Kurapyöräilyä lihasvoimin
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Per Saukko
- Pyörä: --?--
Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin
Hei Tomi!
Älä ihmeessä lopeta viestittelyä ja kuvien laittoa, niinkuin Koheltaja jo kirjoitti, juttusi
varmasti innoittaa ja rohkaisee muita kokeilemaan tätä lajia ja sen eri versioita
rohkeasti. Se, että niihin ei aina vastata ja kommentoida ei tarkoita ettei niitä mielenkiinnolla luettaisi. Se on vain lukijoiden laiskuutta ja ujoutta!
Kuviesikin tasokin on noussut huimasti viimeaikoina.
Meitä on täälläpäin pari muutakin moponsa hävittänyttä (ja nyt mtb:llä ajavia) ja tämä on yksi kanava pitää 'napanuoraa' vanhoihin tuttuihin. Joihin sinäkin kuulut, halusit tai et.
Propsit Jukalle ettei myönnä eroa, toiselta foorumilta olitkin jo poistanut itsesi. (Miksi?)
Miten sun UusiTomi-blogi jatkossa?
Terv. Jarmo H.
Älä ihmeessä lopeta viestittelyä ja kuvien laittoa, niinkuin Koheltaja jo kirjoitti, juttusi
varmasti innoittaa ja rohkaisee muita kokeilemaan tätä lajia ja sen eri versioita
rohkeasti. Se, että niihin ei aina vastata ja kommentoida ei tarkoita ettei niitä mielenkiinnolla luettaisi. Se on vain lukijoiden laiskuutta ja ujoutta!
Kuviesikin tasokin on noussut huimasti viimeaikoina.
Meitä on täälläpäin pari muutakin moponsa hävittänyttä (ja nyt mtb:llä ajavia) ja tämä on yksi kanava pitää 'napanuoraa' vanhoihin tuttuihin. Joihin sinäkin kuulut, halusit tai et.
Propsit Jukalle ettei myönnä eroa, toiselta foorumilta olitkin jo poistanut itsesi. (Miksi?)
Miten sun UusiTomi-blogi jatkossa?
Terv. Jarmo H.
-millähän nyt ajelis???
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
+1Per Saukko kirjoitti:Meitä on täälläpäin pari muutakin moponsa hävittänyttä (ja nyt mtb:llä ajavia) ja tämä on yksi kanava pitää 'napanuoraa' vanhoihin tuttuihin. Joihin sinäkin kuulut, halusit tai et.
Mopo on täälläkin hävinnyt ja toistaiseksi jatkan biokaasumoottorin voimin mun vanhalla konkelilla, ellen innostu läskiä ostamaan. Fillarifoorumille tuskin liityn koska en usko että siellä on samanlaista henkeä mitä tällä foorumilla ja mielelläni luen Tomin ja muiden juttuja maastofillareilla touhuumisesta sekä rakentelusta.
Maastopyöräily on mielestäni yksi kurapyöräilyn "ala-laji", hyvä kuntoilumuoto ja muutenkin saman henkistä touhua kinttupoluilla kuin oikeilla kurapyörillä. Vaikuttaa siltä että aika moni on tämän topicin innottamana konkelin ostanut, eikä se ainakaan ole peruskuntoa huonontava hankinta ja sitä kautta tukee varsinaista kurapyöräilyä.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
Koheltaja
Ei voi kun jälleen ihmetellä miten lähellä ollaan Tomin kanssa samalla aaltopituudella edellämainittujen juttujen kanssa. Vaikka noita asioita ei juurikaan ajattele, mutta kun joku muu lyö ne tapetille näytille niin tekstin tunnistaa välittömästi, on kuin omasta kynästä kirjoitettu.
-
Koheltaja
Eilen saapastelin päättäväisin askelin kohti XXL:ää rahatukko kourassa, samalla mumisten "tahtoo läskiä, tahtoo läskiä..." White Pro 3 oli tarkoitus ostaa mutta eipä niitä sitten ollutkaan hyllyssä. Kun kyselin saatavuutta niin myyjä ei osannut sanoa tarkkaa aikataulua.
Himaan kun pääsin niin armoton surffaus päälle ja selvisi että vajaan kuukauden kuluttua White lanseeraa uudet mallit joten odotellaan siihen asti mitä on tulossa.
