GPS reissuun, mutta miten?

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Rapakko
Viestit: 988
Liittynyt: Ke Elo 24, 2005 11:36 pm
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
Paikkakunta: Kokkola

GPS reissuun, mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Itselläni on Garminin W250 laajakuvanäytöllä, minkä olen todennut hyväksi autokäytössä. Onko vinkkejä miten saisin hyödynnettyä sitä myös moottoripyörä käytössä. Siinä ei ole blootothia, eikä mahdollista liittää kuuloketta, joten kuvan pitääs näkyä, eikä se sais kastua. Onnistuuko tankkilaukun karttataskussa näpeloiminen näytön kanssa. Kokemuksia ja ehdotuksia kiitos.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
virta
Viestit: 855
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja virta »

http://www.otterbox.com/
Ei missään nimessä halpoja, mutta ilmeisesti varsin laadukkaita.
- jani
950Tomi
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Elo 09, 2005 12:53 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Helsinki

Re: GPS reissuun, mutta miten?

Viesti Kirjoittaja 950Tomi »

Rapakko kirjoitti:Itselläni on Garminin W250 laajakuvanäytöllä, minkä olen todennut hyväksi autokäytössä. Onko vinkkejä miten saisin hyödynnettyä sitä myös moottoripyörä käytössä. Siinä ei ole blootothia, eikä mahdollista liittää kuuloketta, joten kuvan pitääs näkyä, eikä se sais kastua. Onnistuuko tankkilaukun karttataskussa näpeloiminen näytön kanssa. Kokemuksia ja ehdotuksia kiitos.
Ei ole kokemuksia, mutta näkynyt on kyllä pyörissä ihan autonaveja laitettuna kylmästi pleksi taakse suojaan. Esim. uskoisin tuossa Adventuressa navin pysyvän kuivana. Toinen ongelma autonaveissa on saattaa olla tärinän kesto tai pikemminkin kestämättömyys.

-Tomi
MarkkuHoo
Viestit: 1145
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: GPS reissuun, mutta miten?

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Rapakko kirjoitti:Onnistuuko tankkilaukun karttataskussa näpeloiminen näytön kanssa. Kokemuksia ja ehdotuksia kiitos.
Sanotaanko, että onnistuu ehkä auttavasti. Juuri noin mulla oli autonavi AT:n tankkilaukussa kun sen Saksasta Suomeen ajoin. Mutta en minä sitä kuitenkaan pitäisi pysyvänä ratkaisuna, sen käyttö on vähän kökköä kuitenkin; matka-ajossa menettelee mut maastossa heikommin.

Alkaisin väsäillä jotain iskun/vedenkestävää suojalaukkua tankoon kiinni, jos tilaa riittää. Itse hommasin sellaisen Pelican Boxin, jonka sisälle laitan PDA-navin. Tilaa tuollainen viritys vie sitten kyllä reilusti paljon enemmän kuin joku dedikoitu maastokelpoinen laite, jonka voi kiinnittää tankoon suoraan.
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: GPS reissuun, mutta miten?

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Rapakko kirjoitti:Onnistuuko tankkilaukun karttataskussa näpeloiminen näytön kanssa. Kokemuksia ja ehdotuksia kiitos.
Tankkilaukun karttataskussa olevaan karttaa/gps:ää ei käytännössä ajon aikana pysty kunnolla seuraamaan näpeilömisestä puhumattakaan. Karttataskua katsoessasi joudut käytännössä kääntämään katseesi tiestä syliisi, joka ei pitkään "nautittuna" varmasti ole terveellistä. Käytännössä gps:n tulee olle jossain mittariston/tangon tasolla, jottei katsetta tarvitse siirtää tiestä.
Kura lentää...
VilleL
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2007 1:19 pm
Paikkakunta: Ristiina

Viesti Kirjoittaja VilleL »

Minulla on DR:n tangossa RAM Mountin teline Garminin StreetPilotille, ihan ok se on siinä autonavigaattoriksi palvellut. Kosketusnäytön näpelöintikin onnistuu hanskat kädessä.

Pysyy jo pleksin ansiosta aika hyvin kuivana sateella, mutta huonommalla kelillä olen yksinkertaisesti laittanut minigrip-pussin koko navi+teline-hässäkän päälle.
Avatar
Kaizu
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Tammi 23, 2007 1:58 am
Pyörä: BMW F650GS
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

GPS-än katseleminen tankin päältä ei ole hyvä idea. Ennen varsinaisia naveja käytin kala-Garminia itse kyhätyssä kännykkäpussissa tankin päällä. Ei hyvä ja terveydelle erittäin haitallista, vaikka ajoin sillä vehkeellä pikiteitä pitkin enkä soralla.

Tässäkin asiassa yksinkertainen on kaunista. Jos et raaski rikkoa autotelinettä ja pultata sitä letkuklemmarilla ohjaustankoon, niin osta Garminin oma polkupyöräteline joka näyttää maksavan 19.- euroa.
Minä pidän omaa pikkuista navigaattoriani sujautettuna minigrip-pussiin jonka napsautan autotelineeseen joka on kiinni ohjaustangossa. Hampailla pikku reikä töpselin kohtaan ja tupsyt johto siitä paikoilleen.

Hyvin toimii myös hanskat kädessä ja on aina pölyltä ja sateelta suojassa. Sitten kun sataa kahta sataa laitan navin ja johdon vielä pussiin ja taskuun. Kännykät ja lompakot ym. pidän sateella muutenkin minigripeissä.
Autotelineen kehys on siis kiinni ohjaustangossa pysyvästi ja laite pussineen päivineen kehyksessä, mutta ennen kuin pulttaat systeemin kiinni, viritä hässäkkä pariksi päiväksi nippusiteillä niin että löytyy sopiva paikka ja katselukulma. (Suomessa niin tyypillinen aurinkoinen ja kirkas taivas ei saa heijastua näytöstä vaan mieluiten Suomessa niin tyypillinen hyvin värikäs ja turvallinen ajoasu eli musta. )
Kaizu BMW F650GS -06
Vaativa kurankäsittely
Avatar
Rapakko
Viestit: 988
Liittynyt: Ke Elo 24, 2005 11:36 pm
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

Kiitoksia vinkeistä! sitten kysyisin, että millä ohjelmalla onnistuu reittijen teko ja siirto gepsiin (Garmin W250).

Vastaan itselleni selevitettyäni asian. Ei onnistu reittien teko ja siirto tähän malliin.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Vastaa Viestiin