edelleen,mikä navi mopoon

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
juhan
Viestit: 2605
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:25 am
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009
Paikkakunta: JKL

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja juhan »

Pekka Valtanen kirjoitti:Irrotuspäivämäärä 12.11.2014, eli kohta vuoden vanha.
No yhtenä vaihtoehtona reitittävä TOPO SUOMI V3 LIGHT, 69€,
perustuu samaan aineistoon ja image-tiedoston päiväys on 8.1.2013.
Jos sitä tarkoitit, että onpa vanha? Karttatiedot päivittyvät hitaasti
mutta ei se maastokartoissa ole niin oleellista jos joku uusi polku puuttuu.
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -
Avatar
empperi
Viestit: 266
Liittynyt: La Touko 10, 2014 9:10 am
Pyörä: Gessu -09 + XT660R -07
Paikkakunta: Kemi

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja empperi »

Ostin Garmin 64:n muutama viikko takaperin, hinta oli 229€. Siihen latasin mtk-kartan, sekä reitittävän kartan täältä:

http://garmin.openstreetmap.nl/

Täytyy kehua laitetta ja karttoja, tuskin halvemmalla saa parempaa vekotinta!!
Ayrtono
Viestit: 246
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Pyörä: R1200GS Adv.
Paikkakunta: Vantaa

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja Ayrtono »

ceevu kirjoitti:Saat zumoonkin maastokartan,jos se on ainoa syy ostaa käsikapula.
Varmaan saa, tosin jokainen Zumon omistaja tietänee ettei värkki montaa hetkeä elossa pysy ilman ulkoista virtalähdettä - sen kanssa retkeily on kyllä masokismia :) Eli jos nyt väkisin haluaa kompromissilaitteen, en näe muuta vaihtoehtoa kuin retki-gpsi reitittävällä kartalla. Mutta sitten on hyväksyttävä monta puutetta mopoilukäytössä vs. Zumot.
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
Justeeri
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 11:21 am
Pyörä: KTM 690 enduro r 2020
Paikkakunta: Mänttä

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Myin tomtom riderin pois ja tilasin garmin zumon 590
Tänään pitäis olla postissa noudettavana.
Mennään retkeily käytössä vielä paperiversiolla.
Avatar
juhan
Viestit: 2605
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:25 am
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009
Paikkakunta: JKL

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja juhan »

Ayrtono kirjoitti:
ceevu kirjoitti:Saat zumoonkin maastokartan,jos se on ainoa syy ostaa käsikapula.
Varmaan saa, tosin jokainen Zumon omistaja tietänee ettei värkki montaa hetkeä elossa pysy ilman ulkoista virtalähdettä - sen kanssa retkeily on kyllä masokismia :) Eli jos nyt väkisin haluaa kompromissilaitteen, en näe muuta vaihtoehtoa kuin retki-gpsi reitittävällä kartalla. Mutta sitten on hyväksyttävä monta puutetta mopoilukäytössä vs. Zumot.
Retkeilynaviako tässä nyt haetaan vai sitä moponavia? Kyllä 64 sarjasta löytyy hyvä kompromissi, mutta tankoon laittaisin zumon.
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -
Avatar
Pekka Valtanen
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 30, 2014 11:54 pm
Pyörä: Beta 350 RR
Paikkakunta: Kempele

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

juhan kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:Irrotuspäivämäärä 12.11.2014, eli kohta vuoden vanha.
No yhtenä vaihtoehtona reitittävä TOPO SUOMI V3 LIGHT, 69€,
perustuu samaan aineistoon ja image-tiedoston päiväys on 8.1.2013.
Jos sitä tarkoitit, että onpa vanha? Karttatiedot päivittyvät hitaasti
mutta ei se maastokartoissa ole niin oleellista jos joku uusi polku puuttuu.
Halusin tuoda eslle, että kartta valittaessa ja käyttäessä on hyvä tietää sen päiväys. Ymmärtääkseni Maanmittauslaitos päivittää kartta-aineistonsa puolen vuoden välein.
- no fear -
Avatar
juhan
Viestit: 2605
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:25 am
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009
Paikkakunta: JKL

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja juhan »