Tuon jutun perusteella White ei vaikuttaisi yhtään huonolta vaihtoehdolta: http://downshiftaaminen.blogspot.fi/201 ... 3-fat.html
Himaan kun pääsin niin armoton surffaus päälle ja selvisi että vajaan kuukauden kuluttua White lanseeraa uudet mallit joten odotellaan siihen asti mitä on tulossa.
Tuon jutun perusteella White ei vaikuttaisi yhtään huonolta vaihtoehdolta: http://downshiftaaminen.blogspot.fi/201 ... 3-fat.html
Ei kait se huono ole, vanteet taitaa olla se heikoin kohta, mutta jostainhan se on tuon hintaisessa tingittävä. Kyllä tolla varmasti ajelee ja päivittelee sitten, jos siltä tuntuu. Sanoisin, että tubeles kannattaa virittää, sillä on käsittämättömän iso vaikutus ajo-ominaisuuksiin.
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
Sent from my GT-P5110 using Tapatalk
-
Koheltaja
Kävin koeajamassa uusimman KTM sähköläskin ja kuume sähköläskiin kasvoi entisestään. Kesällä/syksyllä ajoin eri sähkömaastureita Bosch ja Yamaha tekniikoilla ja ne jätti hyvän kuvan sähköistä mutta jäin kaipaamaan jotain jäin kaipaamaan voiman osalta. Uudessa KTM:ssä on Boschin tekniikka ja neliasentoinen tehonsäätö, eco-touring-sport-turbo. Turbon kun napsautti päälle niin tuli aika iso VAAAUUUU-efekti ja voimaa tuli ihan eri tavalla kuin aiemmissa pyörissä mitä olen kokeillut. Sähköä kuluu taatusti tolla asennolla mutta eipä sitä tarvii kuin pahimmissa paikoissa ja perusajot menee ecolla tai touringilla.
Hintaa tuolla oli 3790€ ja siitä sain ihan kohtuullisen tarjouksen ja sankalukko kaupan päälle. Onhan siinä reilu tonnin ero Haibiken vastaavilla kilkkeillä kasattuun sähköläskiin. Kotona kun kerroin fillarista niin oletin että mulle näytetään ulko-ovea mutta yllättäen vilautettin vihreää valoa pyörän ostoon. Runko oli 19" ja se tuntui aika sopivalta mutta ehkä 21" voisi olla parempi, se tulee reilu viikon kuluttua lattialle.
Tässä on hyvin aikaa miettiä ostaako fätin sähköllä vai ilman. Sähkö kiinnostaa ja sillä pystyisi paremmin ajamaan siirtymät pelipaikoille kevyen avustuksen kanssa, mäkistä ja kivikkoista reittiä löytyy joten ei siitä lisävoimasta haittaa olisi avustamassa pahemmissa paikoissa. Vauhdit kasvaa sähkön kanssa mikä on mulle hyvä juttu kun ajomotivaatio tulee muutenkin etenevästä ajamisesta. Sähkön kanssa voisi korvata kokonaan nykyisen pyörän ja hurauttaa välillä kuntolenkkiä pyörä-hiekkateitä pitkin, ilman sähköä en fätin kanssa siihen hommaan lähde, kokeiltu on ja vauhti kun puuttui niin se ei oikein motivoinut lenkkeilyyn.
Sähkötön pyörä on taas kevyempi ja yksinkertaisempi tekniikka, fätillä tulisi ajettua lähes pelkästään maastoajot ja Cannondalella kuntolenkit tietä pitkin. Perusfättiä voisi kuskata autolla kattotelineellä pelipaikoille kun koukkua ei ole, sähköläskiä en ala katolle yksin jumppaamaan. Normi fätin uskaltaisi jättää pyöräkellariin, sähköä ei välttämättä siellä kauaa vanhene ellei saa ketjulla seinään kiinni. Sähkö pitäisi säilyttää häkkivarastossa koska sisälle pyörä ei mahdu enkä lämpene ajatukselle säilyttää sitä parvekkeella.
Hetken aikaa joutuu miettimään molemmista plussia-miinuksia ja katsoa kumpi olisi järkevämpi valinta, vaikka aika harvoin mun hankinnoissa on ollut mitään tekemistä järjen kanssa...
Hintaa tuolla oli 3790€ ja siitä sain ihan kohtuullisen tarjouksen ja sankalukko kaupan päälle. Onhan siinä reilu tonnin ero Haibiken vastaavilla kilkkeillä kasattuun sähköläskiin. Kotona kun kerroin fillarista niin oletin että mulle näytetään ulko-ovea mutta yllättäen vilautettin vihreää valoa pyörän ostoon. Runko oli 19" ja se tuntui aika sopivalta mutta ehkä 21" voisi olla parempi, se tulee reilu viikon kuluttua lattialle.
