GPS / Kämmentietokone vs. perinteinen kartta paperilla?
Valvoja: Moderaattorit
Sen verran aihetta sivuten vielä että jos joku on tilannu jenkeistä Garmineita niin saako päivitettyä suomen kielelle?
koska tein tossa kaverin kanssa karkean hintavertailun nettikaupoista
ja aika huima hinta ero on maitten välillä ja Dollarin kurssi on aika suotuisa tällä hetkellä.
Eli tämmnen paketti kasattiin kolmesta eri kaupasta
Garmin 60csx + 1gp muistikortti ja Garrmin 276c + 512mb muistikortti
hinaksi tuli:
GpsCity jenkeissä = 883 Eur. Sis. kaikki kulut
unbelievable Shop Saksa = 1143 Eur. (rahti puuttuu)
Marinea Suomi = 1387 Eur. (rahti puuttuu)
EDIT: hinnat päivitetty oikeiksi
koska tein tossa kaverin kanssa karkean hintavertailun nettikaupoista
ja aika huima hinta ero on maitten välillä ja Dollarin kurssi on aika suotuisa tällä hetkellä.
Eli tämmnen paketti kasattiin kolmesta eri kaupasta
Garmin 60csx + 1gp muistikortti ja Garrmin 276c + 512mb muistikortti
hinaksi tuli:
GpsCity jenkeissä = 883 Eur. Sis. kaikki kulut
unbelievable Shop Saksa = 1143 Eur. (rahti puuttuu)
Marinea Suomi = 1387 Eur. (rahti puuttuu)
EDIT: hinnat päivitetty oikeiksi
Viimeksi muokannut Piedro, Ma Tammi 14, 2008 9:48 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Itse kuolasin Magellanin Explorer XL:ää mutta TigerGPS:n edullinen hinta pompsahti kun päälle tuli 90$ postikulut sekä tietenkin Suomessa lasketaan alvit ja tullit postikuiluineen. Hinta nousikin halvasta 250€ hinnasta melkein neljään sataan.
Tuo 662e on lisättynä 90e postikuluilla ja 22% alvilla jo 918e. Vielä tulli päälle.
Tuo 662e on lisättynä 90e postikuluilla ja 22% alvilla jo 918e. Vielä tulli päälle.
Pelittää ajossakin... Mulla on autossa Sounin nav-u 93T....ja kyllä Zumo on parempi.....TomiKoo kirjoitti:
Toki se tärkein, eli toimivuus ajossa pikkuteillä jäi testaamatta, mutta ainakin hyvät eväät laite minun käyttöön tarjoaa. Kylläpä se Zumo 400 isolla muistikortilla ja Touratechin telineellä näyttää juuri nyt mun valinnalta...
Tomi
Et tule katumaan.....
- ....but, Alive and Kicking-
Muuten hyvä mutta ensinäkin laskit 90EUR:lla kun olisi pitänyt laskea $90:llä ja silloinkin oltaisiin menty pieleen koska tuo $90 on sinun TigerGPS:n postikulut kun taas Petri on tilaamassa GPSCitystä, jossa postikulut näemmä halvimmillaan $51.44. Eli loppusumma olisi GPSCityn tapauksessa postikuluineen, ALV:llä ja hihasta ravistetulla 4.5% tullilla ~882.50EUR.TTA kirjoitti:Itse kuolasin Magellanin Explorer XL:ää mutta TigerGPS:n edullinen hinta pompsahti kun päälle tuli 90$ postikulut sekä tietenkin Suomessa lasketaan alvit ja tullit postikuiluineen. Hinta nousikin halvasta 250€ hinnasta melkein neljään sataan.
Tuo 662e on lisättynä 90e postikuluilla ja 22% alvilla jo 918e. Vielä tulli päälle.
Hannu
Tuo postikulu 51.44$ on aika murto osa koko tilauksen kustannuksista koska tässäkin tapauksessa se jaetaan vielä kahden tilaajan kesken jos päädytään tavarat tilaamaan joten minun mielestäni ainakin aika edullinen vaihtoehto.
