Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Kipa kirjoitti:Laitteen sisäinen muisti ei riitä...tai sitten mä en vaan osaa.
Mapinstallilla voi valita maalaamalla halutut karttapalat halutuista kartoista jotka sitten siirretään laitteseen. Jos ei ole tarkoitus koko eurooppaa kiertää niin ei varmaan tarvi kaikkien maiden karttojakaan. Jos sulla on laitteen muistissa useampi niitä *.img filejä, niin poista niitä tilaa viemästä.
Kura lentää...
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja mico »

Kipa kirjoitti:Laitteen sisäinen muisti ei riitä...tai sitten mä en vaan osaa.
Mä olen todennut ton nuvin kanssa, et muistikortin vaihto on se helpoin konsti, eikä ne reissussa paljoa paina.
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja Kipa »

mico kirjoitti:
Kipa kirjoitti:Laitteen sisäinen muisti ei riitä...tai sitten mä en vaan osaa.
Mä olen todennut ton nuvin kanssa, et muistikortin vaihto on se helpoin konsti, eikä ne reissussa paljoa paina.
Tähän päädyin minäkin ja jopa sain kartat eri korteille laiteltua....perjantain aamulaivalla Eesti, Eesti, Eesti, kaipaan sinne perkeleesti....
- taas kahden mopon taktiikalla -
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

Kipa kirjoitti:Zumo 550, kuinka saa vai saako näkymään valikossa useamman kartan? Nyt siellä valikossa on Topo Suomi v3 PRO ja laitteessa oleva peruskartta valittavissa. ...
karttojen nimet Zumo 550:ssä:
(zumo550 laitteessa tilaa 1,91 Gt , 2 065 000 000 tavua, 2 016 602 kt)

ZUMO 550 inventory

*** ZUMOssa 3 karttaa:
pääkartta: PROM = gmapprom.img
lisäkartta: Suppmap1 = gmapsupp.img
lisäkartta2 : Suppmap = gmapsup2.img

Dir DB = gmapoem.img (ei voi valita listalla)
+ gmapbmap.img (taustakartta, koko maailma, älä poista)

*** SD-kortilla 1 kartta:
lisäkartta: Suppmap = gmapsupp.img

eli SD kortilla lisäkarttoja, 1 per kortti samalla filenimellä 'garmin' kansiossa.

Huom.
Jos laitat ison kartan kahteen osaan, esim. cne:stä pohjolan zumoon ja lopun euroopan kortille, yhtään laattaa (tile) ei saa mennä päällekkäin, eli kartan jakamisen rajaamisessa tarkkana.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Kipa kirjoitti:
mico kirjoitti:
Kipa kirjoitti:Laitteen sisäinen muisti ei riitä...tai sitten mä en vaan osaa.
Mä olen todennut ton nuvin kanssa, et muistikortin vaihto on se helpoin konsti, eikä ne reissussa paljoa paina.
Tähän päädyin minäkin ja jopa sain kartat eri korteille laiteltua....perjantain aamulaivalla Eesti, Eesti, Eesti, kaipaan sinne perkeleesti....
Tähän on vaan pakko laittaa kuva muutaman vuoden takaa Tarton Ruutikellarista, jossa ...taustoja laulaa Apelsin :wink:

Kuva

Legendaarinen Apelsin yhtye oli vielä täysissä voimissa ja viimeisen päälle hyvä meininki

Ludwik laittoikin selvennystä, mutta eipä tuo useammalle kortille eri karttojen laittaminenkaan ole iso vaiva. Samalla kortilla oleva samanniminen tiedosto korvaa toisen, joten on syytä olla varovainen.
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

Onhan tuo karttojen virittely laitteeseen ja muistikorteille ollut välillä melkoista ihmettelyä. Kun en onnistunut saamaan uuteen BMW V-malliin Venäjän OSM-karttoja, soitin Garminin tukeen ja kysyin neuvoa. Yllätys oli, kun sieltä kerrottiin, ettei ko. naviin ole tällä hetkellä myynnissä toimivaa Venäjän karttaa. Lopulta ymmärsin ulkoistaa itselleni liian vaikean tehtävän. Venäläiset hoitivat Viipurissa tyylikkäästi navigaattoriin koko Venäjän kartan pilkkahintaan. Nyt on laitteessa koko Eurooppa ja Venäjä sujuvasti samaan aikaan. :) Topo-Suomi-karttaa taidan tyytyä käyttämään toisella laitteella.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Jotain hyvää sitten tossa autonavissa vs zumo,mulla saa olla kortilla erinimisiä karttoja useita,ei oo vielä rajaa tullu vastaan ja nyt on vissiin 7 eri palasta.
Avatar
tokor
Viestit: 758
Liittynyt: Ti Touko 29, 2012 9:21 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Lumijoki

