Garmin Montana -sarja

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Garmin Montana -sarja

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Gilera kirjoitti:Eli pitääpä tutkia akun poteroa tarkemmin.
Tulipa mieleen että 4:ssä eri pyörässähän tuo on kulkenut, joista eka 30tkm täristeli 640adv tangossa ilman häiriöitä (toimi myös isoilla jenkoilla). Ekat häröt tuli tänävuonna marokossa 450cc tangossa +150kmh nopeuksissa. Nyt ihan sama mihin pulttaa, kun kierrokset nousee niin saa kokoajan kuittaa häiriö ilmoja pois.
Kyllä tuo akun tärinäongelma on Montanassa tiedossa. Teippiä tai muuta lisäfylliä vaan tai sitten AA-akkujen/paristojen käyttöön. Kotarin värinät tuntuu olevan vaikeita voitettavia pitkänpäälle. Ellei akku löysty, niin laite kaivautuu telineeseen tai johdon liitokset alkaa kulumaan. Haastavaa näyttää olevan suunnitella virransyöttö joka olis pomminvarma.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Garmin Montana -sarja

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Mahtaako montana 6:sadassa olla joku nappi josta saisi navigoinnin tapahtumaan sillä profiililla mikä kulloinkin on valittuna? Nyt kun ajaa adventure profiililla ja valitsee mene kotiin,laite muuttaa profiiliksi autoilun ja menee sen mukaan vaan isoja teitä pitkin. Muutaman kerran menny siihen ansaan ja ihmetelly miksei pikkupolkuja muka ole tarjolla. Navigoinnin aloittamisen jälkeen kun muistaa muuttaa profiilin,homma toimii.
Larsanjus
Viestit: 222
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 4:54 pm
Pyörä: 950 Adv -04
Paikkakunta: "Hyvinkää"

Re: Garmin Montana -sarja

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

Jossain on mun mielestä valikko, jos voi valita että kysyy profiilia aina kun alottaa navigoinnin. En tosin tiä toimiiko GoHome toiminnossa.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Garmin Montana -sarja

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Olihan siellä jemmassa sellanen. Toimii go homessakin.
Jos olisi eri telineet eri laitteissa ominaisuus olisi varmaan hyödyllinenkin. Autokiinnitys lienee tuo virrallinen teline mopossa,mutta mikä on tukeva kiinnitys? Jokaiseen kun laitto viimeksi käytetty niin ei tullu yllätystä...Eli ei kysy erikseen mutta ei myöskään vaihda muuhun kysymättä. Liekö huono suomennos kun vaihtoehtona on myös ei muutosta,mikä kuulostaa kyllä samalta toiminnolta kuin viimeksi käytetty.
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: Garmin Montana -sarja

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

ceevu kirjoitti: Autokiinnitys lienee tuo virrallinen teline mopossa,mutta mikä on tukeva kiinnitys?
Varmaankin tuo rugged mount mikä esim. venemallissa tulee mukana. Niitä mä olen myös mopoissa käyttäny.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Garmin Montana -sarja

Viesti Kirjoittaja ceevu »

No niinpäs näköjään minäkin käytän. Autokiinnitys näyttää olevan vielä erikseen,ja ulkonäön perusteella ilmeisen kelvoton näihin touhuihin...
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: Garmin Montana -sarja

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Montanan kun hankkii valmiiksi moto-bundlena Garminin MP-laite dealereiltä, niin bunlessa on mukana tuo rugged mount mp-johtosarjalla, RAM-teline(kuten zumoissa) ja vielä Suomi TopoV3Light koko Suomen reitittävä maastokartta. Koko paketti esim: Montana 610:aan + 100Eur. Pelkkä karttahan maksaa 69.-
Toinen vaihtoehto hyvään kiinnitykseen on RAM- laitekotelo ja RAM- kiinnityssarja. Tämä on hyvä silloin kun käyttää pattereilla/akulla tai on tarvetta helposti siirtää koko paletti välillä toiseen ajoneuvoon.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Garmin Montana -sarja

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Ongelmaa pukkaa,en vaan tiedä mopossa vai navissa... Kun laite on lataavassa telineessä, pidemmällä yhtämittaisella ajopätkällä jossain vaiheessa huomaa että lataus on lopetettu(näyttö himmeämpi kuin virrassa ollessaan),ja luonnollisesti akku loppuu jossain vaiheessa tämän jälkeen. Jos käyttää virrat pois edes hetkeksi,lataus jatkuu. Eilen tuntu että eka pätkä kesti huomattavasti pidempään kuin sen jälkeiset.
Liekö liikaa jännitettä jollon lämpenee tms?