Sen tiedän ainakin että Jenkki kapuloissa on amerikan peruskartta pohjalla mutta sen saa kuulemma helpostin vaihdettua eurooppaan, tuo valikkojen kieli juttu vaan vähän arveluttaa että onnistuuko päivitys Suomeksi.
Sen tiedän ainakin että Jenkki kapuloissa on amerikan peruskartta pohjalla mutta sen saa kuulemma helpostin vaihdettua eurooppaan, tuo valikkojen kieli juttu vaan vähän arveluttaa että onnistuuko päivitys Suomeksi.
- Seppo Honkanen
- Viestit: 704
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
- Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
- Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Terve Tomi,
Mulla on ollut vuodesta 2005 käytössä kaverin Jenkeistä tuliaisina tuoma 60C. Vehje puhui heti suomea, kun sen valikosta valitsin eli kielet on valmiiksi koneeseen ladattuna. Telineenä on toiminut ilman ongelmia Garminin oma polkupyöräteline, ei ole edes uhannut pudota tai rikkoutua. Laite ei vaadi lisäsuojauksia sateelta tai lialta, olen pessyt sen useasti painepesurilla. Tupakansytytinlaturi on must. Paristoilla laitetta on turha viritellä mopokäyttöön, joko paristot ei kestä kylmää tai tärinää ohjaustankossa. Ulkoisella virransyötöllä ei ole ollut ongelmia.
City Navigator ohjelmistosta on käytössä V.7. Se tuntee kaikki GT kartoista löytyvät ohuet mustat viivat ja myös Rovajärven alueen talvitiet (lue: kokemusta kahdesta Uraa reissusta). Oma usko tiehen loppuu ennen kuin Garminin "City" kartaston. Maastokartoista Vapaa-ajan kartat ja alkuperäinen Topo on OK, Topo+ kartoissa on liikaa materiaalia. 60C:n prosessori tai muisti ei ehdi skrollata ajoneuvokäytössä tarpeeksi nopeasti Topo+ aineistoa.
Kaiken kaikkiaan olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaani. Se kulkee myös kävelyvaelluksilla mukana ja se on osoittanut olevansa erittäin hyödyllinen ja uskollinen matkakumppani.
T. Sepi
P.S. Saa soittaa ja kysellä lisädetaljeja. Tai vaikka hakea koekäyttöön viikonlopuksi.
Mulla on ollut vuodesta 2005 käytössä kaverin Jenkeistä tuliaisina tuoma 60C. Vehje puhui heti suomea, kun sen valikosta valitsin eli kielet on valmiiksi koneeseen ladattuna. Telineenä on toiminut ilman ongelmia Garminin oma polkupyöräteline, ei ole edes uhannut pudota tai rikkoutua. Laite ei vaadi lisäsuojauksia sateelta tai lialta, olen pessyt sen useasti painepesurilla. Tupakansytytinlaturi on must. Paristoilla laitetta on turha viritellä mopokäyttöön, joko paristot ei kestä kylmää tai tärinää ohjaustankossa. Ulkoisella virransyötöllä ei ole ollut ongelmia.
City Navigator ohjelmistosta on käytössä V.7. Se tuntee kaikki GT kartoista löytyvät ohuet mustat viivat ja myös Rovajärven alueen talvitiet (lue: kokemusta kahdesta Uraa reissusta). Oma usko tiehen loppuu ennen kuin Garminin "City" kartaston. Maastokartoista Vapaa-ajan kartat ja alkuperäinen Topo on OK, Topo+ kartoissa on liikaa materiaalia. 60C:n prosessori tai muisti ei ehdi skrollata ajoneuvokäytössä tarpeeksi nopeasti Topo+ aineistoa.
