Neuvoa vailla, harrastusta aloittelemassa

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Ekoteko
Pyörä: GSA - 15

Neuvoa vailla, harrastusta aloittelemassa

Viesti Kirjoittaja Ekoteko »

Hep!
Saisko sitä ystävällisesti pyytää vähän vinkkejä mettä enskan hankitaan.
Tarkoitus olisi aloitella harrastusta taas ( 20v jälkeen ) myös metsän puolella.

Haussa on kilvetön nelari ja tähän kaipaisin vähän apua pyörän valintaan. Haussa on käytetty peli 2-3k€ hinnaltaan kevyeen "kuntopyöräilyyn". Valoja tms. herkkuja ei nyt välttämättä tarvita, kun en pimeessä ajele.
Itse olen kiinnostunut eniten Suzukin 450 RMZ:sta ja KTM:n 450 EXC:stä. Myös Husse 450 TC:kin olisi ainakin vähän erilainen.
Onko näistä joku ylitse muiden ( en tarkoita jotain superstage hyppyri ominaisuuksia ) käyttöominaisuuksiltaan, huolloiltaan, luotettavuudeltaan.

Etukäteen kiittäen.
Jussi
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Re: Neuvoa vailla, harrastusta aloittelemassa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ekoteko kirjoitti:Hep!
Saisko sitä ystävällisesti pyytää vähän vinkkejä mettä enskan hankitaan.
Tarkoitus olisi aloitella harrastusta taas ( 20v jälkeen ) myös metsän puolella.

Haussa on kilvetön nelari ja tähän kaipaisin vähän apua pyörän valintaan. Haussa on käytetty peli 2-3k€ hinnaltaan kevyeen "kuntopyöräilyyn". Valoja tms. herkkuja ei nyt välttämättä tarvita, kun en pimeessä ajele.
Itse olen kiinnostunut eniten Suzukin 450 RMZ:sta ja KTM:n 450 EXC:stä. Myös Husse 450 TC:kin olisi ainakin vähän erilainen.
Onko näistä joku ylitse muiden ( en tarkoita jotain superstage hyppyri ominaisuuksia ) käyttöominaisuuksiltaan, huolloiltaan, luotettavuudeltaan.

Etukäteen kiittäen.
Jussi
Mainiota. Tervetuloa mukaan porukkaan. Toi on hyvä tapa pitää hauskaa.
Mulla ei ole kyllä mitään vinkkejä tarjottavana, kun mulla on vaan ihan möhkö.
Varmasti saat tällä foorumilla tosi hyviä vinkkejä asiaan.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Syke
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona

Viesti Kirjoittaja Syke »

Kaksitahtisen laittaisin myös vakavaan harkintaan.
Suzuki ja Husse ei ihan muuntelematta sovi metsään.
Mulla oli tuommoinen Hussen TE450, väsyttää kuskin melko pian.
Tai sitten mä en vaan osaa.
Braa-aab!
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Kirjoittamasi perusteella päättelisin ettei nykypyörät ole sinulle kovin yksityiskohtaisesti tuttuja, joten naputtelen vähän laajemmin osin samaa kuin Sykekin jo mainitsi.

Ensinnäkin iso (iso eli 250cc 2T/400cc 4T ja isommat) 4T krossi (RMX, TC, jne.) on huonoin mahdollinen valinta puunkiertoon: vaihteiston välitykset huonoimmat mahdolliset, moottorin luonne honoin mahdollinen, stumppaa, poljet, kun ei stumppaa niin mopo säntäilee ja lähtee lapasesta heti kun vähänkin väsyt ja varmasti väsyt nopsaan. On näitä nähty tarpeeks, 5km lenkkiin puol tuntia kun muut ajaa 10min., eli ihan pään seinään hakkaamista. Huomaa että krossien laatikoissa isoimman ja pienimmän vaihteen suhde on tyypillisesti 2, enduroissa 2,4-3.