Tässä on hyvin aikaa miettiä ostaako fätin sähköllä vai ilman. Sähkö kiinnostaa ja sillä pystyisi paremmin ajamaan siirtymät pelipaikoille kevyen avustuksen kanssa, mäkistä ja kivikkoista reittiä löytyy joten ei siitä lisävoimasta haittaa olisi avustamassa pahemmissa paikoissa. Vauhdit kasvaa sähkön kanssa mikä on mulle hyvä juttu kun ajomotivaatio tulee muutenkin etenevästä ajamisesta. Sähkön kanssa voisi korvata kokonaan nykyisen pyörän ja hurauttaa välillä kuntolenkkiä pyörä-hiekkateitä pitkin, ilman sähköä en fätin kanssa siihen hommaan lähde, kokeiltu on ja vauhti kun puuttui niin se ei oikein motivoinut lenkkeilyyn.
Sähkötön pyörä on taas kevyempi ja yksinkertaisempi tekniikka, fätillä tulisi ajettua lähes pelkästään maastoajot ja Cannondalella kuntolenkit tietä pitkin. Perusfättiä voisi kuskata autolla kattotelineellä pelipaikoille kun koukkua ei ole, sähköläskiä en ala katolle yksin jumppaamaan. Normi fätin uskaltaisi jättää pyöräkellariin, sähköä ei välttämättä siellä kauaa vanhene ellei saa ketjulla seinään kiinni. Sähkö pitäisi säilyttää häkkivarastossa koska sisälle pyörä ei mahdu enkä lämpene ajatukselle säilyttää sitä parvekkeella.
Hetken aikaa joutuu miettimään molemmista plussia-miinuksia ja katsoa kumpi olisi järkevämpi valinta, vaikka aika harvoin mun hankinnoissa on ollut mitään tekemistä järjen kanssa...
- _JPA_
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Samassa hintaluokassa KTM:n kanssa Kuberg Freerider. Polkimet tosin puttuu.

-
Koheltaja
Aika hankalaa ajaa polkupyörällä ilman polkimia enkä mä ole ostamassa sähköenduroa 
- Seppo Honkanen
- Pyörä: HVA TE300i, EXC150TPi, 690 Enduro R
Tuu hakee mun On-One Fatty pois. Hinnasta päästään varmasti sopimukseen. Mulla on jo KTM Ultra Race hankittuna tilalle.
Sepi
Sepi
XXL lanseeraa uudet mallit, mutta jos vanhat merkit pitää paikkansa on ne ostettavissa vasta syksyllä joten Kohellus voisi katsella fillaritorin tarjontaa jotta pääsee naatiskelemaan pikemmin. Wanhalla on nyt fättinä Whiten Fat 2 Pro ja on tähän mennessä paras minulle niistä joita olen ajanut. Verrokkina olen muutamia kamujen hyvinäkin pidettyjä pyöriä koeajanut mutta ei ole vaan olleet minulle parempia. Sähö ei ole mun juttu, moottorilla jos mennään niin polttomoottori on se juttu sitten minulle ja vaikka sähöfillari on kiva sitä en kiellä niin minä vaan haluan selvitä polkien, kuntoilen samalla toki tämä voi muuttua jossakin vaiheessa mutta nyt näin. Merkki ei tee pyörästä hyvää, se menee hieman kuin kypärissä, pitää löytää se omaan päähän/kroppaan/mieltymyksiin sopiva ja se on sitten hyvä olipa se mitä merkkiä tahi mallia hyvänsä joten olisi hyvä saada koeajaa mahdollisimman monta erilaista valintaa helpottamaan. Tubelekset on omien kokeilujen jälkeen ihan ok mutta ylimainostettu juttu ja ei ole enää minun valinta.
