Kestääkö autonavi

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

anahonda
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 8:49 pm
Paikkakunta: K-U

Kestääkö autonavi

Viesti Kirjoittaja anahonda »

prätkässä?
011 – Kopio.jpg
DriveSmart60.
Mulla on tuollainen autonavi, mutta ajattelin kokeilla sitä kesällä pyörässä. Onko kokemuksia, miten tulee käymään? Sateella ei tietenkään ole tarkoitus käyttää, ellei ole ihan pakko vieraalla seudulla. Tosin arvelen, että pleksi vie sateen sen ohi ja päältä pois.
Kestääkö tärinää jne. ovat mulle arvoituksia. Mikä hajoaa todennäköisesti, jos ylipäätään hajoaa?
Lisäys: ajan 1200 gs:llä.
Viimeksi muokannut anahonda, Ke Maalis 14, 2018 10:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Kestääkö autonavi

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Garminin autonaveja käytin 690 täristimessä ja kestää aikansa, virtaliitin oli ensimmäinen paikka joka antoi periksi ja liitintä sai välillä juottaa piirikorttiin kiinni. Kiinnitys oli ohjaustangon keskellä navin omalla kehikko/kiinnityksellä, se täristi navin toimimattomaksi parissa kuukaudessa. Sen jälkeen laitoin navin kiinni samaan paikkaan velcro tarranauhalla ja alkoi kestämään paremmin mutta pöly menee paikkoihin missä se se tekee omat juttunsa, kuten virtaliittimessä.
Kylätason kurapyöräilijä.
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Kestääkö autonavi

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Ja tärinä irrottaa myös sisältä tavaraa,joskus viikossa,joskus kesässä. Nimim. kolmanneksi zumo...
Fantilla ajo oli sen verran siivompaa että siinä kesti kyllä,eikä konekkaan täristäny,huski taas rikko pahimmillaan viikossa.
Avatar
JJ
Viestit: 361
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Pyörä: BMW R1200 GSA
Paikkakunta: Iitti

Re: Kestääkö autonavi

Viesti Kirjoittaja JJ »

Mulla oli Garminin nuvi Ram-mountin varressa kiinni vuosia/kymmeniä tuhansia kilometrejä kiinni mitenkään hajoamatta (matka-ajossa). Ainakin GSA:n pleksin takana oli lähes täysin sateeltakin suojassa. Sitten tuli zumo muista syistä.
"Siistiä ja huoletonta on BMW:llä ajo, ei koskaan mitään likaisia ketjuhommia eikä kustannuksia, sillä kartiopyöräveto on ikuinen" (BMW mainosteksti 1931)
carr
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2018 7:16 pm
Pyörä: R 1200 GSA

Re: Kestääkö autonavi

Viesti Kirjoittaja carr »

Ostin Motonetistä vedenpitävän kotelon. Siihen virittelin Ram:n kiinnitykset.

Garmin navi toimi aluksi hyvin. Sitten alkoi herjaamaan, että akku loppuu, vaikka oli virrassa kiinni koko ajan. Välillä myös sammuu itsestään. Autoon, kun sen vie niin toimii moitteetta. Olisiko allerginen tärinälle.

Syksyllä päätin, että kevääseen mennessä hommaan mp-navin. Kuukausi sitten ostin TomTom:n mp-navin ja sain kaupanpäälle GS Adventuren :P
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kestääkö autonavi

Viesti Kirjoittaja SamiV »

JJ kirjoitti:Mulla oli Garminin nuvi Ram-mountin varressa kiinni vuosia/kymmeniä tuhansia kilometrejä kiinni mitenkään hajoamatta (matka-ajossa). Ainakin GSA:n pleksin takana oli lähes täysin sateeltakin suojassa. Sitten tuli zumo muista syistä.
Voi olla että GSA 1200:sessa on hieman vähemmän tärinöitä ja tasaisemmat ajoalustat mitä esim KTM 690:sellä.

Mutta oma Garminin 478 on kyllä myös kestänyt turhatekin kiinnityksessä kumipedillä kaikki tärinät 400:sesta DR-Z:sta AT:hen kaikenlaisilla alustoilla.
Avatar
tekes
Viestit: 135
Liittynyt: La Loka 12, 2013 10:44 am
Pyörä: AT AS DCT -18
Paikkakunta: oulu

Re: Kestääkö autonavi

Viesti Kirjoittaja tekes »

Mulla oli garmin nuvi 205 3v 50tkm kiinni, katteen suojassa niin ettei sää päässyt pahasti puremaan. Rikkoutui viime syksynä, vesi varmaan pääsi sisään kun ei enää suostunut käynnistymään. Ostin samanlaisen "uuden" käytetyn 25 eurolla. Kosketusnäyttö toimi hanskat kädessä. Navigaattorin muistiin mahtui vajaa puolen suomen maastokartat.

Nyt mietinnässä mikä navigaattori uuteen pyörään... Garmin laite suosikki koska siihen osaan siirtää basecampilla ilmaiset maastokartat.

Lähetetty laitteesta Tapatalkilla
Sergey
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Marras 20, 2017 11:14 pm
Pyörä: AT XRV750 RD07, CX500, DT125R
Paikkakunta: Jääli

Re: Kestääkö autonavi

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Mulla on tollanen vähän vanhempi TOMTOM XXL ollut tankotelineessä kii. Se on näitä kiinalaisia halpiksia jotka on vetoketjukotelossa. Useamman vuoden jo pelannut ja pitänyt vettä. tosin alkuperäisen kiinnityksen heitin roskikseen uutena ja kiinnitin kotelon pohjaan RAM mount (muistaakseni) merkkisen jalan joka kävi siihen suoraan kiinni... Olen ollut tyytyväinen tulokseen. Vielä sai päivitettyä kartat tänäkeväänä uusiin. ensivuonna ei enää sitten saakkaan.

Mutta miten jatkossa sitten kun olen siirtynyt enemmän sorapyöräilijäksi asvaltin sijaan... pitänee alkaa funtsii jotakin muuta laitetta.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
Avatar
Jouni
Viestit: 139
Liittynyt: Su Huhti 03, 2016 1:18 am
Pyörä: r1200gs

Re: Kestääkö autonavi

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Nämä on näitä, jollain ei kestä moottoripyöräkäyttöön tarkoitettu navi, ja joillain kestää autonavi. Ite olen ajellut r1200gs:llä tuhansia kilometrejä verkkokauppa.comin halpisautonavilla eli sillä photonavilla. Myös vesisateessa, eikä mitään ongelmia. Ram-mounts -tyyppinen kumipallokiinnitys ehkä auttaa kestoon, koska terävästi hakkaava värinä vaimenee.
Vastaa Viestiin