhtia varmastikin se yli 100kmh, bemarilla huomattavasti enemmän. Hieman orpo lähtee mopolla kahta rekkaa ja yhtä autoa vastapalloon. Siinä pisti vähän kyllä miettiin sitä balttian liikennettä, ja ottaan vieläkin tarkempi ajotapa ja vieläkin isommat turvavälit ja toleranssit.

_________________
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Vstrom 1000, Kymco Super8, Yamaha FZ-6, Thumpstar 125
Menneitä: Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 18, 2020 2:02 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 10:52 am
Viestit: 1427
Paikkakunta: Valkeala
Pyörä: R1200GS
Kiitos Traficomille opetusluvan suosimisesta jne jne. Lauantai alkuillasta (Tie 140, rajoitus 60) tuli kotilo oikealta ja kolmion takaa sivutieltä eteen. Ei ihan perinteinen "pieneen väliin" vaan vieläpä väärälle kaistalle eli meikän eteen. En tiedä oliko opettaja tilanteen tasalla. Vaikea nykyään ennakoida kaikkia tilanteita.

_________________
treriksrøysare http://www.tommilindstrom.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Touko 18, 2020 2:37 pm 

Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Viestit: 475
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Kampi kirjoitti:
Vaikea nykyään ennakoida kaikkia tilanteita.

Tieliikennelain kesäkussa voimaan tulevan uudistuksen jälkeen on vähintäänkin epäselvää, että mihin kaikkeen liikennesääntöjen vastaiseen toimintaan itse kunkin täytyy varautua.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 19, 2020 11:24 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 26, 2014 1:02 pm
Viestit: 62
Pyörä: FE501
Pari kesää sitten ajelin aamuruuhkaa vastaan Tuusulan motaria. Vauhtia rapiat 80kmh ja loivan mutkan takaa näen jotain isoa lentävän.

1 x 3m kattopelti lensi edellä ajavasta saunamökin siirtoa suorittavasta kuorma-autosta keskelle kahta kaistaa. 100m lähempänä kuorkkia ja olisi tullut hiukan enemmän kiire väistellä moista lentävää kapistusta... Huidoin kuskia pysähtymään ja huutelin jotain "pientä" pudonneen. Lähti kiltisti noukkimaan romujaan tieltä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Touko 19, 2020 1:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Kesä 15, 2007 10:12 pm
Viestit: 1165
Paikkakunta: Nummela
Pyörä: R1200GSA LC, Husqvarna Rödmyra 118cc -51
Oltiin 2019 elokuussa vaimon kanssa gessulla pienellä turneella Balttiassa ja se ajokulttuuri on kyllä kamalaa.
Ajavat ihan helv..n kovaa kaupungissakin.
Oltiin Vilnan reunamilla matkalla hotellille, kohdassa jossa kaksi leveää väylää yhdistyy viideksi rinnakkaiseksi kaistaksi, kaikki täynnä autoja, me siinä keskimmäisellä ajaen samaa vauhtia kuin muutkin, ja tarve oli päästä yksi pykälä vasemmalle.
Vilkaisu peiliin, tyhjä kaista, joo, vielä vilkaisu olkapään yli, vilkku vasemmalle ja hiljalleen siirryin toiselle kaistalle.
Sitte sellanen ikävä ruts, rits, räks, gessu heilahti ihan pikkasen ja tumma Audi suhahti ohi vasemmalta todella kovaa, pysähtyen sitten jonkin matkan päähän.
Mekin pysähdyttiin tarkistamaan vauriot, tässäkö tää reissu nyt on?
Ihmetys oli suuri kun ainoa näkyvä vaurio oli vasemmassa sylinterin suojaraudassa olevan kamerakuulan siirtyminen sentillä eteenpäin ja maalijälki.
En ymmärrä miten se vain siihen osui kun pyörässä oli isot alulaukut kiinni?
Audin takalokasuoja oli mielenkiintoisen näköinen, osittain aukileikkaantunut.
Tehtiin sitten paperityöt ja matka jatkui, hyvä kun on vakuutukset.
Mutta toi oli kyllä varsinainen likipiti- tilanne...vieläkin hirvittää...