Seuraavaksi teen nastarenkaat kun taas on jäätalvi ja ei noi fättärin läskit pidä jäällä ilman nastoja ja on rennompaa ajella kun ei tarvi koko ajan jännittää nurin menoa. Kivaa hommaan enisei ja mukavaa mielipiteiden vaihtoa on saanut aikaiseksi tämäkin touhu
Seuraavaksi teen nastarenkaat kun taas on jäätalvi ja ei noi fättärin läskit pidä jäällä ilman nastoja ja on rennompaa ajella kun ei tarvi koko ajan jännittää nurin menoa. Kivaa hommaan enisei ja mukavaa mielipiteiden vaihtoa on saanut aikaiseksi tämäkin touhu
Weteraani kurapyöräilijä
-
Koheltaja
Vaikka pyörä on -sähköavusteinen- niin se ei tarkoita sitä etteikö sillä saa samoja rasitustasoja kuin ilman sähköä, ihan samalla tavalla -sähköavusteisella- saa ajettua ittensä hapoille, tämä tuli koettua syksyllä. Suurin ero on että nyt ne kovemmatkin mäet on mielekkäitä ja ei tullut valittua helpoimpia reittejä koska apuja oli tarvittaessa käytössä, lisäksi vauhti nousi joka on mulle mielekäs elementti.
Tässä painitaan vielä jonkin aikaa onko se sähköavusteinen vai ilman sähköjä, 3500€ on iso raha fillariin kun toinenkin harrastus syö oman osansa lompakosta. Jos malttia riittää niin odottelen maaliskuun messuja ennen päätöksiä, silloin tulee uusia malleja ja porukka myy nykyisiä pelejä pois uusien alta. Fillaritoria on seurattu ja joitain on sieltä poimittu, mutta ensin pitää tehdä päätös tuleeko sähkäavusteinen vai ei. Sähköpyörässä pelottaa eniten se kuinka kauan se säilyy ennen kun alfred nussi käy kylässä pöllimässä pyörän, noi on aika haluttuja pyöriä markkinoilla. Ilman sähköjä elämä olisi sen suhteen helpompaa ja saisin kuskattua sitä auton katolla pelipaikoille.
Jostain syystä olen mieltynyt Whiten fättiin, ei On-One huono ole, kuten ei moni muukaan mutta Whitessä osuu geometria ja muut jutut aika hyvin kohdalleen. Jos sopiva käytetty White tulee kohdalle niin se helpottaa päätöstä, ja silloin kauan palvelleen Cannondalen voi suosiolla tehdä Bad Boy henkiseksi eli tehdään siitä puhdas lenkkipyörä pikiteille.
XXL:ssä löytyy 3 Fat Lite 999€ mutta mielummin ottaisin Pron joka on loppu, tai se olisi jo ostettu eilen.
Tässä painitaan vielä jonkin aikaa onko se sähköavusteinen vai ilman sähköjä, 3500€ on iso raha fillariin kun toinenkin harrastus syö oman osansa lompakosta. Jos malttia riittää niin odottelen maaliskuun messuja ennen päätöksiä, silloin tulee uusia malleja ja porukka myy nykyisiä pelejä pois uusien alta. Fillaritoria on seurattu ja joitain on sieltä poimittu, mutta ensin pitää tehdä päätös tuleeko sähkäavusteinen vai ei. Sähköpyörässä pelottaa eniten se kuinka kauan se säilyy ennen kun alfred nussi käy kylässä pöllimässä pyörän, noi on aika haluttuja pyöriä markkinoilla. Ilman sähköjä elämä olisi sen suhteen helpompaa ja saisin kuskattua sitä auton katolla pelipaikoille.
Jostain syystä olen mieltynyt Whiten fättiin, ei On-One huono ole, kuten ei moni muukaan mutta Whitessä osuu geometria ja muut jutut aika hyvin kohdalleen. Jos sopiva käytetty White tulee kohdalle niin se helpottaa päätöstä, ja silloin kauan palvelleen Cannondalen voi suosiolla tehdä Bad Boy henkiseksi eli tehdään siitä puhdas lenkkipyörä pikiteille.
XXL:ssä löytyy 3 Fat Lite 999€ mutta mielummin ottaisin Pron joka on loppu, tai se olisi jo ostettu eilen.
Viimeksi muokannut Koheltaja, La Tammi 16, 2016 10:55 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- juilhy
- Pyörä: Transalp 700
Norjan xxl sivuilta löytyy tuo pro ja se vielä parempi(?, ainaki kalliimpi), mutta mitenhän tilaus onnistuu suomeen?Koheltaja kirjoitti: XXL:ssä löytyy 3 Fat Lite 999€ mutta mielummin ottaisin Pron joka on loppu, tai se olisi jo ostettu eilen.
TomiKoo on kyllä saanut nostettua täälläkin fättis kuumetta, mutta vielä sitä ei ole hankittu. Joten jatka vaan päivittelyä tännnekkin.