Pekka Valtanen kirjoitti:
juhan kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:Irrotuspäivämäärä 12.11.2014, eli kohta vuoden vanha.
No yhtenä vaihtoehtona reitittävä TOPO SUOMI V3 LIGHT, 69€,
perustuu samaan aineistoon ja image-tiedoston päiväys on 8.1.2013.
Jos sitä tarkoitit, että onpa vanha? Karttatiedot päivittyvät hitaasti
mutta ei se maastokartoissa ole niin oleellista jos joku uusi polku puuttuu.
Halusin tuoda eslle, että kartta valittaessa ja käyttäessä on hyvä tietää sen päiväys. Ymmärtääkseni Maanmittauslaitos päivittää kartta-aineistonsa puolen vuoden välein.
Oikeassa olet, se on tärkeä tieto. Itse ajattelin sitä millaista kartta-aineistoa naviin on saatavissa ja tuo MTK on päivittynytkin mukavasti, kun todellisia muutoksia on ollut saatavilla.
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja ceevu »

juhan kirjoitti:
Ayrtono kirjoitti:
ceevu kirjoitti:Saat zumoonkin maastokartan,jos se on ainoa syy ostaa käsikapula.
Varmaan saa, tosin jokainen Zumon omistaja tietänee ettei värkki montaa hetkeä elossa pysy ilman ulkoista virtalähdettä - sen kanssa retkeily on kyllä masokismia :) Eli jos nyt väkisin haluaa kompromissilaitteen, en näe muuta vaihtoehtoa kuin retki-gpsi reitittävällä kartalla. Mutta sitten on hyväksyttävä monta puutetta mopoilukäytössä vs. Zumot.
Retkeilynaviako tässä nyt haetaan vai sitä moponavia? Kyllä 64 sarjasta löytyy hyvä kompromissi, mutta tankoon laittaisin zumon.

Uteliaisuutta,minkä takia tankoon mieluummin zumo? 64 taitaa olla pienellä näytöllä mutta montanassa ei enää kummoista näytön kokoeroa ole 660/350/390 zumoihin.
Oletetaan että kartat ja kiinnikkeet jne on samat molemmissa...
Avatar
Pete K2
Viestit: 691
Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
Pyörä: KTM 1190 Adv R
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja Pete K2 »

Moro,

Mulla tangossa sekä zumo 390 että GPSMAP 64s.
Tässä omat kokemukseni:

Zumo 390:
+iso näyttö (ehtii katsoa jopa ajossa tulevan tien linjat)
+ulkoisessa virrassa kiinni (silloin kun toimii :) )
+kirkas näyttö auringonpaisteellakin
-kosketusnäyttö huono esim zoomatessa tai tarkastellessa kartalta, minne seuraavaksi...
-ei meinää kestää 690:n tärinää (kestää 4-6 kk käyttöä)
-ulkopuolella tehdyt reitit asennettava zumoon, ei osaa lukea kortilta.

GPSMAP 64s:
+fyysiset napit paremmat kuin kosketusnäyttö
+kestää rajumpaa käyttöä
+voi käyttää fillarin sarvessa ja retkeillessä
+lukee reitit kortiltakin
+huomattavasti halvempi kuin zumo
-pieni näyttö
-näyttö himmeä verrattuna zumoon, kun ei ole kiinni ulkoisessa virrassa
-RAM-mountain telineestä naveja tippunut hardenduro käytössä. Helppo kuitenkin varmistaa kumilenksulla pysyminen
-ladattavat AA-akut ei meinaa kestää pitkää päivää (+10h), joutuu välillä vaihtaan

Jos nyt olisin ostamassa, niin päätyisin kesties 64:een, koska se on tuonut joka kerta kotio asti. Zumon virran syöttö on prakannut monta kertaa ja lopulta aina loppuu akku ja loppureissu ajetaan sumussa. :(
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Avatar
juhan
Viestit: 2605
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:25 am
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009
Paikkakunta: JKL

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja juhan »

ceevu kirjoitti: Uteliaisuutta,minkä takia tankoon mieluummin zumo? 64 taitaa olla pienellä näytöllä mutta montanassa ei enää kummoista näytön kokoeroa ole 660/350/390 zumoihin.
Oletetaan että kartat ja kiinnikkeet jne on samat molemmissa...
Ikä ja silmät.
Montanasta ei ole kokemusta, mutta saattaa pelittää ihan yhtälailla.
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -
Justeeri
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 11:21 am
Pyörä: KTM 690 enduro r 2020
Paikkakunta: Mänttä

