Garmin Zumo XT

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

KN76
Pyörä: R 1200 GS

Re: Garmin Zumo XT

Viesti Kirjoittaja KN76 »

XT2 tuli sit hommattua ja toistaiseksi tyytyväinen hankintaan.
Tread:llä reittien teko ja siirto laitteelle onnistuu hienosti, samoin kun päivitykset wifi:llä. Ja näytöstäkin saa selvää jopa aurinkoisella kelillä.. :D
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
mek
Pyörä: V-Strom 800 DE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Edellinen Zumo 396 LMT meni Gessun mukana viime kesänä ja tilalle ostin Zumo XT:n. Onhan tämä eteenpäin mennyt monessa suhteessa, mutta suuri typeryys on vanhan mallinen USB-liitin (joka toki olisi XT2:ssa USB-C, mutta nuukuuttani ostin pelkän XT:n). Yksi Garminin tyyppivika sen sijaan näyttää periytyvän sukupolvesta toiseen ja säikäyttää kyllä ekalla kerralla, ennen kuin sen oppii korjaamaan. Tuota 396:sta edeltänyt 395 ehti olla mulla Gessussa myös ja se meni kerran Ivalossa reissun päällä ihan pimeäksi. Ei tuntunut reagoivan mihinkään. Onneksi seuraavan hotellin huone sattui olemaan sen verran hämärä, että huomasin näytön kirkkauden säätyneen itsekseen minimiin. Hämärässä oli helppo vaihtaa kirkkausasetus automaatilta päivä-asetukseen ja kirkkaus maksimiin. Auringonvalossa vikaa ei pysty korjaamaan, koska näyttö näyttää täysin mustalta. Jos tilanne on tuo, niin kannattaa ryömiä Zumon kanssa tiiviisti paksun ajotakin alle ja katsoa, jos näyttöä näkisi sen verran, että pääsee vaihtamaan asetuksen. XT:ssä vika korjautui päivällä itsekseen muutaman virran syötön katkaisun ja käynnistyksen jälkeen, jolloin pääsin vaihtamaan kirkkausasetuksen automaatilta päivälle.

Kaiken kaikkiaan Gamineissa on paljon hyvää, mutta laatu tuntuu olevan poikkeuksetta samaa kuraa. Tuo on mulla neljäs Zumo (220 - 395 - 396 - XT). Vain 396 ei koskaan tiltannut (ei vielä ehtinyt). Onneksi Garminin takuu pelaa hyvin. Takuuajan jälkeenkin on yleensä tarjottu erittäin hyvää vaihtodiiliä uudempaan malliin, näin meni 220=> 395 ja 395 => 396.
ttv
Pyörä: 300EXC

Viesti Kirjoittaja ttv »

mek kirjoitti: Ma Touko 26, 2025 10:06 pm Yksi Garminin tyyppivika sen sijaan näyttää periytyvän sukupolvesta toiseen ja säikäyttää kyllä ekalla kerralla, ennen kuin sen oppii korjaamaan. Tuota 396:sta edeltänyt 395 ehti olla mulla Gessussa myös ja se meni kerran Ivalossa reissun päällä ihan pimeäksi. Ei tuntunut reagoivan mihinkään. Onneksi seuraavan hotellin huone sattui olemaan sen verran hämärä, että huomasin näytön kirkkauden säätyneen itsekseen minimiin.
Mulla on ollut vanha Zumo pitkään pakussa navina. URAAlle ajellessa olen huomannut hassun bugin Zumon softassa: näyttö vaihtaa pohjoiseen mennessä aina yötilaan siinä napapiirin ylityksen hujakoilla jos automaattinen näytön tilanvaihto on päällä. Tämä on toistunut vuosia. Useampi kerta ehti mennä ennen kuin leikkasi että näyttö menee mustaksi aina samassa kohdassa URAAlle mennessä :lol:
mek
Pyörä: V-Strom 800 DE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

XT pimeni vasta Ylimuonion jälkeen, ennen Sonkamuotkan 50 sentin munkiikahveja (jotka tosin kortilla maksoi 80 senttiä). Palautui itsekseen ennen Kilpisjärveä.
paturi
Pyörä: Tenere 700 Rally

Viesti Kirjoittaja paturi »

Pari kertaa pimentyny tässä vuosien varrella. Kun pitää 20s virtanappia pohjassa, niin se yleensä käynnistyy.