-
Koheltaja
Niinpä näyttää, pitää kysyä paikallisesta XXL:stä onnistuuko sisäinen siirto sieltä tänne? Tuskin mutta eipä se kysyminen mitään maksa ja samalla voi käydä potkimassa Liten renkaita.
-
Koheltaja
Suurin ero meillä on ajomaastojen läheisyys. Täällä asfalttiviidakon kupeessa takapihan metsät ei juurikaan tarjoa mitään säväyttävää ja siirtymät mielekkäille ajopaikoille on 5-25km suuntaansa, ja takaisinkin pitäisi vielä tulla ajamalla. Sama tilanne oli mönkijän ja kurapyörän kanssa, joko piti lähteä kärryllä tai valkokilvellä liikenteeseen ennen kun pääsi oikeille reiteille ajamaan. Ehkä tämä on tekosyynä sähköjen hankintaan, tuleeko sillä lähdettyä sen paremmin ajamalla kauempana oleviin paikkoihin?TomiKoo kirjoitti:Ihan ATC:n linjoilla mennään monellakin tapaa. Sähköläski ja kaikki avusteiset ym on varmasti mukavia aivan kuten pelkällä ulkoisella voimallakin kulkevat. Mutta kuten Kohelo itsekin toteat, on se pelkällä kauramoottorilla kulkeva myös niin paljon helpompi, huolettomampi ja silti tosi hyvä. Se on niin helppoa, kun mikään ei riipu tekniikasta, lähtee vaan. Joo, joutuu ajamaan myös ne siirtymät ja itse on joka paikkaan jaksettava, mutta eiköpä siitä juuri ole kyse, jos aikoo pyöräillä? Menee sitten moottorilla jos ei jaksa tai muuttaa näkökulmaa.
Lueskelin illalla akkutekniikasta ja niiden huolenpidosta että ne pysyy iskussa mahdollisimman pitkään. Lukiessa tuli mieleen akkujen kanssa touhuaminen RC-autoilun aikana, akkujen elinikä ja kapasiteetti on kiinni monesta pienestä jutusta ja suoraan sanoen en ole oikein innoissani siitä jutusta. Jos pyörä jää käyttöön pitkäksi aikaa niin missä vaiheessa tulee 800€ akun osto? Ja jos sähkötekniikassa jotain kajahtaa takuun jälkeen niin mitä on tehtävissä ja mitkä on korjauslulut? Kaikki toimii uutena kivasti mutta miten on kun sähkötekniikalle tulee ikää, mulla on -98 ostettu Cannondale joka toimii edelleen kuin uusi fillari. Tavallisen fätin saa menemään Golfin takaluukkuun kun kippaa penkit ja irroittaa vähintään eturenkaan, helppo mennä siirtymät eikä tarvii säästää kuskin ja akun energiaa paluumatkaa varten. Yli 20 kiloista sähköpyörää en ala punnertamaan takaluukkuun tai kattotelineelle.
Näitä asioita kun miettii niin kyllä katse alkaa vakaasti siirtymään normi fätin puolelle. Tomilta tuli hyviä vinkkejä eri pyörämerkeistä ja rungoista, pitää katsella tarjontaa ja kysellä tarjouksia liikkeistä ja seurata fillaritoria.
Nopeat syö hitaat https://www.xxl.fi/white-3-fat-lite-fat ... MMH0VWmmi8
Jää tuohon moniaita euroja tehdä paremmmilla osasarjoilla mieleinen, runkohan on Litessä sama kuin Prossa.
Omaa 2prota olen päivittänyt 1X10 ja edessä on 28 ovaali. Jarrut on Maguraa, stemmiä, tankoa ja kahvoja on vaihdettu ja takapakka sekä ketju XTtä. Ei noissa entisissäkään mitää vikaa ollut mutta kiva se on Tomin vanavedessä tuunailla ja eiköpähän nuo kaikki osat suunnilleen olekin Tomin hyllystä.
Jää tuohon moniaita euroja tehdä paremmmilla osasarjoilla mieleinen, runkohan on Litessä sama kuin Prossa.
Omaa 2prota olen päivittänyt 1X10 ja edessä on 28 ovaali. Jarrut on Maguraa, stemmiä, tankoa ja kahvoja on vaihdettu ja takapakka sekä ketju XTtä. Ei noissa entisissäkään mitää vikaa ollut mutta kiva se on Tomin vanavedessä tuunailla ja eiköpähän nuo kaikki osat suunnilleen olekin Tomin hyllystä.
Weteraani kurapyöräilijä