Navigaattorin valinta

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Kylänmies
Viestit: 466
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 8:57 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Espoo

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

Zümosta ei sitä huonoa sanaa tosiaan oikein löydy. Montana vaan toimisi kaikissa muissa harrastuksissa myös.

Mites tuon Montanan alkukankeudet? Joko se on toimiva laite vai vieläkö samat ongelmat sitä vaivaa? Ei jaksais millään alkaa kahlaamaan yli 500 sivua pitkää keskustelua advriderista.
kokki
Viestit: 151
Liittynyt: Su Syys 09, 2012 10:53 pm
Pyörä: 250 TPI
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja kokki »

Jos en saa marinean kanssa kauppoja purettua, voisin tuon omani ehkä myydä pois.
Avatar
Kylänmies
Viestit: 466
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 8:57 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Espoo

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

Laitahan viestiä mitä siitä tahtoisit ja mitä paketti sisältää.
Avatar
petev
Viestit: 775
Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Pyörä: 1200 GS

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja petev »

TomiKoo kirjoitti:
TomiKoo kirjoitti:Kiitos kokki kommenteista. Vastoinkäymisesi tuli juuri sopivasti; pieni lisävahvistus ajatuksieni tueksi... :lol:

Olen tässä viikon jahkaillut, tilatako Montana vai ei. Kovasti houkuttaa ja olisi takuulla tarpeisiini sopivin malli, mutta tekniset seikat, kestävyys ja myös reititysten toimivuus mietitytti. Kun ei se purkki kuitenkaan kaikkia minun ajatuksia lue.

Tänään lopulta päädyin ajatukseen: old school-pyörä ja leppoisan kiireetön meno = old school-reititys ja ajelu fiilispohjalta. Eli taidan luopua navin hankinnasta ja pitäytyä paperikartoissa ainakin toistaiseksi. 8)
Se on näköjään tämä kevät, kun iskee meikäläiselle gepsikuumeen. :D Viime kesä mentiin vaihtelevalla menestyksellä laminoitujen paperikarttojen kanssa. Ei paha, mutta olihan se gepsi ollut monesti avuksi.

Onko nyt vuoden käytön pohjalta mitään hyvää sanottavaa Montanasta? Onko laitteiden kestävyys parantunut tms?

Työkaveri on kehunut kovasti Oregon 550t mallia, jonka osti käytettynä vuosi sitten. Käyttää sitä Thaimaan ja Laosin reissuilla mopossa sekä Suomessa ulkoilukäytössä.

Itse käpistelin tuota Oregonia ja tykkäsin kyllä. Minulle passaisi varmasti 600/600t varustettuna reitittävällä City Navilla. Sen saisi nyt Marineasta pakettina noin 400€. Lataushommista olen lukenut huonoa, mutta kaverikin käyttää omaansa pelkillä akuilla ja hyvin tuntuu toimivan. Hänellä oli todella tukeva RAM mount kiinnike, joka myöskin vakuutti. Kiinnikkeet löytää noin 50€.

Että olisko se sitten Oregon vai hieman suurempi Montana? Vai laminoidaanko myös etelä Norja mukaan matkaan...?! :/

Mulla on Montana keikkunut viimekesän (about 10 tkm) pyörässä ilman mitään ongelmia ja välillä taskussa pienillä vaelluksilla. Ainoa puute joka minua häiritsee on reitityksessä seuraavan reittipisteen ohituksen puute. Tosin sekään ei ihan hirveästi haittaa, kun pitää uudelleenlaskennan pois päältä niin ei reagoi tuohon.
Hieman iso se on taskuun ajatellen jotain vaelluksia, mutta mulla 99% MP:n sarvessa.
Kaiken kaikkiaan on tehnyt tehtävänsä ja näkyy hyvin auringonpaisteessa, joka mulle on tärkeä ominaisuus.
Avatar
kalle j
Viestit: 869
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja kalle j »

Ääni montanalle, noin viitisentoista tonnia ollut käytössä dr:n ja SE:n sarvessa ja ei voi moittia.
Varsinkin näkyvyys auringonpaisteessa ja valikkojen personointi on hyviä ominaisuuksia.
Lisää urkua monitoriin...
Julle81
Viestit: 146
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 12:06 am
Pyörä: 790 adv R

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja Julle81 »

Täälläkin on uuden navigaattorin hankinta mielessä. Tällä hetkellä käytössä CompeGps:n Delta... Mikäli jotakuta laite kiinnostaa niin voisin sopivasti myydä :) tarjouksia...