Kaiken kaikkiaan olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaani. Se kulkee myös kävelyvaelluksilla mukana ja se on osoittanut olevansa erittäin hyödyllinen ja uskollinen matkakumppani.
T. Sepi
P.S. Saa soittaa ja kysellä lisädetaljeja. Tai vaikka hakea koekäyttöön viikonlopuksi.
-
- Viestit: 775
- Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
- Pyörä: Canyon ja Cube
- Paikkakunta: Rajamäki
Kirjoittelin jo toiseen tonne karttaketjuun jotain tosta 60 Cx mallista. Mulla ollut sellainen käytössä kesästä asti.
Kuten Seppo mainitsi, niin ainakin kotareissa toi ulkoinen virtasyöttö on must. Liittyy tärinään, koska kaverilla ei KLE:ssä ja TT-R:ssä ole samanlaista ongelmaa (käyttää pelkästään pattereilla). Sepillä on tuo vanhempi malli (ilman x:ää) jossa ei oo muistikorttia eikä käsittääkseni SRIF III vastaanotinta. Vissiin prossutehoissakin on jotain eroa. Omassani ei kertaakaan ole satelliitit hävinneet eikä mitään muutakaan ongelmaa ole ollut.
Kestosta sen verran, että viime kesänä vetäsin kuperkeikat jossa moposta vääntyi T-kappale ja mieskin meni rikki, ainoa gepsivauriot oli telineen murtuminen (toimii kuitenkin edelleen ihan OK)
Käytän sitä autossakin (ainoo navi mikä mulla on), osoitteen syöttäminen ei oo vaikeeta. Kirjain kerrallaan haetaan näytöltä navigointinapilla ja hyväksytään enterillä. Ei nyt ihan niinkuin näppiksellä kirjoittaminen, mutta ei sillä romaaneja kirjoitetakkaan.
Ton tuoreemman versionkin saat Tomi koekäyttöön, jos haluat.
Itse ostin laitteen www.kivenalla.fi (halvin löytämäni Suomesta virallisen maahantuojan 2v takuulla). CN v9 kartan, telineen ja laturin tilasin Saksasta (kaupan nimeä en valitettavasti muista, voin selvittää), sai lähes puoleen hintaan verrattuna täkäläisiin hintoihin, enkä tota karttaa irrallisena täältä oikein löytänytkään.
-petteri
Kuten Seppo mainitsi, niin ainakin kotareissa toi ulkoinen virtasyöttö on must. Liittyy tärinään, koska kaverilla ei KLE:ssä ja TT-R:ssä ole samanlaista ongelmaa (käyttää pelkästään pattereilla). Sepillä on tuo vanhempi malli (ilman x:ää) jossa ei oo muistikorttia eikä käsittääkseni SRIF III vastaanotinta. Vissiin prossutehoissakin on jotain eroa. Omassani ei kertaakaan ole satelliitit hävinneet eikä mitään muutakaan ongelmaa ole ollut.
Kestosta sen verran, että viime kesänä vetäsin kuperkeikat jossa moposta vääntyi T-kappale ja mieskin meni rikki, ainoa gepsivauriot oli telineen murtuminen (toimii kuitenkin edelleen ihan OK)
Käytän sitä autossakin (ainoo navi mikä mulla on), osoitteen syöttäminen ei oo vaikeeta. Kirjain kerrallaan haetaan näytöltä navigointinapilla ja hyväksytään enterillä. Ei nyt ihan niinkuin näppiksellä kirjoittaminen, mutta ei sillä romaaneja kirjoitetakkaan.
Ton tuoreemman versionkin saat Tomi koekäyttöön, jos haluat.
Itse ostin laitteen www.kivenalla.fi (halvin löytämäni Suomesta virallisen maahantuojan 2v takuulla). CN v9 kartan, telineen ja laturin tilasin Saksasta (kaupan nimeä en valitettavasti muista, voin selvittää), sai lähes puoleen hintaan verrattuna täkäläisiin hintoihin, enkä tota karttaa irrallisena täältä oikein löytänytkään.
