Tonnilla tontille

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

sjuggen
Pyörä: Husqvarna TE250 -08

Re: Tonnilla tontille

Viesti Kirjoittaja sjuggen »

jaket kirjoitti:kannattaa jatkaa haaveilua. On siinä muitakin kuluja kuin pyörän hinta. Tonnin pyörässä muut kulut on helposti isommat kuin pyörän hinta. Vakuutus, varusteet, varaosat, bensa, sakot jne.
Höpö-höpö. Haaveilu ei vie yhtään eteenpäin asiassa. Tähän sopii vanha viidakon sananlasku: Yrittämättä ei panna. :-)

Jos budjetoi tonnin pyörään, niin on varmaan budjetoinut jonkun summan varusteisiin ja muihinkin kuluihin. Itse en ole ottanut mitään kaskoja yhteenkään pyörääni (alle 10ke:n vehkeitä kaikki), ja lasken kyllä olevani voitolla tässä uhkapelissä. Tietenkin jos ajatus on uusia pyörä joka syksy vakuutusyhtiön piikkiin, niin sitten varmaan asia on toisin.

Itse olen ostanut useammankin n. tonnin pyörän (kylläkin katuvehkeitä) ja ajellut niillä muutamasta kuukaudesta pariin vuoteen. Kaikki on toimivina myyty eteenpäin. Tietenkin vanhaan vehkeeseen joutuu todennäköisesti jotain tekemäänkin, mutta ei sitä kannata pelätä. Vanhoissa vehkeissä pystyy itsekkin tekemään paljon, ja eihän siitä ole pakko uuden veroista tehdä, kunhan toimii ja kulkee. Kakarana ajettiin ilmaiseksi saadulla (tai muuten vaan halvalla) mopolla ihan tyytyväisenä, mutta aikuisiällä ei uskalleta ajaa alle 5K€:n pyörällä?

Ihmisillä näyttää olevan nykyään asenteena, että kaiken on pakko olla viimeisen päälle tai siihen ei kannata ryhtyä lainkaan. Ensiasunnoksi hommataan 200 neliöisiä lukaaleja ja sitten ollaan ihmeissään velan lyhennysten kanssa.
Opetellaan ajamaan, ja katsellaan varvikkoa.
jaket
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

itse olen pelannut 500e pyöristä ylöspäin ja hinnat korreloi monesti rajusti. Näissä kannattaa todella sijoittaa ostaessa vähän enemmän.

Mielipide kysymys tietysti, oma havainto vain.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
mek
Pyörä: V-Strom 800 DE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Noin halvassa pyörässä myös kulutusosien kunnon merkitys kokonaiskustannukseen on valtava (prosentuaalisesti). Jos joutuu uusimaan renkaat, ketjut, rattaat, jarrupalat ja mahdollisesti vielä vaijereita ja jotain tiivisteitä, saattaa pyörän hinta kohota satasilla. Vuosimallia ja kilometrejä lienee aika turha tuijottaa, yleiskunto, huoltohistoria ja kulutusosien kunto suhteessa hintapyyntiin lienee ratkaisevaa.
wannabe
Pyörä: Norco Indie 2 | Scorpa SY250F

Viesti Kirjoittaja wannabe »

Pakko tunnustaa, että tuo PantseK:n linkkaama Kawa on varsin houkutteleva. Vaikken merkistä ja mallista niin piittaakaan, tunnustan. Mutta hei, tonnilla tontille ja rapaa naamariin...

Työmatkat tuolla jäis ajamatta mut jos vaikka pääsis alkuun. Hmmm...

edit alkaa:

Huomaan, että pitää tässä kohtaa muistuttaa parista asiasta. Haussa siis symbolisesti "tonnin" pyörä. Hahmotan vakuutusten, varusteiden, varaosien jne jne lisäkulujen vaikutuksen. Näistä en siis kaipaa keskustelua, kysyn sitten jos haluan "kympin kypärän" tms. :roll:

edit päättyy:
Dominator
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Olen touhunnut myös noiden ostohinnaltaan edullisten pyörien kanssa aina enkä ole omistanut yhtään uutta pyörää.. Viimeisin projekti oli käymätön "romu" Honda CR500 -86 joka kaverin hankittiin kanssa viime keväänä ja niin vaan on silläkin lähes koko kesä ajettu. Samoin oma tämän hetkinen käyttöpyöräni Honda XR650L löytyi kesämökin ulkovajan perältä ja kone oli purettuna muovilaatikoissa. Työkaluja on syytä olla ja niiden on myös pysyttävä käsissä noiden halpojen pyörien kanssa pelatessa. Myös lämmin talli on välttämätön rassaamista varten. Niin ja niitä lehmänhermoja tarvitaan kun pyörä on toistuvasti hajalla keskellä parasta ajokautta :lol: Halpaa pyörää hankkiessa kannattaa etukäteen ottaa selvää kuinka helposti/halvalla varaosia on saatavissa. Paljon myydyt suositut mallit ovat parhaita koska niihin saa purkuosia hyvin ja ovat jotkut ostaneet kokonaisia varaosapyöriäkin projektin tueksi. Onnea yritykseen :!:
ceevu
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Tuo kwaakkihan näyttää petollisen hyvältä. Merkillä nyt ei mikään ihan paras imago ole,mutta tohon rahaan voi joutua ottamaan riskejä...
Yksi hyvä vaihtoehto on ostaa läjä pahvilaatikoita,joiden sisuksista kasaa mopon,tosin ei sovi kaikille...
mikäs tolla wikakasalla estää työmatkat ajamasta jos se toimii?ei noita katteita ajaamiseen tarvita,edes tiellä.(ja jos haluaa niin pieni jatkolippa valomaskiin auttaa paljon.
wannabe

ceevu kirjoitti:Tuo kwaakkihan näyttää petollisen hyvältä. Merkillä nyt ei mikään ihan paras imago ole,mutta tohon rahaan voi joutua ottamaan riskejä...
Yksi hyvä vaihtoehto on ostaa läjä pahvilaatikoita,joiden sisuksista kasaa mopon,tosin ei sovi kaikille...
mikäs tolla wikakasalla estää työmatkat ajamasta jos se toimii?ei noita katteita ajaamiseen tarvita,edes tiellä.(ja jos haluaa niin pieni jatkolippa valomaskiin auttaa paljon.
Heh... pakko tunnustaa, että jokseenkin noin ajattelin päässäni kun tuon Kawan ilmoitusta katselin. :D
Eddie
Pyörä: Yamaha dt 125 r

Viesti Kirjoittaja Eddie »

wannabe kirjoitti:Pyörä on pakko saada, jos olis rahaa edes kohtuullisesti ja sais valita niin AT... jos olis rahaa kivasti ja sais valita niin...ehkä AT silti? Mutta kun on vaan tonni. Silti mieli palaa sarviin ja työmatkaakin kaiken sen kurassa pyörimisen ohessa pitäis ajaa se 76 km suuntaansa.

Tiedän, että tonnin budjetti on olematon ja kannattaako tuolla lompsalla edes haaveilla. Mutta entä jos kerrankin haaveiltas? Mitä ostaisitte em. käyttöön?

Sana on vapaa, en tuppaa loukkaantua kun suoraan puhutaan. 8)
Jos lähtisin tuolla budjetilla liikkeelle, niin ostaisin suosiolla piikin.
Tonnilla saa ihan käypäsiä kehon liikuttimia, joilla pääsee makuun.

Ostin tuossa halavalla Yamaha YBR 125 pyörän ja tilaan siihen osat Aasiasta tai sitten muokkaan yleisosista sopivaa. Aasiassa myydään G-mallia, jossa on fiksumpi lokkari, yms. kilkettä.
Nutulleen meno ei haittaa, kun osat ovat halpoja ja niitä löytyy!

Liikkeelle lähdin mentaliteetilla, kunhan on hauskaa halvalla! Kulutus pyörii tällaisessa kikottimessa hitusen reilut 3L/100km läskikasankin alla.
Vakuutuksetkaan eivät päätä huimaa, kun tehoja ei ole, eikä nuo ole edes varkaiden suosiossa.