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Zumo saapui ja hetihän sitä maastokartta piti latailla. Asensin img päätteisen tiedoston Garmin kansioon mutta eihän tuo toimi. Mikää mättää?
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Ok. Siis avoimin mielin eteenpäin. Mulle pitäisi olla matkalla sekä 390 että montana kaikilla herkuilla erinäisten nettihuutojen sekaannuksena. Zumo nyt varmasti on olemassa,montanaa olen useamman päivän odottanu edes lähteväksi. Jos sekin nyt lopulta kuitenkin saapuu niin tiukka vertailu kumman pitää ja kumpi saa jatkaa seuraavalle omistajalle. Tuo 5 tuumanen on ollu loistava koko,mutta ei isoon zumoon ole rahaa,ja autonavit ei kestä. Olihan se automapakin 4.3 ja siitä vielä joskus näki. Ei 0.3 voi niin suuri ero olla...
Miccos
Viestit: 71
Liittynyt: Pe Touko 18, 2012 10:21 am
Pyörä: KTM 690 Enduro

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja Miccos »

Ite puntaroin navin valinnan kanssa pari vuotta sitten. Silloin vaihdokkeina oli käytännössä Zumo 660 ja GPSMAP62 (tai 64, en muista mikä oli GPSMAP malli tuolloin). Erinäisten pähkäilyjen jälkeen päädyin zumoon. Nyt tänä kesänä tuli koiraharrastusten takia (niimpä niin, leluja pitää olla) GPSMAP64, jota en ole pyörään vielä kiinnittänyt.

Alkuperäinen valinta Zumoon johtui pitkälti jo täälläkin esiin tuoduista syistä: isompi näyttö, "autonavimainen" olemus, elinikäiset karttapäivitykset (City Navigator), toimii hyvin myös autonavina ja tosiaan, siitä näytöstä pystyy ajaessakin hieman seuraamaan millaista polkua / tietä on tulossa edestäpäin. Käytän Zumoa sekä mopossa että autossa, ja karttapäivityksiin olen ollut tyytyväinen, vaikkakin niiden kanssa on ollut välillä vähän haasteita..

Nyt kun olen tutustunut hieman paremmin myös GPSMAP64:een, niin olen edelleen tyytyväinen että hommasin Zumon mopokäyttöön. Kyllä 64:llakin pääsee perille ja jos "eksyy" niin löytää kotiin. Metsä / koira käytössä 64:ssa on parempana nappulakäyttöliittymä (täysin mielipide asia) sekä laitteen pieni koko. Samalla se laitteen pieni koko on se ajokäytössä oleva negatiivinen puoli. Tosin, tällä hetkellä mulla on 64:ssa topo light kartta, joten kartan luettavuuden vertailu ei ole ihan reilua.

Tällä kokemuksella oma arvio on näistä kahdesta, että kummallakin pärjää, paremmuus riippuu käyttötarpeista. Jos on tarpeen syötellä osotteita tai pyrkiä lukemaan navista karttaa, isompi on parempi. Jos reitit tehdään koneella valmiiksi eikä maastossa tartte reittipisteitä niin paljoa syötellä 64:llakin pärjää. 64:n toimii kuulemani mukaan paremmin tilanteissa jossa reitti on etukäteen tehty koneella, mutta matkan varrella tehdään oikaisu tallennetun reittipisteen ohi, tällöin 64:n osaa jatkaa oikealle reitille helpommin, zumot ja muut vastaavat kuulemma yrittävät pidemmän aikaa ajattaa ohitetulle reittipisteelle. Vaikka siis oltaisiin tultu takaisin "oikealle" reitille ohi ko. reittipisteen.
Avatar
empperi
Viestit: 266
Liittynyt: La Touko 10, 2014 9:10 am
Pyörä: Gessu -09 + XT660R -07
Paikkakunta: Kemi

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja empperi »

Tuossa Garmin 64:ssa on muuten latausmahdollisuuskin, eli jos käytät sitä NiMh-akuilla niin voit pitää sitä usb-kaapelin päässä jolloin se lataa akkuja. Akkujen välissä on pieni nappi joka pitää esim. muovipalasella painaa alas että lataus toimii. Garminin oma akkupaketti on "teipattu" yhteen, jolloin se painaa nappia koko ajan.

Ja kun kerran laite on usb-kaapelissa kiinni, niin silloin saa näyttökin olla kirkkaimmillaan ;)
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: edelleen,mikä navi mopoon

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

empperi kirjoitti:Tuossa Garmin 64:ssa on muuten latausmahdollisuuskin, eli jos käytät sitä NiMh-akuilla niin voit pitää sitä usb-kaapelin päässä jolloin se lataa akkuja. Akkujen välissä on pieni nappi joka pitää esim. muovipalasella painaa alas että lataus toimii. Garminin oma akkupaketti on "teipattu" yhteen, jolloin se painaa nappia koko ajan.
Rakotulkkimodi toimii tuossa mainiosti! :wink:
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Vastaa Viestiin