-petteri
Minulla on pysynyt yhden kesän Teneressä ja toisen pikku Adventuressa sillä n.20€:n kaideasennustelineellä hyvin tärinöissä ja rytkyissä mukana. Kerran tuli itse poistuttua tangon yli tangentin suuntaa ja siinä samalla lähti Garminikin mukaan. Sopivasti antoi tuon telineen liitoskohta (teline kaksi osainen) periksi eikä rikkonut kapulaa. Lisäksi olin kapulan varmistanut rannelenkillä tangon ympäri niin ei tarvinnut laitettakaan kaukaa mättäältä etsiä.
ex. KTM 690R -09
ex. KTM 640 Adventure -04
ex. Yamaha 660 Tenere -94
ex. KTM 640 Adventure -04
ex. Yamaha 660 Tenere -94
Esim 276c:ssä pohjakartalla ei tee mitään, city navigator europe korvaa kaiken sen toiminnallisuuden.Petri.Uutela kirjoitti: Sen tiedän ainakin että Jenkki kapuloissa on amerikan peruskartta pohjalla mutta sen saa kuulemma helpostin vaihdettua eurooppaan, tuo valikkojen kieli juttu vaan vähän arveluttaa että onnistuuko päivitys Suomeksi.
Jenkkilaitteessakin suomenkieli on sisäänrakennettuna, sen kun vaan valikosta vaihtaa kielen.
Ja telineistä suosittelen lämpimästi Ram Mountin tekeleitä. Niistä löytynee searchilla enemmänkin, hinta/kestävyys suhteessa aika pelejä, kun ~40ellä saa tankokiinnikkeet ja kehdot jotka kestävät varsin hyvin.
Garminin kartoissa on hyvin vahva kopiointisuojaus, joka vaatii kartan koodin ja laitteen naittamista keskenään. Yhtä karttaa voi käyttää 2 eri koneessa, sen jälkeen pitää maksaa jotain jonnekin lisää. Josko siis meinaa käyttää "laajemmin" niin kannattaa perehtyä tarkemmin tuohon.
PikkuvirheitäHannu kirjoitti:Muuten hyvä mutta ensinäkin laskit 90EUR:lla kun olisi pitänyt laskea $90:llä ja silloinkin oltaisiin menty pieleen koska tuo $90 on sinun TigerGPS:n postikulut kun taas Petri on tilaamassa GPSCitystä, jossa postikulut näemmä halvimmillaan $51.44. Eli loppusumma olisi GPSCityn tapauksessa postikuluineen, ALV:llä ja hihasta ravistetulla 4.5% tullilla ~882.50EUR.TTA kirjoitti:Itse kuolasin Magellanin Explorer XL:ää mutta TigerGPS:n edullinen hinta pompsahti kun päälle tuli 90$ postikulut sekä tietenkin Suomessa lasketaan alvit ja tullit postikuiluineen. Hinta nousikin halvasta 250€ hinnasta melkein neljään sataan.
Tuo 662e on lisättynä 90e postikuluilla ja 22% alvilla jo 918e. Vielä tulli päälle.
Mut huolimatta laskuvirheistäni niin kannattaa huomioida ennen jenkkilän hinnoista innostumista nuo postikulut sekä alvit ja tullit. Joillakin halvoilla liikkeillä on tapana ilmoittaa tuotteen hinta todella edulliseksi mutta rätkäistä päälle ylihintaiset postikulut.
MBNetin hintaseuranta kärsi joskus siitä ongelmasta että toinen myi tuotetta 20 eurolla kun kilpailija 10 eurolla. Tosin kilpailijan toimituskulut saattoi olla enemmän kuin tuotteen hinta.