Seuraavaks huonoin valinta on iso 2T krossi, ongelma ei välityksissä tai stumppailussa ole niin paha, mutta suurin osa isoista 2T krosseista on aivan liian äksyjä metsään ja ihan A-luokan kuskitkin pehmentää pyöriään. Ja krossi kun krossi, alusta toimii huonosti metsässä, aloittelevalle ihan pirun huonosti.

Iso 2T enska potee vähän samaa kuin krossikin, sillä oppii lopulta istuskelemaan kyydissä rauhallisella kaasun käytöllä, ajotekniikaksi muodostuu pieni kaasun liike lääkkeeksi kaikkeen. Iso 4T enska on moottorin rakenteesta johtuen kankea kuin tavarajuna mutkiin, toisaalta löytyy useita vaihtoehtoja joissa kaasuun vastaaminen on alkavalle harrastajalle helppo ja onhan nelrilla ajaminen kivikossa ja liukkaalla kalliolla yms. missä pito on herkällä paljon helpompaa. Isoissa pyörissä tuohon hintaluokkaan löytää suht helposti pyöriä joissa ei iso remontti ole ovella. Yhtä kaikki kumpikaan ei sovellu lajin aloittamiseen.

Mitä siis jää jäljelle: piikit ja pikkunelarit. Mun mielestä ylivoimaisesti paras pyörä lajin aloittamiseen on 250cc 4T enduro (hyvin kevytrakenteisille ja pienikokoisille sekin on väärä, 125cc 2T silloin). Eurooppalaisilla ajaa perusharrastajat helposti 200h ennen moottoriremontin tarvetta ja samaan sarjaan pistän vielä jampikin. Mutta kun käytettyä ostat, et tiedä ikinä mitä saat. Missään tapauksessa en ostaisi pyörää tuossa hintaluokassa joka ei ole ollut useamman vuoden samalla omistajalla tai muuten täysin varma historia. Enkä missään nimessä lähtisi katsomaan pyörää ilman kaveria jolla on varmasti kokemusta - siltikään läheskään kaikkea ei pysty toteamaan ja riski on aina iso. Kauden ajettu A-kuskin enskakin on jo riskiostos, ellei moottoria ole varmuudella laitettu, joskin ajomäärät vaihtelee mutta tosissaan lajiin panostavat ajavat todella paljon ja tarvitsisit budjettiin 1-2k€ lisää. Pikkunelari on helppo pyörä opetella ajamisen niksejä, agressiivisen ajon opetteluun se ei ole hyvä.

Piikki onkin sitten ihan oma valintansa, mutta sillä oppii ainakin ajamisen kaikki niksit. Tai ne mitä sillä ei opi eli mitä muilla voi sitten tehdä, oppii niillä muilla sitten ihan itsekseen automaattisesti. Ja kyllä piikki jaksaa viedä isompaakin miestä. Valinnanvaraa on reilusti ja krossipyöränkin voi ottaa, tosin kannattaa selvittää mitä rajoituksia pyörälle on niiden kerhojen pätkillä missä meinaat ajella - saattavat hyvin vaatia valot ja endurovaimentimen. Punakilpiset piikit on myös halpoja, tuohon hintaluokkaan saat helposti 2-3v. vanhan oikeasti hyväkuntoisen. 150cc 2T (TM ja KTM) kannattaa myös huomioida.