Itse pidän tätä erinomaisena budjettiratkaisuna! :D
wannabe

Juuh, kyllä mä olen piikkistäkin pohdiskellut. No, nyt näyttää kuitenkin siltä, että pitää vetää ainakin talven yli happea ja miettiä kaikessa rauhassa. Keväällä kaikki maksaa enemmän luonnollisesti, mutta voihan se olla et on saanut ajateltua itsensä ulos tästä päähänpistosta siihen mennessä. Jos vaikka vaihtais polkupyörän sen sijaan. Huoh. :roll:
Jokke Espoosta
Pyörä: Poljettava

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

wannabe kirjoitti:Juuh, kyllä mä olen piikkistäkin pohdiskellut. No, nyt näyttää kuitenkin siltä, että pitää vetää ainakin talven yli happea ja miettiä kaikessa rauhassa. Keväällä kaikki maksaa enemmän luonnollisesti, mutta voihan se olla et on saanut ajateltua itsensä ulos tästä päähänpistosta siihen mennessä. Jos vaikka vaihtais polkupyörän sen sijaan. Huoh. :roll:
Eläs ny. Ei ne keväälläkään järjettömissä hinnoissa ole ja liike ja tarjonta on kovempaa. Vedät pettuleipää ja toivot osuvasi kultasuoneen. Mä maksoin omastani keväällä 1650 euroa ja vedin sillä hymy korvissa lähes murheitta koko kesän kaikkea crossiradan ja työmatkan kautta porukkapöristelyihin joten ei se välttämättä aina kymppitonnia vaadi että pääsee päristelemään.

edit:tosin laskeskelin että kokonaisuudessaan paloi kesässä joku kolmisen kiloeuroa kun laskee varusteiden hankinnat, pyörän hankinnan, bensat, varaosat, vakuutukset yms. Noh, olipahan kyllä hauskaakin ja ensi kesänä pitäis selvitä halvemmalla.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Ana
Pyörä: SE+ muut

Viesti Kirjoittaja Ana »

Jokke Espoosta kirjoitti:
wannabe kirjoitti:Juuh, kyllä mä olen piikkistäkin pohdiskellut. No, nyt näyttää kuitenkin siltä, että pitää vetää ainakin talven yli happea ja miettiä kaikessa rauhassa. Keväällä kaikki maksaa enemmän luonnollisesti, mutta voihan se olla et on saanut ajateltua itsensä ulos tästä päähänpistosta siihen mennessä. Jos vaikka vaihtais polkupyörän sen sijaan. Huoh. :roll:
Eläs ny. Ei ne keväälläkään järjettömissä hinnoissa ole ja liike ja tarjonta on kovempaa. Vedät pettuleipää ja toivot osuvasi kultasuoneen. Mä maksoin omastani keväällä 1650 euroa ja vedin sillä hymy korvissa lähes murheitta koko kesän kaikkea crossiradan ja työmatkan kautta porukkapöristelyihin joten ei se välttämättä aina kymppitonnia vaadi että pääsee päristelemään.

edit:tosin laskeskelin että kokonaisuudessaan paloi kesässä joku kolmisen kiloeuroa kun laskee varusteiden hankinnat, pyörän hankinnan, bensat, varaosat, vakuutukset yms. Noh, olipahan kyllä hauskaakin ja ensi kesänä pitäis selvitä halvemmalla.
Noo eikös sen pitänytkin mennä noin että aloitetaan tosta ja katotaan mihin päädytään. Harrastukset maksaa sen minkä haluaa maksaa.
Ana.
Piese
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL 60/Street Glide ST
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piese »

Aina voi sattua "löytö" kohalle, noin vuosi sitten möin täysin kunnossa olevan, rallinastat alla ja jopa suoravetokin siitä löytyi, ei ole ostelija soitellu että olis lauennu :mrgreen: mopeti oli -91 vai -92 350Dr susuki ja 849€ vaihtoi omistajaa, 5min kerkes olla nettimotossa myynnissä :lol: piti saada nopeesti käsistä että saa toisen tilalle, ku kuulemma kaks mopoa riittää kerralla.
wannabe

Meni siinä sitten reilusti yli talven asiaa pohdiskellen, ja lopputulemana vajaa vuosi takaisin tontille tuli sittenkin trial. Vanha suola janotti sen verran, että ei mahtanut mitään. Josko sen enskan sitten seuraavaksi... Voi olla, että palaan aiheeseen taas parin vuoden päästä. :?
Vastaa Viestiin