Harkinnassa ollut Zumo 350, Oregon 600, gpsmap64. Valinnan vaikeutta siis piisaa. Paljon näkyy ameriikan voorumilla porukoilla olevan käytössä tuota gpsmap sarjaa. Vähän mietityttää näytön koko varsinkin ajon aikana. Kokemuksia? Eipä se tuossa Oregonissa juuri isompi ole. Zumo olis varmasti hyvä, mutta sillä ei taida tehdä mitään syksyn metästysreissuilla/vaelluksilla!? hmm vai oisko sittenkin Montana...
Avatar
Jakke N
Viestit: 1867
Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Pyörä: EXC450
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

Julle81 kirjoitti:Täälläkin on uuden navigaattorin hankinta mielessä. Tällä hetkellä käytössä CompeGps:n Delta... Mikäli jotakuta laite kiinnostaa niin voisin sopivasti myydä :) tarjouksia...

Harkinnassa ollut Zumo 350, Oregon 600, gpsmap64. Valinnan vaikeutta siis piisaa. Paljon näkyy ameriikan voorumilla porukoilla olevan käytössä tuota gpsmap sarjaa. Vähän mietityttää näytön koko varsinkin ajon aikana. Kokemuksia? Eipä se tuossa Oregonissa juuri isompi ole. Zumo olis varmasti hyvä, mutta sillä ei taida tehdä mitään syksyn metästysreissuilla/vaelluksilla!? hmm vai oisko sittenkin Montana...
Mun eka navi oli gpsmap60Cx ja nykyinen gpsmap62s. Omiin ajeluihin on tuo näyttö riittänyt ihan hyvin.

Tänään tuskailin tuolla Evon metsissä tuon 62:n kanssa kun yritti nuolella katsella mihin mikäkin tie johtaa (siellä menee pientä tietä ristiin rastiin aivan törkeesti) ja sen jälkeen kun lähti liikkeelle, jumitti kartta jotenkin aina niin, että piti pysähtyä ja siirtää sitä nuolta kartan osalle, joka oli valkoisena (ihan ninkuin olisi maailman reunalle tullut). Sitten vasta lähti piirtämään uutta karttaa.

Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?
Avatar
KN76
Viestit: 1585
Liittynyt: To Touko 31, 2007 8:29 pm
Pyörä: R 1200 GS
Paikkakunta: Muonio

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja KN76 »

Mun garmin tekee ihan samaa joskus eli lopettaa kartan piirtämisen. Jouhtusko tosta kartasta (topo light) kun jälkiloki piirtyy kuitenkin ihan normaalisti. Muuten on hyvä laite toi 62:nen.
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Avatar
Jakke N
Viestit: 1867
Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Pyörä: EXC450
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

KN76 kirjoitti:Mun garmin tekee ihan samaa joskus eli lopettaa kartan piirtämisen. Jouhtusko tosta kartasta (topo light) kun jälkiloki piirtyy kuitenkin ihan normaalisti. Muuten on hyvä laite toi 62:nen.
Joo, saattaa olla kyllä karttaongelmakin. Ei mm. suostu reitittämään Evolla. Ilmoittaa vaan, ettei pysty reitittämään tämän alueen tiestöllä :roll:

Mutta tulipahan eksyiltyä :D
Julle81
Viestit: 146
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 12:06 am
Pyörä: 790 adv R

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja Julle81 »

Käytättekö noita gpsmappeja ihan vain laitteen omalla akulla vai oletteko virittäneet noihin mopon akulta johdotukset? Eikös näissä ole ne usb-liittimet mitkä ei tahdo röykyytystä kestää? Sama homma lienee oregoneissa ja muissakin "käsigepseissä"?!?
Avatar
Jakke N
Viestit: 1867
Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Pyörä: EXC450
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

Julle81 kirjoitti:Käytättekö noita gpsmappeja ihan vain laitteen omalla akulla vai oletteko virittäneet noihin mopon akulta johdotukset? Eikös näissä ole ne usb-liittimet mitkä ei tahdo röykyytystä kestää? Sama homma lienee oregoneissa ja muissakin "käsigepseissä"?!?
Mulla on ainakin molemmat ottaneet virran pyörän akulta johdolla. Tupakansytkäriliitäntä penkin alla. Tuo 60Cx ei enää toiminut pattereilla ollenkaan. Jokin liitos siellä vissiin antanut periksi ja KTM:ssä ärsyttävä ominaisuus on se, etä välillä startatessa tuo imaisee akun tyhjäksi ja navi sammui samantien.