Lopuksi ongelmanratkasua yllättäviin sammumisiin tärinästä. Akku ei ole ainoa joka voi sammuttaa,myös muistikortin hölskyminen aiheuttaa sammumisen. Ja kaikki muukin muistikortilla oleva ongelma ensisijaisesti sammuttaa laitteen ensin (näin väitettiin). Omat mystiset navin sammumiset loppui teipillä muistikortin päälle. Tämä ei aiheuta häröilmoja vaan stumppaa kerralla.

Tuohon navin kaivautumiseen telineeseen,rugged mountin saa ruuvattua kasaan,vieläkö se täristää siitä huolimatta ittensä?

Jatkoa:

Kyselinpähän garminiltakin latausongelmasta ja takuusta. No pettämätön arkisto on jälleen säilöny kuitin hyvään talteen joten takuuta saa huutaa mutta metsä ei vastaa...Ainakaan Suomessa.
Sen verran oli kuitenkin kyselystä apua että ajatus siirtyi mahdollisesti vialliseen akkuun,ja ensitestit virrallisessa telineessä ilman akkua oli lupaavia,ei tilttejä. Tuo akku ei ole kestäny montaakaan tuntia käyttöä missään vaiheessa,ja puheet jostain 8 tunnin käyttöajasta olen kuitannu mainospuheina. Ehkä ne kuitenkin voi olla tosiakin ehjällä akulla...
Oma on paketoitu jo -13 joten tovin on kerenny myymälän hyllyllä loikoilemaan ennenkuin käyttöön joutu.

Koitin kysellä neitokaiselta onko tietoa miten laite käyttäytyy jos akku lämpenee liikaa ja lataus katkaistaan sen takia,osaako jatkaa jäähdyttyään vai pitääkö kytkeä uudestaan mutta ei tullu selkokielistä vastausta...Jos ongelmat ei palaudu kun akku on irti,vastaus lienee saatu.

Mahtaako tuo käyttää telineen virtaa jos laitteessa on patterit sisällä? Niitähän se osaa olla lataamatta kyllä,mutta jos kuitenkin käyttää ensisijaisesti ei noista ole iloa. Käyttö ilman telinettä on kuitenkin sen verran vähäistä ettei akulla ole kiirettä jos pattereita tarvii vain laitteen ollessa irti moposta.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Garmin Montana -sarja

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Muistellaan wanhoja,mielellään ilman tikkuja... Akussahan se vika oli,toimi uudella akulla hyvin. Nyt JO kuitenkin virtanappi hajosi kuoresta,jäljellä pelkkä reikä. Jesari kestää varmasti aikansa,ja ebaysta saa liimattavia nappeja (onkohan 3d tulosteita). Hintaa oli vaan saksan kauppiaalla hieman paljon laisesti,toki menee palveluna. Lähetä laite sinne,tulee ehjättynä ehkä takas,ja muutenkin paranneltuna. Voisi tietysti kysellä myykö pelkän napin TI hintaan,mutta onko hyväksi havaittuja pielavetisiä? Garminille laitoin kyselyä korjauksesta,en toivo liikoja...
Avatar
kalle j
Viestit: 869
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Garmin Montana -sarja

Viesti Kirjoittaja kalle j »

Vaihdoin oman montanan pari vuotta sitten garminin kautta vaihtolaitteeseen, tais maksaa 150€. 650t tuli kuussatasen tilalle.
Lisää urkua monitoriin...
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Garmin Montana -sarja

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Tollasta ratkasua minäkin hiljaa mielessäni toivoin. Vastaus vaan oli:
Valitettavasti kyseisen laitteen huoltotuki on päättynyt, eikä meillä ole enää varaosia ko. laitteeseen saatavilla.
No tuo nyt ehkä jättää pienen mahdollisuuden vaihtolaitteisiin jos niitä on jäänyt mutta epäilenpä.
Eli tutkailemaan mikä kumi kestää aurinkoa,ja pystyy liimaamaankin luotettavasti. Sisurit ainakin näyttää hapertuvan auringossa...
Vastaa Viestiin