Käytetyn punakilpisen myynti on nykyään vaikeaa, vaikka ainoa varsinainen todennäköinen miina onkin 4T 250cc krossit. Siksi kannattaa vähän aikaa katsella nettimotossa, soitella myyjille ja tinkiä. Tarjontaa on reilusti yli kysynnän. Eli toisaalta kannattaa ottaa suoraan sellainen pyörä jolla on hyvä aloitella, vaihtaminen maksaa tai on aikaavievää.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Juurikin kuin tha sanoi, isolla pyörällä oppii ajamaan varovaisella kaasunkäytöllä, kokemusta on. :twisted:
No, itse en ole kokenut sitä haitaksi. Se mitä siinä "menettää" kun on liian tehokas pyörä niin ei voi ajaa agressiivisesti vaan mennään säätämällä nopeutta varovasti kaasulla, liian isolla vaihteella, rauhallisesti vaikkakin lähes yhtä kovaa, ehkä. Itsellä tuollainen 300exc iso 2t mopeedi ja olen melkolailla aloittelija. Ja siis noitahan saa pehmennettyä melko helposti parilla säädöllä ja muokkauksella missä ei lie mitään "pahaa".

Kuitenkin aloituspyöräksi voisi olla mahdollista myös nuo 350/600 4t ilmajäähy japsit (XR/TTR). Sellaiset siis joissa on edes jonkinlainen jousitus!? Itse aloittelin 600ttr jampulla ja oli ihan hyvä pyörä. Minä en ole innostunut tuosa 250 4t pyörästä syystä tai toisesta, mutta ajokaverillakin on sellainen ja omistaja hyvinkin tyytyväinen ja hakkaa minut mennen tullen spoorissa nopeudessa sillä.

Siltikin jos ego kestää :twisted: :roll: niin piikki ei oikeastikaan varmasti ole huono vaihtoehto.
antti
Ekoteko
Pyörä: GSA - 15

Viesti Kirjoittaja Ekoteko »

Jo vain, kiitos kattavista vastauksista kaikille!

Olen käynyt kokeilemassa xt 350 jamppia, xt 600E jamppia, dr650 suzukia. Noista viimeisin miellytti kooltaan, mutta oli huonosti pidetty. Isona äijänä 115kg olen vähän asennevammainen 250cc kohtaan, voin kyllä olla ihan väärässä. Kokeillut en varttilitraista ole. Koneen otan 4t, ja 2t krossit olen hylännyt.
Jamppi WR 450 ja KTM EXC olisi tuossa viikon sisällä käytävä kokeilemassa. Onko noissa jommassakummassa jotain helmasyntiä tms. mitä nyt ekana pitäisi tsekata?

Toinen asia on sitten, että missä sitä nykyään niitä reittejä kulkee ja millä luvalla siellä saa ajella?
Täällä satakunnassa Porin kupeessa asustelen.
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

No jos Jampissa on linkuista pidetty huolta, ei siellä ole väljää. Isoa pyörää koskee sama juttu nokkaketjun suhteen kuin pientäkin, ei pitäisi rallattaa ja jos rallattaa niin kampuran ratas on myös valmis -> kallis. Ketjun vaihto ekana. Kotarissa takanapa kannattaa tsekata, jos on takapyöränlaakerissa väljää niin voipi hyvin rattaan puolelta tipahta laakeri itsekseen pois kun renkaan irroittaa. Iskarin alapäässä ei saa olla väljää, et tiedä kauanko on ollut ja pahimmassa tapauksessa on laakeripesä mennyt soikeaksi. Molemmissa on syytä kokeilal että takaiskari vastaa säätöön, kotarissa erityisesti paluu: on n. 200e remppa jos paluun säätöruuvi on jumittunut/poikki. Öljyt toki ja muut perusasiat pitää tutkia aina kun on pyörää ostamassa.
Lisäksi tuohon listaan voisin laittaa 450 TM, Husaberg ja miksei Shercokin (joskin tällä hetkellä en tiedä yhtään hyvää olevan myynnissä) tai Hondan X-malli. Jos olet tärinälle herkkä niin Japsi tai Sherco, Bemari ehkä myös. Suna kattosin kuitenkin ennen muuta sitä teknistä kuntoa ja ostasin myyjältä joka selvästi osaa ja ymmärtää huollot (leiki tietämätöntä ja pyydä vaikka näyttämään öljynsuodattimen vaihto, putsarin pesu, selittämään keulan huolto jne.). Tuskin törmäät pyörään jossa iskarit olisi sulel valmiiksi hyvät vaikka joku sattuukin olemaan juuri koeajossa sulle paremmassa setup'ssa. Syytä myös muistaa että ulkonäen tip top kuntoon laittaminen uuden penkin kanssakaan ei maksa kuin. lk. 250-300e ja kulutusosat on kaikkiin halpoja, täydessä konerempassa menee osiin helposti 1500e, keulan yksi liukuputki 300e, takanapa 300-400e, swingi jopa 1000e jne.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Mixu
Pyörä: joku mopo hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Ekoteko kirjoitti:Jo vain, kiitos kattavista vastauksista kaikille!

