Suomen osalta on OSM dataa, eli osa alueista on hyvin katettu, ilman liiallista tietoa ja kartta näkymä on selkeä.
Osalla alueista ei ole mitään tietoja!
Siis tarvittaisiin lisää tekijöitä OSM kartoille, niin saataisiin reititävät KURA kartat
Ostin käytettynä Garminin Oregon 550t GPS:n ja siinä oli ihan ensimmäinen Suomi TOPO Pro maastokartta.. noh, haluaisin itse tuohon uudemman kartan mutta en jaksaisi alkaa siitä maksamaan sitä 300€ mitä tuntuvat pyytävän, vaan voisiko tuota alkuperäistä Suomi TOPO Pro maastokarttaa käyttää siellä "alla" reitittävänä karttana ja sitten toisi uudemmat kartat vain tuon maastokartan muodossa? vai osaako tuo alkuperäinen TOPO Pro edes fiksusti polkuja tjsp. reitittää?
Ostin käytettynä Garminin Oregon 550t GPS:n ja siinä oli ihan ensimmäinen Suomi TOPO Pro maastokartta.. noh, haluaisin itse tuohon uudemman kartan mutta en jaksaisi alkaa siitä maksamaan sitä 300€ mitä tuntuvat pyytävän, vaan voisiko tuota alkuperäistä Suomi TOPO Pro maastokarttaa käyttää siellä "alla" reitittävänä karttana ja sitten toisi uudemmat kartat vain tuon maastokartan muodossa? vai osaako tuo alkuperäinen TOPO Pro edes fiksusti polkuja tjsp. reitittää?
Vanhempi Topo Suomi Pro kartta ei oikein kurapyörähommissa reititä kunnolla, koska ajotiet/metsäautotiet on ilman reitityspohjaa. Seuraava ikäpolvi TopoV2 toimii hyvin, mutta siinä ei ole lainkaan osoitehakua(käytän itse tätä kun tarvin niitä palstarajoja). Uusin TopoV3PRO näistä luonnollisesti paras, mutta maksaa noiden palstarajolen takia. Jos niitä ei tarvitse tai käytät sitä vanhaa myös, niin TopoV3LIGHT on hyvä ja halpa. 69.-tai 39.-(puoli Suomea) ei pitäisi olla liikaa ja siinä on myös osoite navigointi. Kartta lähes sama kuin PROV3 mutta ilman palstarajoja ja reitittää kaikki polut. Parhaiten kaikki maastokartat toimii, kun teet Basecampilla tai mapsorsalla reitit käyttäen sopivasti niitä välipisteitä. Menee silloin just siitä mistä oli tarkoituskin.
Toisen reitittävän kartan toimiminen ns"alla" on laitekohtainen juttu ja jopa laitteen päivitysversio tuntuisi siihen vaikutavan. Reitityskin menee silloin sen reitittävän kartan mukaan, joten ihan polkuhommissa se ei oikein ole mikään kompromissiton ratkaisu. Kokeillahan aina sopii ensin ilmaista versiota.
Ostin käytettynä Garminin Oregon 550t GPS:n ja siinä oli ihan ensimmäinen Suomi TOPO Pro maastokartta.. noh, haluaisin itse tuohon uudemman kartan mutta en jaksaisi alkaa siitä maksamaan sitä 300€ mitä tuntuvat pyytävän, vaan voisiko tuota alkuperäistä Suomi TOPO Pro maastokarttaa käyttää siellä "alla" reitittävänä karttana ja sitten toisi uudemmat kartat vain tuon maastokartan muodossa? vai osaako tuo alkuperäinen TOPO Pro edes fiksusti polkuja tjsp. reitittää?
Vanhempi Topo Suomi Pro kartta ei oikein kurapyörähommissa reititä kunnolla, koska ajotiet/metsäautotiet on ilman reitityspohjaa. Seuraava ikäpolvi TopoV2 toimii hyvin, mutta siinä ei ole lainkaan osoitehakua(käytän itse tätä kun tarvin niitä palstarajoja). Uusin TopoV3PRO näistä luonnollisesti paras, mutta maksaa noiden palstarajolen takia. Jos niitä ei tarvitse tai käytät sitä vanhaa myös, niin TopoV3LIGHT on hyvä ja halpa. 69.-tai 39.-(puoli Suomea) ei pitäisi olla liikaa ja siinä on myös osoite navigointi. Kartta lähes sama kuin PROV3 mutta ilman palstarajoja ja reitittää kaikki polut. Parhaiten kaikki maastokartat toimii, kun teet Basecampilla tai mapsorsalla reitit käyttäen sopivasti niitä välipisteitä. Menee silloin just siitä mistä oli tarkoituskin.
