Tomtom Rider

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Kooma
Viestit: 192
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:12 pm
Pyörä: Kovin monella

Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja Kooma »

Mulla on ollut jonkun vuoden kyseinen hässäkkä tangossa ja nyt mureni lataavan osan kiinnitys siihen pallolevyyn, ram-palloon. Vaihtoehtoina olis joko ostaa koko tankokiinnike kokonaan tai sitten vaihtaa koko vi..n tomppa johonkin Garminiin. Eilenkin se vei väärään osoitteeseen vaikka kone on päivitetty viikko sitten. Jollain liimalla olisi ehkä mahdollisuus kitata kiinni mutta onko oikeasti niin että Garminilla on kuratölhöilyyn paremmat tai helpompi kartta-asennus. Porukoilla näyttää kuitenkin olevan pääosin Garminin eri malleja. Ajattelin sillä perusteella että tälläkään palstalla ei juuri muusta keskustella kuin Garminista. Mikä olisi mallisuositus, kun ootte niiden kans pelannu?
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Paha mennä toista neuvomaan, kun ei ole kaikista laitteista kokemusta. Minulla on vaan nämä:
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
juvander
Viestit: 1760
Liittynyt: Su Elo 16, 2009 8:05 pm
Pyörä: MAN
Paikkakunta: Espoo

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja juvander »

Garmin on varma valinta ja jaksaa vaan hymyilyttää kun lukee näitä.

Se on tuo tompero uskovaisuus kyllä aivan omassa luokassaan... Eihän siihen saa näitä perushommiakaan toimimaan kuten kunnon reittien tekoa, karttoja (myös muualta kuin tunnetuilta urbaaneilta alueilta, puhumattakaan topo yms. kartoista), jälkeä pitkin ajaminen jne. jne.

Eilen lähti minulla Garmin Zumo 590LM tilaukseen, lähinnä siitä löytyvän Omena -integraation vuoksi ja toisekseen koska vanhempi 5-vuotta palvelut Garmin Zumo 660:nen alkaa olemaan tiensä päässä (aivan omaa syytä tämä kyllä kun menee laitetta tiputtelemaan usb-johdon ollessa kiinni tietokoneessa...).

Kottaraisessa pysyy jatkossakin tuo uudempi Zumo 660:nen, mutta GSA:han meinaan päivittää tuolle 590LM:lle paikan kuntoon.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Garmin 590 on hyvä navi. Tukeva, kumipäällystetty kuori. Toisaalta, jotkut purnaavat ankarasti sen näytöstä. Sehän on eri tyyppinen kuin aiemmissa malleissa. Jos akun kapasiteetti on liian alhainen, tippuu näytön kirkkaus 40%:iin. Näytön kirkkauden ero muihin näkyy tuossa postaamassani kuvassa. Toinen, vähän ikävä asia on 590:n paino. Se on oikeasti aika painava. Vaatii tukevamman telineen, kuin aiempi, 660.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
tsau
Viestit: 408
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 9:30 am
Pyörä: GSA 1200

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja tsau »

Aiemmin minulla oli kaksi navia, toinen näytti missä ollaan ja toinen minne mennään.
Nyt on 590 ja siinä maastokartat, pärjään yhdellä navilla.

Mutta ei se mikään täydellinen vekotin ole. Yksi syy sen valintaan oli se, että minä kuuntelisin Bluetootin kautta ajo-ohjeita ja takapenkkiläinen musiikkia piuhan kautta. Ei onnistu tommoinen konfiguraatio.
Lumia puhelimeen sen saa kyllä paritettua, ääni vaan ei kulje, tai en vaan osaa.
Yhden kerran on käynyt niin, että ääniopastus jäi jotenkin ikilooppiin, tuli koko ajan "mätöntiemätöntiemätöntie....". Ei auttanut kuin bootata koko vekotin.

Ja vielä yksi pieni ongelma (joka minua ärsyttää hitosti). Kun ei ole varsinaisesti navigoimassa mihinkään niin näytön yläreunassa kerrotaan seuraava risteävä tie. Mutta suomeksi se on hiukan väärin käännetty, kone sanoo "Tietä xxxx eteenpäin", ikäänkuin olisit ajamassa tietä xxxx vaikka se on vasta tulossa. Eikä tuota käännöstä löydy koneen lokalisointitiedostoista joissa on lähes kaikki muut käännökset.