Re: Vs: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja tokor »

ceevu kirjoitti:Jotain hyvää sitten tossa autonavissa vs zumo,mulla saa olla kortilla erinimisiä karttoja useita,ei oo vielä rajaa tullu vastaan ja nyt on vissiin 7 eri palasta.
Riippuu Zumosta näköjään, 390 löytyy ja kolme karttaa täällä sisässä ja kaikki toimii
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja Kipa »

DOMI kirjoitti:Tähän on vaan pakko laittaa kuva muutaman vuoden takaa Tarton Ruutikellarista, jossa ...taustoja laulaa Apelsin :wink:
Off(road)-topiccia: 2012 Etapilla käytiin myös lauantai-iltana syömässä Püssirohukelderissa, silloin siellä oli bändi, joka soitti niin kerpeleen kovaa, ettei siellä yläkerrassa voinut kerta kaikkiaan olla. Onneksi ehdittiin syödä, ruoka oli kyllä hyvää!
Mopo ladattu matkakuosiin, huomenna kamppeet nippuun ja torstaina Espoota kohti. Tässähän pukkaa ihan reissukuumetta päälle. :mrgreen:
- taas kahden mopon taktiikalla -
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Vs: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja tertsu »

tokor kirjoitti:
ceevu kirjoitti:Jotain hyvää sitten tossa autonavissa vs zumo,mulla saa olla kortilla erinimisiä karttoja useita,ei oo vielä rajaa tullu vastaan ja nyt on vissiin 7 eri palasta.
Riippuu Zumosta näköjään, 390 löytyy ja kolme karttaa täällä sisässä ja kaikki toimii
Ei niitä karttojen määrää ole rajoitettu 500/550 Zumoissakaan, mutta ne ovat kaikki yhdessä *.img filessä. Eli siirtäkää kartat Mapinstallilla niin homma pelittää. Toki voi värkätä usean muistikortin kanssa jos niin haluaa :roll:
Kura lentää...
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Vs: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja mico »

tertsu kirjoitti:
tokor kirjoitti:
ceevu kirjoitti:Jotain hyvää sitten tossa autonavissa vs zumo,mulla saa olla kortilla erinimisiä karttoja useita,ei oo vielä rajaa tullu vastaan ja nyt on vissiin 7 eri palasta.
Riippuu Zumosta näköjään, 390 löytyy ja kolme karttaa täällä sisässä ja kaikki toimii
Ei niitä karttojen määrää ole rajoitettu 500/550 Zumoissakaan, mutta ne ovat kaikki yhdessä *.img filessä. Eli siirtäkää kartat Mapinstallilla niin homma pelittää. Toki voi värkätä usean muistikortin kanssa jos niin haluaa :roll:
Ei luonaa ainakaan nuvilla (500), on testattu.
Ayrtono
Viestit: 246
Liittynyt: To Huhti 18, 2013 6:53 pm
Pyörä: R1200GS Adv.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vs: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja Ayrtono »

tertsu kirjoitti:Ei niitä karttojen määrää ole rajoitettu 500/550 Zumoissakaan, mutta ne ovat kaikki yhdessä *.img filessä.
Mielenkiintoista. Mulla 590ssä mapinstall laittaa kartat muistikortin /Maps-hakemistoon, jokaisen karttakokonaisuuden omaan .img-filuun.
Eikä saada koskaan tietää rakastiko Hannu piparia vai Kerttua.
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Vs: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Ayrtono kirjoitti:
tertsu kirjoitti:Ei niitä karttojen määrää ole rajoitettu 500/550 Zumoissakaan, mutta ne ovat kaikki yhdessä *.img filessä.
Mielenkiintoista. Mulla 590ssä mapinstall laittaa kartat muistikortin /Maps-hakemistoon, jokaisen karttakokonaisuuden omaan .img-filuun.
Saatoin kyllä puhua puutaheinää tuosta yhdestä filusta, mutta ei niiden filejen kanssa tarvi pelata ollenkaan kun Mapinstall hoitaa homman.
Kura lentää...
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja ATC »

Näin on minullakin Zumo 550. Koneen muistissa NT ja samalla kortilla sekä Topo Pro2 että MTK.
Weteraani kurapyöräilijä
KooT82
Viestit: 169
Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Pyörä: KTM 690ER '12
Paikkakunta: Kotka

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja KooT82 »

Porukalla tuntuu olevan paljon Garminia käytössä, mutta allekirjoittaneelta löytyy TomTomin Go720, joka on hommattu muutama vuosi sitten, ja käytetty tänä kesänä muutaman kerran moponavigoinneissa keskinkertaisin arvosanoin. Ongelmana tuntuu olevan Tyre-ohjelmiston kartan ja navin kartan yhteensopivuus, kun Tompan kartta ei aina sisällä samoja pätkiä kuin mitä Tyrestä löytyy.

Kysymyksenä on että saako tuohon TomTomiin ladattua jostakin uuden kartan (ilmaiseksi).
Ohjelmiston kautta voisi ostaa karttapäivityksen (75€, ei tule kuuloonkaan!).
Vastaa Viestiin