Toisen reitittävän kartan toimiminen ns"alla" on laitekohtainen juttu ja jopa laitteen päivitysversio tuntuisi siihen vaikutavan. Reitityskin menee silloin sen reitittävän kartan mukaan, joten ihan polkuhommissa se ei oikein ole mikään kompromissiton ratkaisu. Kokeillahan aina sopii ensin ilmaista versiota.
Ostin käytettynä Garminin Oregon 550t GPS:n ja siinä oli ihan ensimmäinen Suomi TOPO Pro maastokartta.. noh, haluaisin itse tuohon uudemman kartan mutta en jaksaisi alkaa siitä maksamaan sitä 300€ mitä tuntuvat pyytävän, vaan voisiko tuota alkuperäistä Suomi TOPO Pro maastokarttaa käyttää siellä "alla" reitittävänä karttana ja sitten toisi uudemmat kartat vain tuon maastokartan muodossa? vai osaako tuo alkuperäinen TOPO Pro edes fiksusti polkuja tjsp. reitittää?
Vanhempi Topo Suomi Pro kartta ei oikein kurapyörähommissa reititä kunnolla, koska ajotiet/metsäautotiet on ilman reitityspohjaa. Seuraava ikäpolvi TopoV2 toimii hyvin, mutta siinä ei ole lainkaan osoitehakua(käytän itse tätä kun tarvin niitä palstarajoja). Uusin TopoV3PRO näistä luonnollisesti paras, mutta maksaa noiden palstarajolen takia. Jos niitä ei tarvitse tai käytät sitä vanhaa myös, niin TopoV3LIGHT on hyvä ja halpa. 69.-tai 39.-(puoli Suomea) ei pitäisi olla liikaa ja siinä on myös osoite navigointi. Kartta lähes sama kuin PROV3 mutta ilman palstarajoja ja reitittää kaikki polut. Parhaiten kaikki maastokartat toimii, kun teet Basecampilla tai mapsorsalla reitit käyttäen sopivasti niitä välipisteitä. Menee silloin just siitä mistä oli tarkoituskin.
Toisen reitittävän kartan toimiminen ns"alla" on laitekohtainen juttu ja jopa laitteen päivitysversio tuntuisi siihen vaikutavan. Reitityskin menee silloin sen reitittävän kartan mukaan, joten ihan polkuhommissa se ei oikein ole mikään kompromissiton ratkaisu. Kokeillahan aina sopii ensin ilmaista versiota.
Kiitokset
Tuon Garminin oman sivun mukaan tuo ei reitittäis polkuja tuo light kartta?
v3 Pro "Reititys katukartaston lisäksi vaellus- ja maastopyöräilyreiteillä"
v3 Light "Reititys katukartastossa osoitehaulla"
Tuo ei pidä paikkaansa, vaan kyllä V3Light reitittää kaikki katkoviivapolutkin. Se on jopa ilmeisesti liiankin halpa, kun olen huomannut monen sitä sen takia vierastavan. Palstarajat on se puute, mutta toisille sekin on etu(selkeämpi näkymä PRO versioon verrattuna). Reititys maanteillä ei ole niin monipuolinen(ei kaista avustimia yms..), kuin City Navigator kartoissa ja reititys enempi jalankulkijaa ajatellen(liikenne ympyrät kiertää vasemman kautta). Kun nuo hyväksyy ja käyttää tarpeeksi välipisteitä, niin kurapyörähommissa erittäin hyvä kartta ja reititys kannattaa muutoinkin tehdä karttaohjelmalla aina kun siihen vain on mahdollisuus.
Saattaa olla ettei light reitittäisi noita pitkospuita tms.retkeilyreittejä, jotka eivät mene polkujakaan pitkin. Nekin kyllä näkyvät kartassa, mutta tais olla erilaisella harmaalla värillä merkittyjä. Esim: suolla rauhoitusalueilla kulkeva pitkospuureitti. Valkmusan kansallispuistossa koiraa ulkoiluttaneena muistelen tällaista, mutta sillä ei ole enää mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa.