Lähetetty One plussasta Tapatalkilla

Go-Za
Pyörä: XChallenge
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

XT 2:lla olen itse ajellut tässä nyt pari kesää ja pääosin olen ollut tyytyväinen. Mulla on MML -kartat asennettuna ja niissä ongelmaksi on osoittautunut näytön korkea resoluutio (ja sitä ei voi säätää!). Eli kun ejelee metsäautoteitä/ polkuja on mahdotonta välillä erottaa XT 2:n näytöltä että onko tuossa korkeuskäyrä, oja vai joku metsäautotie!
Kuva
Tuli nyt hankittua "kakkosnaviksi" Montana 650 ja taidan siirtyä enemmän sen käyttöön ainakin näissä lähiajeluissa. Pidempiin reissuihin tuo XT 2 sopii ihan loistavasti (eli kun reitit on tehty valmiiksi).
juvander
Pyörä: MAN

Viesti Kirjoittaja juvander »

Eikö tuossa XT 2:ssa toimi teemat? Eli näitä säätämällä tietyt elementit enemmän näkyville kuin toiset.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FIN-F-FL-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT
M-MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
Go-Za
Pyörä: XChallenge
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Go-Za »

juvander kirjoitti: Ti Elo 12, 2025 8:46 am Eikö tuossa XT 2:ssa toimi teemat? Eli näitä säätämällä tietyt elementit enemmän näkyville kuin toiset.
On tullu kokeiltua useampia teemoja. Ei vaikutusta viivojen paksuuteen.
-----------------------------------------
Vinkki XT:n ja XT2:n käyttäjille!
Hankkikaa pieni USB A 3.0 - USB C adapteri. Saatte liitettyä kännykän (ainakin Android) ja Navin toisiinsa niin että kännykässä näkyy navin (ja muistikortin) sisältö kansioina! On ainakin GPX-tiedostojen siirto helppoa! Samoin onnistuu ulkoisen kovalevyn liittäminen kännykkään.
TomppaV
Pyörä: 950 adv S

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Viivat saa muokattua ihan millaiseksi haluaa.
Taas lähti mopo käsistä
bmc
Pyörä: yamaha

Viesti Kirjoittaja bmc »

TomppaV kirjoitti: Su Syys 28, 2025 3:00 pm Viivat saa muokattua ihan millaiseksi haluaa.
Viittitkö valaista miten?
En ole laitteen sielunelämästä ilmeisesti tarpeeksi perillä..
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Lienenkö jäänyt jostain paitsi kun en ole viitsinyt reittejä suunnitella etukäteen?
Olen vaan katellut kauttakulkupisteitä, ja usein bongaan sellaisen vasta kesken matkan. Usein mieli (ja välillä sää) muuttuu kun on jonkin matkaa ajellut. Navia kyllä muuten tykkään käyttää, ja korvesta joutuu silloin tällöin hakeutumaan lähimmälle bensikselle.
SF 1098S
MTS V4S
Tingle
Pyörä: Norden 901 Exp

Viesti Kirjoittaja Tingle »

bmc kirjoitti: Ti Syys 30, 2025 8:37 am
TomppaV kirjoitti: Su Syys 28, 2025 3:00 pm Viivat saa muokattua ihan millaiseksi haluaa.
Viittitkö valaista miten?
En ole laitteen sielunelämästä ilmeisesti tarpeeksi perillä..
Itsellä XT2 ja suoraan asetuksista en ole onnistunut, vaan käyttänyt tätä sivustoa.
https://www.javawa.nl/zumocolors.html

Navin sisäisestä muistista Themes/map hakemistosta olen hakenut filen, jota muokata tietokoneelle.
Sitten linkin ohjelmalla muuttamaan asetuksia teiden leveyksiin ja tallennus eri tiedoston nimellä ja otsikolla. "Titlen" mukainen nimi näkyy teemoissa, eli jos jätät sen ennalleen, niin teemoissa sinulla näkyy sitten kaksi samalla nimellä ja arvot niiden väliltä.
Ja tuon uuden teeman lataus takaisin naviin samaan kansiion jota noudit muokattavan. Ja sitten uusi teema käyttöön navissa.

En ole liiemmin käyttänyt aikaa hienosäätöön ja tutkimiseen, minkä arvon muuttaminen muuttaa käytännössä mitäkin. Kun arvot säätää sellaiseksi, jotta MML kartat olisi paremmin luettavissa, niin se vaikuttaa sitten muihinkin karttoihin. Eli käytännössä, teeman vaihto kartan vaihdon yhteydessä voi tulla kyseeseen.
Vastaa Viestiin