- JSL
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
- Paikkakunta: Espoo
No tuota.. itsehän olen "varmuuskopioinut" nuo topokartat netistä. Ylä-lapin kartta on tosin ihan alkuperäisellä cd:llä hankittu. Ja yksi alue taitaa puuttuakin, en nyt juuri muista mikä se niistä oli.TomiKoo kirjoitti: Topokarttoja/vapaa-ajan karttoja ei taida saada mistään kohtuuhintaan? Aika kallista tulee ostaa koko suomi 99€ paloissa... Noh, elämä on kuten jotkut ovat jo todenneet! Ihanan kallista muutenkin tämä gepsipelleily...
Tomi
Ne erätukun ensimmäiset topokartat jotka minullakin on (ylälapin karttaa lukuunottamatta) on kyllä niin typerästi tehtyjä etten niistä maksaisi penniäkään. Uudemmissa se zoomitasotyperyys pitäisi olla korjattu.
Viimeksi muokannut JSL, Su Tammi 20, 2008 2:02 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elä nyt ala sotkemaan enään lisää laitteita tähän
Valinnan vaikeus on muutenkin jo aika hankala niinkun oli jo puhettakin.
Kävin muuten tänään katsomassa livenä tota 60CSx ja on ihan kelpo laite,
vaikka onkin suht. pieni näyttö niin merkille pantavaa oli että koska näyttö on korkea niin vaikka näytön alareunassa on reittitiedot
niin karttaa jää vielä ihan hyvin näkyviin ja pärjää varmaan ihan hyvin
mopotin käytössäkin.
Mutta silti mieli-ala ailahtelee vielä aika pahasti 276C:n ja 60CSx:n
välillä ainakin viisikertaa päivässä
Valinnan vaikeus on muutenkin jo aika hankala niinkun oli jo puhettakin.
Kävin muuten tänään katsomassa livenä tota 60CSx ja on ihan kelpo laite,
vaikka onkin suht. pieni näyttö niin merkille pantavaa oli että koska näyttö on korkea niin vaikka näytön alareunassa on reittitiedot
niin karttaa jää vielä ihan hyvin näkyviin ja pärjää varmaan ihan hyvin
mopotin käytössäkin.
Mutta silti mieli-ala ailahtelee vielä aika pahasti 276C:n ja 60CSx:n
välillä ainakin viisikertaa päivässä
Kamerakäytössä tarvetta on isojen megapikselien myötä suurelle kirjoitusnopeudelle. Huonommissakin korteissa on riittävä lukunopeus tuollaisten datamäärien siirtoon mitä GPS:ssä tarvitsee. Eli enpä lähtisi noista stressaamaan, ostaa sen minkä halvalla saa ja missä on tarpeeksi kapasiteettiä, vaikka eipä nuo 48x tai 80x kortitkaan esim SD:ssä mitään kalliita ole että jos haluaa varman päälle.
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kämmensin jotain, joten varsinainen vastaus alempana.
Terveisin
Terveisin
Viimeksi muokannut Mika TA-91, Ke Tammi 23, 2008 7:34 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mika TA-91
Ite mietin kanssa aamulla tota kortti hommaa että ostaakko 1G vai 2G kortti
jotenkin tuntuu että tuo 2G on vähän suuruuden hulluuttaa
jos koko Suomen alue CityNavigatorista vie vajaat 150 megaa
niin topo kartoille jää 1G kortilla vielä 850Mb, eiköhän siihen koko Suomen topot
mahdu mutta toisaalta 1G ja 2G hinta ero on niin pieni että päädyin
sitten siihen 2G korttiin ihan kaiken varalta
San Diskin Ultra II on minullekkin tulossa.
jotenkin tuntuu että tuo 2G on vähän suuruuden hulluuttaa
jos koko Suomen alue CityNavigatorista vie vajaat 150 megaa
niin topo kartoille jää 1G kortilla vielä 850Mb, eiköhän siihen koko Suomen topot
mahdu mutta toisaalta 1G ja 2G hinta ero on niin pieni että päädyin
sitten siihen 2G korttiin ihan kaiken varalta
San Diskin Ultra II on minullekkin tulossa.