SS


Liitteet:
Auto.jpg
Auto.jpg [ 172.08 KiB | Katsottu 673 kertaa ]
Gessu.jpg
Gessu.jpg [ 165.99 KiB | Katsottu 673 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Touko 20, 2020 8:18 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Viestit: 842
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tenere 700
Viime syksynä tein pientä huoltoa talouden molempien naisten moottoripyöriin. Tytön pyörää kävin yleisesti läpi että olisi viimeisen päälle kunnossa ostajan joskus ilmaantuessa. Vaimon pyörään vaihdoin jarrupalat, kiristin ketjut ja tein jotain muuta pientä. Kävin sitten likan pyörällä noin kilometrin lenkin. Vaimo huusi ovelta että sauna olisi kohta lämmin. Ajattelin että käyn myös vaimon Gessulla saman testilenkin.
Huppari remontticollegejen seuraksi, kypärä päähän ja menoksi. Paluumatkan viimeisessä - tai toiseksi viimeisessä mutkassa, en pysty takuuvarmasti sanomaan kumpi se oli - tajusin että takarengas pyrkii sivulle enkä ehdi tekemään asialle yhtään mitään. Vauhtia oli maksimissaan kolmekymmentä kilometriä tunnissa. Mieleen tuli ajatus että tämä ei saatana voi olla totta! Pyörän tökättyä ja minun jatkettua matkaa, mieleen tuli toinen ajatus: ehkä tämä onkin vain pahaa unta. Kun rämähdin kyljelleni asfalttiin, mikä muuten sattuu ilman kunnollisia ajovarusteita, huomasin että eipäs ollutkaan unta. Siitä sitten pyörä ylös ja parisadan metrin ajo kotiin.
Ilta meni päivystyksessä niskatuki seuranani. Luita ei mennyt poikki, selvisin mahtavilla naarmuilla polvessa ja kyynärpäässä. Lihaskipuja oli selässä ja rintarangassa noin kuukauden päivät. Kypärään tuli sen verran jälkiä että se meni vaihtoon. Gessusta vääntyi ohjaustanko ja vasemman puolen katteet menivät kaikki uusiksi. Jälkikäteen kävin katsomassa kohtalonkurvini ja siinä on useampi kaivonkansi sekä leveä suojatiemaalaus. Takarengaskin oli melkein uusi. Olen koko motoristiurani aikana ajanut maksimissaan kymmenen kertaa ilman ajovarusteita. Nykyään puen ne aina. Ja aina luulin että telon itseni jossain pusikossa enkä postilaatikolla.

_________________
"Eternally, unavoidably, eventually, all paths will lead to the cemetery." Sentenced

"Breathing doesn't keep the flame alive in us." Insomnium

”Älykäs pääsee pinteestä, johon viisas edes koskaan joudu ei.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Touko 28, 2020 3:44 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7585
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Roiske kirjoitti:
Onhan noita tilanteita sattunut paljonkin matkan varrella, valitettavasti. Tänä keväänä on tullut todella paljon autoja eteen kolmion takaa. Lieneekö uuden teneren valoissa jotain joka ei herätä huomiota vai mikä mättää. Valojen suuntauksen tarkistin ja silti vaan ajavat eteen. Onneksi on kuitenkin vielä väistämällä selvinnyt tilanteista.


Äsken tuli valkoinen T7 vastaan ja kyllä, valot ei juurikaan herätä huomiota. Kaksi kirkasta pientä pistettä ilman häikäisevää hajavaloa jää puolipilvisellä huomaamatta. Se on laitettava päivävalot tilaukseen.

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 29, 2020 3:33 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Viestit: 976
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Pyörä: Dominatör
Minä inhoan myös näitä mökkiläisten kevytperävaunuja, varsinkin kuomullisia. Kun se kuomu peittää ne vetoauton valot. Jos kärryn perässä ei ole kiilun kiilua, siinä voi ihan itse päätellä onko veturissa drl:t päällä (jolloin jarruvalot ja vilkut kuitenkin tarvittaessa toimivat), vai onko töpseli kokonaan irti. Tai niin kuin pari kertaa on sattunut, kärryn vilkut on kytketty ristiin vetoauton kanssa. Onneksi niin päin, että ohituspaikkaa hakiessa vilkku on syttynyt kärryssä vasemmalle, mutta auto on kääntynyt oikealle...

_________________
"Suomen maanteistä oli sorateitä vuoden 2013 alussa 27 130 km eli noin 35 % koko maantieverkon pituudesta."
Liikenneviraston ohjeita 1/2014, Sorateiden kunnossapito


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 29 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com