TA äänenvaimennin

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Winkula
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 10:24 pm
Pyörä: GL 1800 / F 800 GS / XT 600
Paikkakunta: Valkeala

TA äänenvaimennin

Viesti Kirjoittaja Winkula »

Tarkoitus olisi saada pikkasen paremmat pörinät 650 Transuun. Onkohan kellään tietoa millainen vaimennin kävisi alkuperäisen tilalle, ja vielä mahtuis olemaan Givin merkkikohtaisten sivulaukkutelineiden kanssa?
Avatar
teneraattori
Viestit: 437
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 6:09 pm
Pyörä: ON
Paikkakunta: suurhollola

Viesti Kirjoittaja teneraattori »

Alkuperäisen vaimentimen tilalle ei tarvi välttämättä laittaa mitään uutta äänenvaimenninta, koska katalysaattoripönttö pitää suurimmat mölyt sisällään. Minulla on auton vanhasta pakoputkesta tehty "korvike", eli pelkkää jotain 50 mm:stä putkea ja putken pää kääntyy sitten alaspäin. Äänet pysyvät tällä virityksellä hyvin maltillisina.

Se on sitten toinen juttu, jos katalysaattoripöntön haluaa ottaa kokonaan pois.
Winkula
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 10:24 pm
Pyörä: GL 1800 / F 800 GS / XT 600
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Winkula »

Ahaa... voisitkohan mahdollisesti laittaa kuvan viritelmästäsi, ja onko vaikutusta bensankulutukseen?
Avatar
teneraattori
Viestit: 437
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 6:09 pm
Pyörä: ON
Paikkakunta: suurhollola

Viesti Kirjoittaja teneraattori »

Tällänen vanha kuva on nyt saatavilla. Näkyyhän toi putki jotenkin tossa laukkuraudan takana. Jonkinlaista sovitekappaletta tarvitaan katalysaattorin päässä ja yläpäässä kiinnitys on peltipannalla.

Bensankulutusta en ole seurannut sen tarkemmin, mutta TA:han on jo muutenkin tunnetusti varsin janoinen. Mutta yleisestihän näillä putkien avartamisilla on saatu alakierroksille vähän lisää puhtia. Ja vanha viisaushan on, että ääni on voimaa.
Viimeksi muokannut teneraattori, Su Touko 17, 2015 9:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CAD
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 7:16 pm

Viesti Kirjoittaja CAD »

Tartteeko tuota Transittia säätää moisen putken asennuksen jälkeen vai hoitaako tuo "luonnollinen janoisuus" tuon seoksen pitämisen kohdallaan?
K1200LT & XL1000V - kaksi aika erilaista...
Avatar
teneraattori
Viestit: 437
Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 6:09 pm
Pyörä: ON
Paikkakunta: suurhollola

Viesti Kirjoittaja teneraattori »

CAD kirjoitti:Tartteeko tuota Transittia säätää moisen putken asennuksen jälkeen vai hoitaako tuo "luonnollinen janoisuus" tuon seoksen pitämisen kohdallaan?
Ei ole ollut mitään säätötarvetta eli seokset ovat riittäneet. Ja vielä tämä, kun TA:han on sellainen aktiivisessa ajossa turhan paljon kierroksia(5500-6500 rpm) vaativa pyörä, niin väitän, että nyt pyörää on hieman juohevampi käyttää.
CAD
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 7:16 pm

Viesti Kirjoittaja CAD »

No niin. Tumasta toimeen. Motonetista ostoskoriin:

- puolen metrin pätkä "Simonsin" 2" pakoputkea
- siihen sopiva 45asteen käyrä
- kiristyspanta ja yksi normaali 48mm:n pakoputkilenkki.

Nuo istahtivat paikalleen melkein heittämällä. Suora putki katalysaattoriin ja 45asteen käyrä sen päähän. Putki nousee katalysaattorista runkoputken suuntaisesti ja käyrä kääntää puhalluksen suoraan taakse.

Pientä säätöä vaatii ainoastaan katalysaattorin lähtö, joka on 42,5mm. Auton pakoputken putken sisäläpimitta ~45mm. Jottei tuo liitos olisi jäänyt löysäksi / vuotavaksi, leikkelin 0,75mm pellistä pari sisäkkäin menevää kaulusta, joilla liitoksesta tuli jämäkkä ja tiivis. Paketin kiristin läjään tuolla pakoputkilenkillä a'la kotilo.

Pakoputken ripustin varmuuden vuoksi sellaisella "rei'itetyllä pannalla" poisotetun vaimentaajan ripustuspultin alle.

Vielä tarttee askarrella tuo lämpökilpi kiinni putken ripustukseen ja runkoputkeen. Taitaa muuten poskimuovi sulaa.

MUTTA HYVIN PÖRISEE :D
K1200LT & XL1000V - kaksi aika erilaista...
CAD
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 7:16 pm

Viesti Kirjoittaja CAD »

Ja vielä kuvakin. Noi pannat pitää vielä vaihtaa hieman siistimpiin, mutta muuten logiikka selvinnee tuosta...

http://picasaweb.google.fi/nnominee/HondanPutki
K1200LT & XL1000V - kaksi aika erilaista...
Tikkaoja
Viestit: 775
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
Pyörä: Canyon ja Cube
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Tikkaoja »

Onkos tuo nyt sellainen, että siinä ei oo muuta vaimenninta kun tuo kattipönttö. Eikö tuon suoran ylösnousevan putken tilalle olis sieltä Motonetistä löytynyt vaikka sellanen ohut läpivirtaava huiluvaimennin? Vai vaimentaako tuo katti toisaan riittävän hyvin? Sen tiedän, että turbo vaimentaa ääntä, varsinaista vaimenninta ei tarvita välttämättä muuta kun lain kirjaimen täyttämiseen. Taitaa olla ainoa äänenvaimennin, joka lisää tehoa :D

-petteri
CAD
Viestit: 66
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 7:16 pm

Viesti Kirjoittaja CAD »

Joo. On mulla hyllyssä sellainen Motonetin "reikäputki-phuilukin". Se oli just sen verran liian pitkä, jotta ei toiminut tuossa. Tosta "suorasta" lähtee ihan mukavat höpinät. Se katti-pönttö karsii kuitenkin pahimmat päältä, joten ei tuo mikään järjetön melupesä ole.

Ajatuksissa kävi, jotta jos hakis autoturhakeliikkeestä tuohon volkkarin huilun ja jemmaisi sen joko tuohon suoraan putkeen tai sitten tuohon päätekappaleeseen.
K1200LT & XL1000V - kaksi aika erilaista...
Vastaa Viestiin