Isona äijänä 115kg olen vähän asennevammainen 250cc kohtaan, voin kyllä olla ihan väärässä.
vähä samaa oli mulla muutama vuosi sitte ja tadaa katsotaan missä nyt mennään... ;) niin ja painoo oli sillon samaa luokkaa ja vähä ylikin nyt pudonnut sentää reippaasti 9:llä alkavaksi...
alotin 450 wr:llä, se vaihtu kokeiltuani 250sxf oikeestaan melkein heti... 450 oli vaan alottelijalle ihan liian raskas tonne metsään. Sit välissä teki mieli vähä isompaa joten 650 alle mutta se ei sitten tuntunut kestävän 'oikeeta' enskaa ja nyt mennään 2t piikillä, toki toi 690r olis saanu jäädä safari mopoksi mutta lompakko esitti tyhjentävän vastalauseen :(
ikää siis 35 ja painoo ajo kamppeissa se ~100 ja hyvin kulkee..
EXÄT:

Beta RR 300, 2015
Suzuki GX1300R Hayabusa, 2000
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008

Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
Leka79
Pyörä: Milloin mikäkin

Viesti Kirjoittaja Leka79 »

Itse kantapään kautta oppineena voisin sanoa tähän että mikäli tosissaan aiot metsässä rypeä etkä pelkästään sorateitä surautella niin unohda suoraan kaikki yli 125kg painavat pelit. Esimerkiksi tuollaisen yli 150kg painavan pyörän repiminen suosta,mudasta tms vie voimat ja ilon koko ommasta aika nopsaan. Kuskistahan sekin on kiinni mutta itselleni esim ktm 690 enduro r oli ihan väärä pyörä kun aloitin enskaamisen.

Itselläni on nyt exc 450 nelari ja homma toimii mutta en silti väheksyisi tuota 250 nelaria mitenkään, se on raaka peli isollekin miehelle ja ennen kaikkea helppo ajaa.
-Noloo Enduro Team-
AnttiL

Sorry kaikille xt/dr ukoille, mutta mun mielestä juurikin nuo kokeilemasi ovat niitä joissa ei ole kunnollista jousitusta maastoajoon. Jampulta tt 350 tai TTR 600, Suzukilta ilmeisesti ainakin osassa dr350 on asiallinen.

Toisaalta kun kuntoenskaa ajetaan niin nopeudella harvoin on väliä, vaikka millaisella norsulla pärjää ja on helpompi löytää laillisia ajomaastoja missä olisi haastetta riittävästi. Kisaenskat menee melkein mistä vain ukolla riittää päätä viedä.
antti
satusetä

Viesti Kirjoittaja satusetä »

Ekoteko kirjoitti:Saisko sitä ystävällisesti pyytää vähän vinkkejä mettä enskan hankitaan.
Ei vielä varmaan ole tässä kesksutelusa sanottu, mutta kannattaa olla yhteydessä paikalliseen kerhoon. Sieltä varmasti autetaan alkuun ja löytyy neuvoja sekä pyöriä jäseniltä kokeiltavaksi. Myöskin lailliset ajopaikat ovat yleensä kerhojen takana, joten senkin takia kannattaa liittyä paikalliseen kerhoon.