DOMI kirjoitti:Tuo ei pidä paikkaansa, vaan kyllä V3Light reitittää kaikki katkoviivapolutkin. Se on jopa ilmeisesti liiankin halpa, kun olen huomannut monen sitä sen takia vierastavan. Palstarajat on se puute, mutta toisille sekin on etu(selkeämpi näkymä PRO versioon verrattuna). Reititys maanteillä ei ole niin monipuolinen(ei kaista avustimia yms..), kuin City Navigator kartoissa ja reititys enempi jalankulkijaa ajatellen(liikenne ympyrät kiertää vasemman kautta). Kun nuo hyväksyy ja käyttää tarpeeksi välipisteitä, niin kurapyörähommissa erittäin hyvä kartta ja reititys kannattaa muutoinkin tehdä karttaohjelmalla aina kun siihen vain on mahdollisuus.
Saattaa olla ettei light reitittäisi noita pitkospuita tms.retkeilyreittejä, jotka eivät mene polkujakaan pitkin. Nekin kyllä näkyvät kartassa, mutta tais olla erilaisella harmaalla värillä merkittyjä. Esim: suolla rauhoitusalueilla kulkeva pitkospuureitti. Valkmusan kansallispuistossa koiraa ulkoiluttaneena muistelen tällaista, mutta sillä ei ole enää mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa.
Juu, ite tuon hankin polkupyörä, enduro ja vaellus käyttöön
Norja näyttäisi olevan varsin tarkka, mutta Suomi ja Ruotsi ei ensikatsomalta näytä kovin tarkalta, mutta varmasti mun käyttöön toimivia.
Nämä siis kannattaa ladata laitteen muistikortille (Garmin 350lm), eikö niin?
En tästä atk:sta paljoa ymmärrä, mutta sen tiedän ettei minun läppärissä ole muistikortille paikkaa, eli ladataanko kartat navin oman piuhan kautta suoraa navin muistikortille, vai miten tässä edetään?
TomppaV kirjoitti:En tästä atk:sta paljoa ymmärrä, mutta sen tiedän ettei minun läppärissä ole muistikortille paikkaa, eli ladataanko kartat navin oman piuhan kautta suoraa navin muistikortille, vai miten tässä edetään?
Kartat voi siirtää tietokoneelta USB-piuhan kautta suoraan laitteessa olevaan muistiin/muistikorttiin eli toisin sanoen muistikortinlukija ei ole välttämätön.
Mielenkiintoinen vaihtoehto noissa ainakin Eestin maastoajeluja silmälläpitäen on tuo hyvin vähän tilaa vaativa Overlay Trail Estonia. Tuossa on sellainen mahdollisuus, että käyttää reititävänä karttana CN-Europe karttaa, joka ehkä kokonaisuutena reitittää eniten teitä, mutta karttakuvasta ei voi päätellä millaisessa maastossa tai minkälaisia polkuja tiet ovat.
Tuo Overlay Trail tuo sellaisia reittejä selkeänä katkoviivakuvana, jotka kokonaan puuttuvat CN-kartasta tai jotka ovat juuri niitä haastavampia trail, path tai track nimettyjä tiepohjia. Myöskään reititystä ei ole rajoitettu "no access" tms.. tavoin vaikkapa armeijan alueille. Eli voidaan tehdä reitittävä reitti CN-kartalla ja käyttää samanaikaisesti gps. näytöllä ikäänkuin päällä tuota kuvaa noista käyttäjien lisäämistä(OSM/OFM) huonompikuntoisista traileista, vähän samaan tapaan kuin kelkkareittikarttoja on tavattu käyttää.
Kokeilun arvoistahan tuossa on vielä se, että nuo trail -reiteillä toimii myös reititys. Se mikä täytyy kokeilla on pelaako reititys saumattomasti CN-kartan reitityksen kanssa. Joskus kaksi eri reitittävää karttaa valittuna yhtaikaa tuo ongelmia. Jos CN-pelaa yhteen tämän kanssa on lisäarvo merkittävä, mutta joka tapauksessa polkujen näkyminen näytöllä lisää käyttömukavuutta, kunhan CN-reititys ei katkeaisi tai gepsi ilmoittaisi reititysvirhettä. Ei muuta kuin kokeilemaan. Ei taida Suomessa tarjota niin paljon lisäarvoa, koska OSM kartta on täällä niin kehitysvaiheessa ja Garminilla taas on Suomeen hyvät omat topot.
Missä mielessä ei toimi? Ei saa näkyviin Mapsourcessa/BaseCampissa?
Minulla on kymppi kahdessa koneessa enkä muista ongelmia asennuksessa. Yksi pointti asennuksessa on, että install.bat tiedosto pitää "ajaa" järjestelmänvalvojan oikeuksin. Eli tiedoston päällä hiiren oikeaa nappia ja sieltä "suorita järjestelmänvalvojana" (tai sama muulla kielellä).