Uusi navi heittää tuolloin patterikäyttöiseksi, kunnes saa potkaistua pyörän käyntiin, joten ei haittaa. 62s:n virtaliitos on tosiaan tuolla mini (?) usb:lla ja on tosi jämäkän oloinen. 60Cx:n liitin oli kyllä tukevamman oloinen :roll:

Tuo vanha navikin toimii johdon päässä ja pääsee kesäksi veneeseen, jossa sitä virtaa riittää 8)

Ennen mun käyttöä se oli kaverilla mönkkärikäytösä suunnistuskisoissa, joten ei tuo ihan heikoimmasta päästä ole.
villho
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja villho »

Julle81 kirjoitti:Käytättekö noita gpsmappeja ihan vain laitteen omalla akulla vai oletteko virittäneet noihin mopon akulta johdotukset? Eikös näissä ole ne usb-liittimet mitkä ei tahdo röykyytystä kestää? Sama homma lienee oregoneissa ja muissakin "käsigepseissä"?!?
Ei minulla vielä hirveästi kokemusta ole tuon käytöstä, mutta ainakin tähän saakka on usb-piuha pysynyt hyvin kiinni ajon aikana, vaikka tänä keväänä on tullutkin jo pyörää röykkyytettyä. Itsellä käytössä gpsmap62s. Navi on kiinni RAM-mountin telineessä.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Avatar
mantti
Viestit: 127
Liittynyt: Ma Touko 29, 2006 7:54 pm
Pyörä: TE-610
Paikkakunta: Tre

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja mantti »

Julle81 kirjoitti:Käytättekö noita gpsmappeja ihan vain laitteen omalla akulla vai oletteko virittäneet noihin mopon akulta johdotukset? Ekös näissä ole ne usb-liittimet mitkä ei tahdo röykyytystä kestää? Sama homma lienee oregoneissa ja muissakin "käsigepseissä"?!?
Mulla oli Oregonissa jonkin aikaa vedettynä akulta, mutta alkaahan se ruostua ja kuluu niin väljäksi ettei se oikein toimi. Olen mennyt kahdella parilla enelooppeja. Niillä seikkailee sen 16-18h kyllä, kunhan muistaa vaihtaa jossain vaiheessa päivää. Ja laturilla saa taas yön aikana molemmat parit täyteen.

Mietin kyllä johtojen tinausta laitteen sisälle ja jotain SuperSealia sitten johtoon, mutta eipä ole toistaiseksi tullut innostuttua.
MAntti
040-5504123
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja DOMI »

TomiKoo kirjoitti:
TomiKoo kirjoitti:Mitäs olette mieltä, riittääkö tuolle RAM mountsin pienin 0,56" pallo vai täytyykö olla 1" pallo??
Osasiko joku vinkata tähän, ilmeisesti 1" pallo on yleisesti ollut käytössä?
1" alumiinipallo on paras. Riittävästi kitkapintaa joten pysyy asennossaan, eikä katkea tappi.
Ulkoisesta virransyötöstä sitämieltä, että malleissa joissa liitin ei tukeudu kunnolla runkoon kannattaa käyttää ladattavia akkuja tai paristoja(kuten itsellä Coloradossa).
Uudemmissa liitin tukeutuu paremmin runkoon tehtyyn syvennykseen ja on tukevampi(GPSMAP62/64). Paras on tuo uusin tupla-akku sydeemi GPSMAP64 ja Montana, jossa akulla mennään ja paristoilla jatketaan jos akku tyhjenee.
Avatar
petev
Viestit: 775
Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Pyörä: 1200 GS

Re: Navigaattorin valinta

Viesti Kirjoittaja petev »

TomiKoo kirjoitti:
DOMI kirjoitti: 1" alumiinipallo on paras. Riittävästi kitkapintaa joten pysyy asennossaan, eikä katkea tappi.
Ulkoisesta virransyötöstä sitämieltä, että malleissa joissa liitin ei tukeudu kunnolla runkoon kannattaa käyttää ladattavia akkuja tai paristoja(kuten itsellä Coloradossa).
Uudemmissa liitin tukeutuu paremmin runkoon tehtyyn syvennykseen ja on tukevampi(GPSMAP62/64). Paras on tuo uusin tupla-akku sydeemi GPSMAP64 ja Montana, jossa akulla mennään ja paristoilla jatketaan jos akku tyhjenee.
Kiitos, mennään sillä tuumasella.

Minä en koe mitään ongelmaa käyttää gepsiä pelkillä AA-akuilla. Myös Oregon pelaa siis kahdella AA:lla. RC-autojen kanssa touhuilusta jäi iso läjä sormiakkuja, joissa on vielä hyvin elämää. Eiköhän niillä alkuun pärjää, etsii sitten Enelooppeja, kun nuo hiipuvat.
Mun Gepsi ei ainakaan suostunut toimimaan noilla sormiakuilla, kun ovat hieman matalammalla jännitteellä, kuin normi patterit. Muuatman minuutin jälkeen tuli jo ilmoitus virta vähissä.
Vastaa Viestiin