Sähköstartillinen pikkunelari on kyllä alotteluun hyvä peli. Merkillä ei niin väliä, mutta exc-f kotari tai jammun wr on kyllä aika varmoja valintoja. Koska et mitoiltasi ole ihan "tehtaan standardissa" eli siinä 75kg paikkeilla, niin iskareihin joudut varmaankin vaihtamaan jouset jäykemmiksi. Muuten ei pyörän alusta ja geometriat toimi niin kun ovat suunniteltu toimimaan. Tällöin pyörä vie turhaan voimia, kääntyy huonosti ja voi olla jopa vaarallinenkin.

Ja jos meinaat talvella ajaa spooria, niin ilman liukupohjia ei kannata edes kokeilla :shock:
Leka79
Pyörä: Milloin mikäkin

Viesti Kirjoittaja Leka79 »

satusetä kirjoitti:
Ekoteko kirjoitti:Saisko sitä ystävällisesti pyytää vähän vinkkejä mettä enskan hankitaan.
Ja jos meinaat talvella ajaa spooria, niin ilman liukupohjia ei kannata edes kokeilla :shock:
Itse olen spoorimiehenä täysin aloittelija ja en itsekään moisia liukupohjia vielä omista, tiedä sitten auttaako kuinkakin paljon mutta sen voin omasta kokemuksestani sanoa että esim tänään olin ajamassa spooria suht uusilta jäljiltä jossa ei kovin montaa pyörää ollut kulkenut ennen minua: penkat ei tukenut yhtään, monot tökki ihan koko ajan ja sen vuoksi ajaminen oli todella tasapainotonta kun jalat nakkeli taaksepäin, tapeilta ei puhettakaan että olis voinut ajaa ja se jos joku vie voimat pirun nopeaan, tuntu ihan oikeasti että voimat loppuu keskelle mettää. En tiedä kuinka paljon nuo ajoa helpottaa mutta tämän päivän kokemusten perusteella on täysin selvää etten enää ilman liukupohjia spooria ajamaan lähde.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Ainoana positiivisena kokemuksesta jäi se että jos tällä harrastuksella ei kunto parane niin ei millään, sairaan tehokasta treeniä.
-Noloo Enduro Team-
THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

No mä uskoin kokeneempia kun ne mulle liukupohjia hööpötti, ei se helppoo silti pehmeessä ollu. Vaan kun pohja irtos, sit tiesi mikä on ihan sairaan vaikeeta!
Tänäänkin porukka-ajelussa tielläkään päästy mihinkään ja takas tullessa kun olis ollu muuten edes jalkaurat niin liukupohjattomien kanssa reissussa siinä oli kävelykuopat :lol:
No ei sil, kaaduin taas tänään kahdesti paikaltani, tasamaalta, liukkaisiin pohjiin, mut kyl se ajaminen vaan menee ohi jos nyt joskus sit vähän liukasteleekin...
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
AnttiL

No kompataan tätä eli homma on ihan eriä jos on talvela nuo liukupohjat. Homma menee niinkuin se on ajateltu, jos ei liukupuhjia ole niin sit varmaan pitäisi tapeilta koittaa.

Noita kun katsoo talviendurovideoita niin ennen kuin itsellä oli pohjat paikallaan niin ihmettelin jotta onpa huojakkaa ja väsynyttä porukkaa spoorissa kun keikkuvat nurin miten sattuu (kävellessä/mopoa työntämällä avittaessa) ja pikkuisista mäistä ei meinaa päästä työntämällä ylös, nyt tietää mistä on kysymys :P
antti
Kipa
Pyörä: SE ja kolmipökö

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Liukupohjista on ollut juttua ennenkin. Ja suomalainenhan ei usko ennen kuin kokeilee :mrgreen:
http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... f=2&t=8173
- taas kahden mopon taktiikalla -
Vastaa Viestiin