Loppujen lopuksi, on se ihan hyvä vekotin.
Avatar
suke62
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Loka 09, 2009 9:22 pm
Pyörä: Tiger 800
Paikkakunta: Rauma

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Tompan peruskartta on vaan niin perusteellisen huono,ettei se sovellu kuin "autonaviksi" :roll:
Mitä taas tulee esim. 590 Garminiin niin muistikortille (taitaa tukea ainakin 32Gb asti) voi ladata useita karttoja ja käytettävän kartan vaihto on helppoa. Mitä tulee garminin peruskarttaan niin siinä kyllä näkyvät aika pienetkin polut/tiet :shock:
Tomppa sopii jos assulla pysyy, muuten ei :wink:
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Kooma
Viestit: 192
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:12 pm
Pyörä: Kovin monella

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja Kooma »

No Tompalla pärjää vielä sorateilläkin mutta kyllä siinä melkoisia puutteitakin on tullut sormille. Eniten kyrsii sen huonohko reititysohjelma jossa reittipisteitä ei saa pitemmälle reissuille tarpeeksi kun käännöksiä alkaa tulla enemmän, samoin tuo karttojen ongelma, en tiedä saako siihen mitään maastokarttaa suoraan asennettua.
Ayrtono
Viestit: 246
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Pyörä: R1200GS Adv.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja Ayrtono »

Itseasiassa olen hiljalleen ymmärtämässä, miksi monella rautaperseilijällä on sen Zumon lisäksi Garminin autogps vieressä. Molemmissa on puolensa. Tomppaa nyt ei juuri kellään. Lelu mikä lelu. Täydellistä laitetta ei ole vielä nähtykään. Ja sitten nämä jotka haluavat sovittaa yhteen gps-puhelin-poppikoneen...no, toimiva ratkaisu on vielä jossain tulevaisuudessa.

Garmineissa on hyvää tuo useamman kartan käyttömahdollisuus, senkin kanssa tosin saa pelata eri laitteissa eri tavalla. Garminin tuotekehitys muistuttaa tältä osin jokseenkin Nokian huippuvuosien sekoilua.
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Tuo tsau:n ärsytys oli tossa nuvissakin,mutta korjaantu päivitysten myötä joten on zumollakin vielä toivoa :lol:
Oma ärsytys oli niin suuri että pidin sen englanninkielisenä kunnes saivat toimivan päivityksen tehtyä.
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Mulla on tomtom xl ja se näyttää tarvittaessa 3 vaihto ehtoa reitille ja viimesin on ihan pienimmät tiet sitten ja nyt sain laavut sinne kun päivitin koneen mut miten helvetissä sinne tallenetaan reitti tietokoneen kautta :shock:
Tumpelo kun oon näitten kans :mrgreen:
Yksinäinen Susi
Lates
Viestit: 251
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2008 8:21 pm
Pyörä: TT 600 R
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja Lates »

jarno78 kirjoitti:Mulla on tomtom xl ja se näyttää tarvittaessa 3 vaihto ehtoa reitille ja viimesin on ihan pienimmät tiet sitten ja nyt sain laavut sinne kun päivitin koneen mut miten helvetissä sinne tallenetaan reitti tietokoneen kautta :shock:
Tumpelo kun oon näitten kans :mrgreen:
Itse teen Tyrellä reitit ja sillä pystyy lähettämään reitin Tomppaan
Kooma
Viestit: 192
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:12 pm
Pyörä: Kovin monella

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja Kooma »

Enpäs tunne XL:ää voiko siihen siirtää reittejä mutta Tyrellä noi muuten tehdään. Täällä on naveihin perehtyneitä mestareita ihan muualla kuin täällä päässä niinkuin näkyy jo tuosta aloituksestakin kun on tomppaan sortunut.
Korjasin tuon kiinnityksen poraamalla ram-pallon läpi 7 mm reiän ja hakemalla 7 mm pultin, siinä Riderin latauspalikassa on takana kierreholkki johon pultti sopii. Vanhoihin kiinnityksiin komponenttiliimaa ja kiinni. Kestää ainakin paremmin kuin alkuperäinen. Garmin hankintalistalle ja Rider myyntiin jollekin katumatkaajalle. Taitaa tuo 390 olla sopiva mulle kun en tarvi jenkkapiironkia eikä mulla ole i-omenakaluja.
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Pitäs varmaan lates tulla käymään tai tuut näyttään miten tapahtuu :shock:
tuossa xl on erikseen myös reitin tekoa ihan siis navissa ja mulla on koneessa nyt tuo tomtom homekin
eilen menin tammelaan tyylillä samsung taskusta, guugle mapsi auki ja siitä pikku tiet, ihan hyvin onnistu tuokin tapa kun oli fifti fifti hiekkaa ja vanhaa assua mut taas kivempi ois kun olis valmiina ja ei tuo galaxy s3 o tehty vesi sateeseen :mrgreen:
Yksinäinen Susi
Avatar
suke62
Viestit: 1166
Liittynyt: Pe Loka 09, 2009 9:22 pm
Pyörä: Tiger 800
Paikkakunta: Rauma

Re: Tomtom Rider

Viesti Kirjoittaja suke62 »

Vähän laiskanpuoleist on keskustelu, mut ainut hyvä puali TomTomis ol kun sain raider 2 myytyä :shock:
Mitä tulee taas reittien siirtoon yms. tms. niin luaja paratkoon jos Tomin omistaa :wink:
Nii ja vielä... anteeks paperikartta on ainoa oikea kartta+kompassi :wink:
Puhelin ei ole kamera eikä navigaattori, ainakaan vielä :roll:
Kotipuskis voi sitä puhelimen karttaa ihmetellä mutta jos reitti 400-600km. ei kertakaikkiaan voi :shoc
"Sataa saatana niin vitusti, koko ajan... menään vaan"
Vastaa Viestiin